abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 4 juli 2003 @ 10:55:11 #1
37843 lady-wrb
kortaf
pi_11554893
ik heb gekeken of er hier al een topic over was, maar heb er zo gauw geen kunnen vinden, maar als het er al is kan deze dus weg.

ik zit met het volgende probleem. luca van vier eet op het ogenblik voor geen meter. ik zit met de handen in het haar, want alles wat ik probeer loopt op niks uit.
van een boterham eet hij een paar hapjes hooguit en gaat met de rest uuuren zitten teuten (lekker handig als je naar school moet 's morgens )
ik dacht :laat ik eens wat anders proberen ik heb van die smacks gekocht. handig want dan werk hij ook meteen zijn melk weg.
nou t feest heeft een week geduurd. ook dat moetie niet meer.
voor brood tussen de middag hebben we anderhalf uur, maar zelfs dat is te kort }:I
en voor warm eten moet je bijna een trechter gebruiken. een paar hapjes en dan hoeft het niet meer.
ik probeer me er niks van aan te trekken, maar het constante gezeur over dat eten begint me zo de keel uit te hangen.

o ja, hij snoept absoluut niet veel, krijgt geen drinken voor het eten en hij krijgt geen danoontje als ik vind dat hij te weinig gegeten heeft.

zijn er meer hier die dit probleem hebben/herkennen en die tips hebben om onze maaltijden weer eens probleemloos te laten verlopen?

pi_11554978
als beloning een toetje na het eten? (alleen als ie zijn bord helemaal leeg heeft) misschien eet ie dan wel door??
pi_11555028
Daar komt een vliegtuigje aan, kijk daar komt ie aan... recht in "NAAM's" mondje gevlogen! haphap.

pi_11555061
Popey laten kijken

en voor worteltjes Bugs bunny

vrijdag 4 juli 2003 @ 11:05:08 #5
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11555104
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 11:02 schreef Probity het volgende:
Daar komt een vliegtuigje aan, kijk daar komt ie aan... recht in "NAAM's" mondje gevlogen! haphap.

Owja... dat deden m'n ouders ook.. maar na 1 of 2 maaltijden moet je wel iets anders verzinnen

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_11555106
Ik kreeg altijd de tip om het kind een bepaalde tijd te geven (20 minuten of een half uurtje) en dan gewoon het bord weg te halen. De maaltijd is dan klaar.

Het schijnt dat peuters/kleuters er niets aan over houden als ze gedurende een periode slecht eten. En met deze methode maak jij iig duidelijk dat er regels/grenzen zijn.
Het kán namelijk best een machtsmiddel zijn, of worden, dat gedoe om per sé eten binnen te krijgen. En dat moet je echt zien te voorkomen.

pi_11555107
de eetlust is weg denk ik... laten hem veel snoepen enzo laat hem veel dingen eten die zij lekker vind. Dan komt de eetlust weer. en dan kan je overgaan weer op normaal eten.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:06:54 #8
19105 Noayla_
Love me tender
pi_11555149
Hij test je.
Voor zover ik weet gaan kinderen heus wel eten; als ze maar genoeg honger hebben...

Als jij continue vervangende etenswaar voor hem regelt blijf je in deze situatie zitten.

Als hij niet wil eten wat de pot schaft gewoon z'n bordje weghalen en ook niks anders geven. Waarschijnlijk eet hij de volgende dag alles wat je hem voorzet.

(ik was ook zo'n kind)

For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:09:47 #9
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11555216
mijn moeder kocht vroeger van die zouten koekjes (verder niet vet ofzo) en zowel mn broertje als ik vonden die heerlijk. Zodra we een boterham ophadden mochten we een koekje, mn broertje at toen spontaan iedere keer 3 boterhammen achter elkaar op

Verder met avondeten...Af en toe misschien aan hem vragen wat hij wil eten voor groente. Als je het dan klaargemaakt hebt kan hij het eigenlijk niet weigeren (moet je hem even vertellen) want hij heeft het zelf uitgekozen.
OOk helpt leuke dingetjes maken van het eten welleens...Een fruitgezichtje ofzoiets...

imagination is more important than knowledge
pi_11555289
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 11:05 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Owja... dat deden m'n ouders ook.. maar na 1 of 2 maaltijden moet je wel iets anders verzinnen

Daar komt al-quada aangevlogen recht in de twin towers

Nu is boos G.W. Bush en komt met zijn stealth vliegtuig recht de moskee ingevlogen!

(bedoel er niks mee gewoon flauwe variatie)

vrijdag 4 juli 2003 @ 11:19:15 #11
57192 EdjeScoupe
Killer-bone!
pi_11555440
drinkt ie veel Yogi? bij ons wou hij daardoor niet eten, zitten veel voedings-stoffen in
don't bite the hand that feeds, bitch!!
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:28:22 #12
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_11555696
Heeeeeeeel herkenbaar. Ik ben er mee naar de dokter gegaan en heb een heel handig foldertje gekregen. In een ander topic heb ik die overgetypt. Ik zal hem even opduikelen voor je...
***I have an attitude and I'm not afraid to use it***
Angelic1 since 2001
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:28:26 #13
3542 Gia
User under construction
pi_11555699
Ik sluit me aan bij Eska en Noayla.
Eten aanbieden als het etenstijd is, en weghalen als hij er genoeg tijd voor heeft gehad.

Ik neem aan dat hij wel zelf eet? Met vier jaar.

Gewoon niet reageren op zijn slechte eetgedrag. Zelf rustig eten, eventueel tegen andere tafelgenoten zeggen: Zo dit is lekker!
Als je klaar bent geef je Luca nog een minuutje of 5 en dan haal je zijn bordje weg. Zeg dan: Ben je klaar met eten? Okay, dan ruim ik het op.

Als jullie allemaal een toetje pakken, geef hem er dan ook één. Niet speciaal iets lekkers, maar gewoon wat jullie zelf ook hebben. Bijvoorbeeld yoghurt, of vanillevla.
Doe gewoon net alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dat hij beslist hoeveel hij eet en maak er geen woorden aan vuil.

Moet je eens opletten hoe snel hij gaat eten.

Mijn schoonbroertje wilde vroeger ook niet eten en kreeg dan van zijn moeder een grote beker yogho-yogho. Die leefde letterlijk van de Yogho. Heeft het er overigens goed op gedaan, maar dat zou bij mij dus niet gebeuren. Gewoon melk dus.

Mijn kids zijn nu zowat 9 en 11 en eten vrijwel alles. Ze vragen tegen het eind van de maaltijd altijd: Mama, mag ik genoeg gehad hebben.
Dan beoordeel ik hoeveel ze op hebben en zeg bijvoorbeeld: Nog 5 hapjes.
Gaat heel goed.

pi_11555811
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 11:19 schreef EdjeScoupe het volgende:
drinkt ie veel Yogi? bij ons wou hij daardoor niet eten, zitten veel voedings-stoffen in
Jaaa dat zou ook kunnen jah! haal soms ook weleens een pak yoghi in de pauze van werk, en dan krijg met moeite 1 pizza naar binnen terwijl ik er normaal 2 op kan.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:35:21 #15
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_11555882
Lady-wrb, kijk even op deze link:
[Centraal] peuter en kleuter topic

Daar staan de tips die ik gekregen heb en die goed werken (ook niet elke dag hoor, maar ze eet nu iig wel af en toe)

***I have an attitude and I'm not afraid to use it***
Angelic1 since 2001
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:43:33 #16
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_11556094
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 10:55 schreef lady-wrb het volgende:

o ja, hij snoept absoluut niet veel, krijgt geen drinken voor het eten en hij krijgt geen danoontje als ik vind dat hij te weinig gegeten heeft.

Ook in een danoontje zitten vaak nodige voedingsstoffen of in elk ander toetje, vla enz. Wees hier dus niet te streng in. Verders is bijna alles al aan bod gekomen zag ik.
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
  † In Memoriam † vrijdag 4 juli 2003 @ 12:03:28 #17
37843 lady-wrb
kortaf
pi_11556613
heeee thnx!

een aantal tips kende ik al.

hier wordt inderdaad het yogho en chocomelgebruik beperkt tot twee bekers per dag.
voor de rest moeten ze het doen met melk, vruchtensap op aanmaaklimonade. en dus zeker niet vlak voor het eten.

ik doe echt niet altijd aan vervangende dingen. die smacks heb ik gewoon gekocht om te kijken of het met dat spul wat sneller kon.
niet dus. maar de oudste vind het nog steeds lekker.

een danoontje na de maaltijd beschouw ik niet als beloning. dat wordt hier standaard gegeven als toetje. alleen geent toetje als er niet goed gegeten wordt. (dat geldt trouwens ook voor de oudste hoor en die is al 9)
het irritante is dat er hier altijd wel gezeur aan tafel is over het eten. wat de oudste lekker vindt, vindt de jongste verschrikkelijk en wat de jongste lekker vindt, lust de oudste niet.
zo zaten we gisteren aan de rode kool met appelmoes. de oudste zat te smullen, het is zijn lievelingseten. bij de jongste kregen we met moeite twee happen naar binnen. de jongste kunnen we begraven onder macaroni, spagetti en andere pastagerechten, wat de oudste dus weer niet te pruimen vindt.

ik baal er enorm van. heb me altijd voorgenomen om van maaltijden geen probleem te maken, omdat ik altijd al in het gezeur van mijn zusje heb moeten zitten. die was altijd een enorme zeikerd bij het eten.
die wou vroeger wel snoepen en niet eten. toen heeft mijn moeder een keer ipv warm eten een bord vol snoep voor dr klaargezet.
maar zelfs dat heeft r niet aan het denken gezet.
t is nog steeds een zeur met eten (ze is nu 34) ze heeft een paar keer anorexia gehad en is nu streng vegetarisch.

dit heb ik dus altijd als afschrikwekkend voorbeeld in mijn hoofd gehouden en ik nam me voor NOOIT een probleem te maken over wel of niet eten. ik doe nog steeds mijn best, maar mijn plezier in eten maken wordt wel vergald op die manier. ik heb af en toe gewoon geen zin om te koken....

vrijdag 4 juli 2003 @ 12:28:19 #18
16245 CarOnline
met lange O
pi_11557328
Wat je ook kan doen, dat werkte bij mijn neefje toen erg goed, is om hem zelf op te laten scheppen. Vaak is zon bord te vol en zitten ze er tegen aan te kijken, en hebben ze bij voorbaat al geen zin.
Mn schoonzusje kreeg die tip van een of andere arts, en het werkte echt.
Wat hij ook opschepte, het moest op, dat was de enige afspraak. In het begin deed ie een halve aardappel en een piepklein beetje groente, maar het ging wel op. Tot hij dus op een gegeven moment gewoon een bord vol schepte.
Als ze hier iets niet lusten, dat kan, mogen ze dat gerust zeggen, maar wel nàdat ze het eerst geproeft hebben. En dan eten ze het vaak wel. Maar een gezeur is het wel, ook hier
Screw them.
We're going home.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 12:44:22 #19
3542 Gia
User under construction
pi_11557789
Dat de een iets lust en de andere niet, blijf je toch houden.
Onze oudste gruwelt van aardappelpuree, de jongste vindt dat heerlijk.
De oudste lust wel spruiten, de jongste niet.
De jongste lust zuurkool, de oudste niet.

Voor de rest lusten ze eigenlijk alles wel.

Ik laat ze weleens kiezen. De ene dag de oudste en een andere dag de jongste. En zeg dan ook, dat je altijd ook moet eten wat de ander lekker vind, want de ander moet ook eten wat jij lekker vindt. Al is het maar een paar hapjes.

Wat ik ook weleens doe met bijvoorbeeld aardappelpuree: twee soorten groenten erbij. De oudste moet dan een beetje puree, maar wel beide soorten groenten. De jongste kan dan kiezen. Puree en 1 of 2 soorten groenten.

Dwingen tot eten werkt niet, en is inderdaad niet gezellig. Ik maak er niet meer zo'n punt van en wissel af.

Vandaag heb ík gekozen en eten we bami. Vinden die twee ook niet zo lekker, maar die hadden gisteren pizza. Blèèh!

Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 4 juli 2003 @ 17:47:59 #20
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_11565680
Hier is het ook al maanden een drama met warm eten. Gelukkig eet Christan verder wel goed, dat scheelt. Fruit, kaas, brood en melk gaan er prima in. Snoep beperken we tot 1 keer per dag (uitzonderingen op speciale dagen daargelaten), chips zijn zeldzaam hier. De laatste tijd is hij wel gek op pizza. Ik maak dan pizza met gezonde dingen erop en dat gaat er vrij goed in. We eten nu dus wel 2 keer per week pizza, maar ja... Hij krijgt wel multivitamine. Een toetje krijgt hij ook, daar zitten naast lekkere dingen immers ook gezonde dingen in Als hij weer eens geen groente gegeten heeft, krijgt hij fruit toe. Het CB vond dat een prima methode, toen ik het daar ter sprake bracht. Fruit vindt hij heerlijk, hij heeft gisteren tijdens een dagje uit een kwart bak aalbessen weggewerkt, rechtstreeks van het steeltje
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:51:59 #21
3542 Gia
User under construction
pi_11565753
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 12:44 schreef Gia het volgende:

Vandaag heb ík gekozen en eten we bami. Vinden die twee ook niet zo lekker, maar die hadden gisteren pizza. Blèèh!

De oudste heeft geloof ik 3 hapjes op en de jongste 5. Bijna niets dus. Maar behalve hun toetje krijgen ze vandaag geen eten meer. Etenstijd is al voorbij.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:53:52 #22
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_11565787
Je klinkt als mijn moeder vroeger.
Ze is zelfs met mij naar de huisarts gegaan omdat ik zo weinig at en zo weinig lustte.

Hij zei dat kinderen wel zorgen dat ze genoeg binnenkrijgen, al lijkt het voor volwassenen erg weinig.
Ze heeft jarenlang ook apart voor mij gekookt, want als ik iets niet lustte, weigerde ik ook echt om het te eten.

Toetjes ontzeggen werkte bij mij niet.

pi_11565830
iig nooit pushen. .
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 4 juli 2003 @ 18:01:57 #24
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_11565926
Christan heeft vanavond uit eigen beweging zo'n bakje soepstengeltjes met kaas gegeten, toen een bakje yoghurt en daarna een potje fruit. Ik wilde eigenlijk tosti's maken, maar ach, dit was ook nog niet zo'n gekke keuze van hem Het kan erger/slechter denk ik...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')