abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11552705
Ik ben onze nieuwe tuin aan het ontwerpen. Ik weet al enigszins hoe het eruit moet zien, maar hoe bereken je nu hoeveel stenen etc. je nodig hebt?
Voor 'gewoon' rond of rechthoekig is het natuurlijk gemakkelijk uit te rekenen, maar bijv. een pad dat een beetje rond loopt wordt het al moeilijk, al helemaal met verschillende kleuren.
Ik wil stenen van 10x10 cm, nog even denken hoe ik de tekening hier kan toevoegen, dan kunnen jullie misschien ook nog wat ideeen geven.
De borders zijn wat verhoogd, de 10x10 steentjes zijn geel met een antraciet spikkeltje.
Hier is het plaatje:

Nu denk ik om in de cirkels ook nog 2 of 3 streepjes rode steen te doen, ook bij het pad: de buitenste 2 strepen ook rood.
Het pad wordt dan (in de breedte gezien):
RRGGGGRR (R=rood, G=geel)
RRGGGGRR
Oh ja, de maten: 6 meter breed en het korte deel 9,7 meter en het lange deel 12,6 meter.
pi_11552808
Dit lezende realiseer ik me plots weer hoe klein de gemiddelde tuin is die je bij je huis hebt in Nederland........ik woon in Denemarken en ik heb een tuin van 600 m²..........is een iets grotere klus om die om te spitten, in te richten etc...
pi_11552907
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 08:59 schreef F@lcon© het volgende:
Dit lezende realiseer ik me plots weer hoe klein de gemiddelde tuin is die je bij je huis hebt in Nederland........ik woon in Denemarken en ik heb een tuin van 600 m²..........is een iets grotere klus om die om te spitten, in te richten etc...
Ja, maak ons maar weer jaloers! Ik moet ook maar eens gaan emigreren naar Denemarken.
pi_11552929
Alles in autoCAD zetten, en dan fijn de oppervlakte uit laten rekenen.

En nee, dat is niet moeilijk.

pi_11553038
die rooie steentjes is zeker rood grint??

zo ja doe je er wel doek onder want als je het zat bent kan je je halve tuin uitgraven

vrijdag 4 juli 2003 @ 09:23:53 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_11553062
Ik vind het trouwens een gigantisch leuk ontwerp!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:27:15 #7
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_11553126
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:22 schreef Die_Rooie het volgende:

zo ja doe je er wel doek onder want als je het zat bent kan je je halve tuin uitgraven

Dat doek is ook belangrijk voor opkomend onkruid.
Het uitrekenen van die rondingen is vrij moeilijk. Je moet de grote van de steen weten. Maar er zijn ook bedrijven die gewoon standaart rondingen verkopen. Van heel klein tot heel groot. En die kunnen je precies vertellen hoe veel stenen je nodig heb. En die stenen zijn ook speciaal gevormd. Zo dat alles goed past. Voor de rest is het niet al te moeilijk. Ik heb er vroeger voor geleerd
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_11553248
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:10 schreef code4u het volgende:

[..]

Ja, maak ons maar weer jaloers! Ik moet ook maar eens gaan emigreren naar Denemarken.

Nee, ik importeer wel een tuin daarvandaan; ze hebben er toch genoeg

Maar kunnen jullie iig. enkele opmerkingen plaatsen over de indeling, ruimte-effect etc.?

pi_11553257
Het is wel een leuk ontwerp
Borsato!! ♪♥
AC Sparta Praha!
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:49:53 #10
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_11553503
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:35 schreef mat_herben het volgende:
Het is wel een leuk ontwerp
Niet slijmen.

het is een heeeeeeeel leuk ontwep

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:50:39 #11
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11553514
is het niet jammer dat je midden in je tuin een heel open stuk krijgt en je dus eignlijk gelijk de achterkant van je tuin ziet?
imagination is more important than knowledge
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:56:25 #12
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_11553610
Maar wat ik dus begrijp is dat je over het gras moet om bij de fietsen en de schuur komt? Je kan beter in dat gras een klein smal weggetje maken waar je over kan lopen.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 09:57:11 #13
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11553632
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:56 schreef ook_gek het volgende:
Maar wat ik dus begrijp is dat je over het gras moet om bij de fietsen en de schuur komt? Je kan beter in dat gras een klein smal weggetje maken waar je over kan lopen.
nee er loopt een pas, dat gele...
pi_11553790
Ik vind het meer een "ik-heb-een-kleine-tuin-en-ik-wil-er-veel-mee-doen ontwerp."

Zo'n tuin waar achteraf alles te klein blijkt te zijn.

Maargoed, ik ben dan ook verwend

vrijdag 4 juli 2003 @ 10:12:20 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_11553932
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:57 schreef akkien het volgende:

[..]

nee er loopt een pas, dat gele...

Kut stom stom stim. Sorry.
Maar wat al gezegt is. De tuin is niet echt groot. Op papier ziet het er leuk uit. Maar in het echt word het er niet groter op. Ik spreek uit ervaring heb er voor geleerd. Wat je moet doen is met touw even alles uit zetten in de tuin. Dan kan je een klein idee vormen van hoe groot het word en of het dan nog wel is wat je zelf wil. Het kan soms erg tegen vallen namelijk.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 10:55:12 #16
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_11554894
Oke, een hele berg opmerkingen/vragen. Waar is het noorden? Wat wil je in de tuin doen? Hou je van tuinieren, of zoek je een eenvoudige tuin waar je lekker kunt BBQen? Hoe zien de tuinen van de buren er uit?

Meer concreet: Ik vind de hoeveelheid gras erg klein. Ga je dat elke week maaien? Misschien beter om dat gras te vervangen door lage beplanting. Of vervang de rode steentjes door gras. Het idee van de rode steentjes is mij niet duidelijk. Moet dat achter in de tuin een groot tweekleurig terras worden? Wat is die donkerrode stip?

Overigens vind ik het geen slecht ontwerp. Kies wel voor een heel onopvallende kleur geel, omdat geel uit zichzelf al goed opvalt. Zeker in combinatie met rood. Mijn buren hebben hun hele tuin vol liggen met heftig gele tegels.

vrijdag 4 juli 2003 @ 10:59:59 #17
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11554989
ik heb dr ff over zitten denken, en persoonlijk zou ik geloof ik inderdaad de rode steentjes door lage beplanting vervangen...

En dan in het linkerstukje echt laag (bodembedekking enzo) en in het rechterstukje tot ongeveer 50cm, en dan daarachter hoger...

pi_11555173
Ik zou als ik jou was nog eens een keer in de tuin gaan staan en afvragen wat je precies wilt.
Verder zijn rondingen moeilijk aan te leggen.
Aantal steentjes bepalen is oppervlakte uitrekenen en delen door de grote van het steentje en daar nog eens tussen de 10 en 20 procent bij optellen vanwege afwijkingen in de uiteindelijke uitvoering.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 11:20:57 #19
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_11555493
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 11:08 schreef mbn het volgende:
Ik zou als ik jou was nog eens een keer in de tuin gaan staan en afvragen wat je precies wilt.
Verder zijn rondingen moeilijk aan te leggen.
Aantal steentjes bepalen is oppervlakte uitrekenen en delen door de grote van het steentje en daar nog eens tussen de 10 en 20 procent bij optellen vanwege afwijkingen in de uiteindelijke uitvoering.
Je hebt ook rondingen die je kant en klaar kan kopen. Moet je alleen weten hoe groot je de cirkel wil hebben
  vrijdag 4 juli 2003 @ 20:38:23 #20
17841 huupke
RAAAAAAAAAAAAAAAAR
pi_11568621
paar opmerkingen/aanvullingen van mijn kant... zie maar wat je ermee doet..

1. Grind bij het gras. Zou zoiezo geen grind in deze tuin verwerken wil je het toch, zou ik het niet bij het gras gebruiken. Je krijgt dan het probleem dan je grind op het gras krijgt. Of je moet een opsluiting maken tussen grind en gras. Kleur rood zou ik niet gebruiken, zou toch voor een lichtere gele tint gaan als de klinker/steen meer rust en anders overheerst het rode te veel

2.Neem aan dat dat rondje in het grind een waterpartij is? Zo ja een goede plek centraal in de tuin vanaf beide terrasjes goed zichtbaar.

3.Bij het berekenen van de oppervlakten. Je kunt beter te veel berekenen houd ook rekening met circa 5% knipverlies, als je geen vasten legvormen gebruikt althans

4. Weet niet hoe het met de zon zit. Maar 1 van de twee terrasjes zou ik schaduw terras maken en dan doormiddel van een ronde of gewone vierkante pergola die je dan laat begroeien met blauwe of goude regen (wisteria), clematis, passifloria, druif (lekker!) of andere klimmers. Binnen de kortste keren heb je een mooi schaduwterras.

5. Bij dat gedeelte voor fietsen en afvalbakken zou ik aan het pad een afscheiding maken dit kan een haag zijn , maar ook een trellis of palen met betongaas die je laat begroeien zijn. Zodat je niet meteen of die fietsen en afvalbakken kijkt.

Verder leuk ontwerp niet mijn stijl, hou meer van strakke tuinen dus die maak ik ook wat meer en liever.

Ik Roeleer Heftig
pi_11570913
maak van het grind gedeelte een vijver met een bruggetje erover dat is altijd leuk
pi_11576268
Even concreet: bij alle tuinbedrijven, kun je kant en klare verpakkingen voor circelvormige bestrating en zo kopen. Ga er eens kijken, want op de verpakking staat te lezen hoeveel stenen zij dus in zo'n circel leveren. Dit kun je dan evt. exponeren naar de circels, paden etc., die jij wilt gebruiken.

WIj hebben de luxe gehad e.e.a. te kunnen uitbesteden, dus wij hebben ons hier niet meer bezig hoeven houden

De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  zaterdag 5 juli 2003 @ 10:36:43 #23
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11576370
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 22:32 schreef superheist het volgende:
maak van het grind gedeelte een vijver met een bruggetje erover dat is altijd leuk
dat is niet zo handig als je (bijna) jonge kinderen hebt....
pi_11639430
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:22 schreef Die_Rooie het volgende:

Ja en ja, natuurlijk komt er een doek onder. Ik denk dat in een deel ook een grote gele steen met water komt. Onder de rode steentjes komt dan de bak water met pomp: Zo'n bak van 200liter en een metaalrooster erop, dan het doek erover, stukje openlaten omdat het doek te weinig water doorlaat, dat deel met gaas bedekken, stenen erop en rood grint erover.
pi_11639453
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:23 schreef Troel het volgende:
Ik vind het trouwens een gigantisch leuk ontwerp!
Thanks - eigen ontwerp. Ik vind het leuk dat je het mooi vindt. Ik hoop dat het de tuin wat groter doet lijken (stenen in het pad in de lengterichting bijvoorbeeld)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')