quote:Oww, dan zat je wel aan de 'goede' kant van het eiland.
Op donderdag 14 augustus 2003 11:38 schreef Ryan3 het volgende:Alleen had ik geboekt voor een niet zo toeristisch plaatsje en kwamen we door een fout van de touroperator dus in Platanias (die naam leek op het plaatsje waar ik wel geboekt had, iets ten oosten van Rethymnon) ten westen van Chania terecht. Het gebied waar overigens Zorba de Griek gesitueerd is.
Naar mijn mening dan, smaken kunnen en mogen uiteraard verschillen!
quote:Ik ben 5 keer op Kreta geweest, en heb me nog nooit oostelijk van Iraklion vertoond (nah vooruit, behalve op het vliegveld dan). Ook nog niet westelijk van Hania trouwens. Dat laatste staat bij een eventueel volgend bezoek hoger op het to-do-lijstje dan het oosten.
Niettemin het westen van Kreta tot Iraklion en Agio Galini in het zuiden m.b.v. gehuurde auto en inclusief enkele duivelsritten op de "snelweg" en langs klippen en kloven redelijk goed bekeken. Daarnaast nog 1 en ander over de geschiedenis gelezen, die best interessant is, kortom: ik hoef niet meer terug om ook het oosten nog te bekijken, ondanks Agios Nicolaos en Vai.
quote:De wereld is nog zoooooo groot...
Volgend jaar maar weer wat anders.
Ik kan me voorstellen dat je niet perse terugwilt, maar wat ik met mijn post wilde zeggen is dat mei/juni een veel betere periode is als je wat meer wilt zien dan het strand en het nachtleven.
quote:
Zeven plekken waar de touringcar niet komtKreta's stille wilde westen
Door Hans Avontuur
Twee maanden per jaar staat Kreta op zijn kop. Volle stranden, volle taverna's en blote navels op de beachbar. Maar lang niet overal. AD Reizen ging in het westen van het eiland op zoek naar de stille plekken. Het is even zoeken, maar ze zijn er.
1. De Amari-vallei
Geen reusachtige attracties, geen grote wegen. Fijn! Hierdoor is het hart van Kreta nauwelijks door het toerisme aangetast. Er komen tijdens de zomermaanden hooguit wat scooters en gehuurde jeeps. Logisch, want de populaire badplaats Rethimno ligt op amper 40 kilometer rijden. Het zijn echter alleen de avonturiers die de Amari-vallei binnen rijden. De meeste vakantiegangers rijden door naar het bountystrand bij Plakias of ze maken een rondje door de Kourtaliotiko en de Kotsifos kloof. De Amari-vallei loopt van Apostoli naar Gerakari, maar je kunt een leuk rondje maken door in Apostoli linksom te rijden via Thronos, Fourfouras en Nithavris. Op die manier rij je dwars door de vallei én op de lagere flanken van de 2456 meter hoge Psiloritis. De attracties onderweg: panorama's, een klooster, kerkjes, eenvoudige dorpen en vriendelijke gezichten. En vergeet niet door te rijden naar Spili, een mooi bergdorp met een Venetiaanse fontein waarbij het water uit 19 leeuwenkoppen stroomt. Heerlijk fris bergwater.
2. Frangokastello
Nee hoor, het is geen adembenemend kasteel vol middeleeuwse meubels, harnassen en kerkers met marteltuig. De muren staan nog net overeind en dat is het wel zo'n beetje. Maar pas op, dat wil niet zeggen dat er niet geknokt is. Piraten, Venetiërs, Turken en opstandige Kretenzers hebben het fort afwisselend verdedigd en bestormd. De laatste keer in 1828 toen er 800 Turken sneuvelden, plus alle 385 Kretenzer vrijheidsstrijders. Nu figureert het kasteel in het decor van een prachtig zandstrand. Een van de mooiste en rustigste van heel Kreta. Misschien is de afstand tot het vliegveld te groot voor de reisindustrie en worden er daarom geen hotels, appartementen en resorts uit de grond gestampt. Een dorp van formaat ontbreekt eveneens. De toeristische ontwikkeling blijft er beperkt tot een handvol hotels en huisjes in het achterland. En tot de dagjesmensen die het strand weten te vinden. Handdoek neerleggen, parasol opzetten, een fles fris en een watermeloen mee en de dag kan hier niet meer stuk.
3. Imbros-kloof
Bussen vol wandelaars worden voor één dag vanuit de badplaatsen in het noorden naar de Samaria-kloof gebracht. Vanuit het vertrekpunt voorbij Omalos dwars door de wonderschone en ruige kloof naar zee. Hier pikt een boot de wandelaars op en brengt ze naar het leuke vissersdorp Hora Sfakion waar de bus alweer wacht. Een alternatief is de Imbros-kloof. Deze is beslist minder indrukwekkend, maar ondanks zijn toenemende bekendheid ook minder druk. Zeker in het hoogseizoen. Wie er vroeg bij is, kan er nog het idee krijgen dat hij aan een ontdekkingstocht bezig is. De kloof is op het smalste stuk twee meter breed en driehonderd meter diep. De wandeling is ongeveer acht kilometer lang en wie in Imbros begint, eindigt in Komitades aan zee. Van hieruit kun je over de weg teruglopen of een taxi nemen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog konden 12.000 geallieerde soldaten via deze kloof aan de Duitsers ontsnappen. Met de hulp van het Kretenzer verzet.
4. Sougia
Sougia is het eindpunt van een van de mooiste routes van Kreta. Het is een lange kronkelweg door een deels smalle, diepe kloof. Pas aan het eind gaat de kloof open. En dáár ligt Sougia. Aan een halfronde baai met strand. De bomen en de huizen staan er pal achter. Meer dan deze idylle lijkt het dorp niet te bieden. Maar er is meer. Je kunt vanuit Sougia namelijk een heel aardige excursie maken. Althans, de reizigers die een paar stevige wandelschoenen meenemen. Vertrek aan het water - vroeg vanwege de hete middagzon! - en loop over het kustpad naar de opgravingen van Sya en Lissos, ooit belangrijke plaatsen maar in de 9de eeuw verwoest door de Saracenen (1,5 uur lopen). Wie wil kan in enkele uren doorlopen naar het dorpje Paleohora. Daar vertrekt een boot terug naar Sougia. Informeer in het dorp vooraf naar de vertrektijden. Boek eventueel een overnachting in Paleohora, een sfeervol dorp dat het toerisme op bescheiden schaal omarmt.
5. Milia
Rust- en bezinningsoord. Geen bestemming voor lolbroeken, zonaanbidders of cultuurminnaars. Er is gewoon niets anders dan het gerestaureerde herdersdorp met zijn café-restaurant en de wandelpaden in de directe omgeving. Milia is zoveel mogelijk zelfverzorgend, dat wil zeggen dat het water uit een bron komt en het eten van de eigen velden en bossen. Ooit kwamen de herders naar deze verlaten plek om hun schapen te laten grazen onder de hoge kastanjebomen, daarna raakte het in verval. Tot twee families het voortouw namen en de boel opknapten. In de traditionele gebouwen zijn nu hotelkamers ondergebracht.
Comfortabel, maar met de dikke muren en kleine ramen van een klassiek Kretenzer dorpshuis. Kortom: wie even niks wil - een week of een uurtje - rijdt naar Milia. Een tweepersoonskamer kost er vanaf €58 per nacht. www.ellada.net/mhlia.
6. Chania
Goed, Chania is niet de beloofde plek weg van de grote drukte. Het is een stad tenslotte. Maar afgezien van de haven is de stad minder toeristisch dan je zou verwachten en bovenal erg mooi. Met dank aan de Venetiaanse overheersers en daarna de Grieken zelf ademt het compacte oude centrum sfeer en warmte. Met smalle straatjes, statige patriciërshuizen, moderne en traditionele winkels, Griekse tavernes en jeugdige barretjes waar hip Chania op regisseursstoeltjes van de ijskoffie nipt. Vooral de straten direct achter de boulevard vormen een geweldige stadse afwisseling van alle strand, natuur en dorpse kleinschaligheid. En om toch nog even in stijl te blijven: het leukst van alles zijn misschien nog wel de oases van rust, de pleintjes en binnentuinen van cafés, restaurants, hotels en oude particuliere panden.
7. Vamos
Aan de noordkust, niet direct aan zee en dus een beetje in de luwte van het toeristengeweld vind je het oude en het nieuwe Vamos. In het nieuwe deel wonen de Grieken, in het oude de gasten uit binnen- en buitenland. Dit deel is door een stichting helemaal opgeknapt, waarbij de dorpshuizen zijn omgebouwd tot hotel, café-restaurant, expositieruimte, kruidenier en tal van vakantiewoningen. Nog altijd worden er bouwvallen opgekocht en gerenoveerd. En het succes is logisch. Ga maar na: wakker worden, luiken open en dan ontbijten op de houten balkon met uitzicht over het omliggende Griekse land. Bovendien bevindt zich in de directe omgeving nog een aantal kleine dorpen die voorzichtig en verantwoord aan toerisme doen en is het slechts een handvol kilometers naar Kalives, een van de leukste nog altijd zeer Griekse dorpen met een eigen strand voor de deur.
http://www.algemeendagblad.nl/artikelen/VrijeTijd/1029475547001.html
quote:Als je nog eens oostelijk wil dan kan ik je het complexje in Platanias aanbevelen, te boeken via D-reizen, is keurig en vrij rustig wel veel Hollanders, maar in de omgeving nauwelijks. Leuke kroeg voor oudere-jongeren is het Rock House. Op steenworp afstand.
Op donderdag 14 augustus 2003 12:01 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Oww, dan zat je wel aan de 'goede' kant van het eiland.
Naar mijn mening dan, smaken kunnen en mogen uiteraard verschillen!
[..]Ik ben 5 keer op Kreta geweest, en heb me nog nooit oostelijk van Iraklion vertoond (nah vooruit, behalve op het vliegveld dan). Ook nog niet westelijk van Hania trouwens. Dat laatste staat bij een eventueel volgend bezoek hoger op het to-do-lijstje dan het oosten.
Het eten in de taverne's van Platanias echter is niet echt puik. Erg amateuristisch. Kijk niet gek op als je gewoon lauw warm voer krijgt opgediend. Wel altijd met een vriendelijke smile, maar ik was blij dat ik weg was, vanwege het eten...
5 x naar dezelfde bestemming doe ik sowieso niet, wil idd meer zien van de wereld en hou dus niet echt van toeristen.
quote:Ik las het idd, omdat de temperaturen dan milder zijn, je wandelingen kunt maken en de natuur volop in bloei staat...
De wereld is nog zoooooo groot...Ik kan me voorstellen dat je niet perse terugwilt, maar wat ik met mijn post wilde zeggen is dat mei/juni een veel betere periode is als je wat meer wilt zien dan het strand en het nachtleven.
quote:Dat strand bij Frangokastello is redelijk vuil en kleierig. Mooier strand tref je aan bij Falarassos oid (overigens zijn de plaatsnamen op Kreta vanwege de transcriptie van het ene alfabet in het andere berucht onbetrouwbaar) helemaal aan de noordwestkust. Paradijselijk gewoon, hoewel ook hier af en toe wat vervuiling. Het kasteel is mooi, maar niet erg indrukwekkend, meer een wat opgelapte ruïne. Er bestaan wel weer leuke verhalen over. O.m. van de parade van spookridders die er op een aantal dagen in het jaar langs trekken.
Op donderdag 14 augustus 2003 12:05 schreef Kozzmic het volgende:
Dit artikel had ik geloof ik al eens eerder gepost in één van de Kreta-topics...
[..]
quote:Ja, ik ben er ook wel eens geweest (Frangokastello dan). Leuk om even een uurtje rond te hangen, maar niet veel meer dan dat. Ben je ook nog door het gebied Selia/Mirthios/Plakias (aan de zuidkust tussen Frangokastello en Preveli) gekomen? Dat is waar ik min of meer standaard verblijf op Kreta.
Op donderdag 14 augustus 2003 12:21 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Dat strand bij Frangokastello is redelijk vuil en kleierig. Mooier strand tref je aan bij Falarassos oid (overigens zijn de plaatsnamen op Kreta vanwege de transcriptie van het ene alfabet in het andere berucht onbetrouwbaar) helemaal aan de noordwestkust. Paradijselijk gewoon, hoewel ook hier af en toe wat vervuiling. Het kasteel is mooi, maar niet erg indrukwekkend, meer een wat opgelapte ruïne. Er bestaan wel weer leuke verhalen over. O.m. van de parade van spookridders die er op een aantal dagen in het jaar langs trekken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |