abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:33:28 #1
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_11493171
Een vraagje die me net even een klein uurtje bezig hield: Hoe zit het met internationale treinreizen?

Ik moet Vrijdag naar een festival in Belgie, bij Dessel. Nou weet ik dat ik via Antwerpen-Berchem naar Mol moet afreizen. Ook weet ik dat de prijzen in Belgie minder belachelijk zijn als in Nederland (n.l. 6,20 voor enkeltje; dubbele voor retour naar Mol). Dan blijft echter de reis Rotterdam CS -> Antwerpen Berchem over.

Het festival begint dus op Vrijdag en eindigt Zondag. Zondagochtend moet iedereen het terrein weer verlaten, dus we komen Zondag terug. Simpel. Kan ik in Nederland hiervoor een retourtje kopen (internationaal dus, nationaal retourtje is maar 1 dag geldig)? Of moet ik een weekendretour hebben oid? Of moet ik toch voor 2 enkeltjes gaan?

De site van de NS helpt mij dus niet verder (ook niet onder het 'internationale' kopje). Wel heb ik al antwoord op de vraag 'hoeveel kost het?'. Dat ligt rond de 20 Euro. Het schijnt dat jongeren vanaf 18 en tot 25 jaar 25% korting krijgen. Aangezien ik 18 ben heb ik dus korting. Maar kan iemand dit even bevestigen?

Ik zit eigenlijk in grote onzekerheid hierover omdat dit mijn eerste internationale treinreis is

pi_11493256
Bij vrijdag heen en zondag terug kun je inderdaad het beste een weekendretour nemen. Bestellen via internet lukt niet meer (moet minimaal 5 dagen van tevoren), dus je moet even naar een balie van NS Internationaal op een groot station.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:37:42 #3
13783 Anthraxx
pi_11493264
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 19:37 schreef k_man het volgende:
Bij vrijdag heen en zondag terug kun je inderdaad het beste een weekendretour nemen. Bestellen via internet lukt niet meer (moet minimaal 5 dagen van tevoren), dus je moet even naar een balie van NS Internationaal op een groot station.
Ik moet toch via Rotterdam Centraal dus dat is geen punt.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:39:53 #4
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_11493321
Informatie over internationaal treinreizen is een ramp!

Vragen aan het internationaal loket wil veel helpen! In leiden, ik weet niet waar je woont, zit een treinreiswinkel. Die hebben ook een website, die ik niet ken... maar misschien staat er wat op. Ik zal zo even zoeken voor een url.

Als je samenreist kun je in Belgie vaak een soort stempelkaarten kopen, vaste prijs voor een vast aantal reizen... Hoe het precies werkt weet ik ook niet. Ik heb wel eens gehoord dat een Kaartje Roosendaal - Antwerpen Berchem 5 euro duurder is dan een kaartje Essen Antwerpen Berchem (Essen is het eerste dorpje in Belgie.... 4 minuten treintijd vanaf Roosendaal ofzo)... De grens overgaan lijkt dus een aanzienlijk prijsverschil met zich mee te brengen..

----edit----
was vrij makkelijk www.treinreiswinkel.nl

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_11493389
Weet je dat de Belgische spoorwegen van de week gestaakt hebben?
pi_11493392
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 19:39 schreef XL het volgende:
Informatie over internationaal treinreizen is een ramp!
Valt best mee. Ik vind die NS site wat dat betreft best duidelijk hoor.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:46:45 #7
7488 Quintony
There is Fire in all of us
pi_11493473
ik moet vandezomer met de trein naar Brussel-zaventum vanuit Sittard. Heb het gewoon gevraagd op het station in Sittard. Die konden me tijden en prijzen vertellen.
Live from the USA
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:48:38 #8
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_11493513
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 19:43 schreef k_man het volgende:

[..]

Valt best mee. Ik vind die NS site wat dat betreft best duidelijk hoor.

Niks over prijzen of alternatieve lokale kaartjes....

Als ik Rotterdam - Mol invoer op 4 juni om 9:47 des ochtends. Zet hij me op de Thalys naar Antwerpen en vanuit daar naar Mol.... Tuurlijk dan ben ik er, maar betaal ik teveel en weet ik daar niks vanaf.

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:49:21 #9
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_11493533
Voor internationale treinreizen en dan vooral voor de treintijden:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn

Alle stations in Europa zijn hier bekend

Is wel duits, maar goed......

Wat zijn we aan het doen ???
  dinsdag 1 juli 2003 @ 19:55:37 #10
12646 Oom_Agent
pi_11493692
Anders klik hier ff:
pi_11493829
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 19:48 schreef XL het volgende:
OK, maar voor de 'grote' bestemmingen voldoet het best. Weekendje Antwerpen, weekje Berlijn, dat soort dingen.

En natuurlijk geven ze geen prijzen voor kaartjes van de concullega.

pi_11493849
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 19:48 schreef XL het volgende:

[..]

Als ik Rotterdam - Mol invoer op 4 juni om 9:47 des ochtends. Zet hij me op de Thalys naar Antwerpen en vanuit daar naar Mol.... Tuurlijk dan ben ik er, maar betaal ik teveel en weet ik daar niks vanaf.

Je kunt i nde reisplanner aanvinken of je wel of niet met de Thalys wil reizen. Een alternatief voor de Thalys naar Antwerpen is de internationale Sneltrin Amsterda-Brussel.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 20:03:29 #13
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_11493912
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 20:00 schreef k_man het volgende:

[..]
En natuurlijk geven ze geen prijzen voor kaartjes van de concullega.

Als het nou concurrenten waren... maar ze zitten niet op elkaars spoor. Als het nou eens klantgerichte bedrijven waren gingen ze samenwerken... dit moedigt het internationaal reizen niet bepaald aan... terwijl het juist zo'n mooie vorm van reizen is.

Als ze op elkaars spoor gaan rijden zou ik dat ook mooi vinden.. maar ik vind: concurrenten of collega's en niet allebei niet!

pi_11494353
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 20:03 schreef XL het volgende:

[..]

Als het nou concurrenten waren... maar ze zitten niet op elkaars spoor. Als het nou eens klantgerichte bedrijven waren gingen ze samenwerken... dit moedigt het internationaal reizen niet bepaald aan... terwijl het juist zo'n mooie vorm van reizen is.

Als ze op elkaars spoor gaan rijden zou ik dat ook mooi vinden.. maar ik vind: concurrenten of collega's en niet allebei niet!

Nou, zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar. Je kunt de NMBS niet vergelijken met NS. iedere maatschappy heeft zijn eigen tariefstructuur en dat het inderdaad soms niet meevalt om het goedkoopste tarief te vinden ben ik met je eens !
pi_11494749
REISSCHEMA ZONDER THALYS:
V Rotterdam CS 9.24
A Antwerpen Centraal 10.44
V Antwerpen Centraal 11.23
A Mol 12.06
  dinsdag 1 juli 2003 @ 20:56:41 #16
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_11495236
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 20:19 schreef Teddybeer80 het volgende:

[..]

Nou, zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar. Je kunt de NMBS niet vergelijken met NS. iedere maatschappy heeft zijn eigen tariefstructuur en dat het inderdaad soms niet meevalt om het goedkoopste tarief te vinden ben ik met je eens !

Een klein beetje veranderingsbereidheid is natuurlijk vereist. Ik vind het eerder een mooie uitdaging dan een kansloos project.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 22:52:09 #17
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_11498485
Ik ben benieuwd of je die korting kunt pakken idd Anthrax, dat scheelt een stuk!
[KNE]-Mod
pi_11498625
Volgens NS internationaal kan dat (onder wat regeltjes, reizen na 9.00u enzo.):
http://www.ns.nl/internationaal/internationaal.cgi?Internationaal/Tickets/Korting/Jongeren
  dinsdag 1 juli 2003 @ 23:04:09 #19
13783 Anthraxx
pi_11498767
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 22:58 schreef case_ het volgende:
Volgens NS internationaal kan dat (onder wat regeltjes, reizen na 9.00u enzo.):
http://www.ns.nl/internationaal/internationaal.cgi?Internationaal/Tickets/Korting/Jongeren
Das mooi. 9:01 staan wij aan de balie

Iig wil ik iedereen bedanken voor zijn bijdrage. Ik zal het uitprinten enzo, als referentie. Verder print ik die NS Internationale site ook maar uit. Voor het geval ze het niet weten (zal haast wel niet)

dinsdag 1 juli 2003 @ 23:10:07 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_11498912
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 23:04 schreef Anthraxx het volgende:

[..]
Ik zal het uitprinten enzo, als referentie. Verder print ik die NS Internationale site ook maar uit. Voor het geval ze het niet weten (zal haast wel niet)

[KNE]-Mod
  dinsdag 1 juli 2003 @ 23:12:02 #21
13783 Anthraxx
pi_11498956
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 23:10 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Mijn ervaringen met de NS zijn zodanig dat ze zelfs niet weten wat hun eigen reisplanner aangeeft. Dus die site gaat mee
  woensdag 2 juli 2003 @ 13:10:47 #22
9485 A-wing
90 % of everything is crap.
pi_11508031
Retourtjes in de Benelux die je bij de NS koopt zijn normaal altijd twee maanden geldig. Je kan dus in Nederland direct een kaartje naar Mol kopen, dan kan je twee maanden in Mol doorbrengen
I'll just sit an' grin, money will role right in... | At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge.
pi_11559303
Traxxje, je kunt dit vast niet meer lezen, maar veel plezier in mijn achtertuin

Ik verwacht wel van je dat je het hele weekend "Joey Baron, Joey Baron!" staat te schreeuwen.

Oh, en YPPY verwacht vast een reisverslag (ik gok maar wat)

Ik kwam vanochtend in Eindhoven op CS ook al een aantal concertgangers tegen, maar die wachtten kennelijk op de bus. Dat was kennelijk ook nog een optie geweest?

zondag 6 juli 2003 @ 20:06:46 #24
13783 Anthraxx
pi_11603564
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 13:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Traxxje, je kunt dit vast niet meer lezen, maar veel plezier in mijn achtertuin

Ik verwacht wel van je dat je het hele weekend "Joey Baron, Joey Baron!" staat te schreeuwen.

Oh, en YPPY verwacht vast een reisverslag (ik gok maar wat)

Ik kwam vanochtend in Eindhoven op CS ook al een aantal concertgangers tegen, maar die wachtten kennelijk op de bus. Dat was kennelijk ook nog een optie geweest?

Vanaf Eindhoven kon je met de bus naar Lommel waar je de trein naar Mol kon nemen. Dat duurt ongeveer 1,5 uur volgens de Graspop site, dus dat was geen optie. Eigenlijk ging het heel simpel: Je loopt het loket binnen, vraagt om een weekendretour Mol, betaald 26,30 en loopt weg. Het was makkelijker dan ik dacht

Iig iedereen bedankt voor het meedenken in dit topic

Ik wil best een reisverslag posten maar dat gaat alleen maar uit " Maiden " of " Opeth " bestaan.

vrijdag 12 september 2003 @ 19:42:45 #25
12646 Oom_Agent
pi_13126647
Nagenoeg alle Europese spoorwegmaatschappijen hanteren 2 tarieven en binnenlandse en een internationale (TCV). die van Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn nagenoeg gelijk aan hun binnenlandse tarieven. de meeste maatschappijen hanteren TCV tarieven die stukken hoger zijn (vooral België, Luxemburg, Oostenrijk en bijna alle Oost-Europese landen) en dan heb ik het over verschillen van 25%(België)-400%(Roemenië) . Een enkeltje naar Arlon bij NS kopen is onnodig duur. Het beste is om de reis te splitsen tot een grenspunt en daar uitstappen en een binnenlands kaartje te kopen .

Overigens, een aantal Oost-Europese landen hebben onderling afgesproken dat er op retourtjes 40-65% korting wordt gegeven (bijv tussen Tsjechië en Slowakije ; overblijfsel van toen het nog Tsjecho-Slowakije was), deze kaartjes zijn meestal slechts 2-4 dagen geldig. Maar ook daar is splitsen nog altijd goedkoper, m.u.v. kort grensverkeer van Polen naar Tsjechië en Slowakije (bijv voor EUR 0,45 van Bohumin naar Chalupki )

Wat ook een goede is, is een Rail-Plus. Deze koop je bovenop je Voordeel-uren kaart voor EUR 15 en daarmee krijg je 25% korting op het gehele internationale tarief. Een goede truc om voor 9 uur met 20-25% korting te reizen (bijv Venlo-Rotterdam of Nieuweschans-Groningen).

Let wel, de Rail-Plus loopt altijd tegelijk met je VDU af .

nog een tip; reis je 1e klas , dan is het binnenlands tarief 60% hoger dan 2e klas, maar het TCV tarief 50%. Een internationaal enkeltje voor het NS-traject kost nooit meer dan 30 euro (EUR 45 in de 1e klas). Met Rail-Plus kost een enkeltje nooit meer dan EUR 33,80 (op NS-traject.)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')