Ik moet Vrijdag naar een festival in Belgie, bij Dessel. Nou weet ik dat ik via Antwerpen-Berchem naar Mol moet afreizen. Ook weet ik dat de prijzen in Belgie minder belachelijk zijn als in Nederland (n.l. 6,20 voor enkeltje; dubbele voor retour naar Mol). Dan blijft echter de reis Rotterdam CS -> Antwerpen Berchem over.
Het festival begint dus op Vrijdag en eindigt Zondag. Zondagochtend moet iedereen het terrein weer verlaten, dus we komen Zondag terug. Simpel. Kan ik in Nederland hiervoor een retourtje kopen (internationaal dus, nationaal retourtje is maar 1 dag geldig)? Of moet ik een weekendretour hebben oid? Of moet ik toch voor 2 enkeltjes gaan?
De site van de NS helpt mij dus niet verder (ook niet onder het 'internationale' kopje). Wel heb ik al antwoord op de vraag 'hoeveel kost het?'. Dat ligt rond de 20 Euro. Het schijnt dat jongeren vanaf 18 en tot 25 jaar 25% korting krijgen. Aangezien ik 18 ben heb ik dus korting. Maar kan iemand dit even bevestigen?
Ik zit eigenlijk in grote onzekerheid hierover omdat dit mijn eerste internationale treinreis is
quote:Ik moet toch via Rotterdam Centraal dus dat is geen punt.
Op dinsdag 1 juli 2003 19:37 schreef k_man het volgende:
Bij vrijdag heen en zondag terug kun je inderdaad het beste een weekendretour nemen. Bestellen via internet lukt niet meer (moet minimaal 5 dagen van tevoren), dus je moet even naar een balie van NS Internationaal op een groot station.
Vragen aan het internationaal loket wil veel helpen! In leiden, ik weet niet waar je woont, zit een treinreiswinkel. Die hebben ook een website, die ik niet ken... maar misschien staat er wat op. Ik zal zo even zoeken voor een url.
Als je samenreist kun je in Belgie vaak een soort stempelkaarten kopen, vaste prijs voor een vast aantal reizen... Hoe het precies werkt weet ik ook niet. Ik heb wel eens gehoord dat een Kaartje Roosendaal - Antwerpen Berchem 5 euro duurder is dan een kaartje Essen Antwerpen Berchem (Essen is het eerste dorpje in Belgie.... 4 minuten treintijd vanaf Roosendaal ofzo)... De grens overgaan lijkt dus een aanzienlijk prijsverschil met zich mee te brengen..
----edit----
was vrij makkelijk www.treinreiswinkel.nl
quote:Valt best mee. Ik vind die NS site wat dat betreft best duidelijk hoor.
Op dinsdag 1 juli 2003 19:39 schreef XL het volgende:
Informatie over internationaal treinreizen is een ramp!
quote:Niks over prijzen of alternatieve lokale kaartjes....
Op dinsdag 1 juli 2003 19:43 schreef k_man het volgende:[..]
Valt best mee. Ik vind die NS site wat dat betreft best duidelijk hoor.
Als ik Rotterdam - Mol invoer op 4 juni om 9:47 des ochtends. Zet hij me op de Thalys naar Antwerpen en vanuit daar naar Mol.... Tuurlijk dan ben ik er, maar betaal ik teveel en weet ik daar niks vanaf.
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn
Alle stations in Europa zijn hier bekend
Is wel duits, maar goed......
quote:OK, maar voor de 'grote' bestemmingen voldoet het best. Weekendje Antwerpen, weekje Berlijn, dat soort dingen.
Op dinsdag 1 juli 2003 19:48 schreef XL het volgende:
Niks over prijzen of alternatieve lokale kaartjes....
En natuurlijk geven ze geen prijzen voor kaartjes van de concullega.
quote:Je kunt i nde reisplanner aanvinken of je wel of niet met de Thalys wil reizen. Een alternatief voor de Thalys naar Antwerpen is de internationale Sneltrin Amsterda-Brussel.
Op dinsdag 1 juli 2003 19:48 schreef XL het volgende:[..]
Niks over prijzen of alternatieve lokale kaartjes....
Als ik Rotterdam - Mol invoer op 4 juni om 9:47 des ochtends. Zet hij me op de Thalys naar Antwerpen en vanuit daar naar Mol.... Tuurlijk dan ben ik er, maar betaal ik teveel en weet ik daar niks vanaf.
quote:Als het nou concurrenten waren... maar ze zitten niet op elkaars spoor. Als het nou eens klantgerichte bedrijven waren gingen ze samenwerken... dit moedigt het internationaal reizen niet bepaald aan... terwijl het juist zo'n mooie vorm van reizen is.
Op dinsdag 1 juli 2003 20:00 schreef k_man het volgende:[..]
En natuurlijk geven ze geen prijzen voor kaartjes van de concullega.
Als ze op elkaars spoor gaan rijden zou ik dat ook mooi vinden.. maar ik vind: concurrenten of collega's en niet allebei niet!
quote:Nou, zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar. Je kunt de NMBS niet vergelijken met NS. iedere maatschappy heeft zijn eigen tariefstructuur en dat het inderdaad soms niet meevalt om het goedkoopste tarief te vinden ben ik met je eens !
Op dinsdag 1 juli 2003 20:03 schreef XL het volgende:[..]
Als het nou concurrenten waren... maar ze zitten niet op elkaars spoor. Als het nou eens klantgerichte bedrijven waren gingen ze samenwerken... dit moedigt het internationaal reizen niet bepaald aan... terwijl het juist zo'n mooie vorm van reizen is.
Als ze op elkaars spoor gaan rijden zou ik dat ook mooi vinden.. maar ik vind: concurrenten of collega's en niet allebei niet!
quote:Een klein beetje veranderingsbereidheid is natuurlijk vereist. Ik vind het eerder een mooie uitdaging dan een kansloos project.
Op dinsdag 1 juli 2003 20:19 schreef Teddybeer80 het volgende:[..]
Nou, zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar. Je kunt de NMBS niet vergelijken met NS. iedere maatschappy heeft zijn eigen tariefstructuur en dat het inderdaad soms niet meevalt om het goedkoopste tarief te vinden ben ik met je eens !
quote:Das mooi. 9:01 staan wij aan de balie
Op dinsdag 1 juli 2003 22:58 schreef case_ het volgende:
Volgens NS internationaal kan dat (onder wat regeltjes, reizen na 9.00u enzo.):
http://www.ns.nl/internationaal/internationaal.cgi?Internationaal/Tickets/Korting/Jongeren
Iig wil ik iedereen bedanken voor zijn bijdrage. Ik zal het uitprinten enzo, als referentie. Verder print ik die NS Internationale site ook maar uit. Voor het geval ze het niet weten (zal haast wel niet)
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 23:04 schreef Anthraxx het volgende:[..]
Ik zal het uitprinten enzo, als referentie. Verder print ik die NS Internationale site ook maar uit. Voor het geval ze het niet weten (zal haast wel niet)
quote:Mijn ervaringen met de NS zijn zodanig dat ze zelfs niet weten wat hun eigen reisplanner aangeeft. Dus die site gaat mee
Op dinsdag 1 juli 2003 23:10 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Ik verwacht wel van je dat je het hele weekend "Joey Baron, Joey Baron!" staat te schreeuwen.
Oh, en YPPY verwacht vast een reisverslag (ik gok maar wat)
Ik kwam vanochtend in Eindhoven op CS ook al een aantal concertgangers tegen, maar die wachtten kennelijk op de bus. Dat was kennelijk ook nog een optie geweest?
quote:Vanaf Eindhoven kon je met de bus naar Lommel waar je de trein naar Mol kon nemen. Dat duurt ongeveer 1,5 uur volgens de Graspop site, dus dat was geen optie. Eigenlijk ging het heel simpel: Je loopt het loket binnen, vraagt om een weekendretour Mol, betaald 26,30 en loopt weg. Het was makkelijker dan ik dacht
Op vrijdag 4 juli 2003 13:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Traxxje, je kunt dit vast niet meer lezen, maar veel plezier in mijn achtertuinIk verwacht wel van je dat je het hele weekend "Joey Baron, Joey Baron!" staat te schreeuwen.
Oh, en YPPY verwacht vast een reisverslag (ik gok maar wat)
Ik kwam vanochtend in Eindhoven op CS ook al een aantal concertgangers tegen, maar die wachtten kennelijk op de bus. Dat was kennelijk ook nog een optie geweest?
Iig iedereen bedankt voor het meedenken in dit topic
Ik wil best een reisverslag posten maar dat gaat alleen maar uit " Maiden
" of "
Opeth
" bestaan.
Overigens, een aantal Oost-Europese landen hebben onderling afgesproken dat er op retourtjes 40-65% korting wordt gegeven (bijv tussen Tsjechië en Slowakije ; overblijfsel van toen het nog Tsjecho-Slowakije was), deze kaartjes zijn meestal slechts 2-4 dagen geldig. Maar ook daar is splitsen nog altijd goedkoper, m.u.v. kort grensverkeer van Polen naar Tsjechië en Slowakije (bijv voor EUR 0,45 van Bohumin naar Chalupki )
Wat ook een goede is, is een Rail-Plus. Deze koop je bovenop je Voordeel-uren kaart voor EUR 15 en daarmee krijg je 25% korting op het gehele internationale tarief. Een goede truc om voor 9 uur met 20-25% korting te reizen (bijv Venlo-Rotterdam of Nieuweschans-Groningen).
Let wel, de Rail-Plus loopt altijd tegelijk met je VDU af .
nog een tip; reis je 1e klas , dan is het binnenlands tarief 60% hoger dan 2e klas, maar het TCV tarief 50%. Een internationaal enkeltje voor het NS-traject kost nooit meer dan 30 euro (EUR 45 in de 1e klas). Met Rail-Plus kost een enkeltje nooit meer dan EUR 33,80 (op NS-traject.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |