abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11473841
er was eens op de FP (lang, lang geleden) een artikel over een man die met een bus haarlak en een aansteker achter muizen aan ging en dat ding ontplofte toen...

dacht ik...

maandag 30 juni 2003 @ 22:49:00 #27
59639 Psych
Niet gek
pi_11475126
Heb 2 jaar geleden ook 2de graadsbrandwonden opgelopen, aansteker bij deofles gehouden en gespoten, dom en dom ennuh dat was ook nog dom
Trek conclusies, Niet je piemel
pi_11475222
quote:
Op maandag 30 juni 2003 20:07 schreef bierglas het volgende:
ontploffing = vuur, vuur heeft zuurstof nodig. In busje Axe zit geen zuurstof. Geen zuurstof = geen vuur = geen ontploffing.

En dan ook nog de overdruk. Is hetzelfde als je een gasleiding hebt, de vlam kan toch ook niet IN de leiding gaan, omdat daar A geen zuurstof is en B overdruk.

uhmm...vuurwerk brand toch ook? en dat doet het zelfs op de maan, omdat dat een andere brandstof gebruikt zodat er geen zuurstof nodig is, dus in principe zou het kunnen...

ennuh, deo = alcohol, alcohol = brandbaar

pi_11475282
quote:
Op maandag 30 juni 2003 22:52 schreef CasB het volgende:

[..]

Omdat dat een andere brandstof gebruikt zodat er geen zuurstof nodig is

Ga jij eens heel snel terug naar de scheikundeles.
pi_11475324
wat wordt er dan als drijfgas gebruikt?
pi_11475451
quote:
Op maandag 30 juni 2003 22:54 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ga jij eens heel snel terug naar de scheikundeles.

vuurpijlen enz, werken anders gewoon op de maan (ooit eens in de zozitdat gelezen )
pi_11475551
Tuurlk is er wel zuurstof, of probeer jij t onder water ofzo????
"If some sissy chick tried to kick my ass I would say hey, missy, go knit me a sweater before I slap you in the face!”
pi_11491170
quote:
Op maandag 30 juni 2003 23:00 schreef CasB het volgende:

[..]

vuurpijlen enz, werken anders gewoon op de maan (ooit eens in de zozitdat gelezen )

Dan doen ze in de vuurpijl zuurstof erbij slimbo
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_11491476
Volgens mij kan het wel, heb het er nooit op gegokt
pi_11491586
ik heb vannacht rond een uurtje of 1 nog geprobeerd op die manier een mot te killen, maar hij was te snel.

niks is ontploft, terwijl ik toch een lekker deel van de inhoud van de deobus heb uitgesprayed.

pi_11491690
Ik heb het vroeger zovaak gedaan.
Op me kamer, flinke vlammen man, super lijp eigenlijk bedenk ik me nu, stel je spuit verkeerd staat het huis in de fik Maarja gewoon goed opletten

Maar op een dag, belde de overbuurman bij ons aan, m'n pa doet open, overbuurman zegt dat er een kamer in de fik staat..
Me pa gaat naarboven, ziet mij met dat flesje, pa boos kreeg ik geen deo meer tot de pubertijd

♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
  dinsdag 1 juli 2003 @ 18:14:32 #37
53989 Bart_Simpson
Uncredited Hero
pi_11491735
JAzeker!!

de bus kan wel degelijk ontploffen! Elke keer als je via je aansteker een steekvlam maakt, loop je enigzings risico! De druk is hoog genoeg, dus het gaat niet zo snel fout. Maar je loopt gevaar, helemaal als de bus al wat leger is.

Ik heb ooit zo'n bus zien exploderen op een filmje, toen ze hem verhitte met een vlam (gewoon eronder) en je wilt zo'n bus dan niet in je hand hebben. Echt, enorme klap. Dus, gooi nooit een deo bus in een kamp-vuur, ook niet als die leeg is.

Die scherven slaan dwars door je hersens. En ik lul niet. Ga maar vragen aan de brandweer.

mzzl.

The road to victory is long.
*Takes care of his men, and women.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 18:15:56 #38
45530 Mistix
Twenty Something
pi_11491759
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 18:14 schreef Bart_Simpson het volgende:
JAzeker!!

de bus kan wel degelijk ontploffen! Elke keer als je via je aansteker een steekvlam maakt, loop je enigzings risico! De druk is hoog genoeg, dus het gaat niet zo snel fout. Maar je loopt gevaar, helemaal als de bus al wat leger is.

Ik heb ooit zo'n bus zien exploderen op een filmje, toen ze hem verhitte met een vlam (gewoon eronder) en je wilt zo'n bus dan niet in je hand hebben. Echt, enorme klap. Dus, gooi nooit een deo bus in een kamp-vuur, ook niet als die leeg is.

Die scherven slaan dwars door je hersens. En ik lul niet. Ga maar vragen aan de brandweer.

mzzl.

aan de brandweer? volgens mij eerder aan het ambulance personeel

ik wil trouwens dat filmpje wel is zien...

pi_11491838
Als de druk in het busje gelijk wordt aan de buitendruk kan de vlam met gemak naar binnen slaan.

Een leeg busje is gevaarlijker dan een volle bus.
Meer brandbare gassen.
Een volle bus bevat vloeistof, en dat wil niet branden.

In een vliegtuig is het mogelijk dat het verschil tussen de binnendruk en de buitendruk ervoor zorgt dat het busje explodeert. Hier hoeft trouwens niet per sé brand bij vrij te komen.

dinsdag 1 juli 2003 @ 18:23:12 #40
28935 Cliquety
Refuse to be a victim
pi_11491893
Een deo spuitbus kan niet zomaar ontploffen doordat je een aansteker voor de vaporisateur houdt (vlammenwerper idee) omdat er overdruk is in de bus, er kan dus niets naar binnen, geen zuurstof, geen vlam.

Wanneer je een spuitbus op het vuur gooit kan die wel ontploffen, dit omdat naarmate de inhoud van de bus warmer wordt de gasdruk ook hoger wordt, ten slotte wordt de druk zo hoog dat de bus ontploft, de stoffen in de bus (onder anderen alcohol in damp vorm) zullen dan snel verbranden (eksploderen) in het vuur wat een nog grotere knal geeft.

Dit is weer heel anders dan het principe van een vuurpijl en het feit dat die het op de maan, waar geen zuurstof is ook doet. In deodorant spuitbussen zit voornamelijk alcohol en drijfgas, om dit te doen branden is zuurstof nodig, iets wat niet in de bus zit.
Het brandstof van vuurpijlen bestaat voor een groot deel uit nitraten (zoutverbindingen met zuurstof erin), hierdoor zit al het zuurstof wat een vuurpijl nodig heeft al in het brandstof zelf. in de scheikunde noemt men dat een oxidator.

pi_11492262
Brandweer meld zich

Ik heb al regelmatig ontplofte spuitbussen bij woning-, container-, kelder branden mee gemaakt en ik kan je vertellen die wil je niet tegen je hoofd aankrijgen ! Maar een verklaring voor het terugslaan van de vlam in de deobus kan ik ook even zo snel niet geven! Mischien dat door de warmte er op een of andere manier zuurstof vrijkomt van bijvoorbeeld de parfum waar hoogswaarschijnlijk water in zit.

dinsdag 1 juli 2003 @ 18:59:36 #42
3676 Angels_t
Ik wil Goddess!
pi_11492574
quote:

[..]

Euhm ja... en waarom brandt alcohol? Omdat er ZUURSTOF in de lucht zit. Ooit wel es in een vacuum alcohol of iets anders in de fik proberen te steken? Zal je niet lukken (je aansteker doet het dan ook niet).

Voor een verbranding heb je drie dingen nodig:
- brandstof (om het vuur gaande te houden. Alcohol, hout, je schoonmoeder, etc)
- ontbrandingstemperatuur (verschilt natuurlijk per materiaal)
- zuurstof (spreekt voor zich)

Wanneer 1 van deze 3 factoren ontbreekt kan er nix gebeuren.

Ik denk persoonlijk dat de vlam naar binnen kan schieten wanneer de overdruk afneemt of geheel afwezig is. Dit gebeurt natuurlijk na veel spuiten.

Dat van die gasleiding klopt ook. Hebben we thuis ook wel es gedaan. Gewoon openzetten en aansteken. Geeft een meterlange vlam, maar voor de rest niets engs aan.

Doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt!
pi_11492626
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 18:14 schreef Bart_Simpson het volgende:
JAzeker!!

Een deobus kan zeker wel ontploffen als je hem in het vuur gooit. Dat heb ik zelf meegemaat en dat gaat harder als een flinke strijker.
Maar de vraag is nou juist of je deobus kan ontploffen als je je mug achterna zit..
  dinsdag 1 juli 2003 @ 21:12:36 #44
58039 Domai
heeft slaap nodig
pi_11495624
quote:

[..]

uhmm...vuurwerk brand toch ook? en dat doet het zelfs op de maan, omdat dat een andere brandstof gebruikt zodat er geen zuurstof nodig is, dus in principe zou het kunnen...

Zuurstof is altijd nodig voor verbranding hoor, ja echt

En dat vuurpijlen en lucifers (geen aanstekers etc. dus!!) het doen op de maan komt omdat er bij een chemische reactie ZUURSTOF (dat nodig is voor een verbranding, ik denk ik zeg het maar meerdere keren anders komt het niet door ) vrijkomt, dat voor verbranding van de vuurpijl of de kop van een lucifer nodig is.

Tis ammoal wah. En di, da dn dieje en da is, godverdomme!
  dinsdag 1 juli 2003 @ 21:29:59 #45
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_11496096
Wat je wel kunt doen (ook link!) is deo spuiten en daar een aansteker bij houden, heb je een soort vlammenwerper.
Edit - ik ben er een beetje laat bij zie ik
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_11496364
Ik vraag me af hoe de oksels van de topic starter eruit zullen zien.
pi_11496628
Lekker gladjes
pi_11497394
Ik heb dit meerdere malen geprobeert. Heb bussen haarlak in het vuur gegooid, toch duurt het velen minuten voordat het ding ontploft. De vlam schiet er niet in... athans, nooit gehoord dat dat gebeurd.

en idd :

geen zuurstof = geen brand = geen blast

Lambo of Rekt
pi_11497445
Wat een gelul over vuurpijlen.

Voor vuur heb je 3 dingen nodig :

Brandstof, Hittebron & zuurstof

als 1 van de 3 dingen ontbreekt... ONMOGELIJK dat het vuur oplevert.

Lambo of Rekt
  woensdag 2 juli 2003 @ 11:42:58 #50
3676 Angels_t
Ik wil Goddess!
pi_11505932
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 22:14 schreef EggsTC het volgende:
Wat een gelul over vuurpijlen.

Voor vuur heb je 3 dingen nodig :

Brandstof, Hittebron & zuurstof

als 1 van de 3 dingen ontbreekt... ONMOGELIJK dat het vuur oplevert.

Anders lees je ff een paar replies naar boven...
Doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')