Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 15:46 |
Een keus maken doe je niet zomaar, je denkt er over na en je maakt afwegingen. Aangezien keuzes gebaseerd zijn op zowel interne als externe factoren kun je concluderen dat een keus niet compleet willekeurig is. Mensen willen ook niet accepteren dat hun keus ontstaan is uit complete willekeur. Maar waarom is men zo angstvallig als ik stel dat je keus al vast staat, aangezien je keuzes altijd zijn gebaseerd op bepaalde factoren, en deze factoren, op 1 moment, gegeven variabelen zijn. Alle factoren staan op het moment van keuze vast. Alle factoren die er toe leiden dat je de keus maakt die je maakt staan vast, dus de keuze staat ook al vast. Dat je keuze eigenlijk bij voorbaat vast staat, wil niet zeggen dat je geen keus hebt, integendeel, juist door de causaliteit maak je een afgewogen keuze, die voortvloeid uit factoren, oorzaken en aanleidingen voor die keuze. Het feit dat je keus in theorie voorspelbaar is doet niet af aan het feit dat het een keuze is die je maakt.
| |
Delibrerende-Dirk | zondag 29 juni 2003 @ 15:58 |
Volgens mij had je dit enigszins samen kunnen vatten in één enkele zin: Door mensen gemaakte keuzes zijn afhankelijk van vaststaande factoren waardoor de factor de keuze bepaald door middel van de siuatie van de betreffende persoon. | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 16:02 |
Leuk.. maar zwart wit, De keuze op zichzelf is willekeur, deze willekeur wordt beinvloed door omgevingsfactoren van de persoon. Het leuke is dat elke persoon op zijn eigen wijze omgaat met verschillende invloeden. | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:04 |
quote:nee de keuze is geen willekeur, de manier waarop de persoon omgaatmet factoren hangt ook weer van andere factoren af, zoals genetische aanleg en omgevingsfactoren. | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 16:12 |
Nog een opmerking van mijn persoontje.. Er wordt dus gezegd dat de keuzen die je maakt van tevoren al vaststaan, daar de keuze altijd gestuurd is door factoren. En deze factoren staan al vast voordat de keuze gemaakt wordt. Ga ik opzich wel in mee (hoewel niet alle factoren van tevoren bepaald zijn).. maar : Het zit hem niet in de factoren, maar in de manier waarmee met die factoren wordt omgegaan (hangt zoals ik reeds zei van de persoon zelf af) Hoe ermee wordt omgegaan door de persoon wordt bepaald door de kennis, ervaring.. misschien wel het instinct, wat die persoon heeft. Deze ervaring staat echter niet vast, hij is gebaseerd op een stuk toeval want niet alles wat men meemaakt is gebaseerd op keuzen. Strekking van mijn verhaal: Je levensloop is NIET reeds bepaald... (als dit in de eerste plaats al gehaald mocht worden uit het verhaal.) | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:17 |
quote:Alle ervaring kennis en dergelijke die je noemt, staan op het moment van keuze vast, dus de keuze die op al deze dingen is gebaseerd staat vast. De manier waarmee men met de factoren omgaat is op het moment van keuze een vaststaand gegeven; de keuze had niet anders kunnen zijn. | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 16:25 |
quote:Dan zou de keuze bepaalt kunnen worden na laatste het moment voor de keuze waarin er een invloed uitgeoefend wordt op de ervaring/kennis van de persoon. Maar deze factoren kunnen niet altijd vantevoren bepaald worden. (bijv invloeden uit de natuur, blikseminslag of zo.) | |
Viola_Holt | zondag 29 juni 2003 @ 16:25 |
quote:de keuze had niet anders kunnen zijn op het moment dat deze gemaakt is. vantevoren staat niet vast waar iemand heengaat op een T-splitsing als hij vantevoren niet weet welke van de twee hij zou moeten nemen. Hij maakt een keuze op basis van m.i. onmeetbare factoren. | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:29 |
quote:Dat het onmeetbaar is wil niet zeggen dat het niet vaststaat.... ik denk zelf dat het onmeetbaar is, en dus onvoorspelbaar, daarom heb ik het ook telkens over "in theorie" voorspelbaar... | |
Viola_Holt | zondag 29 juni 2003 @ 16:32 |
quote:Dan wordt het gewoon jouw geloof. Onmeetbaar. Net zoiets als God bestaat wel of niet. ![]() quote:Denk dat het ook in theorie niet voorspelbaar is omdat de evt. theoretisch meetbare factoren die meespelen in de uiteindelijke beslissing m.i. niet vast staan. | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 16:32 |
quote:In theorie denk ik wel dat je de keuze kunt voorspellen wanneer je alles van die persoon zou weten tot op het exacte moment dat hij de keuze maakt. | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:35 |
quote:ik denk dat alles causaal is, en zo is elk opvolgend moment afhankelijk van het verleden en de situatie er vlak voor. Zo kom ik tot de conclusie dat de toekomst ook al vast staat, aangezien het afhankelijk is van het verleden, dat een feit is... | |
Viola_Holt | zondag 29 juni 2003 @ 16:39 |
quote:Als ik een pistool koop en random mensen wil neerschieten ligt nog niet vast welke mensen ik ga neerschieten. | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:40 |
quote:jawel, want waar die mensen op dat moment zijn hangt af van factoren uit het verleden, en het feit dat jij "random" mensen gaat neerschieten heeft ook oorzaken ( geestelijke afwijkingen / slechte jeugd noem het maar op...) | |
Viola_Holt | zondag 29 juni 2003 @ 16:44 |
quote:Maar geestelijke afwijkingen / slechte jeugd (noem het maar op) hebben niet per definitie als gevolg dat ik mensen random ga neerschieten en dus is het totaal willekeurig. | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 16:45 |
quote:Hoewel het een beklemmende gedacht is dat alles al vast staat.. moet ik bekennen dat dit vrij aannemelijk is. Echter kun je het volgende vraagstuk erbij plaatsen: In hoeverre staat het van te voren vast wat een persoon doet met de omgevingsfactoren, de input van de hersenen zeg maar. Hoewel dit omgaan met de input ook weer afhangt van voorgaande input, is er misschien toch nog een ' vrije ruimte ' die de pesroon heeft. | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:49 |
quote:je hebt in principe wel keus, maar de keus die je maakt is logisch en had in theorie voorspeld kunnen worden. Er is dus wel keus, alleen hij staat eigenlijkal wel vast... | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 16:56 |
quote:Logisch is een subjectieve term.. dus laten we die vermijden. En aan dat voorspellen kan getwijfeld worden. Een mens, met al haar kennis en ervaring maakt iets mee. Dat mens kan nu afgaan op ervaringen A.. en de (nieuwe) ervaring aan de hand daarvan verwerken, maar kan ook afgaan op hele andere ervaringen (B, C of D.) | |
Elroyb | zondag 29 juni 2003 @ 16:58 |
quote:maar dat hangt dus ook weer van gegeven factoren af... de manier van verwerken van factoren is ook weer causaal... | |
Zoab | zondag 29 juni 2003 @ 17:11 |
Nu blijven we hangen op hetzelfde. maar wat ik zeg een mens moet een keuze maken. Nu blijven we even hangen op dat ene moment. De mens heeft nu de beschikking over zijn/haar verleden met al de kennis en ervaring die hierbij hoort. De persoon verzamelt alle benodigde materie, maar kan op basis hiervan nog steeds geen keuze maken.. deze situatie is nieuw of er het maakt, vanuit de matrie gezien, niets uit. Of, derde mogelijkheid, vanuit de materie leiden meerdere mogelijkheden. Nu is er die situatie dat de keuze niet vantevoren te bepalen is, wordt de keuze gemaakt dan berust hij op toeval. (Het lijkt mij ergens wel aannemelijk dat de mens de keuze dan niet maakt, misschien is zodoende de keuze gemaakt, maar laten we voor deze discussie ervan uitgaan van niet.) | |
Mariel | zondag 29 juni 2003 @ 17:18 |
Willekeurigheid kan ook logisch zijn, en het hoeft niet per se op het eerste gezicht duidelijk te zijn. Ik denk dat alles uiteindelijk uitsluitend te wijten is aan oorzaak/gevolg, maar dat dit zo ingewikkeld is verweven, dat het algoritme wat tot deze schijnwillekeurigheid leidt nooit ontrafeld zal worden. | |
Feanturi | zondag 29 juni 2003 @ 17:36 |
Inspiritatie opgedaan bij Schopenhauer's "vrijheid van de wil" zo niet is het een aanrader voor je. Ik sta geheel achter het idee dat je geen vrije wil hebt. | |
nEDerland | maandag 30 juni 2003 @ 18:12 |
quote:Dit is een tegenstrijdigheid. Als je geen vrije wil zou hebben zou je ook niet achter een idee kunnen staan, omdat je niet vrij bent om dat te kiezen. | |
Freezor | maandag 30 juni 2003 @ 22:46 |
Denk aan The Matrix (Reloaded) "Je bent er niet om de keuze te maken, je bent er om de keuze te begrijpen." Vind ik wel een mooie benadering. | |
Elroyb | dinsdag 1 juli 2003 @ 19:38 |
quote:tuurlijk kan je achter een idee staan, zonder vrije wil, alleen heb je niet zelf voor dat idee gekozen, aangezien je keuze op andere vaststaande factoren in gebaseerd. | |
nEDerland | woensdag 2 juli 2003 @ 14:51 |
quote:Die andere factoren zijn niet vaststaand, maar dynamisch. | |
GM | donderdag 3 juli 2003 @ 21:57 |
quote:Aangezien niemand een ander (en soms zelfs zichzelf niet) zo goed kent, kunnen we die theorie wel naar het rijk der fabelen verwijzen. Een keuze voor iets is soms heel irrationeel (het voelt goed) en soms heel rationeel (voors en tegens tegen elkaar afwegen en op basis daarvan een keuze maken). | |
Elroyb | donderdag 3 juli 2003 @ 22:43 |
quote:het verleden is niet dynamisch... | |
BitByter- | vrijdag 4 juli 2003 @ 19:02 |
ik zal 's proberen uit te leggen met een praktijk voorbeeld waarom alle keuzes al vast staan ![]() stel je voor dat je de "keus" hebt uit A en B je "kiest" voor A NU kun je er niks meer aan doen, A is de weg die je gegaan bent er is maar 1 WEG die je kunt gaan, en dat is de weg die je gaat |