FOK!forum / Muziek / Nummers met 1 bepaald fantástisch hoogtepunt...
Arceezondag 25 februari 2001 @ 17:42
Ken je ook van die nummers waar 1 waanzinnig mooi stukje in zit? Kan in een grote favoriet zitten of in zo maar een nummer, maakt niet uit.

Bij mij zijn dit bijvoorbeeld:

- Be Careful - R. Kelly & Sparlke: het instrumentale einde
- All Along The Watchtower - Jimi Hendrix: die ongelovelijk gave guitaar solo na ruim 2 minuten
- If You Can't Say No - Lenny Kravitz: als-ie tegen 't eind 1 keer de titel lang aanhoudt
- Gangster's Paradise - Coolio: het acapella laatste stukje
- Ironic - Alanis Morissette: sneaking upon you when you think everything's OK... (wat een stem)

Heb jij ook zulke nummers en zo ja, om welk stukje gaat 't dan?

Elegantly Wastedzondag 25 februari 2001 @ 17:52
[zwoel mode]
you're one of my kind
[/zwoel mode]

Need you tonight-INXS

Meddowszondag 25 februari 2001 @ 18:00
Limp Bizkit Break Stuff
"Break Your Fucking Face Tonight" vooral in de clip errug ruig. Voor de rest is LB best wel k*t.

Pim

Faithyzondag 25 februari 2001 @ 18:05
-Verve, Bittersweet symphonie: het begin, wanner het hele orkest speelt....prachtig!

-The Corrs, Toss the feathers: de Drumsolo

-SlimmerSchemer ft. Tido, Sybje: misschien hoor je af en toe wel eens een klein piepje, nou, dat is mn cavia, hier in mn rugzak en zijn naam is sybje!

-Harrie Jekkers, Brief van Haagse bijstandsmoeder aan Hare Majesteit: majesteit toen zak ik het ff niet meer zitte, ik draaide het gas aan op alle vier de pitten.
Ik wou dood, maar zelfs dat zat me niet mee; het gas was afgesloten door het GJB....


meer volgen....

Zanderrrzondag 25 februari 2001 @ 18:06
De pianosolo in 'My Favorite Things' van John Coltrane.

*stil* ... *mooi*

Kleintjezondag 25 februari 2001 @ 18:06
Eurythmics - Who's that girl.

Als op een gegeven moment het refrein begint:
But there is just one thing... just one thing, but there is just one thing..
Who's that girl

DIE STEM... Dit vind ik dus echt mooi!

Kleintjezondag 25 februari 2001 @ 18:16
Prince met Sheena Easton - The arms of orion

Ik weet niet, die stemmen passen bij elkaar hier.
Prince met een zwoele stem.
Op een gegeven moment zwelt de muziek wat aan en zingen ze tegelijk. PRACHTIG... Kippevel!

KELDERzondag 25 februari 2001 @ 18:33
zie mn sig

dat stukje tekst uit Innuendo van Queen vind ik vrij geniaal

Scyllazondag 25 februari 2001 @ 18:52
Stairway to Heaven,het stukje als de gitaarsolo net begint...faaan-taas-ties!

In veel van die gitaarnummers vind ik het begin van de solo trouwens meestal het beste.(Smoke on the Water bijvoorbeeld)

En het harde stukje uit "One" van Metallica...

Landmines,
have taken my sight,
taken my speech,
taken my hearing,
taken my arms,
taken my legs,
taken my whole yeaheah...
(ofzoiets)

BooBooSanzondag 25 februari 2001 @ 19:21
quote:
Op 25 februari 2001 17:42 schreef Arcee het volgende:
Nummers met 1 bepaald fantástisch hoogtepunt...
Nou...

French Kiss - Lil' Louis (of zoiets)
Come - Prince
Love to love you baby - Donna Summer (maar daar zaten meerdere hoogtepunten in volgens mij...)

webberzondag 25 februari 2001 @ 19:46
Gary Moore - Parisienne Walkaways.

Neem een willekeurige live versie van dit nummer, zap naar de solo (hoewel het hele nummer eigenlijk de moeite waard is ) en luister effe naar wat dat joch uitspookt met die gitaar. Weet er een toon uit te slepen die maar doorgaat en doorgaat en doorgaat tot je verwacht dat je speakers uitelkaar vallen. Geweldig!

[Dit bericht is gewijzigd door webber op 25-02-2001 19:59]

Theeboonzondag 25 februari 2001 @ 19:47
Dat stuk in Stairway to heaven als Plant hard en hoog gaat zingen
Echt zo'n orgastisch moment

Oh ik lees net dat iemand dat al heeft gezegd

Dat My Favorite Things stukkie kan ik ook waarderen

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 25-02-2001 19:52]

SkyMasterzondag 25 februari 2001 @ 20:00
Break Stuff van Limp Bizkit. Het moment dat het eerst heel rustig is gedurende 20 seconden en dan opeens weer die enorme agressie losbarst met "Break your fuckin' face tonight". Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde vond ik het fantastisch en erg origineel gedaan.
Jammergenoeg kwam ik er later achter dat alle platen van Limp Bizkit precies zo'n opbouw hebben.. . Dit wil niet zeggen dat Limp Bizkit zuigt of zo, alleen de originaliteit mag nodig 's wat opgekrikt worden.

Ook een nummer met een fantastisch hoogtepunt erin vind ik November Rain van Guns N Roses. Voor mij toch nog de all-time klassieker, omdat er 2 hoogtepunten inzitten.
Het eerste is de magistrale solo van Slash, echt mooi gespeeld en het tweede hoogtepunt van deze plaat vind ik dat stuk waarbij het even stil wordt en dan opeens dat hele orkest losbarst. Fantastisch!!!

Laatste plaat die ik heb gekozen is Master of Puppets van Metallica. Een prachtige plaat, wat mede wordt veroorzaakt door die enorm mooie solo van Kirk Hammett. Eén van de betere solo's uit de muziekgeschiedenis IMHO.

Er zijn natuurlijk nog veel meer liedjes op te noemen met typerende hoogtepunten, alleen deze 3 steken er toch mijlenhoog bovenuit!

zodiakkzondag 25 februari 2001 @ 20:24
hmmmm, Surgeon - Basictonal Remake

Daar hoor je een geluid met op de achtergrond een aanzwellende synt en BAMBAMBAMBAM! Geniale partyplaat.

dwergzondag 25 februari 2001 @ 20:37
In Hey Boy Hey Girl van Chemical Brothers zit na twee minuten een overgang van klinische jaren 90 beat naar een volle, kamerbrede jaren 80 beat. Dat klinkt toch wel zo goed!

Verder wil ik hier She sells sanctuary van The Cult noemen. Niet 1 bepaald hoogtepunt, meer een orgasme van 4 minuten. Begint met een lullig gitaartje, vervolgens gaat de band voluit. Zo luid, zo compleet. Je komt oren tekort.

tong80maandag 26 februari 2001 @ 00:23
Het is niet mijn genre, maar de gitaarsolo in Hotel California van The Eagles is best wel een beetje heel erg mooi.
Peek_A_Boohmaandag 26 februari 2001 @ 00:29
Sympathy for the devil - The Stones

Eigenlijk vanaf het moment van de modulatie, als de Ooh-oohtjes van de backing zo hard worden dat Mick Jagger nogal moet gaan schreeuwen en dan die gitaar ertussendoor snerpen!!!!!!

Djeezmaandag 26 februari 2001 @ 00:33
Ik noem 'Where did you sleep last night' van Nirvana. Prachtig stukje als Kurt op het eind heel hard het refrein gaat schreeuwen met schorre stem. Geweldig!
lzandmanmaandag 26 februari 2001 @ 00:48
quote:
Op 25 februari 2001 18:05 schreef Faithy het volgende:
-The Corrs, Toss the feathers: de Drumsolo
Je bedoelt dat dat grietje ook nog werkelijk kan drummen ook Mmm... Moet ik misschien toch nog eens de CD's wat beter luisteren

Ik vind dat er heel veel nummers zijn met een prachtig tussenstuk. Ik zit net te luisteren naar de CD "Empire" van Queensryche (had ik al een aantal jaartjes niet meer geluisterd) en daarop staan al drie leuke stukjes:

* Het begin van "Best I Can"
* Tussenstuk van "Empire" (met een soort nieuwslezer er doorheen).
* Het tussenstuk van "Silent Lucidity"

Witchfyndermaandag 26 februari 2001 @ 01:14
The intro van Rhapsody's "Dark Tower OF The Abyss" is echt

Een stukje uit "Dark Avenger" van Manowar waar ze hulp kregen van Orson Welles. Nadat Welles heeft ge-narrated (?) doet de zanger een fantastische uithaal waar een Celine Dion ofzo nog jaloers op kan zijn....

Lamonmaandag 26 februari 2001 @ 01:16
quote:
Op 26 februari 2001 00:48 schreef lzandman het volgende:
Ik vind dat er heel veel nummers zijn met een prachtig tussenstuk. Ik zit net te luisteren naar de CD "Empire" van Queensryche (had ik al een aantal jaartjes niet meer geluisterd) en daarop staan al drie leuke stukjes:

* Het begin van "Best I Can"
* Tussenstuk van "Empire" (met een soort nieuwslezer er doorheen).
* Het tussenstuk van "Silent Lucidity"


Alledrie heel goed inderdaad. En het eind van 'Is there anybody listening' is ook best wel overweldigend.
Giamaandag 26 februari 2001 @ 01:19
mama van Genesis.

Stukje drums als overgang naar een ander stuk.

Kippenvel

DIGGERmaandag 26 februari 2001 @ 01:45
-Laatste stukje van November rain van Guns N Roses

-Een middenstukje in 'this or that' van Black Sheep (zijn deze rappers eik wel bekend bij jullie?) Gaat om dit stukje tekst: 'engine engine number 9, on the New York transit line, if my train goes of the track, pick it up, pick it up, pick it up. puur de rap plus het basloopje, meer niet, heerlijk stukje.

-In de mooie (remix) versies: Het laatste 'enjoy the silence' wat zo heel langzaam en zachtjes gezongen wordt in het gelijknamige nummer van Depeche Mode

-Het stukje waar John Barnes (Speler van het Engelse voetbalelftal destijds) zingt in de Engelse WK song voor Italia 1990, 'world in motion' van New Order

-Het refrein van 'picture postcards from planet earth' (zie mijn sig ook) als het op z'n luidst en met de meeste instumentale begeleiding gezongen wordt. Nummer is van Skyclad. Zelfs iemand die op Deathrow zit wordt hier vrolijk van volgens mij.

-Het stuk met de didgeridoo in oa het nummer 'boatman' van The Levellers

-Het stukje van 'momma's gotta die tonight' van Bodycount, als Ice-T zingt over welke staten ie de lichaamsdelen van z'n moeder allemaal gaat verspreiden nadat ie haar vermoord.

-het saxofoon stukje in 'La raza' van Kid Frost

-geldt voor diverse nummers van Sonic youth: de gitaarsolo's

-Het refrein van 'Mais Qui est la belette' van Manau. heerlijke samenzang en zo lekker vrolijk

-Het klassieke stuk op het einde van 'All I want is you' van U2. Vind het hele nummer supergaaf, maar het einde nog eens extra gaaf.

-Stone Roses - I wanna be adored. En dan de opbouw van het nummer, het intro totdat het nummer echt begint, totdat de zang begint, heerlijk!

-Van dezelfde band en ook helemaal te gek: Het einde van 'I am a resurrection, wat puur instrumentaal is, maar zo heerlijk fascinerend klinkt.

-Ook helemaal top: Pulp met 'This is hardcore' Zeker de instrumentale stukken erin zijn echt helemaal geweldig. En ook het stukje wat wordt ingezet met 'and that goes in there' is een heerlijk gezongen stuk van dit nummer.

-De instrumentale stukken in 'High hopes' van Pink floyd vind ik ook fenomenaal mooi.

Enfin, lijkt me voorlopig ff genoeg zo, maar al MP3's draaiende kom ik vast nog wel meer dingen tegen die me nu ff niet uit me hoofd te binnen schieten.

[Dit bericht is gewijzigd door DIGGER op 26-02-2001 01:49]

Ritalinmaandag 26 februari 2001 @ 01:51
Een oud (maar daarom iet minder mooi) 'fantastisch hoogtepunt' is
in 'Black' van Pearl Jam.

Wanneer er gezongen wordt:
'I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star.
But in somebody else his sky...'


Veel van Portishead, zeker live is ook een vermelding waard

Zanderrrmaandag 26 februari 2001 @ 01:53
quote:
Op 26 februari 2001 01:45 schreef DIGGER het volgende:

-Een middenstukje in 'this or that' van Black Sheep (zijn deze rappers eik wel bekend bij jullie?)


Ja, ik heb hun eerste album. Ook een beetje jeugdsentiment. "Butt in the meantime" en "Pass the 40" zijn ook 'phat'... Of zo'n instrumentaaltje met alleen maar 'fuck you'-scratches...

Best wel een aanrader voor liefhebbers van de oude De La Soul en ATCQ...

[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 26-02-2001 02:15]

Arceemaandag 26 februari 2001 @ 01:59
quote:
Op 26 februari 2001 01:45 schreef DIGGER het volgende:
-het saxofoon stukje in 'La raza' van Kid Frost
Jaaaaa ge-wel-dig idd!
tong80maandag 26 februari 2001 @ 02:15
Nu of nooit van de Tröckener Kecks,

Je hoort op een gegeven moment Rick de Saedeleer ( belgisch sportverslaggever, en fenomeen ) een verslag geven van een fictieve wedstrijd, met Rick de Leeuw in de hoofdrol.

Ieders jeugddroom mooi vertolkt.

fokjemaandag 26 februari 2001 @ 04:43
Het allerlaatste stukje van Kate Bush en Peter Gabriel 'Don't give up'. Prachtig...
killar_fairymaandag 26 februari 2001 @ 10:59
the cure - disintegration

Now that I know that I'm breaking to pieces
I'll pull out my heart
And I'll feed it to anyone
Crying for sympathy
Crocodiles cry for the love of the crowd
And the three cheers from everyone
Dropping through sky
Through the glass of the roof
Through the roof of your mouth
Through the mouth of your eye
Through the eye of the needle
It's easier for me to get closer to heaven
Than ever feel whole again!!!!!!!

trebelmaandag 26 februari 2001 @ 11:03
de gitaarsolo van November Rain - Guns'n Roses

en de drums in 'in the air tonight' van phil collins

Public Enemymaandag 26 februari 2001 @ 11:07
De gitaar solo in "Why go" van Pearl jam....

welke van de pj gitaristen speelt die solo nou eigenlijk ?? Stone Gossard of Mike McCready ??

Gellarboymaandag 26 februari 2001 @ 11:31
Wat ik altijd geweldig vind (van een hele hoop nummers) is als tegen het einde het refrein een octaaf omhoog gaat. Heeeeerlijk vind ik dat. Lekker meeblehren (ik heb het nu dus over Top40 popbagger)...
Meneer_Aartmaandag 26 februari 2001 @ 11:34
'With or Without you', U2

Het laatste stuk zang van het nummer, 1 minuut voor het einde. Je weet wel.. ohoooohohooo... ohooohohoohooo.. etcetera.

Sta er iedere keer weer van te kijken hoe mooi dat stukje is. Veel nrs. van U2 hebben trouwens een bepaald hoogtepunt dat ook echt een hoogtepunt is... meestal is dat het laatste stuk zang, ong. 1 minuut voor het einde.

Bij 'Everything you want' van Vertical Horizon vind ik dat ook zo mooi... het refrein is de hele tijd met 'he'.. "He says alle the right things, and exactly the right time". Maar op het laatst is het "I'm everything you want, I'm everything you need"

Ik heb wel es lopen denken, trouwens... eigenlijk is een liedje gewoon een soort liefdesdaad... met een voorspel, het werkelijke gebeuren, een hoogtepunt en een naspel. Klopt toch, of niet?

#ANONIEMmaandag 26 februari 2001 @ 11:47
Donna Summer - I feel Love
Lil' Louis - French Kiss
Josh Wink - Higher State Of Consciousness
Josh Wink & Lil' Louis - So Hows Your Evening So Far (aka French Kiss 2000)
Sueno Latino ft Valera Vix - Noche Diva
Afro Medusa - Pasilda

pfew... zo kan ik nog wel ff doorgaan

Ripleymaandag 26 februari 2001 @ 12:24
Van dat nummer Kayleigh vind ik het begin mooi (Do you remember...). Zo gauw hij over Kayleigh begint te schreeuwen vind ik er niets meer aan.
Verder: het einde van Epic van Faith No More met dat piano-stukje.
En: het gitaarriffje aan het begin van Enter Sandman van Metallica.
dwergmaandag 26 februari 2001 @ 12:54
Er zitten ook mooie stukjes in syntesizermuziek van/geproduceerd door Trevor Horn. Propaganda bvb met P-Machinery. Het begint met machinegeluiden en gesproken tekst:

motor power force motion drive
power force motion drive
motor force motion drive
power force motion drive
Propaganda!

En dan begint het liedje pas. In Relax van Frankie goes to Hollywood zit voor de break ook een overdaad aan geluid, waarna Holly Johnson Whhoooaa mag roepen.

Xhordermaandag 26 februari 2001 @ 13:01
Ik zag al Metallica staan, met One en dan het stukje: 'Landmines have taken my sight, taken my speech, taken my hearing, taken my arms, taken my legs, left me with life in heeeeeeeellll!!'.. Nou je, kent het wel.. haha Ook in het nummer 'None of them knew they were robots' van Mr. Bungle is het einde prachtig, een hele vette bas (helemaal voluit en het dak begint de trillen) en een cool refrein! Misschien ook wel één van de beste nummers die ik ken.
Machielmaandag 26 februari 2001 @ 13:24
Meneer_Aart:
quote:
Sta er iedere keer weer van te kijken hoe mooi dat stukje is. Veel nrs. van U2 hebben trouwens een bepaald hoogtepunt dat ook echt een hoogtepunt is... meestal is dat het laatste stuk zang, ong. 1 minuut voor het einde.
Klopt wel ja vooral bij the ground beneath her feet en stateless *ril* echt schitterend!
Docmaandag 26 februari 2001 @ 14:39
quote:
Op 26 februari 2001 02:15 schreef tong80 het volgende:
Nu of nooit van de Tröckener Kecks,

Je hoort op een gegeven moment Rick de Saedeleer ( belgisch sportverslaggever, en fenomeen ) een verslag geven van een fictieve wedstrijd, met Rick de Leeuw in de hoofdrol.

Ieders jeugddroom mooi vertolkt.


Da's "NAAR DE TOP"

"In de fictieve wedstrijd speelt Rick de Leeuw Juve aan flarden ("de leeuw omspeelt Boniek, speelt de de bal door de benen van Platini, tikt de bal voor bij Scirea (oid.), en hij de SCOOOOOORT, DE LEEEUW DIE SCOORT")

(nog meer stukjes (echt) voetbal verslag in 'Stronger than Ajax' van Gotcha! en NepSupporters door de Osdorp Possse)

Docmaandag 26 februari 2001 @ 14:40
quote:
Op 25 februari 2001 19:21 schreef BooBooSan het volgende:
Nou...

French Kiss - Lil' Louis (of zoiets)
Come - Prince
Love to love you baby - Donna Summer (maar daar zaten meerdere hoogtepunten in volgens mij...)


In dit rijtje past ook wel "Come with me" van Rare Earth
Docmaandag 26 februari 2001 @ 14:43
Laatste twee minuten van Jane's Addictions "Three Days"

Aantal momenten in "Darkness Darkness" van The Youngbloods.

De 'brug' in Careless Whisper van george Michael.

BooBooSanmaandag 26 februari 2001 @ 15:16
Het laatste gedeelte van Springsteens "Drive all night" na de sax solo, die ook wel erg oke is. Over the top gezongen refrein, vooral de regel "Heart and soul" een aantal keer achter elkaar, tegen het hysterische aan zeg maar om dan over te gaan in fluisteren bijna... Mooi!

Het begin van het nummer en de laatste zin van U2's "Acrobat" waneer Bono zingt "and don't let the bastards grind you down" en dan <fade out>

"You are everything" van Diana Ross en Marvin Gaye. Superklef nummer verder, maar er zit een stukje in waarin Marvin Gaye ff voluit z'n soulstrot opentrekt. Kippenvel.

"Red right hand" van Nick Cave. Ik weet niet wat ie nou op een gegeven moment schreeuwt, "FIRE!" volgens mij.

Ook van Cave de laatste zin van "Black Hair", met die laatste zin veranderd ineens de hele toon van dat nummer. Magic.

"Into the Mystic" van Van Morrison als ie voor de tweede keer het refrein inzet...

Het laatste gedeelte van "L.A. Woman" van The Doors. Na het instrumentale stuk, tot aan het einde.

Het intro en eerste couplet van "Little Criminals", Randy Newman, fantastisch gewoon dat. Die hele manier waarop dat gezongen is, krijg ik altijd onmiddelijk een beeld bij van een gangsterfilm.

Het laatste couplet van "Famous Blue Raincoat", Leonard Cohen, als de strekking van het verhaal duidelijk wordt zeg maar.

"Working Class Hero" in de uitvoering van Marianne Faithfull, vooral dat smerige, scherpe gitaargeluidje wat daar in zit, en in de live uitvoering van datzelfde nummer dat duel tussen die (ge-wel-dige) bassist en de drummer, vooral aan het einde als de drummer nog ff een paar klappen geeft waarna Faithfull weer gaat zingen. Dreigend.

De mondharmonica in "Midnight Rambler" van de Stones.

Die idiote doo-woop koortjes in veel Zappa nummers. Hahahaha!

Eh, dat was het voorlopig wel ff.

Kipmanmaandag 26 februari 2001 @ 15:47
-Het stuk uit de liveversie van Rime Of The Ancient Mariner van Iron Maiden. Na het rustige stukje waar weer word gezongen en dan wanneer Bruce begint te schreeuwen. Schitterend!

-Het vette refrein van Iced Earth's The Coming Curse

-Het magistrale instrumentale stuk uit Helloween's Midnight Sun.

-Het rustige stuk uit Iced Earth's Question Of Heaven ("I did what I thought was right "). Erg ontroerend.

Er zijn er zoveel om op te noemen, maar deze schieten mij het eerste te binnen.

Kipmanmaandag 26 februari 2001 @ 15:47
Oeps, twee keer

[Dit bericht is gewijzigd door Kipman op 26-02-2001 14:48]

Theeboonmaandag 26 februari 2001 @ 15:53
quote:
Op 26 februari 2001 11:07 schreef Public Enemy het volgende:
De gitaar solo in "Why go" van Pearl jam....

welke van de pj gitaristen speelt die solo nou eigenlijk ?? Stone Gossard of Mike McCready ??


Meestal doet Mike McCready de solo's (live tenminste)
Scyllamaandag 26 februari 2001 @ 19:59
Oja,en het nummer van Skunk Anansie,On my hotel TV,het nummer zelf vind ik niet echt geweldig,maar die bridge die naar het refrein komt...

"Owwww......turn it ohofff!!!"
Super.

Xhordermaandag 26 februari 2001 @ 20:12
De laatste solo in Hotel California.. prachtig!
Purnomaandag 26 februari 2001 @ 20:30
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw. Het begint heel rustig met slechts een gitaarakoortje. Vervolgens komt er een vrouwenstem bij, dan een drumcomputer, dan de bas, dan wat synth. gepriegel, dan nog een wat stevigere gitaar. Het hoogtepunt is wanneer de drummer halverwege begint mee te hakken en het hele zaakje vervolgens in één grote eruptie van vervormd gitaargeweld en overstuurde synthersizers ontaard.

Heerlijk!

MuadDibmaandag 26 februari 2001 @ 21:14
Het begin van "Where The Streets Have No Name" van U2; Eerst dat bijna religieuze begin en dan plotseling dat gitaarloopje, altijd garant voor kippevel.

"Fly On A Windshield" van Genesis; wat mellotron-tapijtjes, zang van Peter Gabriel en dan dat fantastische zinnetje:"And I'm hovering like a fly, waiting for the windshield on a freeway", waarna de muziek heerlijk losbarst.

"White Russian" van Marillion; Fish zingt op gegeven moment "I know we have six million reasons" met zoveel felheid om over te gaan in een heerlijke gitaarsolo.

"Starless" van King Crimson; Het nummer begint met een mierzoet zang-gedeelte waarna plotseling de sfeer heel dreigend wordt met een soort gitaarsolo waarbij Robert Fripp steeds 1 noot speelt terwijl de muziek steeds dreigender wordt totdat de muziek zich ontlaadt in een scheurende sax-solo. als ik het zo lees snap ik er eigenlijk niks van (Zanderrr, jij als gitarist kan het misschien beter verwoorden), het is in ieder geval 1 van de mooiste stukjes muziek dat ik ken.

Xhordermaandag 26 februari 2001 @ 23:53
quote:
Op 26 februari 2001 20:30 schreef Purno het volgende:
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw. Het begint heel rustig met slechts een gitaarakoortje. Vervolgens komt er een vrouwenstem bij, dan een drumcomputer, dan de bas, dan wat synth. gepriegel, dan nog een wat stevigere gitaar. Het hoogtepunt is wanneer de drummer halverwege begint mee te hakken en het hele zaakje vervolgens in één grote eruptie van vervormd gitaargeweld en overstuurde synthersizers ontaard.

Heerlijk!


Ik ken het wel en inderdaad! Je hebt gelijk... Dit draaiden we altijd op m'n stage, erg cool!
speknekdinsdag 27 februari 2001 @ 00:03
Ik ben het met veel van de hierbovengenoemde nummers eens, maar ik wou er toch nog een hele recente aan toevoegen: Beyond Time van Blank and Jones.
Het zijn eigenlijk meerdere momenten in het nummer. Eerst is het nummer heel rustig bezig, hoor je het langzaam wat opbouwen tot een klein climaxje, dan is het stil ('beyond time!"). En dan gaat echt vol de beuk erin! En m'n boxen ook!
Djeezdinsdag 27 februari 2001 @ 00:22
quote:
Op 26 februari 2001 14:39 schreef Doc het volgende:
NepSupporters door de Osdorp Possse)
Fout, het stukje liveversag door Jack van Gelder komt voor in het instrumentale nummer 'Een stevige beurt', ook te vinden op de CD 'Briljant, hard en geslepen' met de metalband Nembrionic.
Djeezdinsdag 27 februari 2001 @ 00:24
Oja, van de hierboven genoemde CD 'Briljant, hard en geslepen' wil ik de prachtige gitaarsolo uit het einde van het nummer 'Over en uit' nog even noemen. Prachtig, kippenvel!
DIGGERdinsdag 27 februari 2001 @ 22:31
Ook een mega gaaf stuk in een op zich al goed nummer is het middenstuk in 'By the time I get to Arizona' van Public Enemy (na een minuut of 3 in het nummer begint het).

het stuk met die heerlijke zware beat, gegil van het publiek op de achtergrond en Chuck D die rapt.

Abewoensdag 28 februari 2001 @ 00:11
Ik vind de hele LP Queen 2 van Queen 1 groot hoogtepunt.Alle nummers lopen in elkaar over en de meeste nummers hebben hele mooie wisselingen in tempo (van ballad naar stevige rock)
Latere nummers van Queen zoals The Bohemian Rhapsody en Somebody to Love zijn hier ook een goed voorbeeld van, maar de nummers op Queen 2 zijn bijna allemaal nog veel beter met als absoluut hoogtepunt The White Queen (as it began)
Theeboonwoensdag 28 februari 2001 @ 17:35
Offeh: Phil Collins - In The Air Tonight..

Die drums op het einde.. wow

kamagurkawoensdag 28 februari 2001 @ 17:52
Overgangen zijn bij sommige bands of acts wel erg intrigerend. Dan denk ik aan het eerste nummer van de 'middle of nowhere'cd van orbital of de verlengde versie van 'the box' van de cd daarvoor.
Bowie's space odessey heeft ook een paar van die interessante overgangen, 'halo of flies' van alice cooper idem. Metalbands zijn er ook goed in, zoals 'left hand path' van entomed of slayer brilljante riff van 'angel of death' (gebruikt door public enemy).
Sommige nieuwe trance deejays gebruiken intermezzo's als complete nummers, dan gaat de gein er een beetje af.
blackno1woensdag 28 februari 2001 @ 18:21
Telkens als de zanger van Depeche Mode in het liedje Never let me down again zingt:
" I'm taking a ride with my best friend " word ik helemaal week van binnen.. zo mooooi is dat!
DIGGERwoensdag 28 februari 2001 @ 18:49
Dat vind ik idd ook een enorm gaaf detail in dat nummer Blackno1. Ook in het nummer 'Only when I loose myself' van Depeche Mode heb ik dat, maar dan juist niet met stukken tekst, maar met die korte klassiekige intrumentale tussenstukjes....

Ook errug gaaf: Sisters of Mercy met Temple of Love, en dan die stukjes met (hoop dat ik het correct spel) Ofrah Haza, dat inmiddels overleden Israelische zangeresje.

MuadDibwoensdag 28 februari 2001 @ 20:27
quote:
Op 28 februari 2001 18:49 schreef DIGGER het volgende:
Ook errug gaaf: Sisters of Mercy met Temple of Love, en dan die stukjes met (hoop dat ik het correct spel) Ofrah Haza, dat inmiddels overleden Israelische zangeresje.
Jaaaa, dat begin met die gitaar-riff en dan de zang van Ofrah Haza er doorheen
buzzerwoensdag 28 februari 2001 @ 20:28
De gitaarsolo van Purple Rain !!!
Montaguizondag 4 maart 2001 @ 00:46
Hoogtepunt?

Ooit een gitaar horen klaar komen?

Check de gitaarsolo in "The Web" van Marillion...

Xamirazondag 4 maart 2001 @ 04:03
Child in Time-Deep Purple

eh..

in a gadda da vida-iron butterfly (toch?)

Xamirazondag 4 maart 2001 @ 04:05
quote:
Op 04 maart 2001 00:46 schreef Montagui het volgende:
Hoogtepunt?

Ooit een gitaar horen klaar komen?

Check de gitaarsolo in "The Web" van Marillion...


Die is idd ook goed.
Reticulinzondag 4 maart 2001 @ 05:54
Ik wil nog eentje toevoegen: The Prodigy - Smack my bitch up

Toen ik die 't eerst hoorde was ik onwijs duf, ik deed de cd in me discman, ik hoorde dat duffe begin, toen dacht ik "mwaaah"
Toen kwam die gruwelijke breakbeat erin, meteen klaarwakker
Daarna nog die mooie zangbreak waarna 'ie weer lekker verder beukt

MuadDibzondag 4 maart 2001 @ 11:53
quote:
Op 04 maart 2001 00:46 schreef Montagui het volgende:
Check de gitaarsolo in "The Web" van Marillion...
Rothery heeft wel meer juweeltjes op z'n naam staan, de solo's in "Hotel Hobbies" en "Easter" zijn ook niet te versmaden.
VerbodenAppelzondag 4 maart 2001 @ 12:03
het intro van Sabracadebra van Metallica

het hele nummer Mad about you van Hooverphonic

de trompetsolo in Chan Chan van de Buena Vista Social Club

Rochézondag 4 maart 2001 @ 15:16
Delerium feat. Sarah Macnogwat. - Silence, en dan de Tiesto Live versie, waarbij opeens iedereen uit zijn dak gaat.
En Chemical Brothers - Out of Control.
En ook nog 1 die ik vaag kan herinneren,
Ron Hagen & Pascal M - Take You There
en nog veel meer...
Zapperzondag 4 maart 2001 @ 15:19
Kris Novocelic op accordeon in "Jesus don't want me for a sunbeam" van Nirvana! Prachtig!
She-Wolfzondag 4 maart 2001 @ 17:18
De kreet van Mike Patton vlak voor de gitaarsolo in Easy van Faith no More...
Raftermandinsdag 6 maart 2001 @ 10:09
Betterman van Pearl jam, als het van rustig in iets ingehoudener gaat. dan zingt eddie net iets verkrampter PRACHTIG!!!

Deus for the roses, die break die maar één keer in het nummer voorkomt!!! dies echt VET!

en natuurlijk maar die is al genoemd het stuk in Stairway to heaven van Led Zeppelin.

Raftermandinsdag 6 maart 2001 @ 10:13
ohja natuurlijk nog,
Babylon Zoo, Spaceman dat begin en einde, het het na een halve minuut langzamer gaat en die gitaren er in komen en hoe op ongeveer een halve minuut voor het einde het hele tempo in eens weer omhoog gaat!!! echt TE GEK!!!

mischien off topic maar heeft Babylon Zoo nog wel eens wat leuks uitgebracht???

Gellarboydinsdag 6 maart 2001 @ 10:22
quote:
Op 04 maart 2001 05:54 schreef Reticulin het volgende:
The Prodigy - Smack my bitch up
Mwoah, klinkt hetzelfde als al het andere nieuwe Prodigy materiaal imho.
boozeroonydinsdag 6 maart 2001 @ 12:55
valt me tegen dat ik 'Vortex Surfer' van Motorpsycho hier niet zie staan... Kippevel wanneer de hele boel stilvalt en ineens ontploft in gierend geweld.
Ook erg lekker: 'Fatso Forgotso' van Kyuss. Begin is lekker schreeuwnummer, op gegeven moment verandert de hele groove, doet iedereen zijn eigen ding en er raast een solo van toch zo'n vijf minuten doorheen... Jaja, we houden wel van het ruigere werk hier
brainovicdonderdag 8 maart 2001 @ 00:25
De gitaar in Mark Knopfler's What it is
Die betovert je gewoon!

[Dit bericht is gewijzigd door brainovic op 08-03-2001 00:27]

broerdonderdag 8 maart 2001 @ 00:48
Jackie van Sinéad O'Connor

"You're all wrong" I said...


oei
mooi

universal-creationsdonderdag 8 maart 2001 @ 00:54
quote:
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself

dat stukje tekst uit Innuendo van Queen vind ik vrij geniaal


Innuendo is gewoon 'het hoogtepunt' uit de muziekgeschiedenis, 6 minuten 28 seconden (plus minimaal 1 uur daarna) pure euforie
quote:
Ik vind de hele LP Queen 2 van Queen 1 groot hoogtepunt.Alle nummers lopen in elkaar over en de meeste nummers hebben hele mooie wisselingen in tempo (van ballad naar stevige rock) Latere nummers van Queen zoals The Bohemian Rhapsody en Somebody to Love zijn hier ook een goed voorbeeld van, maar de nummers op Queen 2 zijn bijna allemaal nog veel beter met als absoluut
hoogtepunt The White Queen (as it began)

White Queen (AS IT BEGAN) geeft al aan wat de eerste stap naar bohemian rhapsody was en innuendo is daar de overtreffende trap op

Naast Queen-fan ben ik ook nog DJ en in de House-scene zijn namelijk ook een paar mooie hoogtepunten te vinden (bijna ieder house-nummer heeft tegenwoordig zijn hoogtepunt, maar enkele steken er boven uit):

Josh Wink - Higher State of Counsciousness (Original Tweekin' Acid Funk Mix) => deze mix is namelijk een tweeter-killer, hij gaat tot het uiterste

DJ Scot - U (I've Got a Feeling) de FVV Mix => Ook weer zo'n acid-climax

Size 9 - I am Ready (Original Mix 12min24) Tweaked by Josh Wink => 9! minuten opbouwen en dan losklappen, vooral leuk in een mix met Higher State....

Humate - Love Stimulation (Paul van Dyk Love Mix) Made with Love => het stukje rondom de 4 minuten, kippevel over mijn hele lichaam, allerbeste Trance-nummer allertijde!!!!

Vibromassdonderdag 8 maart 2001 @ 01:28
quote:
Digger schreef:
-het saxofoon stukje in 'La raza' van Kid Frost
Kid Frost owns!
quote:
-Van dezelfde band [Stone Roses] en ook helemaal te gek: Het einde van 'I am a resurrection, wat puur instrumentaal is, maar zo heerlijk fascinerend klinkt.
Mijn eerste gedachte toen ik het topic las!
Wat een extreem mooi stukje is dat..
Het nummer is in feite klaar, dan voor je het weet zit je opeens in een van de meest briljante stukjes funky en ruige gitaar, totaal van de wereld. Die hele CD is sowieso een trip, draai em nog vaak.

Wat ik ook een bijzonder moment vind, vast lekker obscuur:
Fishbone - In the name of swing. Het begint een beetje suffig, dan komt zo'n punkrock-achtig stukje en dan even een zeer vrolijk gitaarriedeltje rockabilly of zoiets, erg fijn.

Chemical Brothers - Out of control, de break.

DIGGERdonderdag 8 maart 2001 @ 01:55
DJ Sasha - Kill the bitch

Daar zit Letterlijk een hoogtepunt in

Zapperdonderdag 8 maart 2001 @ 11:48
Is de gitaarsolo in "With Arms Wide Open" van Creed al genoemd ??
Hawkeyedonderdag 8 maart 2001 @ 12:18
U2 - Beautiful Day

...See the bird with a leaf in her mouth,
After the flood all the colours came out... en dán...!

Nirvana - D7 (overgang)

Massive Attack - Unfinished Sympathy (slot)

pinguindonderdag 8 maart 2001 @ 14:40
hmz, toch nog ff een ander...

Oasis: de gitaarsolo van Noel en Paul Weller in Champagne Supernova, echt goed

Metallica: For Whom the Bell Tolls, het intro alleen al, dat is zooooooo gaaf... tot 2m06

De tekst is trouwens ook erg goed, lees het boek maar eens van E.M. Hemmingway, dan weet je waar nummer het over gaat...

En i.d.d., veel oude nummers die hier al genoemd zijn

Los_Bastardosdonderdag 8 maart 2001 @ 18:37
The Rime of the Ancient Mariner van Iron Maiden.

Vanaf het geweldige tussenstuk waar de basgitaar begint tot en met de eerste gitaar solo. Ik krijg nog steeds kippevel als ik dit nummer luister.

DIGGERdonderdag 22 maart 2001 @ 18:04
Het heerlijk rustige slotstuk uit 'The perfect drug van de Nine Inch Nails' vind ik ook om te smullen...
blackno1donderdag 22 maart 2001 @ 18:38
Het liedje Devil and the deep dark ocean van Nightwish is 1 hoogtepunt.
Wat een geweldig lied is dat!!
Arceevrijdag 23 maart 2001 @ 09:38
Ik hoorde 'm net weer op de radio:

Coming Home - Romeo

Met dat heerlijke stuk tegen het eind dat het "pa daaa da da" en "shoe doe doedoe dum" samenkomen.

Tokusvrijdag 23 maart 2001 @ 09:52
quote:
Op 22 maart 2001 18:38 schreef blackno1 het volgende:
Het liedje Devil and the deep dark ocean van Nightwish is 1 hoogtepunt.
Wat een geweldig lied is dat!!
yeah!
zie mijn signature
links234vrijdag 23 maart 2001 @ 12:05
Het midden van Slayer's Angel of Death!

You keep me hangin' on door Vanilla Fudge is ook geweldig.

kwantenvrijdag 23 maart 2001 @ 12:21
The Corrs - Radio, het aller laatste refrein waar ze dan naartoe "OPBOUWEN" zeg maar. echt het absolute hoogtepunt uit het nummer.

Madonnan - Like a prayer, Bijna meteen in het begin na 50 seconden als het tempo van rustiger ineens naar snel overloopt. Echt mooi!

Marnix_Karssenbergvrijdag 23 maart 2001 @ 12:33
De gitaarsolo in A Winters Tale van Queen.
ForrestXvrijdag 23 maart 2001 @ 12:49
Old Love van Eric Clapton, vooral op de live cd 24 nights, als hij de 1e keer de gitaar solo inzet.Wat een gevoel. Rillingen over m'n rug. Puur orgasme.
MWvrijdag 23 maart 2001 @ 15:22
De break in 7Words van Deftones:

You don't know me, shut up you don't know me
Squeal like a pig when you big f**kin, big f**kin, ahh!!

Nog leuker live met de ingebouwde Weezer cover, Say it ain't so......

Almightyvrijdag 23 maart 2001 @ 16:35
De lekkerste climax ooit in een nummer zit in Universal nation van Push. Echt super!!!
Verder posten jullie veel van die oh jaaa nummers, dus bedankt allemaal. Nu weet ik weer wat om te dl'en. Mazzel

Dat nummertje van Coltrane is trouwens perfect op zo'n dag als deze, thanx.

Snofvrijdag 23 maart 2001 @ 16:55
Marillion al een paar keer voorbij horen komen, maar natuurlijk zijn de liveregistraties dan weer net wat krachtiger en piemelstijvender: The thieving magpie, met een heel mooi begin: van het klassieke La Gaza Ladra naar Slainthe Mhath is al een climax...

Natuurlijk wil ik dan ook even (heb je hem weer) Pink Floyd noemen:
- Careful with that axe, Eugene
(1 van de meest goed opgebouwde climaxen in de muziekwereld)
- Atom Heart Mother, met 1 specifiek gitaarloopje in het bijzonder
- Interstellar Overdrive
(je kan zeggen wat je wil van het nummer, de climax test de stereomogelijkheden tot het uiterste )
- Comforably Numb
(album of live, maar met de versie van '95 als absolute hoogtepunt)

Verder van mijn favorieten:
Masters of Reality met The Blue Garden
Suicidal Tendencies met How will I laugh tomorrow
Frank Zappa met Billy the Mountain
(He cut out some reallyreallyreally nice wings and wedged one under each of his powerful arms,
and sneaked into a telephone booth.
There he pulled down his blue-denim-policemantype-trouser-pants and smeared Aunt Jemimah maple syrup all over the inside of his legs -hahahahaha-
and he held open the legs of his boxershorts (HAA - OOH)
Soon the booth was filling with flies, and when all these flies were inside his bozers and lapping up all that maple syrup,
he put his head between his knees and said in a very clear, Ron-Howard-type voice:
"New York"
And the booth, and everything, lifted up,
out of the parkinglot
AND INTO THE SKYYYYY
)

Sorry voor de lange quote, maar ik moest het echt even kwijt.

[Dit bericht is gewijzigd door Snof op 23-03-2001 16:55]

Bert-Janvrijdag 23 maart 2001 @ 17:01
quote:
Op 26 februari 2001 15:47 schreef Kipman het volgende:
-Het stuk uit de liveversie van Rime Of The Ancient Mariner van Iron Maiden. Na het rustige stukje waar weer word gezongen en dan wanneer Bruce begint te schreeuwen. Schitterend!
Zo zeker wel, Live after Death is trouwens ook de rulendste live cd die ik ooit gehoord heb.

Ook zo'n toppunt zit in 'Into the Void' van Black Sabbath, ergens in de solo.

Kipmanvrijdag 23 maart 2001 @ 18:43
quote:
Op 08 maart 2001 18:37 schreef Los_Bastardos het volgende:
The Rime of the Ancient Mariner van Iron Maiden.

Vanaf het geweldige tussenstuk waar de basgitaar begint tot en met de eerste gitaar solo. Ik krijg nog steeds kippevel als ik dit nummer luister.


Ja, die noemde ik ook al.

Meer kippenvelstukjes:
-Gitaarsolo in Judas Priest's Painkiller, vooral in de liveversie waarin ook nog dubbele baasdrums aan zijn toegevoegt.
-Hoofdriff van Black Sabbath's Iron Man, ook erg goed.

[Dit bericht is gewijzigd door Kipman op 23-03-2001 18:46]

Diekomsavrijdag 23 maart 2001 @ 19:07
Van Dire Straits Sultans of Swing live alchemy, vooral de gitaarsolo op t einde.
Iron Maiden - the Trooper
Mark Knopfler - Silvertown Blues
Eric Clapton - Layla
Golden Earring - Twilight Zone
Zanderrrvrijdag 23 maart 2001 @ 19:19
quote:
Op 23 maart 2001 16:55 schreef Snof het volgende:
Frank Zappa met Billy the Mountain
(He cut out some reallyreallyreally nice wings and wedged one under each of his powerful arms,
and sneaked into a telephone booth.
There he pulled down his blue-denim-policemantype-trouser-pants and smeared Aunt Jemimah maple syrup all over the inside of his legs -hahahahaha-
and he held open the legs of his boxershorts (HAA - OOH)
Soon the booth was filling with flies, and when all these flies were inside his bozers and lapping up all that maple syrup,
he put his head between his knees and said in a very clear, Ron-Howard-type voice:
"New York"
And the booth, and everything, lifted up,
out of the parkinglot
AND INTO THE SKYYYYY
)
Studebaker Hawk, yeah yeah! His shorts will be filled with flies that will be buzzing all around!

Gaaf stukje is dat, jah!

Afterlifevrijdag 23 maart 2001 @ 19:44
Sax intro van Gerry Rafferty's "Baker Street",
Gitaarsolo in "Heard you cry wolf" van Trevor Rabin.

Beide komen te vroeg volgens "de regels" van een goede popsong (zoiets "hoort" in een break), maar juist daardoor tilt 't 't nummer tot een nieuwe hoogte. Of zo.

Nou ja, ik vind 't iig prachtig!

DIGGERwoensdag 28 maart 2001 @ 01:50
Het stuk vanaf ca 2 minutne voor het einde van 'The Night And the Silent Water' van Opeth vind ik geweldig mooi. De muziek die dan aanzwengeld en de zanger die dan op een soort fluisterachtige manier gaat zingen, maar juist wel met een enorm volume....

Errug mooi vind ik dat.

Arceezondag 8 april 2001 @ 21:00
Queen - It's a Kind of Magic. "It's a kind of magic, magic, magic!" en dan dat instrumentale stuk wat daarop volgt, in 't tweede deel van het nummer.
Arceezaterdag 22 september 2001 @ 01:25
*omhoog met dit fantástische topic*

Free - Mya. Best een leuk nummer, maar vooral 1 stukje tegen 't eind vind ik echt geweldig. Dat gaat ongeveer zo van: "oo boy, you look so good to me, you might get lucky...".

Oh Well part 1 & 2 - Fleetwood Mac. 't Rustigste stuk, tegen 't einde. Vanaf 9:40 ongeveer. Brrrr... kippenvel.

fisicozaterdag 22 september 2001 @ 13:06
quote:
Op maandag 26 februari 2001 01:51 schreef Ritalin het volgende:
Een oud (maar daarom iet minder mooi) 'fantastisch hoogtepunt' is
in 'Black' van Pearl Jam.

Wanneer er gezongen wordt:
'I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star.
But in somebody else his sky...'


Veel van Portishead, zeker live is ook een vermelding waard


met beide 100% eens, eigenlijk is het grootste deel van Ten een hoogtepunt.

wat voor portishead geldt doet dat ook voor Hooverphonic.

ranjazaterdag 22 september 2001 @ 15:04
quote:
Op maandag 26 februari 2001 20:30 schreef Purno het volgende:
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw.
Helemaal mee eens, qua opbouw een van de spannendste nummers.

Natuurlijk kan ik ook elk nummer van Sonic youth gaan opnoemen, hun instrumentale tussenstukken zijn erg bepalend altijd. Speciaal is hierin wel 'Expressway to yr skull' van de lp Evol. Die heeft zo gigantische climax naar het einde... ook geldt dit wel voor 'Washing machine' of 'Sunday', de laatste van de soundtrack 'Suburbia' (8 min. versie). Maar zoals gezegd voor bijna alle SY nummers.

Qua kleine stukjes zijn er heel veel, kijken of ik wat kan bedenken...

Echobelly - Can't imagine the world without me
De laatste seconden waar de drummer wat begint te hakken en de zangeres alleen nog maar to 'me me me me' etc komt.... heerlijk.

Juliana Hatfield - Nirvana
De eerste paar seconden van het nummer hoor je alleen maar een vaste toon, die net lang genoeg duurt om de meeste mensen zenuwachtig te maken.

Westworld - Sonic boom boy
De gitaarsolo die wederom net iets te lang duurt voor de gemiddelde luisteraar, schiet net het irritante in Als je er niet van houdt dan... erg knap gedaan.

Nine inch nails - March of the pigs
Hierin zit een stukje waar je niks hoort voor de tweede uitbarsting plaatsvindt. Dat is zo goed gedaan, waar de niet liefhebbers het hoopvolle idee hebben eindelijk van die herrie verlost te zijn wachten de liefhebbers met spanning op de volgend uitbarsting

Sonic youth - Dissapearer.
Van de lp/cd Goo. Het stukje waarin wordt opgebouwd naar de gitaarsolo toe.

Nou, tot zover voorlopig...

JooBzondag 23 september 2001 @ 15:17
in Pushit van Tool

in het laatste deel: 'I must persuage you another Waaaaaaaaay!'

dat is een hoogtepunt!

Los_Bastardoszondag 23 september 2001 @ 15:29
quote:
Op zondag 23 september 2001 15:17 schreef JooB het volgende:
in Pushit van Tool

in het laatste deel: 'I must persuage you another Waaaaaaaaay!'

dat is een hoogtepunt!


Da's inderdaad een mooie
Andere hoogtepunten in Tool nummers:
1) Stinkfist - het laatse gedeelte van de tussenstuk als de gitaren d'r weer harder inkomen en waneer de zang 4 maten later begint.

2) The grudge - het rustige gitaar loopje na die super opbouw (ong. op 1m 40 sec)

3) Schism - na het tussenstuk als de zang weer inkomt (Between supposed lovers gedeelte)

Public Enemyzondag 23 september 2001 @ 15:46
quote:
Op zondag 23 september 2001 15:29 schreef Los_Bastardos het volgende:

[..]

Da's inderdaad een mooie
Andere hoogtepunten in Tool nummers:
1) Stinkfist - het laatse gedeelte van de tussenstuk als de gitaren d'r weer harder inkomen en waneer de zang 4 maten later begint.

2) The grudge - het rustige gitaar loopje na die super opbouw (ong. op 1m 40 sec)

3) Schism - na het tussenstuk als de zang weer inkomt (Between supposed lovers gedeelte)


en zo kan je nog tig nummer van Tool noemen
Los_Bastardoszondag 23 september 2001 @ 15:53
quote:
Op zondag 23 september 2001 15:46 schreef Public Enemy het volgende:

[..]

en zo kan je nog tig nummer van Tool noemen


Inderdaad
MadScientistzondag 23 september 2001 @ 16:54
quote:
Op maandag 26 februari 2001 20:30 schreef Purno het volgende:
Geen hond zal dit wel kennen, maar het nummer "Dirge" van Death In Vegas heeft een geweldige opbouw.
Yo! ik ken em ook... meesterlijk nummer

Toch verbaasd dat nog maar 1 iemand Child in time van Deep purple heeft genoemd.

Begin van bombtrack van RATM is ook erg goed BTW

Nog wat verder onbekende nummers:
Weezer - Only in Dreams
Nada Surf - Sleep
Presidents of the USA - Body (op het eind)
Bloodhound Gang - Your only friends are make believe

Baldiezondag 23 september 2001 @ 17:20
Dire Staits
Private Investigations en Calling Elvis: de instrumentale gedeeltes op het einde. En het nummer You and your friend is 1 groot hoogtepunt.
Tranceptorzondag 23 september 2001 @ 17:26
Hallucinogen- LSD
Shpongle- My Head feels like a frisbee
Live- ( heel throwing copper zo'n beetje)...

Een hoop andere muziek waar ik zo 1,2,3 niet op kan komen n...

Flat©zondag 23 september 2001 @ 17:29
gisteren hoorde ik op BFBS een (volgens mij relatief nieuw) nummer, met de naam click, click, boom!
klonk een beetje limp bizkit-achtig, maar ik ben dus vergeten van wie 'ie is.
als ik 'm nog een keer hoor, schrijf ik 't wel even op

[edit]
inmiddels nog een keer gehoord: saliva - click click boom
maar helaas, dat hoogtepunt heb ik niet meer gehoord.
maarja, 't is nog wel een leuk nummer. niet echt mijn stijl, maar toch leuk

wc-eendmaandag 24 september 2001 @ 19:38
quote:
Op zondag 25 februari 2001 17:42 schreef Arcee het volgende:
Ken je ook van die nummers waar 1 waanzinnig mooi stukje in zit? Kan in een grote favoriet zitten of in zo maar een nummer, maakt niet uit.
Bij mij heeft elk nummer wel wat, dat het luek maakt om te horen, ken van django rheinhardt tot System of a down zijn.
Arceevrijdag 5 oktober 2001 @ 01:04
Het instrumentale einde van Temporarily Expendable - Urban Dance Squad. Zwaar goed.

Die lui kunnen echt fantastisch muziekspelen. Routine is ook al zo'n instrumentale topper.

Theeboonvrijdag 5 oktober 2001 @ 01:33
Hoewel het hele Aja album van Steely Dan één hoogtepunt is moet ik zeggen dat de drumpartij op het eind van het nummer 'Aja' echt ongelovelijk orgastisch is

Nog eentje: die gigantische Jimmy Page gitaarscheur tussen Parabol en Parabola en dan lekker goed raggen (op Tool / Lateralus).

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 05-10-2001 01:42]

Fullgrymmvrijdag 5 oktober 2001 @ 13:56
De laatste 30 seconden van Machine Head's 'None But My Own'... briljant !
Hebben ze niet voor nix gebruikt voor de tune van Wet&Wild op TMF...

Enne natuurlijk 1 van de beste nummers uit de geschiedenis... 'One' van Metallica...
En dan met name het stuk van 4m35 t/m 7m24

Ow en als ik 't dan toch over ouwe Metallica heb... what about de moddervette gitaar waarmee 'Anesthesia (Pulling Teeth)' begint...

En nog 1 !
Misschien raar maar uit het nummer van Slipknot - 'No Life' vind ik het tussenstukje van 1m55 t/m 2m00 echt GEWELDIG

Maar goed over Slipknot zou ik nog dagen door kunnen gaan...

Full

bannivrijdag 5 oktober 2001 @ 14:49
Genesis - Firth Of Fifth

Nog steeds kippevel van die gitaarsolo, ook de tempo en melodiewisselingen in dit nummer zijn om stil van te worden...

Spock's Beard - The Light

eigenlijk het hele nummer, maar vooral het einde:
and say yes....

Uiteraard nog een heleboel meer van the Beard!

Kiss - Firehouse (live) van Alive! De herrie tijdens de sirene op het einde...

Vitesse - The Bop, bassolo van Peter van Straaten, maar die zullen veel mensen hier niet kennen, enkelt op vinyl te verkrijgen...

En zo zijn er nog wel een aantal momenten meer die me nu niet te binnen schieten... later meer dus.

Oh wacht, ik heb er nog wat:

Amanda Marshall - Beautiful Goodbye, als het volume wat omhoog gaat.

IQ - Human Nature.. every dog must have it's day

IQ - Nothing At All... geweldig nummer, met name het intro voordat alle instrumenten meedoen.

Alanis Morissette - You Ougta Know, when she says the f... word

Neal Morse - Landslide: all of your live you've been waiting, for someone to touch you inside..
Zijn hele eerste solo album is errug mooi.

Pink Floyd - Wish You Where Here, tja die akoustische gitaar en die solo en een persoonlijke herinnering aan dit nummer

RHCP - tearjerker, omdat ie dat zo erg is.... (hier stond eerst my friends, maar die bedoelde ik niet)

en uiteraard:

The Who - Won't Get Fooled Again, het intro met het orgeltje

Oké, dat was het wel even.

[Dit bericht is gewijzigd door banni op 05-10-2001 19:55]

Thornevrijdag 5 oktober 2001 @ 14:49
quote:
Op maandag 26 februari 2001 01:51 schreef Ritalin het volgende:
Een oud (maar daarom iet minder mooi) 'fantastisch hoogtepunt' is
in 'Black' van Pearl Jam.

Wanneer er gezongen wordt:
'I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star.
But in somebody else his sky...'


* Thorne is het hier hélemaal mee eens... grappig want ik wou dit ook posten..
Ener-Gvrijdag 5 oktober 2001 @ 16:04
Josh Wink - Higher state of consciousness (need I say more?)

Size 9 - I am Ready (moddervette hiphopbreak met een dijk van een fill daarna, Size 9 = ook Josh Wink btw)

The Ganja Kru - Super Sharp Shooter (drum 'n bass plaat die begint met hiphopbeats, op een gegeven moment een break van een geloopt pistoolschot, en dan beginnen de d&b beats en breekt de hel los )

Tijnvrijdag 5 oktober 2001 @ 16:08
Weezer - Buddy Holly natuurlijk! Heerlijk, dat moment als ergens halverwege het nummer je alleen nog maar de solo-gitarist de laatste 8 nootjes van zn solo hoort spelen, verder iedereen stil is, en daarna weer met zn allen verder gaan
OZzzaterdag 6 oktober 2001 @ 10:50
quote:
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:49 schreef Thorne het volgende:

[..]

* Thorne is het hier hélemaal mee eens... grappig want ik wou dit ook posten..


Laatst weer eens geluisterd die cd.. blijft goed... volgende week ff siamese dream in de auto en dan heb ik mijn good old favorites weer gehad.

Ik krijg natuurlijk kippevel bij Let's get lost van dEUS na: "it's kinda early but the story's told" Hierna begint een minuten durende violen sessie waarbij het tempo sterk afneemt... Geweldig... Ik heb nooit bij andere bands zulke (goede) aparte dingen gehoord.

Kid_RisKzaterdag 6 oktober 2001 @ 21:22
Aphex Twin + Squarepusher - Freeman, Hardy & Willis Acid (We Are Reasonable People)

Dat stukje als die hardere beat er in kickt DAMN! echt supervet, ik word elke keer weer hype als ik dat nummer hoor!

ulliedonderdag 11 oktober 2001 @ 11:47
Circus Bells van Robert Armani en Access van DJ Misjah & DJ Tim hebben beiden een vet hoogtepunt op het moment dat de beat weg is en er alleen een acid riedeltje te horen is en dat de beat dan opeens terugkomt.

Verder vindt ik de gitaarsolo's uit Black van Pearl Jam, Believe van Lenny Kravitz en Why does loves got to be so sad van Derek & the Dominoes ook echt hoogtepunten.

Wispzaterdag 13 oktober 2001 @ 22:20
dat laatste stuk van Moonspell - Full Moon Madness

dat je dat hele orkest met violen hoort met gitaar erdoorheen

Stoneheadzondag 14 oktober 2001 @ 03:07
quote:
Op dinsdag 06 maart 2001 10:13 schreef Rafterman het volgende:
misschien off topic maar heeft Babylon Zoo na Spaceman nog wel eens wat leuks uitgebracht???
jazeker.. de single edits van "the boy with the x-ray eyes" uit 1997 waren ook erg fijntjes. (De albumversie is kut, en de single-edits zijn ook op kazaa oid nauwelijks te vinden.) Je moet dan ook nog eerst door een Backstreet Boys-achtig intro van een minuut heen, maar dan krijg je ook een anthem waar Nirvana of Everclear trots op geweest zou zijn. Maarja, het was de derde single, Animal Army als tweede was gewoon oerslecht en niemand zat daarna nog op een hit van Babylon Zoo te wagden. Vervolgens heeft-ie nog twee albums in elkaar geprutst (waarvan 1 terecht getiteld "All the money's gone"), maar dat is ook nooit meer wat geworden.


Nog meer nummers met 1 fantastisch hoogtepunt:

de solo in Yes - Owner of a lonely heart
de drums na 4 minuten in Popsicle - Third opinion
het slot van de New Radicals - You get what you give
de solo in de live-versie van Prince - Gold
de solo na 7 minuten in November Rain
de laatste minuut van Aphex Twin - Windowlicker
het intro van Pet Shop Boys - West End Girls
het intro van Killing Joke - Love Like Blood
het intro van ELO - Here is the news (de vpro jingle)
het intro van DC Talk - Jesus Freak
het intro van The Supermen Lovers - Starlight (radio edit)
de break in David Bowie - Little Wonder
de break in de intro van Everclear - So much for the afterglow
het piano-slot van Ramses Shaffy - Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
de ontzettend valse solo in Radiohead - Just
de ontzettend valse solo in Weezer - The Good Life
het intro van Europe - The Final Countdown
de drums in het slot van Paloalto - The mayor and the seizure pills
de uitroep over haar hond in Durwood Douche - Why Me God
het geniaal vage slot van dEUS - Little Arithmetics
de solo in A - Foghorn
de solo in Pearl Jam - Alive
het slot van Live - Lakini's Juice (met strijkers)
het slot van Little River Band - Forever Blue (waaaarom is dat een fadeout )


dat moet toch ff genoeg zijn..

Nog 2 kerstplaten die aparte vermelding verdienen:
het intro van Mariah Carey - All I want for Christmas
de solo in Darlene Love - All alone on Christmas
Nee, ik ga niet uitleggen waarom, en ik hoop dat ik ze nog ruim 2 maanden niet hoef te horen.

KapiteinKoekdinsdag 16 oktober 2001 @ 23:12
- De bass solo in de laatste 30-40 seconden van 'Ideal World' van The Christians (niet de single versie!)

- De gitaarsolo's in 'When in Rome' van Mudhoney

- De break vlak voor het tweede refrein in 'Levitate me' van The Pixies

- De overgang van 'The fairy Feller's Master-Stroke' naar 'Nevermore' op het album Queen II

ibowoensdag 17 oktober 2001 @ 15:18
Gaaf topic!

Everybody wants to rule the world van Tears for Fears.
Die gitaarsolo is zo lekker,vooral in de auto.

Het eind van Walk on the wild side van Lou Reed als het koortje wat dichter bij de microfoon gaat staan.

De saxsolo in Reasons to be cheerful van Ian Dury.

El Dorado van Neil Young aan het eind bij His hair is red as blood als je boxen bijna worden opgeblazen.

The french inhaler van Warren Zevon:helemaal mooi.

En zo zou ik nog wel uren door kunnen gaan!

OVERCOMEdonderdag 18 oktober 2001 @ 00:09
vijf van die hoogtepuntjes,
The Dandy Warhols - begin van Bohemian Like You
John Hiatt-begin van Perfectlij Good Guitar
Live - begin van Lightning Crashes
Bush - begin van Glyserine
Creed - het begin van Higher
Beatricevrijdag 28 december 2001 @ 15:24
Leuk topic!
Even denken...

Zack delaRocha in "Freedom": "anger is a gift"
Het einde van 'killing in the name of' is ook wel okee, bij veel bandjes vind ik de woede vaak nogal nep klinken, maar bij hem LIJKT het recht uit zijn hart te komen

Ook leuk vind ik het moment van "ce que j'ai fait ce soir-la" in Psycho Killer (Talking Heads)

De "yeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!" in "I put a spell on you" (CCR)

en in dat liedje van Vader Abraham en de Smurfen, als er eentje uit de maat gaat zingen

Arceezondag 6 januari 2002 @ 22:37
De videoclipversie van Raspberry Beret van Prince.

Dat ontzèèèètend gave extra lange intro dat er in zit!

Mijn gód wat maakte die man briljante muziek in die tijd!

Arceevrijdag 29 oktober 2004 @ 20:20
Supergrass - Moving

Dat refrein... dat kick ass megagave refrein... waanzinnig!
Djeezzaterdag 30 oktober 2004 @ 14:23
Het prachtige intro van Stings 'Fragile'. Wederom, kippenvel...
furankuzaterdag 30 oktober 2004 @ 14:56
Ozzy Osbourne's Crazy Train
wanneer het loopje begint na 17 seconden. Vind ik persoonlijk prachtig.

Gun's & Roses - Sweet Child o Mine
het intro is genoeg om kippevel te bezorgen.

Queen - Princess of the Universe
zitten 2 mooie stukjes in. Als eerste wanneer Freddie " We've got to be the rulers of you all" zingt en er alleen een basdreun klinkt en het gitaar stukje na 2 minuut 35 sec.

Bomfunk MC"s - Freestyler
Persoonlijk vind ik het een hele gave intro

Fatboy Slim - Rockafella Skank
Wanneer Right About Now, The Funk Sooo Brooooo langzaam gaat en er een hele vage irritante, maar oh zo geweldige toon begint Want zeg nou zelf, als iemand dat hoort, zal hij vast denken dat er iets mis is met het nummer.
dolle_hondzaterdag 30 oktober 2004 @ 15:27
in born slippy van underworld wordt zo lekker LAGER LAGER LAGER gezongen
Shedfirezaterdag 30 oktober 2004 @ 16:20
Filter - Cancer
Vanaf 3:43 begint eigenlijk het coolste stukje van dit nummer. Het begint extreem rustig, enkel een soort van wazig gitaar geluid en de zanger die telkens "I'm the scum of the earth" zingt, daarna komt er bas en een zachte drums bij en wordt de tekst aangevuld met "I am a cancer". Daarna wordt het drumritme al versneld. Dan wordt de zin "I am humanity" er bij gevoegd.
En dan knalt het helemaal uit elkaar, die gitaar doet een paar "langzame" halen, maar de drums en de bas flipt helemaal, en het gaat steeds sneller (voor bijna 2 minuten). Uit eindelijk nog een mini solo en dan is het over.
"Kreun".
MuseMusezaterdag 30 oktober 2004 @ 17:23
Muse met "Citizen Erased" zowieso al een van de beste nummers ooit imho maar die outro ! zo mooi
Ceezaterdag 30 oktober 2004 @ 17:28
Dat stukje na het intro van 'Take me out' (Franz Ferdinand) voordat de rest van de gang van het nummer begint. 't Tempo verandert. Vind ik cool.
RealZeuszaterdag 30 oktober 2004 @ 21:30
Livin' on a prayer van Bon Jovi; als die basloop er bij komt

Where the streets have no name van U2; dat is één groot hoogtepunt

With or without you van U2; als Bono een octaafje hoger gaat.

In the air tonight van Phil Collins; als de drums er bij komen.

En een heel specifiek stukje;van het Toto concert in Amsterdam in 2003;de overgang van Goodbye girl naar Goodbye Elenore,en dan met name de drums.
Over drums en dat concert gesproken; de drumsolo van Toto-drummer Simon Philips

It's my life van No Doubt/Talk Talk; heerlijke basloop

Old and wise van Alan Parsons; die saxofoon

If you could only see van Tonic; begint rustig,maar dan....

En zo kan ik nog veel meer opnoemen,maar ik kan niet kiezen,er is te veel moois gemaakt
Impreza_driving_Nutcasezondag 31 oktober 2004 @ 02:54
"Caravan of love" van the Housemartins
En dan het stukje van "Are you ready, are you ready for the time of your life"

Vooral omdat dat voor mij persoonlijk een bepaalde emotionel waarde heeft.
DumDaDumzondag 31 oktober 2004 @ 08:15
U2 heeft als b-kant op een single van 'The Fly' het nummer 'Alex Descends Into Hell For A Bottle Of Milk/Korova 1' gezet. Een hele lange intro van gitaar, een paar blazers en een hoge jongensstem dat uitmondt in een hoogtepunt en daarna langzaam wegebt, ff terugkomt en verdwijnt. Een Heel apart maar geweldig nummer.

Ook een b-kant van 'Last Night On Earth' werkt naar een soort van hoogtepunt toe, nl. 'Pop Muzik (Pop Mart Mix)'. Niet voor niets werd dit gebruikt als intro (opwarmer) bij de Pop Mart Tour.
Grobbelzondag 31 oktober 2004 @ 08:39
De laatste minuut van Giddy Motors' Hit cap.... De meest catchy en onweerstaanbare overstuurde blazers die ik ooit gehoord heb.
LennyKravitzzondag 31 oktober 2004 @ 09:07
quote:
Op zondag 25 februari 2001 18:05 schreef Faithy het volgende:
-Verve, Bittersweet symphonie: het begin, wanner het hele orkest speelt....prachtig!
Live versie van The Verve - The Drugs Don't Work... wanneer de violen erbij komen...