Lijkt me in strijd met artikel 1 van de grondwet.
quote:
DEN HAAG - Allochtonen moeten soms strenger worden gestraft dan wetsovertreders van Nederlandse afkomst. Een andere opvatting van normen vraagt ook om een andere straf. Dat zegt scheidend korpschef J. Wiarda van de politie Haaglanden zaterdag in de Haagsche Courant.De wet is voor iedereen gelijk, maar de behandeling van allochtonen kan om een andere stijl vragen dan die van autochtonen. Wiarda noemt als voorbeeld huiselijk geweld, waarbij een autochtone dader kan kiezen tussen straf of therapie. Maar een allochtoon zou in dit geval minder snel zijn straf moeten ontlopen, vindt Wiarda. En waar je de autochtone scholier een voorwaardelijke straf geeft, moeten allochtone jongeren misschien al meteen naar de tuchtschool. Ook in de eigen kringen van allochtonen hoor je die geluiden.
Hopeloos
Dat hij met zijn opvattingen tornt aan het uitgangspunt dat iedereen in Nederland voor hetzelfde vergrijp in principe dezelfde straf krijgt, neemt Wiarda voor lief. Want door toepassing van het gelijkheidsbeginsel discrimineren wij. Hij erkent dat zijn pleidooi lastig te verwezenlijken zal zijn. Het is een moeilijk verhaal in deze tijd van mensenrechten. In de uitwerking gaat het mij ook een beetje boven de pet. Maar hard nodig is het wel, vindt hij, want Haagse agenten hebben het moeilijk met allochtonen. Ze worden hopeloos van die Marokkaanse jongens, ze raken gedeformeerd.
Commentaar Deetman
Burgemeester Deetman van Den Haag, de korpsbeheerder deelt de opvattingen van de korpschef niet, aldus zijn woordvoerder. In Nederland is iedereen gelijk voor de wet. Daar wil ik aan vasthouden. Een zegsman van de Raad van Hoofdcommmissarisen wil niet op Wiarda's pleidooi ingaan. Volgens hem is het onderwerp nooit in de raad aan de orde geweest.
Wiarda vertrekt bij Haaglanden om vanaf 1 juli twee jaar lang verantwoordelijk te worden voor Europese samenwerking op het gebied van politietaken. Dit vloeit voort uit het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in de tweede helft van 2004. In zijn nieuwe functie wordt Wiarda verder voorzitter van de Europese taskforce van politiechefs (ETFPC) en van de European Police Academy (EPA).
[Dit bericht is gewijzigd door Jim-Bakkum op 28-06-2003 13:00]
quote:bron
"Allochtonen strenger straffen dan autochtonen"
Gepubliceerd op zaterdag 28 juni 2003
Een andere opvatting van normen vraagt ook om een andere straf. Daarom moeten allochtonen in sommige gevallen strenger worden gestraft dan wetsovertreders van Nederlandse afkomst. Dat zegt J. Wiarda, scheidend chef van de politie Haaglanden, zaterdag in de Haagsche Courant.
Wiarda vindt dat er bij de arrestatie rekening moet worden gehouden met de afkomst van de dader. "De wet is voor iedereen gelijk, maar de behandeling van allochtonen kan om een andere stijl vragen dan die van autochtonen", aldus aldus de politiechef.Huiselijk geweld
"Waar je de autochtone scholier een voorwaardelijke straf geeft, moeten allochtone jongeren misschien al meteen naar de tuchtschool. Ook in de eigen kringen van allochtonen hoor je die geluiden." In het geval van huiselijk geweld kan een autochtone dader namelijk kiezen tussen straf of therapie. Volgens Wiarda moet een allochtoon in dit geval minder snel zijn straf ontlopen.
Hij vindt dat dergelijke maatregelen hard nodig zijn, omdat agenten in Den Haag volgens hem vaak veel moeite hebben met allochtonen. Vooral van "die Marrokkaanse jongens": "Ze worden er hopeloos van, en raken gedeformeerd."
Gelijkheidsbeginsel
De plannen zullen echter moeilijk te verwezenlijken zijn, erkent Wiarda. Hij weet dat ze ook indruisen tegen het gelijkheidsbeginsel. Volgens hem is het gelijkheidbeginsel echter juist op zichzelf een discriminerend middel. "Door toepassing ven het gelijkheidsbeginsel discrimineren wij juist. Je zou bij het bepalen van de strafmaat rekening moeten houden met de afkomst en normen van de verdachte."
Wiarda vertrekt bij Haaglanden om vanaf 1 juli twee jaar lang verantwoordelijk te worden voor Europese samenwerking op het gebied van politietaken. Dit vloeit voort uit het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in de tweede helft van 2004. In zijn nieuwe functie wordt Wiarda verder voorzitter van de Europese taskforce van politiechefs (ETFPC) en van de European Police Academy (EPA).
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 28-06-2003 12:53]
quote:
Wiarda heeft een verleden van boude uitspraken. Een bloemlezing:
Wiarda zei in '93 als korpschef Utrecht dat winkeliers een honkbalknuppel zouden mogen hebben om overvallers tot de orde te roepen.In 2001 zei Wiarda in dagblad Trouw dat verplichte fietsverlichting kan worden afgeschaft. "De politie kan het respect van de burger terugverdienen door zich niet meer bezig te houden met onzinnige regels."
[Dit bericht is gewijzigd door klnvntrbyt op 28-06-2003 12:55]
Net zoals met dat bericht van die Marrokaanse jongeren die een echtpaar in elkaar hadden geslagen wat op de voorpagina van de Telegraaf staat.
Terwijl ik op de laatste pagina van de regionale krant precies dezelfde delicten lees maar dan gedaan door autochtone Nederlanders. Maar daar word weinig/geen aandacht aan besteed.
meningen van boeren bomen knuffelaars hebben we al genoeg in de 2e kamer.
Als je verschillende normen en waarden van invloed laat zijn op de strafmaat, help je die integratie goed om zeep.
Btw, als je "juist rekening houdt met de normen van een verdachte", hoe moet ik dat zien? Moet je iemand met afwijkende normen dan juist zwaarder (zal die harrie wel bedoelen) of lichter (lijkt mij veel logischer) straffen?
[Dit bericht is gewijzigd door MarkPeterse op 28-06-2003 12:58]
quote:Net of aan ieder incident met allochtonen aandacht wordt besteed.
Op zaterdag 28 juni 2003 12:53 schreef ub40_bboy het volgende:
Terwijl ik op de laatste pagina van de regionale krant precies dezelfde delicten lees maar dan gedaan door autochtone Nederlanders. Maar daar word weinig/geen aandacht aan besteed.
En ontopic, op zich is die stelling niet helemaal verkeerd. In Nederland gaat men bij tolerantie uit van het gelijk zijn van iedereen, terwijl tolerantie net meer gaat over het accepteren van verschillen.
quote:Tolerantie is niet het gelijk zijn, maar het gelijk behandelen van mensen.
Op zaterdag 28 juni 2003 12:56 schreef battlesickloner het volgende:
Net of aan ieder incident met allochtonen aandacht wordt besteed.En ontopic, op zich is die stelling niet helemaal verkeerd. In Nederland gaat men bij tolerantie uit van het gelijk zijn van iedereen, terwijl tolerantie net meer gaat over het accepteren van verschillen.
quote:Waarom is het logisch dat je kampers dan harder straft omdat ze kamper zijn ?
Op zaterdag 28 juni 2003 12:57 schreef Disorder het volgende:
Maar wat nou als het bericht over kampers ging. Veel kampers zijn, naar mijn mening terecht, berucht vanwege hun criminele activiteiten. Als kampers over het algemeen zware criminele activiteiten plegen, is het dan niet logisch dat je hen harder straft dan anderen die dat niet doen?
quote:Tja, geef die groep nog meer de indruk dat ze in een hoekje worden gedrukt, werkt alleen maar averechts.
Op zaterdag 28 juni 2003 12:53 schreef ub40_bboy het volgende:
Kan toch niet. Echt onzin om zoiets te zeggen, er is echt een hetze tegen allochtonen aan de gang.
Ieder dient gewoon gelijk behandeld te worden.
quote:Leg mij als simpele boerenlul dan eens uit wat de rechtvaardiging is om een Marokkaan die een overval pleegt zwaarder te bestraffen dan een Nederlander die een overval pleegt. Ik kan geen reden verzinnen.
Op zaterdag 28 juni 2003 12:55 schreef robbieRdam het volgende:
vraag een stedelijke poltieagent wat hij ervan vind.meningen van boeren bomen knuffelaars hebben we al genoeg in de 2e kamer.
quote:Tuurlijk is het logisch dat je hen harder straft dan mensen die geen misdrijf plegen. Die anderen hebben immers iets misdaan
Maar wat nou als het bericht over kampers ging. Veel kampers zijn, naar mijn mening terecht, berucht vanwege hun criminele activiteiten. Als kampers over het algemeen zware criminele activiteiten plegen, is het dan niet logisch dat je hen harder straft dan anderen die dat niet doen?
quote:Nee, omdat dat groepje vaak meer misdaden pleegt. Dan is het naar mijn mening terecht als je dat groepje harder aanpakt, discriminatie of niet.
Op zaterdag 28 juni 2003 12:58 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Waarom is het logisch dat je kampers dan harder straft omdat ze kamper zijn ?
quote:Iemand met een crimineel verleden wordt in de regel zwaarder gestraft dan iemand die terecht staat voor een eerste vergrijp. Het moet daarbij niet uitmaken of je kamper of Marokkaan of Nederlander bent.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 28-06-2003 13:01]
quote:Wat heeft Marokko hier eigenlijk mee te maken ?
Op zaterdag 28 juni 2003 12:59 schreef SadKingBilly het volgende:
Eindelijk iemand die de waarheid durft te vertellen.
Gewoon keihard aanpakken, en bevalt ze dat niet > enkeltje marokko.
quote:Dit land is toch ook (mede) van hen ?
Enne: als er niet zo vreselijk veel allochtonen waren die zich gedragen alsof het land van hen is
quote:Of hooligans, kost de overheid bovendien handen vol geld, dus die zou je dan ook zwaarder kunnen straffen.
quote:Waarom is het terecht dat je die groep dan harder aanpakt ?
Op zaterdag 28 juni 2003 13:00 schreef Disorder het volgende:
Nee, omdat dat groepje vaak meer misdaden pleegt. Dan is het naar mijn mening terecht als je dat groepje harder aanpakt, discriminatie of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |