De Nederlands-kampioen doet zelfs mee aan het WK.
Als bejaarden gaan sporten gaan ze o.a. sjoelen.
Waarom lezen we daar nooit iets over ? Niet op teletekst, niet in de kranten.
Raar toch ?
een goed potje sjoel kan even spannend zijn als een potje voetbal
quote:het zal er in ieder geval spannender aan toe gaan dan een potje darten.
Op zaterdag 28 juni 2003 01:43 schreef Grijze_muis het volgende:
Sjoelen zou eigenlijk een erkend topsport moeten zijneen goed potje sjoel kan even spannend zijn als een potje voetbal
quote:Nee da's wat anders.
Op zaterdag 28 juni 2003 01:43 schreef SpankSpankeronie het volgende:
sjoelen das toch dezelfde categorie als dominostenen omgooien
Bij domino stenen omgooien gaat het erom dat je ze niet omgooit.
Bij sjoelen zijn de stenen trouwens rond.
Behalve in België daar zijn ze vierkant en de gaten rond.
quote:praat geen poep potter
Op zaterdag 28 juni 2003 01:44 schreef Potter het volgende:[..]
het zal er in ieder geval spannender aan toe gaan dan een potje darten.
Tong in de herhaling met ontgroenen.
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 01:48 schreef golfer het volgende:
Laat deze over voor mitt voor morgen/straks.Tong in de herhaling met ontgroenen.
quote:Het voordeel van sjoelen is dat je de buren niet wakker gooit bij het oefenen.
Op zaterdag 28 juni 2003 01:46 schreef SpankSpankeronie het volgende:[..]
praat geen poep potter
bij sjoelen hoef je geen dubbels te raken
quote:oefenen is niet eens nodig
Op zaterdag 28 juni 2003 01:50 schreef tong80 het volgende:[..]
Het voordeel van sjoelen is dat je de buren niet wakker gooit bij het oefenen.
quote:volgens mij wordt de sjoelsport ook niet snachts bedreven maar is het meer iets voor na de siesta
Op zaterdag 28 juni 2003 01:50 schreef tong80 het volgende:[..]
Het voordeel van sjoelen is dat je de buren niet wakker gooit bij het oefenen.
quote:Mijn probleem is dat ik het beste sjoel als ik liggend kan sjoelen. Maar bij de wedstrijden moet je staand schuiven.
Op zaterdag 28 juni 2003 01:54 schreef SpankSpankeronie het volgende:[..]
volgens mij wordt de sjoelsport ook niet snachts bedreven maar is het meer iets voor na de siesta
Is toch een nadeel. ![]()
quote:tsja regels zijn regels hè
Op zaterdag 28 juni 2003 01:56 schreef tong80 het volgende:[..]
Mijn probleem is dat ik het beste sjoel als ik liggend kan sjoelen. Maar bij de wedstrijden moet je staand schuiven.
Is toch een nadeel.
quote:Komt door die kut Engelsen die in inches rekenden. Anders was het gewoon 10 meter geweest en waren we al 2 keer wereldkampioen-voetbal geweest.
Op zaterdag 28 juni 2003 02:02 schreef SpankSpankeronie het volgende:[..]
tsja regels zijn regels hè
een penalty wordt ook niet vanaf 10 meter genomen
quote:In inches of in meters ?
Op zaterdag 28 juni 2003 02:07 schreef SpankSpankeronie het volgende:
hoe lang is een sjoelbak eik?
quote:doe maar meters
Op zaterdag 28 juni 2003 02:08 schreef tong80 het volgende:[..]
In inches of in meters ?
quote:Ik dacht 2 meter 50.
Op zaterdag 28 juni 2003 02:10 schreef SpankSpankeronie het volgende:[..]
doe maar meters
een inch is toch pak hem beet 2 en een halve centimeter
Iets minder dan 3 meter voor de Belgen.
Wie doet het niet? Op feestjes, vooral bij familie op verjaardagen en kerstmis.
Maar ja, het is niet echt een kijksport. En one hundred and eighty is niet mogelijk. ![]()
Dus ik denk niet dat sjoelen ooit een topsport zal worden.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 28-06-2003 02:18]
quote:en dit de regels,darten is simpeler
U kent de sjoelbak toch wel ? Een houten bak van 2 meter lengte, 40 cm breed en 5 cm hoog aan de randen. Aan het einde van de bak 4 vakken met de waarde 2,3,4 en 1 van links naar rechts gezien. En stenen die maar net aan in de gleuven van de vakken passen. Wellicht heeft u als spelletje thuis ooit wel eens gesjoeld, maar wist u ook dat u sjoelen in wedstrijdverband als sport kunt doen ? Dat er dan behoorlijke regels aan verbonden zijn wordt dan logisch, maar wil je het in competitieverband gaan spelen dan heb je toch echt een wedstrijdreglement nodig. Zoals : standaard dezelfde soort bakken, dezelfde stenen, dezelfde telling, dezelfde spelregels. b.v. als een steen half in de gleuf van een vak zit is deze dan in ? het antwoord is NEE, de steen dient in zijn geheel de denkbeeldige lijn van een gleuf van een vak gepasseerd te zijn. U speelt met 30 stenen de eerste beurt. Na afloop van deze beurt (onderbeurt genoemd) krijgt de speler de stenen terug die niet "in" zijn. Met deze overige stenen wordt dan de tweede onderbeurt gespeeld. Als al deze stenen zijn gespeeld, krijgt de speler voor de laatste keer de stenen terug die nog steeds niet "in" zijn. Hiermee speelt de speler dan zijn derde en laatste onderbeurt. Als een speler met een onderbeurt bezig is mag er niemand aan de bak zitten of iets met de ,op de bak liggende, stenen doen. Na elke onderbeurt van een speler moeten de stenen gestapeld worden in de vier vakken volgens een strak regiem. De telling na de derde onderbeurt is dan als volgt : elke steen in een vak heeft de waarde van dat vak, maar zitten er in elk vak evenveel dan krijgt men per rij 10 punten bonus. Dus 2 stenen in elk vak is dan 40 punten 2 x (10+10). En 5 stenen in elk vak is dan 100 punten 5 x(10+10). En 7 stenen in elk vak geeft dan 140 punten 7 x(10+10). De overige stenen in de vakken die geen rij vormen worden dan bij de rij-score geteld en zo ontstaat de totale score. Het maximum is dan 148 punten, in elk vak 7 stenen en nog 2 stenen in het 4-vak. Bij de wedstrijden speel je nu bovenstaand over 10 verschillende sjoelbakken om zo een totaal score te krijgen van deze 10 bakken. Als men deze totaalscore weer door 10 deeld krijgt men het gemiddelde van een speler. Dus na 10 bakken 1056 punten dan wordt het gemiddelde 105.6 en 1378 wordt dan een gemiddelde van 137.8 etc. Met het gemiddelde wordt men dan ingedeeld in een klasse zodat "evensterke" spelers met elkaar de strijd aan kunnen gaan in dezelfde klasse.
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 02:20 schreef SpankSpankeronie het volgende:[..]
en dit de regels,darten is simpeler
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |