abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11384695
Voor mij is een begrafenis in eerste plaats een aangelegenheid voor familie en naaste vrienden...
Ik heb nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt op m'n werk en weet eigenlijk niet of het gebruikelijk is om als collega's massaal op te komen dagen...
er zijn verschillende factoren die mij eerder doen kiezen om er niet naartoe te gaan...

ten eerste, er heerst een nogal negatieve spanning/sfeer bij familie in casu ... de moeder van m'n collega heeft zelfmoord gepleegd na een scheiding, vele ruzies en beschuldigingen tussen verschillende partijen...
het lijkt me dan ook voor de hand liggend dat ze niet echt zitten te wachten op een hoop mensen die ze niet eens kennen (wij dus)

ten tweede, ik zou 't persoonlijk niet echt fijn vinden om alle collega's bij een begrafenis te hebben en kan me voorstellen dat zij er ook niet op zit te wachten...

ten derde, ik heb het idee dat àls er al iemand gaat, die dat doet "omdat het hoort" ...
en daar heb ik dus net m'n twijfels bij... hoort dat wel?

daar komt ook nog eens bij dat het niet om de hoek is, maar tegen de Franse grens ... 200km rijden...
dat mag natuurlijk niet dé reden zijn om niet te gaan, maar toch...

wat zouden jullie doen in deze situatie?
thx

pi_11384729
Als ik niet naar de begrafenis kan/wil, dan ga ik gewoon naar de avondwake... maar ja, dat is de katholieke kerk, ik weet niet hoe dat zit bij andere geloven...

succes

[url=http://www.shortfused.nl]desuF trohS[/url]
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:04:37 #3
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_11384731
Ik zou zelf niet gaan. Toen de vader van mijn directe chef overleed, ben ik ook niet gegaan. Ook omdat hij toen zelf aangaf aan diverse andere collega's dat hij het zag als een familie-aangelegenheid.

Uiteraard kun je wel een mooi boeket sturen vergezeld met een kaart.

pi_11384735
1 collega aanwijzen die op de begrafenis is. Allemaal is teveel maar met 1 collega laat je wel zien dat je er voor hem bent en dat het niet 'langs' de zaak heen gaat. Dit dan ook tegen hem zeggen dat jullie het ongepast vonden om allemaal langs te gaan en dat er daarom 1 iemand is.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_11384744
Als je veel contact hebt met die collega, dan zou ik wel gaan. En anders lijkt een kaartje me wel genoeg.
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:06:04 #6
2681 Dave
Aardig op drave
pi_11384746
Als het een directe, goede collega is en je hebt een rouwkaart gehad, dan zou ik er heen gaan. Is er misschien een condoleance moment, los van de begrafenis?
:o)
pi_11384775
ja, dat idee had ik ook ... een soort delegatie sturen...
maar van de directie verwacht ik al niet dat ze ook maar iets laten horen, zeker de baas zelf niet...
we hebben al geld uitgelegd voor een rouwkrans en dat lijkt mij ook te volstaan...

ik ga straks wel even aan een paar collega's vragen wat ze gaan doen, maar ik vind het ook zo lullig als dan betreffende collega ineens binnen komt wandelen en er zo'n pijnlijke stilte valt...

pi_11384783
het is geen directe collega, andere afdeling... maar het is niet zo'n groot bedrijf ...
ze werkt hier ook nog niet zo lang ... paar maanden...
pi_11384817
Vraag haar of ze het op prijs stelt. Als ze het op prijs stelt ga je en weet je ook dat je het juiste doet. Stelt ze het niet op prijs, dan heb je je goede wil getoond.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:16:00 #10
36646 Helaaz
Onee toch niet!
pi_11384847
Persoonlijk ben ik van mening dat het wel heel netjes is om je gezicht even te laten zien bij dergelijke gebeurtenissen. Ik heb zelf ervaren dat het steun geeft als mensen zich laten zien bij zulke dingen. Als je een rouwkaart hebt gehad, zou ik gaan. Of anders misschien alleen naar een avondwake (als die er is).

Maar waarom vraag je het niet gewoon aan haarzelf?
Als je haar condoleert, kan je direct vragen of ze het prettig vindt als jullie zouden komen. Dan kan ze het zelf aangeven.

[Dit bericht is gewijzigd door Helaaz op 26-06-2003 09:16]

Are you gonna bark all day, little doggie? Or are you gonna bite?
pi_11384853
Dat hangt helemaal van je relatie met die collega af. Kunnen jullie goed met elkaar opschieten en reken je hem/haar tot je vrienden, dan moet je gaan. Gewoon om te laten zien dat je er bent voor je vriend(in). Als het gewoon een collega is waar je verder niks mee hebt, dan ga je niet, dan stuur je alleen een kaart.
pi_11384857
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:13 schreef Parabola het volgende:
Vraag haar of ze het op prijs stelt. Als ze het op prijs stelt ga je en weet je ook dat je het juiste doet. Stelt ze het niet op prijs, dan heb je je goede wil getoond.
was het maar zo gemakkelijk...
ik hou m'n mond voor niemand en zeg wat ik denk, maar als het over zoiets gaat, klap ik dicht ...
heb zelf te veel van die dingen meegemaakt om zoiets direct aan persoon in kwestie te vragen... dat gaat gewoon niet ...
weet niet waarom, zelf bang ... of bang om de ander onbedoeld te kwetsen...
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:18:15 #13
57234 Weird_Al
I'm a genius in france.
pi_11384873
Als het de moeder van een collega is hoef je niet naar de begrafenis, wordt ook niet verwacht van je. Zou jij je collega's op de begrafenis van je moeder willen? Dat is prive.
Stel ze heeft nog 4 broers of zo en ze gaan allemaal collega's meenemen lijkt mij een beetje vreemd.
I'd rather rip my heart right out of my rib cage with my bare hands and then throw it on the floor and stomp on it till I die...
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:19:36 #14
30926 funnyfox
De mortuis nil nisi bene
pi_11384889
Helaas maak ik dit in mijn werk als uitvaartverzorger regelmatig mee, wat ik in 90 % van de gevallen zie is dat er een delatie van het werk komt 1 a 2 personen of helemaal niemand, wel is het gebruikelijk om persoonlijk een rouwkaart te sturen naar desbetreffende persoon als blijk van medeleven. Probeer om jezelf te blijven als je collega weer op kantoor komt en durf ook te vragen hoe het gaat, ook al weet je het antwoord, het breekt het ijs en de deur is open om een gesprek te beginnen. Kijk waar zelf de grensen van de persoon liggen !

Kortom een rouwstuk namens iedereen is voldoende, en een persoonljke kaart is het extra wat je kan doen, ik zou niet gaan.

een vooroordeel is ook een oordeel, geen mening is ook een mening...
pi_11384894
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:18 schreef Weird_Al het volgende:
Als het de moeder van een collega is hoef je niet naar de begrafenis, wordt ook niet verwacht van je. Zou jij je collega's op de begrafenis van je moeder willen? Dat is prive.
Stel ze heeft nog 4 broers of zo en ze gaan allemaal collega's meenemen lijkt mij een beetje vreemd.
ja, zo denk ik er ook over ...
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:20:58 #16
36646 Helaaz
Onee toch niet!
pi_11384904
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:17 schreef realist_ik het volgende:

[..]

was het maar zo gemakkelijk...
ik hou m'n mond voor niemand en zeg wat ik denk, maar als het over zoiets gaat, klap ik dicht ...
heb zelf te veel van die dingen meegemaakt om zoiets direct aan persoon in kwestie te vragen... dat gaat gewoon niet ...
weet niet waarom, zelf bang ... of bang om de ander onbedoeld te kwetsen...

Wees daar nou maar niet bang voor, het feit dat je aan haar denkt en de moeite neemt te vragen naar wat zij het liefste wil, geeft al aan dat je goede bedoelingen hebt.

Het maakt niet uit als je niet uit je woorden komt. Dat je haar aanspreekt en er naar vraagt, zegt genoeg!

Are you gonna bark all day, little doggie? Or are you gonna bite?
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:22:02 #17
2681 Dave
Aardig op drave
pi_11384920
Bij het overlijden van m'n schoonvader waren nagenoeg alle collega's op de condoleance voorafgaand aan de liturgie en de begrafenis. Een kleine groep bleef tijdens de kerk en de begrafenis, en dat werd zeer zeker erg op prijs gesteld.
Ik wil daarbij wel opmerken dat het bedrijf waar m'n vriend werkt klein is, en de collega's dagelijks met elkaar omgaan.
:o)
pi_11384981
ok, thx all...
ik denk er even over na ...
pi_11385018
Ik zou alleen gaan als ik de overledene ook zelf kende, niet omdat het tovallig de moeder van een collega is. Eerlijk gezegd zou ik ook vreemd staan te kijken als er collega's van me op de begrafenis van mijn familie zouden opdagen. Maar als je een rouwkaart hebt gekregen kun je het natuurlijk vragen vragen of het op prijs gesteld wordt. Door de omstandighden lijkt me een klein gezelschap (alleen famielie/vrienden)ook gepaster.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_11385041
oh ja ... er was geen rouwkaart ofzo...
ze heeft er zelf ook niks over gezegd tegen ons ... we hebben het van de directie gehoord ...
pi_11385159
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:30 schreef realist_ik het volgende:
oh ja ... er was geen rouwkaart ofzo...
ze heeft er zelf ook niks over gezegd tegen ons ... we hebben het van de directie gehoord ...
Dan zou ik zeker niet gaan... als ze behoefte had aan jullie, had ze het wel verteld.... als mijn ouders komen te overlijden hoef ik ook geen collega's erbij.... echter, de vader van een collega heeft een keertje geholpen toen ik een huis had gekocht met het aanleggen van water etc. Die man ken ik ook en dan zou ik er wel heengaan.

Je moet jezelf in haar situatie zetten en op basis daarvan een beslissing nemen... dan neem je altijd de goede beslissing....

pi_11385241
Ik zou ook niet gaan.
Een kaart en een krans lijkt me genoeg.
Je hebt dan toch je medeleven betuigt.
Mocht je de moeder persoonlijk kennen. Dan zou het misschien anders zijn, maar dat is geloof ik toch niet aan de orde?
pi_11385268
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:38 schreef bop het volgende:

[..]

Je moet jezelf in haar situatie zetten en op basis daarvan een beslissing nemen... dan neem je altijd de goede beslissing....

Dat lijkt me het op 1 na beste advies. Enige nadeel is dat je je kunt vergissen in jouw interpretatie van haar situatie. Als je het haar vraagt loop je dat risico niet. (hoewel ik me voor kan stellen dat dat moeilijk is)
Slaapt winter
en zomer
pi_11385293
Volgens mij is een begrafenis om afscheid te nemen van de overledene.
Als jij dit graag wilt (en andere collega's) dan zou ik dit zeker doen. Het niet alleen een recht van de familie BV. En als zij problemen hebben, is dat nog niet jou probleem. Ik zou dus gewoon gaan!
pi_11385342
Ligt eraan hoe je met je collega omgaat.

Als hij puur een collega is, zou ik niet gaan. Collega's zijn zakelijke partners.
Als je daarnaast ook vriendschappelijk met elkaar omgaat zou ik wel gaan. Al was het maar om te laten zien dat je er voor hem/haar bent. Toen een van mijn beste vrienden overleden was vond ik het fijn om te zien dat de kerk te klein was.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')