abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 november 2004 @ 13:43:00 #151
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23022248
Hij had nooit de politiek in moeten gaan.
Dat ben ik wel met Claudia eens.
...dass wir fliegen.
pi_23873243
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 09:41 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik ben pas bij blz 58 van de Joodse Messias, maar ik vind het al geweldig.

Hij sloot zich op in zijn kamer en zette een plaatje met klezmermuziek op. Tijdens het luisteren naar de weemoedige klanken die de violen verspreidden, stootte hij af en toe een bijna dierlijke kreet uit. Zijn ouders hoorden de muziek en de dierlijke kreten, gingen naar boven en bleven voor de kamer van hun enige zoon staan om te luisteren.
"dit is niet normaal" zei zijn vader na een tijdje. Er had net weer een angstaanjagende kreet geklonken. "Nee," zei de moeder. "Dit is niet normaal". Ze klopte op de deur, maar de zoon hoorde het kloppen niet, ze klopte te zacht.
Omdat Xaviers ouders tamelijk passief waren, bleven ze nog een paar seconden sprakeloos staan luisteren en gingen ze toen naar beneden. Boven draaide Xavier de volumeknop van zijn installatie verder open, zodat het hele huis nu gevuld werd met klezmermuziek.
"Ik ben een jood," schreeuwde Xavier door zijn kamer. Zijn vreugde kon orgastisch genoemd worden.
Beneden in de woonkamer zaten zijn ouders stokstijf rond de koffietafel.
"Laat hem maar uitrazen," zei de vader. "Dat hoort bij de leeftijd." Hij bladerde door zijn adressenboekje op zoek naar het telefoonnummer van een bevriende psycholoog.

.
Xavier komt uit een perfect geassimileerd gezin.

In Nederland leeft op dit moment de discussie toch wel of buitenlanders moeten intergreren of assimileren. Vooruitlopend op deze discussie heeft Grunberg een mooie duit in het zakje gedaan.

Ik ben nu ongeveer op de helft en vind het echt een leuk boek. Ik ben erg gevoelig voor Grunberg, hij raakt me altijd. Gebeurt dat niet dan kan ik me voorstellen dat je er geen ruk aan vind.
pi_24558329
Ik heb trouwens zelden zo'n slechte interviewer gezien als Grunberg. Het feit dat hij boeken schrijft waar ik niks mee kan is één ding, maar om tijdens interviews als een soort beeldhouwer de geinterviewde als zuiver subject te benaderen vind ik echt stompzinnig.

[ Bericht 9% gewijzigd door zodiakk op 14-01-2005 11:28:31 ]
pi_24572602
Het lijken z'n boeken wel, Soepstengel.
pi_24573747
Ik ben wel een fan van zijn boeken, hoewel ik het einde van de joodse messias wat minder vond. Grunberg als presentator ben ik minder van gecharmeerd
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:56:30 #156
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24574027
Ik ben niet zo'n Grunberg-kenner (ik heb ook maar 2 boeken van hem gelezen nl. fantoompijn & figuranten), maar heeft iemand een betekenis gevonden in die boeken? of een mooie analyse van zijn karakter? Ik vond figuranten wel geinig, maar nadat ik het boek uithad had ik het gevoel niets wijzer te zijn en zelfs een paar uur van m'n leven te hebben vergooid; bij fantoompijn was dit gevoel nog sterker. (dat die gozer z'n slappe lul aftrekt tot bloedens toe; 1. dat kan niet, en 2. waarom?)

Kan iemand me vertellen of ik iets diepzinnigs mis bij die man? Of kan ik met een gerust hart weer boeken gaan lezen van mensen die me wel raken en A. Grunberg links laten liggen.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_24574092
Ik denk dat je vooral moet lezen wat je zelf de moeite waard vindt. Ik kan me prima vermaken met zijn boeken en dus lees ik ze. Ik zie niet direct een diepere betekenis maar ik zoek er ook niet naar.
pi_24574263
De Joodse Messias zit vol diepe betekenissen en Fantoompijn eigenlijk ook. Figuranten heb ik (nog) niet gelezen, maar dat komt nog wel eens. Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat. Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk? Zodiakk zei hierboven dat hij mensen behandelt als object en veel karakters in zijn boeken doen dat ook. Trouwens, als je z'n oeuvre doorspit, worden de karakters steeds gekker en gekker tot ze uiteindelijk het woord richten tot hun kloten. Ik ben benieuwd naar wat er daarna komt. Zal hij het nog bonter weten te maken? Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?

Met De Joodse Messias toont hij zich trouwens echt een schrijver van de huidige tijd. Wanneer iemand het over vijftig jaar leest, is het een ander iets geworden. Misschien zelfs wel een een roman met enig historisch besef.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 01:09:49 #159
106776 Nickthedick
pi_24574274
Bedankt, dan vlij ik mijzelf weer neder op mijn leesbankje met een boek van Camus of Mann of iets dergelijks.

p.s. voor die lui die Marquez de Nobelprijs hebben toegekend: ik raad jullie aan om te gaan verhuizen, want ik weet waar jullie wonen!
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_24574340
Seborik, ja heb ik gelezen, dat is echt een fantastisch boek. Qua absurdheid benaderd het de Joodse messias zeker maar op een heel andere manier.
Moet je echt gaan lezen.
Zoals jij het stelt zie ik de lijn ook zeker terugkomen in de boeken van grunberg, maar of je dat nu meteen een diepere betekenis moet noemen weet ik niet.

BTW volgens mij heb ik een 1e druk van de asielzoeker, niet dat me dat wat boeit maar het viel me op
  zaterdag 15 januari 2005 @ 01:18:35 #161
106776 Nickthedick
pi_24574393
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef Seborik het volgende:
De Joodse Messias zit vol diepe betekenissen en Fantoompijn eigenlijk ook. Figuranten heb ik (nog) niet gelezen, maar dat komt nog wel eens. Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat. Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk? Zodiakk zei hierboven dat hij mensen behandelt als object en veel karakters in zijn boeken doen dat ook. Trouwens, als je z'n oeuvre doorspit, worden de karakters steeds gekker en gekker tot ze uiteindelijk het woord richten tot hun kloten. Ik ben benieuwd naar wat er daarna komt. Zal hij het nog bonter weten te maken? Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?

Met De Joodse Messias toont hij zich trouwens echt een schrijver van de huidige tijd. Wanneer iemand het over vijftig jaar leest, is het een ander iets geworden. Misschien zelfs wel een een roman met enig historisch besef.
'K heb de Joodse Messias nog niet gelezen maar ben toch beniewd, ondanks mijn slechte ervaringen met zijn eerdere boeken. Misschien hoop ik stiekem toch dat Grunberg ooit nog iets schrijft als 'de vreemdeling' van Albert Camus.
pi_24574399
Nou, alles wat je nu koopt met de titel De Asielzoeker van Grunberg is een eerste druk. De lijn is ook niet per definitie de diepere betekenis, maar leg bijvoorbeeld De Joodse Messias maar eens op de wereldproblematiek van dit moment. Een puzzle die wel past, maar waarvan de afbeelding nergens op slaat, dat is De Joodse Messias en de wereld nu.

In mijn Joodse Messias staat een opdracht aan mij. Het was een geschenk van een vriend en die heeft hem laten signeren. Het is heel onleesbaar en het eerste wat ik erin las is: "Aan... een ex-Jood" Dat stond er natuurlijk niet, maar het is wel hilarisch. Vooral bij zo'n titel. Vanmiddag heb ik op Ebay nog een essaybundel van hem gekocht. Een misdruk waarvan de pagina's ondersteboven in het boek zitten. Het betreft een eerste (mis)druk van z'n essaybundel.
pi_24574417
He bedoel je dat alles een eerste druk is?? ik heb dat boek al een tijdje hoor, maar dat maakt verder niet uit
Het is het lezen echt meer dan waard
pi_24574425
Dat er een hoop eerstedrukken zijn en die zijn nog niet uitverkocht voor een tweede.
pi_24575395
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 01:18 schreef Nickthedick het volgende:

IK heb de Joodse Messias nog niet gelezen maar ben toch beniewd, ondanks mijn slechte ervaringen met zijn eerdere boeken. Misschien hoop ik stiekem toch dat Grunberg ooit nog iets schrijft als 'de vreemdeling' van Albert Camus.
Waarom in godsnaam? Heb je het gevoel dat er zich iets groots voor je neus afspeelt, en je een te beperkt wezen bent om dit in te zien? Lees toch waar je van geniet. Het leven hoeft geen kwelling te zijn. De Joodse Messias zal een martelgang voor je zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 02:25:48 #166
106776 Nickthedick
pi_24575446
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom in godsnaam? Heb je het gevoel dat er zich iets groots voor je neus afspeelt, en je een te beperkt wezen bent om dit in te zien? Lees toch waar je van geniet. Het leven hoeft geen kwelling te zijn. De Joodse Messias zal een martelgang voor je zijn.
Ik ben masochistisch ingesteld en niets zal mij ervan weerhouden dat kutboek te lezen, zodat ik er lekker over kan klagen in dit topic! ok?
pi_24575618
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef Seborik het volgende:

Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat.
Ik denk dat je voorbij gaat aan de kern: is het geloofwaardig? Zelf zei Grunberg hierover: "Ach, ik denk altijd: de werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is." Maar veel mensen vinden zijn fictie te absurd om erin meegenomen te worden, om zijn wereld tot de hunne te maken. Dat lijkt me een uitstekende reden om zijn boeken links te laten liggen.
quote:
Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk?

We pakken een absurde situatie uit De Joodse Messias: een niet-Jood laat zich door een ongure onbekende besnijden omdat hij redder van alle Joden wil worden, en verliest uiteindelijk een teelbal die hij in een potje stopt en Koning David noemt. Hoe werpt dit licht op mijn niet-absurde leven?
quote:
Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?
Ja, maar dat is een ouder boek. Ik was er niet erg over te spreken.
quote:

Wat voor historisch besef?
pi_24575638
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:25 schreef Nickthedick het volgende:

Ik ben masochistisch ingesteld en niets zal mij ervan weerhouden dat kutboek te lezen, zodat ik er lekker over kan klagen in dit topic! ok?
Dat mag, maar waarom zou je? Is het zoals met GTST, dat je er dan over mee kunt praten?
pi_24575676
Ik vind Giphart een grote arrogante zak..daarom lees ik zijn boeken niet! Ik heb 1 boek gelezen van Grunberg-De geschiedenis van mijn kaalheid. Geweldig mooi boek!
"In its function, the power to punish is not essentially different from that of curing or educating."Michel Foucault
  zaterdag 15 januari 2005 @ 02:48:16 #170
106776 Nickthedick
pi_24575740
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat mag, maar waarom zou je? Is het zoals met GTST, dat je er dan over mee kunt praten?
Nee, ik herkende alleen dingen in zijn schrijfstijl en humor waarvan ik veel verwachtte; maar helaas is dit nog niet uitgekomen. Het is een beetje als dat je naar een film zit te kijken waar je niks an vindt, maar toch graag wil weten hoe het afloopt.
pi_24575870
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:48 schreef Nickthedick het volgende:

Nee, ik herkende alleen dingen in zijn schrijfstijl en humor waarvan ik veel verwachtte; maar helaas is dit nog niet uitgekomen. Het is een beetje als dat je naar een film zit te kijken waar je niks an vindt, maar toch graag wil weten hoe het afloopt.
Dat gevoel herken ik. Ik ben gecharmeerd van zijn schrijfstijl, en kan er ook hardop in de trein om lachen. Een goed boek heb ik echter nog niet van hem gelezen. Het consumeren van zijn werk heeft een heel momentaan karakter: ik geniet van de zinsstructuur, het ritme, de woordkeuze en de grapjes, maar anticipatie speelt geen rol.

De Joodse Messias is een deceptie als je zijn meesterwerk verwacht.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 03:11:01 #172
106776 Nickthedick
pi_24575993
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat gevoel herken ik. Ik ben gecharmeerd van zijn schrijfstijl, en kan er ook hardop in de trein om lachen. Een goed boek heb ik echter nog niet van hem gelezen. Het consumeren van zijn werk heeft een heel momentaan karakter: ik geniet van de zinsstructuur, het ritme, de woordkeuze en de grapjes, maar anticipatie speelt geen rol.

De Joodse Messias is een deceptie als je zijn meesterwerk verwacht.
A kindred spirit, how nice.

Ik denk dat je me hebt overtuigd; ik laat hem lekker liggen waar hij ligt. Heb je nog aanraders?
pi_24576095
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 03:11 schreef Nickthedick het volgende:

Ik denk dat je me hebt overtuigd; ik laat hem lekker liggen waar hij ligt. Heb je nog aanraders?
Van Grunberg? Grunberg rond de wereld was erg aangenaam.
pi_24576119
de geschiedenis van mijn kaalheid marek van der jagt (pseudoniem) maar dat wist je vast wel....
"In its function, the power to punish is not essentially different from that of curing or educating."Michel Foucault
pi_24578046
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat je voorbij gaat aan de kern: is het geloofwaardig? Zelf zei Grunberg hierover: "Ach, ik denk altijd: de werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is." Maar veel mensen vinden zijn fictie te absurd om erin meegenomen te worden, om zijn wereld tot de hunne te maken. Dat lijkt me een uitstekende reden om zijn boeken links te laten liggen.
[..]

We pakken een absurde situatie uit De Joodse Messias: een niet-Jood laat zich door een ongure onbekende besnijden omdat hij redder van alle Joden wil worden, en verliest uiteindelijk een teelbal die hij in een potje stopt en Koning David noemt. Hoe werpt dit licht op mijn niet-absurde leven?
[..]

Ja, maar dat is een ouder boek. Ik was er niet erg over te spreken.
[..]

Wat voor historisch besef?
Ik haat het wanneer mensen posts opknippen.

Je kunt niet elke absurde situatie eruit halen en ergens opleggen. Neem bijvoorbeeld de situatie waarin hij in Fantoompijn schoenen gaat kopen, omdat Het Holle Vat haar schoenen verloren is en op blote voeten de winkel binnenkomt. De verkoopster reageert niet. Prachtig.
Trouwens, je hoeft ook niet alles zo letterlijk op te vatten.

Realiteit. Iets hoeft niet realistisch te zijn om te kunnen treffen. Als je het niets vind, laat je het links liggen, als je je er wel in kunt vinden, lees je het. Ik vind de quote die je aanhaalt eigenlijk totaal ontoepasselijk bij hetgeen ik schrijf.

Historisch. Een tijdsbeeld. Het boek geeft een heel beangstigende indruk van deze tijd. Zoals ik al iets liet vallen over de puzzle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')