Xavier komt uit een perfect geassimileerd gezin.quote:Op woensdag 27 oktober 2004 09:41 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik ben pas bij blz 58 van de Joodse Messias, maar ik vind het al geweldig.
Hij sloot zich op in zijn kamer en zette een plaatje met klezmermuziek op. Tijdens het luisteren naar de weemoedige klanken die de violen verspreidden, stootte hij af en toe een bijna dierlijke kreet uit. Zijn ouders hoorden de muziek en de dierlijke kreten, gingen naar boven en bleven voor de kamer van hun enige zoon staan om te luisteren.
"dit is niet normaal" zei zijn vader na een tijdje. Er had net weer een angstaanjagende kreet geklonken. "Nee," zei de moeder. "Dit is niet normaal". Ze klopte op de deur, maar de zoon hoorde het kloppen niet, ze klopte te zacht.
Omdat Xaviers ouders tamelijk passief waren, bleven ze nog een paar seconden sprakeloos staan luisteren en gingen ze toen naar beneden. Boven draaide Xavier de volumeknop van zijn installatie verder open, zodat het hele huis nu gevuld werd met klezmermuziek.
"Ik ben een jood," schreeuwde Xavier door zijn kamer. Zijn vreugde kon orgastisch genoemd worden.
Beneden in de woonkamer zaten zijn ouders stokstijf rond de koffietafel.
"Laat hem maar uitrazen," zei de vader. "Dat hoort bij de leeftijd." Hij bladerde door zijn adressenboekje op zoek naar het telefoonnummer van een bevriende psycholoog..
'K heb de Joodse Messias nog niet gelezen maar ben toch beniewd, ondanks mijn slechte ervaringen met zijn eerdere boeken. Misschien hoop ik stiekem toch dat Grunberg ooit nog iets schrijft als 'de vreemdeling' van Albert Camus.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef Seborik het volgende:
De Joodse Messias zit vol diepe betekenissen en Fantoompijn eigenlijk ook. Figuranten heb ik (nog) niet gelezen, maar dat komt nog wel eens. Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat. Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk? Zodiakk zei hierboven dat hij mensen behandelt als object en veel karakters in zijn boeken doen dat ook. Trouwens, als je z'n oeuvre doorspit, worden de karakters steeds gekker en gekker tot ze uiteindelijk het woord richten tot hun kloten. Ik ben benieuwd naar wat er daarna komt. Zal hij het nog bonter weten te maken? Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?
Met De Joodse Messias toont hij zich trouwens echt een schrijver van de huidige tijd. Wanneer iemand het over vijftig jaar leest, is het een ander iets geworden. Misschien zelfs wel een een roman met enig historisch besef.
Waarom in godsnaam? Heb je het gevoel dat er zich iets groots voor je neus afspeelt, en je een te beperkt wezen bent om dit in te zien? Lees toch waar je van geniet. Het leven hoeft geen kwelling te zijn. De Joodse Messias zal een martelgang voor je zijn.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 01:18 schreef Nickthedick het volgende:
IK heb de Joodse Messias nog niet gelezen maar ben toch beniewd, ondanks mijn slechte ervaringen met zijn eerdere boeken. Misschien hoop ik stiekem toch dat Grunberg ooit nog iets schrijft als 'de vreemdeling' van Albert Camus.
Ik ben masochistisch ingesteld en niets zal mij ervan weerhouden dat kutboek te lezen, zodat ik er lekker over kan klagen in dit topic! ok?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 02:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom in godsnaam? Heb je het gevoel dat er zich iets groots voor je neus afspeelt, en je een te beperkt wezen bent om dit in te zien? Lees toch waar je van geniet. Het leven hoeft geen kwelling te zijn. De Joodse Messias zal een martelgang voor je zijn.
Ik denk dat je voorbij gaat aan de kern: is het geloofwaardig? Zelf zei Grunberg hierover: "Ach, ik denk altijd: de werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is." Maar veel mensen vinden zijn fictie te absurd om erin meegenomen te worden, om zijn wereld tot de hunne te maken. Dat lijkt me een uitstekende reden om zijn boeken links te laten liggen.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef Seborik het volgende:
Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat.
quote:Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk?
Ja, maar dat is een ouder boek. Ik was er niet erg over te spreken.quote:Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?
quote:Met De Joodse Messias toont hij zich trouwens echt een schrijver van de huidige tijd. Wanneer iemand het over vijftig jaar leest, is het een ander iets geworden. Misschien zelfs wel een een roman met enig historisch besef.
Dat mag, maar waarom zou je? Is het zoals met GTST, dat je er dan over mee kunt praten?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 02:25 schreef Nickthedick het volgende:
Ik ben masochistisch ingesteld en niets zal mij ervan weerhouden dat kutboek te lezen, zodat ik er lekker over kan klagen in dit topic! ok?
Nee, ik herkende alleen dingen in zijn schrijfstijl en humor waarvan ik veel verwachtte; maar helaas is dit nog niet uitgekomen. Het is een beetje als dat je naar een film zit te kijken waar je niks an vindt, maar toch graag wil weten hoe het afloopt.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 02:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat mag, maar waarom zou je? Is het zoals met GTST, dat je er dan over mee kunt praten?
Dat gevoel herken ik. Ik ben gecharmeerd van zijn schrijfstijl, en kan er ook hardop in de trein om lachen. Een goed boek heb ik echter nog niet van hem gelezen. Het consumeren van zijn werk heeft een heel momentaan karakter: ik geniet van de zinsstructuur, het ritme, de woordkeuze en de grapjes, maar anticipatie speelt geen rol.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 02:48 schreef Nickthedick het volgende:
Nee, ik herkende alleen dingen in zijn schrijfstijl en humor waarvan ik veel verwachtte; maar helaas is dit nog niet uitgekomen. Het is een beetje als dat je naar een film zit te kijken waar je niks an vindt, maar toch graag wil weten hoe het afloopt.
A kindred spirit, how nice.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 02:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat gevoel herken ik. Ik ben gecharmeerd van zijn schrijfstijl, en kan er ook hardop in de trein om lachen. Een goed boek heb ik echter nog niet van hem gelezen. Het consumeren van zijn werk heeft een heel momentaan karakter: ik geniet van de zinsstructuur, het ritme, de woordkeuze en de grapjes, maar anticipatie speelt geen rol.
De Joodse Messias is een deceptie als je zijn meesterwerk verwacht.
Van Grunberg? Grunberg rond de wereld was erg aangenaam.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 03:11 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk dat je me hebt overtuigd; ik laat hem lekker liggen waar hij ligt. Heb je nog aanraders?
Ik haat het wanneer mensen posts opknippen.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 02:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat je voorbij gaat aan de kern: is het geloofwaardig? Zelf zei Grunberg hierover: "Ach, ik denk altijd: de werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is." Maar veel mensen vinden zijn fictie te absurd om erin meegenomen te worden, om zijn wereld tot de hunne te maken. Dat lijkt me een uitstekende reden om zijn boeken links te laten liggen.
[..]
We pakken een absurde situatie uit De Joodse Messias: een niet-Jood laat zich door een ongure onbekende besnijden omdat hij redder van alle Joden wil worden, en verliest uiteindelijk een teelbal die hij in een potje stopt en Koning David noemt. Hoe werpt dit licht op mijn niet-absurde leven?
[..]
Ja, maar dat is een ouder boek. Ik was er niet erg over te spreken.
[..]
Wat voor historisch besef?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |