abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22130778
Ik ga bij ons binnen eerst een rondkijken. Het kan best wel dat het hier ergens bij iemand staat, dan lees ik het daar wel van. De jiddische roman ga ik wel aanschaffen. Welke versie raden jullie mij aaan?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_22227600
De Heilige Antonio kon me niet echt boeien. Ik heb het deels uit piëteit voor 'De Fans' uitgelezen en deels om andere redenen die straks aan bod komen. Wat was het ook alweer dat deze schrijver zo geweldig maakte? Ten eerste stond de verteltrant me tegen, die bittere combinatie van bijtende humor en tragiek. En ten tweede: waar is de innerlijke noodzaak van dit boekje? Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn, een gevoel dat Grunberg iedere pagina bij mij versterkte. Wat wordt aan mij geopenbaard in dit 96 pagina's tellende boekje? En toch las ik door, naar voren getrokken door een na elke zin verpulverde hoop op verbetering. Ik las door, dwars door de stupiditeit van de hoofdkarakters heen, dwars door de hoer-neuroses van de schrijver heen, dwars door de bullshit van Ewald Krieg heen. En aan het einde was er alleen maar leegte. Bah. Heb ik dan echt iets gemist?

Ik wil echt begrijpen wat er zo geweldig aan Grunberg is. Kan ik misschien beter 'Figuranten' lezen of iets dergelijks? Ik wilde 'Figuranten' dus eigenlijk lenen, maar opmerkelijk genoeg was het oeuvre van Grunberg uitgeleend. Vreemd.
pi_22231292
De Joodse Messias gaat aardig tot nu toe - ik ben al over de helft en zover ben ik in alle andere Grunbergjes niet gekomen
  maandag 27 september 2004 @ 19:01:02 #104
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22242082
quote:
Op maandag 27 september 2004 00:10 schreef zodiakk het volgende:

Ik wil echt begrijpen wat er zo geweldig aan Grunberg is. Kan ik misschien beter 'Figuranten' lezen of iets dergelijks? Ik wilde 'Figuranten' dus eigenlijk lenen, maar opmerkelijk genoeg was het oeuvre van Grunberg uitgeleend. Vreemd.
Figuranten zou ik sowieso niet kiezen. Die is behoorlijk langdradig. Als het je totaal niet aanspreekt dan moet je het misschien verder ook maar niet proberen.
Verder weet ik niet of er een innerlijke noodzaak in de heilige antonio zit. Eerlijk gezegd kan me dat ook niet zo schelen. Het is een humoristisch boek en meer niet. Misschien is het kwijt kunnen en het willen delen van de waanzin wel de enige innerlijke drijfveer van de heer Grunberg
Over het algemeen is de verbindende factor tussen de boeken van Grunberg iets willen zijn wat je niet bent, of in in ieder geval het streven om iets te bereiken. En daar tussen in uiteraard het lijden. Maar Claudia_X heeft vast weer een hele andere opvatting over de boeken.

Als je nog een boek wilt lezen dan zou ik voor Gstaad 95-98 gaan. Dat boek vond ik zelf zowel grotesk als mooi om te lezen, denk een beetje aan de stijl van Houellebecq of Das Parfum van Suskind.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_22308616
Daar ben ik het wel mee eens, eigenlijk. Wat Grunberg zo bijzonder maakt, blijft natuurlijk iets persoonlijks. Zelf vind ik juist die wonderlijke vorm van tragikomedie, die droogkomische wereldvreemdheid van personages die hun leven ensceneren, iets heel unieks. Maar ja, ik ben dan ook een onoplettend nihilist die zich zelden met zaken als 'innerlijke noodzaak' bezighoudt.

Overigens heb ik De Joodse Messias pas sinds gisteren in bezit. Ik ben blij dat de lichtvoetiger Grunberg weer terug is.
"I'm a reasonable man, get off my case"
  donderdag 30 september 2004 @ 16:11:48 #106
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22309682
"Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn.."

Ik verdenk die klootzak er ook van dat ie 't allemaal voor zichzelf schrijft en het schijt heeft aan "de wereld". Grunberg, door en voor Grunberg.
...dass wir fliegen.
pi_22310581
ik heb de joodse messias net besteld heb hem binnenkort in huis
pi_22312166
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:25 schreef ELPablo het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens, eigenlijk. Wat Grunberg zo bijzonder maakt, blijft natuurlijk iets persoonlijks. Zelf vind ik juist die wonderlijke vorm van tragikomedie, die droogkomische wereldvreemdheid van personages die hun leven ensceneren, iets heel unieks. Maar ja, ik ben dan ook een onoplettend nihilist die zich zelden met zaken als 'innerlijke noodzaak' bezighoudt.
De uitvoering is wellicht uniek, maar de thematiek niet zo. En dat geeft verder niks. Maar de uitvoering spreekt me absoluut niet aan. Het is de ijselijke toon van Grunberg die me tegenstaat, het is die stroeve nonchalance, die onverschilligheid. Misschien is Grunberg inderdaad wel alleen voor onoplettende nihilisten. Kijk, ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat er over dingen wordt geschreven die het daglicht niet verdragen, maar persoonlijk heb ik al genoeg aan een soort amorf algemeen besef dat niets is wat het lijkt. Ik hoef daar geen nare voorbeelden van te lezen en als ik het doe, dan vind ik dat Houllebecq dat toch een stuk ijzingwekkender doet dan het halfslachtige gedroogkloot van een boekenweekgeschenkje.
pi_22312347
quote:
Op donderdag 30 september 2004 16:11 schreef De-oneven-2 het volgende:
"Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn.."

Ik verdenk die klootzak er ook van dat ie 't allemaal voor zichzelf schrijft en het schijt heeft aan "de wereld". Grunberg, door en voor Grunberg.
Dat is juist het geniepige van Grunberg, hij doet het lijken alsof hij het manuscript met een nonchalante worp over zijn rug heeft gegooid. Maar ondertussen is het de zoveelste neurose van deze tengere krullenbol. Als dit de hoop van de Nederlandse literatuur is-- als hij voor ons allen gaat, dan schrijf ik voortaan wel in het Engels. Fuck it.
pi_22313349
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:07 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Dat is juist het geniepige van Grunberg, hij doet het lijken alsof hij het manuscript met een nonchalante worp over zijn rug heeft gegooid. Maar ondertussen is het de zoveelste neurose van deze tengere krullenbol. Als dit de hoop van de Nederlandse literatuur is-- als hij voor ons allen gaat, dan schrijf ik voortaan wel in het Engels. Fuck it.
Of je publiceert gewoon zelf een geniaal boek en zet Grunberg in de schaduw.

Ik ben het wel met je eens dat de boeken van Houellebecq net iets ijzingwekkender zijn, omdat ze zich afspelen in een normale wereld, terwijl de boeken van Grunberg zich in een karikaturale wereld afspelen. Maar ik heb slechts een gereserveerde passie voor boeken en literatuur, ik vind het aangenaam om te lezen, maar wie of wat nou de hoop voor de Nederlandse literatuur is zal me verder een worst wezen.
pi_22327062
quote:
Op maandag 27 september 2004 00:10 schreef zodiakk het volgende:
De Heilige Antonio kon me niet echt boeien. Ik heb het deels uit piëteit voor 'De Fans' uitgelezen en deels om andere redenen die straks aan bod komen.
Je hebt het gelezen omdat je het idee hebt dat er iets groots gaande is waar jij geen deel aan hebt. Een parallel met de personages uit Grunbergs romans dringt zich op. Ze wanen zich buitengesloten en ondernemen wanhopige pogingen deel te hebben aan Het Leven, waar ze slechts een abstracte notie van hebben. Ze trekken grootse gevoelens aan als een chique zwart jurkje dat niet de alledaagsheid kan verhullen. Hoe meer ze op zoek gaan naar validatie, des te meer ze verdrinken in een schrijnend gebrek aan authenticiteit. De wereld lijkt verder weg dan ooit, want hij kan niet naar hun hand gezet worden. Als ze opgeslokt worden door details, is de wereld verworden tot hun wereld.

Al wat mij dan nog troost kan bieden, is de slapstick.
quote:
En ten tweede: waar is de innerlijke noodzaak van dit boekje? Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn, een gevoel dat Grunberg iedere pagina bij mij versterkte.
Deze constatering berust op een cirkelredenering. Als je geniet van een roman, dan vormt dat de innerlijke noodzaak. Als je zoals ik meegesleept wordt in de opbouw van een verhaal en zo nu en dan zo'n scherp geformuleerd, helder inzicht tegenkomt, zo vreselijk tragisch, maar toch zo vreselijk om te lachen, dan is dat de innerlijke noodzaak. Jij 'begrijpt' dat niet, je geniet er niet van, het lezen is een kwelling - wat zou de innerlijke noodzaak voor jou kunnen zijn? Je verspilt enkel je tijd.
quote:
Ik zou accepteren dat er iets groots gaande is waar ik geen deel aan wil hebben. Wie houd je voor de gek?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 11:13:16 #112
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22327220
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:07 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Volgens mij ben je gewoon aan 't boekje begonnen met maar één gedachte : "Ik ga dit boekje, hoe dan ook, niet goed vinden."

Of anders is Grunberg echt niet jouw ding. Dat kan.
...dass wir fliegen.
pi_22328776
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 11:04 schreef Claudia_x het volgende:

Je hebt het gelezen omdat je het idee hebt dat er iets groots gaande is waar jij geen deel aan hebt.
Nee, ik heb het niet gelezen omdat ik dacht dat er iets groots gaande is. Ik heb het gelezen omdat ik nieuwsgierig was of het daadwerkelijk wel zo groots is als anderen het doen voorkomen. En met voorkomen bedoel ik vooral het enthousiasme willen delen met anderen. Nieuwsgierigheid komt echt niet alleen voort uit de aanname dat als jij, of anderen, er enthousiast over zijn, er dus iets groots voor mij gaande is, maar wel als mensen de behoefte voelen om er zo hoog over op te geven.
quote:
Een parallel met de personages uit Grunbergs romans dringt zich op. Ze wanen zich buitengesloten en ondernemen wanhopige pogingen deel te hebben aan Het Leven, waar ze slechts een abstracte notie van hebben. Ze trekken grootse gevoelens aan als een chique zwart jurkje dat niet de alledaagsheid kan verhullen. Hoe meer ze op zoek gaan naar validatie, des te meer ze verdrinken in een schrijnend gebrek aan authenticiteit. De wereld lijkt verder weg dan ooit, want hij kan niet naar hun hand gezet worden. Als ze opgeslokt worden door details, is de wereld verworden tot hun wereld.

Al wat mij dan nog troost kan bieden, is de slapstick.
Ok, dus als ik dit zou begrijpen dan zou ik meteen enthousiast over Grunberg moeten zijn?
quote:
Deze constatering berust op een cirkelredenering. Als je geniet van een roman, dan vormt dat de innerlijke noodzaak. Als je zoals ik meegesleept wordt in de opbouw van een verhaal en zo nu en dan zo'n scherp geformuleerd, helder inzicht tegenkomt, zo vreselijk tragisch, maar toch zo vreselijk om te lachen, dan is dat de innerlijke noodzaak. Jij 'begrijpt' dat niet, je geniet er niet van, het lezen is een kwelling - wat zou de innerlijke noodzaak voor jou kunnen zijn? Je verspilt enkel je tijd.
As je niet geniet van een roman, kan je nog wel een bepaalde noodzaak in de vorm van het schrijven zien. Dat bedoel ik met innerlijke noodzaak. Dat er een soort krachtstroom in de zinnen zit. Meer bedoelde ik er niet mee. Voordoen alsof met het 'begrip' prijzende bijvoeglijke naamwoorden zoals 'scherp, 'vreselijk' en 'helder' als vanzelfsprekend gezien moeten worden, laat je eerdere analyse meer en meer op jezelf van toepassing zijn. Je geef je eigenlijk best wel bloot hier, zo lijkt het. Een kwestie van too much information.
quote:
Ik zou accepteren dat er iets groots gaande is waar ik geen deel aan wil hebben. Wie houd je voor de gek?
Ik ben jou niet. Ik geloof wel in tweede kansen. Jij niet?
pi_22330630
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 12:34 schreef zodiakk het volgende:

Nieuwsgierigheid komt echt niet alleen voort uit de aanname dat als jij, of anderen, er enthousiast over zijn, er dus iets groots voor mij gaande is (...)
Je hebt mijn posting dus toch begrepen.
quote:
Voordoen alsof met het 'begrip' prijzende bijvoeglijke naamwoorden zoals 'scherp, 'vreselijk' en 'helder' als vanzelfsprekend gezien moeten worden, laat je eerdere analyse meer en meer op jezelf van toepassing zijn.
Dat maak ik zelfs meer dan duidelijk.
quote:
Je geef je eigenlijk best wel bloot hier, zo lijkt het. Een kwestie van too much information.
Ik geef me voortdurend bloot, maar het wordt zelden begrepen.
quote:
Ik ben jou niet. Ik geloof wel in tweede kansen. Jij niet?
Ik geloof zelden in tweede kansen. Ik heb mijn inschattingsvermogen namelijk erg hoog zitten; na de eerste be- of veroordeling blijk ik er zelden naast te hebben gezeten. Uit De heilige Antonio kun je prima de stijl van Grunberg proeven, evenals de sfeer die hij in zijn fictie oproept. Als deze slapstick je niet bevalt -begrippen als 'droog', 'bitter' en 'tragikomisch' zijn al gevallen- dan lijkt het mij weinig aantrekkelijk om jezelf meer te kwellen. Maar je zou natuurlijk op rigoureus kunnen gaan en bijvoorbeeld Gstaad lezen.
pi_22462964
Ik heb het boek eindelijk binnen, snel beginnen met lezen
pi_22470545
Is er nog iemand met een mening over de presentatie van R.A.M.?
pi_22470802
nee, ik heb het niet gezien dus, ben inmiddels wel begonnen in het boek veelbelovend
  zondag 10 oktober 2004 @ 22:24:07 #118
78858 Falkor
don't move
pi_22542271
quote:
Op woensdag 22 september 2004 14:27 schreef Wepeel2 het volgende:

[..]

Ik vond sommige verhalen in Grunberg Rond De Wereld wel een wat vreemd einde hebben, maar waarschijnlijk ben ik geestelijk niet capabel genoeg om een 100% score te halen wat betreft het doorgronden van het brein van Grunberg.
Kijk daar heb ik dan ook weer verschrikkelijk last van. Ben nu bezig in Grunberg rond de wereld en af en toe ben ik de brave man helemaal kwijt.
Mijn God, heb medelijden met mijn ziel en dat van mijn arme volk
pi_22549417
ik ben inmiddels bijna 200 pagina's ver in de joodse messias en ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken, toch best wel wazig. ik leees gewoon stug door, wordt nog wel beter denk/hoop ik dan maar
pi_22568051
Diep gestoord iemand, heeft dringend hulp nodig.

Buiten dat ook een bijzonder oninteressant schrijver. Kan niet begrijpen dat zijn boeken zoveel gelezen worden en verkocht worden want er is niets aan! Tjonge wat een straf zeg, een boek van Arnon Grunberg te moeten lezen.
pi_22801940
Arnon heeft de Ako-literatuurprijs 2004 gewonnen!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:37:50 #122
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_22802079
quote:
Op maandag 26 februari 2001 15:22 schreef yvonne het volgende:
Bij Fantoompijn,
Ik had beter het telefoonboek kunnen lezen, volgens mij was dat spannender geweest.
De man spreekt me niet aan, jammer, maar ik zal ook nooit meer een poging wagen.
Nu met die reclames. ! !
pi_22802175
Is ie nou nog steeds met dat rare duitse mens wat een tumor heeft getrouwd? Of was dat een publiciteitsstunt..?
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  Trouwste user 2022 vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:55:02 #124
7889 tong80
Spleenheup
pi_22802450
Vroeger hadden we nog een avondvullend programma met relletjes. AKO is ook al gedevalueerd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:58:40 #125
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_22802522
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:37 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Nu met die reclames. ! !
Scherp gezien !
Ik las het al een tijdje geleden, maar dacht dat ze die grap juist daarom maakte. Maar die post komt al uit 2001 ... ver voor die reclames ...
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:14:30 #126
32186 DeGemiddeldeNederlander
huisje boompje beestje opel
pi_22802878
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
wat een goor links onderonsje was dat

prijs word uitgerijkt door paulus rozenmuller aan een boek over een asielzoeker, ja dat had je al kenne raaie!!
7.30 de wekker - 8.15 op de fiets - 8.30 beginnen - 10.15 koffie - 12.30 lunchtrommeltje - 13.30 weer aan het werk - 16.00 cup a soup - 17.30 naar huis - 18.00 eten - 19.30 RTL Nieuws - 23.20 neuken - 23.30 licht uit en slapen
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:19:37 #127
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_22802966
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
Dat was al enige tijd bekend. Toen Jan Mulder dat gisteren vertelde was allemansvriendje Fritsje Barend er als de kippen bij om te vertellen dat hij het al een dag eerder had gehoord.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:21:38 #128
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_22803002
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:58 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Scherp gezien !
Ik las het al een tijdje geleden, maar dacht dat ze die grap juist daarom maakte. Maar die post komt al uit 2001 ... ver voor die reclames ...
Ja. Daarom. .
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:21:50 #129
97831 Schildpadje
Haastige spoed..
pi_22803005
Ik vond De Asielzoeker wel een mooi boek, maar vond Paravion van Bouazza toch beter. (de enige van de genomineerden die ik verder gelezen heb overigens, dus misschien waren er nog meer betere bij)

Is er een Grunberg-hype gaande?
Het schijnt dat fitness en in het bijzonder het fenomeen joggen populair is gemaakt door de Amerikaan Jim Fixx. Hij overleed in 1984 aan een hartaanval. Tijdens het joggen.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 21:21:01 #130
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22804243
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 20:21 schreef Schildpadje het volgende:
Is er een Grunberg-hype gaande?
Elk boek van hem krijgt wel redelijk wat aandacht en dat is al sinds 1995 aan de gang, dus een hype zou ik het niet willen noemen. Het is wel iemand die op een handige manier met de media omgaat, zodat hij niet uit de picture verdwijnt.
pi_22807740
hij heeft weer gewonnnen inmiddels Joodse messias uit
pi_22808013
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:42 schreef kamagurka het volgende:
Is ie nou nog steeds met dat rare duitse mens wat een tumor heeft getrouwd? Of was dat een publiciteitsstunt..?
RTL Boulevard beweerde gisteren dat ie gewoon stiekem een vriendinnetje van zijn eigen leeftijd heeft. Maar dat terzijde. Wat ik in tegenstelling tot 's mans liefdesleven en activiteiten voor de STER nog niet ben tegengekomen heb in dit topic, is dat ie ook columns schrijft voor Wordt Vervolgd. Ik vind ze prettig geschreven en getuigen van inzicht in ook niet-wereldvreemde zaken Heel andere stijl dan in zijn boeken, uiteraard heel andere onderwerpen, wel zeer leesbaar.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 23:41:39 #133
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22808341
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 23:31 schreef thaleia het volgende:

[..]

RTL Boulevard beweerde gisteren dat ie gewoon stiekem een vriendinnetje van zijn eigen leeftijd heeft.
Zo stiekem is dat niet hoor. Als je Grunberg rond de wereld leest dan krijg je aardige blik in zijn privéleven (wel met een aardige saus fictie, vermoed ik).
pi_22808357
@thaleia, wist ik niet, ben wel een grote fan van zijn boeken
Ik vind de asielzoeker ook echt een geweldig boek, beter als de joodse messias. Ik vind ook dat hij erg veel schrijft, wat goed voor ons als fans is.
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 02:40:58 #135
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_22812859
Hoera, ik heb voor m'n verjaardag van Mevr IR De Joodse Messias gekregen. Dat is lief.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_22812877
Fantoompijn én blauwe maandagen vind ik niet doorleesbaar... jammer is dat altijd.
Delivered without an information leaflet
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 03:00:26 #137
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_22813082
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 02:42 schreef gekke_sandra het volgende:
Fantoompijn én blauwe maandagen vind ik niet doorleesbaar... jammer is dat altijd.
Vreemd. Blauwe maandagen vond ik niet zo geweldig, maar daar schoot ik toch wel vrij goed op, en bij Fantoompijn was ik er echt in no time doorheen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_22813266
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 03:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vreemd. Blauwe maandagen vond ik niet zo geweldig, maar daar schoot ik toch wel vrij goed op, en bij Fantoompijn was ik er echt in no time doorheen.
Probeer jij dan eens Carry Slee - Moederkruid of Tom Lanoye - Het goddelijke monster. Ik vraag me af of jij daar dan wel doorheen komt. Blauwe maandagen vond ik echt geen klap aan.. misschien wat beter mn best doen op Fantoompijn dan, daar heb ik niet 100% mn best voor gedaan
Delivered without an information leaflet
pi_22813833
ik vind er wel om doorheen te komen

ik heb ff geteld en ik heb inmiddels 9 boeken van grunberg, binnenkort mijn collectie compleet maken
pi_22899613
Ik ben pas bij blz 58 van de Joodse Messias, maar ik vind het al geweldig.

Hij sloot zich op in zijn kamer en zette een plaatje met klezmermuziek op. Tijdens het luisteren naar de weemoedige klanken die de violen verspreidden, stootte hij af en toe een bijna dierlijke kreet uit. Zijn ouders hoorden de muziek en de dierlijke kreten, gingen naar boven en bleven voor de kamer van hun enige zoon staan om te luisteren.
"dit is niet normaal" zei zijn vader na een tijdje. Er had net weer een angstaanjagende kreet geklonken. "Nee," zei de moeder. "Dit is niet normaal". Ze klopte op de deur, maar de zoon hoorde het kloppen niet, ze klopte te zacht.
Omdat Xaviers ouders tamelijk passief waren, bleven ze nog een paar seconden sprakeloos staan luisteren en gingen ze toen naar beneden. Boven draaide Xavier de volumeknop van zijn installatie verder open, zodat het hele huis nu gevuld werd met klezmermuziek.
"Ik ben een jood," schreeuwde Xavier door zijn kamer. Zijn vreugde kon orgastisch genoemd worden.
Beneden in de woonkamer zaten zijn ouders stokstijf rond de koffietafel.
"Laat hem maar uitrazen," zei de vader. "Dat hoort bij de leeftijd." Hij bladerde door zijn adressenboekje op zoek naar het telefoonnummer van een bevriende psycholoog.

.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_22899891
lekker ff tikken, vooral de ontknoping op het einde ik zal nog niet zeggen hoe het afloopt want dat is niet leuk voor je.
pi_23007793
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
Vooralsnog heb ik een fantastische indruk van het boek. (...) Je wordt niet hoorndol van de herhalingen, dolkomische symboliek, onwaarschijnlijke obsessies en overheersende motieven. Subtieler, maar toch typisch Grunberg. (...)
En hier kom ik volkomen op terug.
pi_23013032
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 03:21 schreef gekke_sandra het volgende:

[..]

Probeer jij dan eens Carry Slee - Moederkruid of Tom Lanoye - Het goddelijke monster. Ik vraag me af of jij daar dan wel doorheen komt. Blauwe maandagen vond ik echt geen klap aan.. misschien wat beter mn best doen op Fantoompijn dan, daar heb ik niet 100% mn best voor gedaan
getver
wie leest er nou voor z'n plezier boeken waar je "je best voor moet doen"

wat die grunberg betreft ik hoop dat hij acute dyslexie krijgt zodat hij nooit meer enig stuk papier met zijn woorden bezoedelen zal.
  dinsdag 2 november 2004 @ 00:39:54 #144
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23013126
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 00:35 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

wat die grunberg betreft ik hoop dat hij acute dyslexie krijgt zodat hij nooit meer enig stuk papier met zijn woorden bezoedelen zal.
Je zou natuurlijk ook aan je moeder kunnen vragen of ze uit 'n ander boek wil voorlezen voor het slapen gaan.
...dass wir fliegen.
pi_23015322
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:35 schreef Claudia_x het volgende:

Ik heb het boek nog láng niet uit, maar subtiel(er) zou ik het niet noemen nee. . Ik ken zijn andere boeken niet, dus ik kan geen vergelijking maken. Ik krijg de indruk van een literaire Hans Teeuwen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23019333
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 00:39 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Je zou natuurlijk ook aan je moeder kunnen vragen of ze uit 'n ander boek wil voorlezen voor het slapen gaan.
pi_23019369
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

vertel claudia
pi_23021514
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 11:41 schreef komrad het volgende:

vertel claudia
Het begon fantastisch. Ik vond het echt veel subtieler. Zelfs om Koning David heb ik kunnen lachen. Maar het werd me al heel gauw te veel. Waarschijnlijk ergens vanaf de homo-erotische scenes. Gaat-ie weer.

Het was een hele lange tijd nog goed te doen. Niet denderend, maar ik kon genieten van zijn schrijfstijl, en de humor hier en daar. Niet veel meer hardop gelachen, helaas. Het einde werd zelfs dramatisch slecht, de laatste 50-100 pagina's.

Misschien uiteindelijk wel een van zijn slechtste boeken.
pi_23021709
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 13:12 schreef Claudia_x het volgende:
Gaat-ie weer.
Je verdient wat mij betreft de Roodkoperen Fluit van Verdienste!
pi_23021827
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 13:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het begon fantastisch. Ik vond het echt veel subtieler. Zelfs om Koning David heb ik kunnen lachen. Maar het werd me al heel gauw te veel. Waarschijnlijk ergens vanaf de homo-erotische scenes. Gaat-ie weer.

Het was een hele lange tijd nog goed te doen. Niet denderend, maar ik kon genieten van zijn schrijfstijl, en de humor hier en daar. Niet veel meer hardop gelachen, helaas. Het einde werd zelfs dramatisch slecht, de laatste 50-100 pagina's.

Misschien uiteindelijk wel een van zijn slechtste boeken.
die homo scenes kon ik niet waarderen, maar ja hij zel er wel zijn redneen voor hebben. Ik vond de laatste pagina's niet briljant maar zeker niet slecht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')