quote:
Welk bundeltje met essays bedoel je precies? Zijn columns of is er wat verschenen waarvan ik geen weet heb?
Ik ben momenteel in de Joodse Messias bezig. Een tijd terug ook al in begonnen, maar toen kon ik me er verder niet toe zetten om door te lezen omdat ik niet in een leesstemming was. Inmiddels ben ik redelijk gevorderd en tot nu toe vind ik het erg leuk.
Overigens pas ook weer Fantoompijn herlezen. Dat blijft een fantastisch boek. De tweede keer dat ik het las viel me opeens de passage op pagina 44 op, waarin Mehlman zegt dat hij drie jaar in de avondwinkel heeft gewoond. Ik geloof dat dat als een overdrijving opgevat moet worden, omdat het nergens anders meer terug komt. Maar op de een of andere manier heb ik er de eerste keer overheen gelezen en bracht die passage me nu opeens in verwarring. In dat rare universum van Grunberg zou het namelijk zo maar kunnen dat iemand echt in een avondwinkel gaat wonen en dan ga ik aan m'n eigen interpretatievermogen twijfelen. Maar er is vast weer niemand anders hier die het voor elkaar kreeg om door die passage in verwarring te raken.