abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 juni 2003 @ 19:21:17 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11374278
Interessant onderwerp om een nieuwe discussie op te starten....

Het Nederlandse leger verandert steeds meer naar een organisatie die continue overal ter wereld ingezet wordt met steeds meer mensen tegelijk. Er is bij inzet altijd de vraag, hoe veilig is het en wat zijn de risico's... Ik vind het zelf terecht dat men daarnaar kijkt, maar je moet ook kijken naar het doel van de missie dat kan worden bereikt en niet alleen naar Nederlandse slachtoffers..

Ik ben van mening dat men eens af moet van het idee dat er geen Nederlandse slachtoffers mogen vallen.. Als je durft in te grijpen , of missies accepteert met een hoog risicoprofiel vallen er wellicht meer slachtoffers, maar bereik je ook veel meer... Ik denk dat het bij een totaal op VN operaties uitgeruste krijgsmacht (waar men naartoe wil) die 3-5 grote operaties tegelijk aankan (met zo'n 8000 militairen continue in het buitenland) een slachtoffer ratio van 500 per jaar acceptabel is..

500 Nederlandse soldaten die sneuvelen per jaar is een relatief klein offer voor de vele tienduizenden die je redt (bij goede en stevige operaties)

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 25 juni 2003 @ 19:28:00 #2
45764 SirPeter
Kitty overdose.
pi_11374446
Slachtoffers horen er nou eenmaal bij (jammer genoeg)

Kijk nou naar bosnie. Nederland mocht niet ingrijpen en tig burgers zijn vermoord doordat het te gevaarlijk was.

Het zelfde kan in Irak of andere landen het geval zijn als het leger alleen denkt om haar eigen soldaten inplaats om te denken aan het doel dat bereikt moet worden, namelijk het handhaven van de vrede.

1 bommetje en iedere nederlandse soldaat moet de schuilkelders in... beetje krom nie.

Lief :)
pi_11374623
je hebt geen gezag als de tegenstander weet dat zodra hij/zij het eerste schot lost de tegenstander - het nederlandse leger - de beentjes neemt.

je wordt geen militair om doodgeschoten te worden, maar is het wel een verhoogd risico van het vak. een politieman of brandweer riskeert ook z'n leven van tijd tot tijd.

pi_11374786
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Interessant onderwerp om een nieuwe discussie op te starten....

Het Nederlandse leger verandert steeds meer naar een organisatie die continue overal ter wereld ingezet wordt met steeds meer mensen tegelijk. Er is bij inzet altijd de vraag, hoe veilig is het en wat zijn de risico's... Ik vind het zelf terecht dat men daarnaar kijkt, maar je moet ook kijken naar het doel van de missie dat kan worden bereikt en niet alleen naar Nederlandse slachtoffers..

Ik ben van mening dat men eens af moet van het idee dat er geen Nederlandse slachtoffers mogen vallen.. Als je durft in te grijpen , of missies accepteert met een hoog risicoprofiel vallen er wellicht meer slachtoffers, maar bereik je ook veel meer... Ik denk dat het bij een totaal op VN operaties uitgeruste krijgsmacht (waar men naartoe wil) die 3-5 grote operaties tegelijk aankan (met zo'n 8000 militairen continue in het buitenland) een slachtoffer ratio van 500 per jaar acceptabel is..

500 Nederlandse soldaten die sneuvelen per jaar is een relatief klein offer voor de vele tienduizenden die je redt (bij goede en stevige operaties)


BHFH is ziek? Hij opent geen topic over een leuke meid die hij heeft gezien maar over iets dat over iets heel anders gaat...........vaag.....
PS, het is continu (zonder e)
pi_11374826
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Interessant onderwerp om een nieuwe discussie op te starten....

Het Nederlandse leger verandert steeds meer naar een organisatie die continue overal ter wereld ingezet wordt met steeds meer mensen tegelijk. Er is bij inzet altijd de vraag, hoe veilig is het en wat zijn de risico's... Ik vind het zelf terecht dat men daarnaar kijkt, maar je moet ook kijken naar het doel van de missie dat kan worden bereikt en niet alleen naar Nederlandse slachtoffers..

Ik ben van mening dat men eens af moet van het idee dat er geen Nederlandse slachtoffers mogen vallen.. Als je durft in te grijpen , of missies accepteert met een hoog risicoprofiel vallen er wellicht meer slachtoffers, maar bereik je ook veel meer... Ik denk dat het bij een totaal op VN operaties uitgeruste krijgsmacht (waar men naartoe wil) die 3-5 grote operaties tegelijk aankan (met zo'n 8000 militairen continue in het buitenland) een slachtoffer ratio van 500 per jaar acceptabel is..

500 Nederlandse soldaten die sneuvelen per jaar is een relatief klein offer voor de vele tienduizenden die je redt (bij goede en stevige operaties)


500 militairen zijn enorm veel das bijna 1% van de krijgsmacht per jaar tot 50 is te doen
pi_11374850
En wil jij dan de ouder zijn die dat kanonnenvoer levert?
Ik vind dat het uitgangspunt "geen doden" moet zijn, als er dan akties zijn waar toch doden vallen aan onze kant dan zullen we dat moeten accepteren.
Ben zelf 13 jaar onderofficier bij de KL geweest maar ben sinds '91 weer burger.
pi_11374861
Geen een natuurlijk. Wat een rare vraag
pi_11374967
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:42 schreef SCH het volgende:
Geen een natuurlijk.
Lekker realistisch.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_11375027
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:46 schreef keeper het volgende:

[..]

Lekker realistisch.


Nou ja - bij bepaalde voetbalclubs maal ik niet om een dode meer of minder op de tribune

Nee tuurlijk niet, het uitgangspunt is dat niemand het waard is om zijn leven te verliezen tijdens oorlogshandelingen of andere militaire ongein - dus is geen enkele dode acceptabel. Het is altijd makkelijk lullen, alsof het abstracte gegevens zijn. Het gaat om mensen - met broers en zussen en ouders, en vrienden etc.

  woensdag 25 juni 2003 @ 19:50:52 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11375071
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:42 schreef de_dikke_deur het volgende:
En wil jij dan de ouder zijn die dat kanonnenvoer levert?
Ik vind dat het uitgangspunt "geen doden" moet zijn, als er dan akties zijn waar toch doden vallen aan onze kant dan zullen we dat moeten accepteren.
Ben zelf 13 jaar onderofficier bij de KL geweest maar ben sinds '91 weer burger.
Het uitgangspunt moet zijn "geen doden" daar ben ik het mee eens, maar niet ten koste van alles...

Als men moet kiezen tussen het stevig ingrijpen in een bepaalde situatie ,waarbij slachtoffers vallen en veilig in de bunker gaan zitten , of terugtrekken zonder slachtoffers, moet men voor het eerste kiezen, als dat beter is voor het oplossen van dat conflict.

Bij het Franse leger vallen jaarlijkse vele slachtoffers in de talrijke gewapende conflicten waar Frankrijk bij is betrokken, daar is het helemaal geen issue. Wellicht zou Nederland er ook goed aan doen een zwaarbewapend "vreemdelingenlegioen" op te starten (gelegerd in Suriname ?) waarbij slachttoffers anoniemer blijven..

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 25 juni 2003 @ 19:53:37 #11
20741 generalist
Watch me do it!
pi_11375129
Het Nederlandse leger is een beroepsleger, mensen die er voor kiezen hun lot in de handen van de politiek te leggen.

Deze politiek doet daar lekker mee wat het wil.

Dus als men dan uitgezonden wordt en misschien dood gaat vind ik dat wel best.


De politieke kant is een ander verhaal, van mij mag het gehele defensiebudget ook in een kleurpodlodenfonds gestort worden en vormt men maar lekker een Europese defensiemacht (met maar een klein deel van het huidige budget) maar dat zal niet gaan gebeuren.

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  woensdag 25 juni 2003 @ 19:55:19 #12
20741 generalist
Watch me do it!
pi_11375165
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

<knip>

Bij het Franse leger vallen jaarlijkse vele slachtoffers in de talrijke gewapende conflicten waar Frankrijk bij is betrokken, daar is het helemaal geen issue. Wellicht zou Nederland er ook goed aan doen een zwaarbewapend "vreemdelingenlegioen" op te starten (gelegerd in Suriname ?) waarbij slachttoffers anoniemer blijven..


Het Franse leger is ook een ere leger, daar kom je niet zomaar in, hier in NL is dat andersom.
Franse cultuur (ook leger technisch) is totaal niet te vergelijken met die van NL en ook niet toepasbaar.

De opmerking over Suriname negeer ik maar

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  woensdag 25 juni 2003 @ 19:59:19 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11375273
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:55 schreef generalist het volgende:

[..]

Het Franse leger is ook een ere leger, daar kom je niet zomaar in, hier in NL is dat andersom.
Franse cultuur (ook leger technisch) is totaal niet te vergelijken met die van NL en ook niet toepasbaar.

De opmerking over Suriname negeer ik maar


De opmerking over Suriname is niet discriminerend bedoeld, maar ik trek hier de parallel met het Franse vreemdelingenlegioen, dat ook voornamelijk is gelegerd in ex-kolonies van Frankrijk. Hier kan men in barre omstandigheden trainen (vanuit een grote basis diep in de jungle) en zit men meer uit het zicht van de media.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_11377638
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
500 Nederlandse soldaten die sneuvelen per jaar is een relatief klein offer voor de vele tienduizenden die je redt (bij goede en stevige operaties)
Wat is de exacte prijs van een mensenleven? Sommigen vinden het de moeite waard om bijvoorbeeld één mens op te offeren voor tien andere. Een mooie verhouding? Als een millitair met die kosten-baten overweging geen problemen heeft dan zal ik me er verder niet mee bemoeien, het is niet mijn leven dat deel uitmaakt van een mooie humanitaire overwinning.

Als er iemand is die oprecht iets nobels kan vinden in het opofferen van een menseleven om andere menselevens te redden, en daarvoor bereid is zijn (haar) eigen leven als voorbeeld te laten gelden, dan heb ik daar absoluut bewondering voor. Maar verder zou ik er geen uitspraak over durven doen.

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  woensdag 25 juni 2003 @ 21:43:39 #15
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_11377763
Van mij mag iedereen sneuvelen die uitgezonden wordt. Je weet het risico bij sollicitatie al en bovendien krijg je DIK gevarengeld bovenop je salaris tijdens uitzendingen/oorlog.

Oftewel : je wordt betaald om te sneuvelen. Doe dat dan ook.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  woensdag 25 juni 2003 @ 21:43:57 #16
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_11377770
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 19:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:


500 Nederlandse soldaten die sneuvelen per jaar is een relatief klein offer voor de vele tienduizenden die je redt (bij goede en stevige operaties)


Ik denk dat we een vrij klein leger krijgen dan, geen militair die een kans accepteert van 1% stervingskans.

Of het defensiebudget moet verviervoudigd worden.

Tsja .....
  woensdag 25 juni 2003 @ 21:50:11 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11377934
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 21:43 schreef ghettoman het volgende:

[..]

Ik denk dat we een vrij klein leger krijgen dan, geen militair die een kans accepteert van 1% stervingskans.

Of het defensiebudget moet verviervoudigd worden.


Wie wil er nou niet sterven voor een goede zaak! En momenteel is de werkeloosheid zo groot dat men ook dan zat personeel kan krijgen. Het budget moet omhoog ja en er moeten minstens 4x zoveel snel inzetbare gevechtseenheden komen, plus heli's en materieel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_11378037
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 21:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Wie wil er nou niet sterven voor een goede zaak! En momenteel is de werkeloosheid zo groot dat men ook dan zat personeel kan krijgen. Het budget moet omhoog ja en er moeten minstens 4x zoveel snel inzetbare gevechtseenheden komen, plus heli's en materieel.


misschien kunnen we aan de hand van een leuke bijbeltekst ook een beetje gaan expirimenteren met humanbombs ? doelwitten genoeg..
  woensdag 25 juni 2003 @ 21:58:50 #19
49425 ijsvries
Fokker-Parents
pi_11378198
budget omhoog?
waarvan wil je dat gaan betalen?
  donderdag 26 juni 2003 @ 08:05:52 #20
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11384287
Sgopje GC. BHFH je hoeft echt niet voor elk wild legeridee een topic te openen. Deze vraag had prima in je Liberia-topic kunnen passen.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_11384304
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 21:43 schreef Furby het volgende:

Oftewel : je wordt betaald om te sneuvelen. Doe dat dan ook.


En het scheelt weer ontslagen. .
  donderdag 26 juni 2003 @ 08:12:29 #22
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_11384322
1 : BHFH

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  donderdag 26 juni 2003 @ 08:50:29 #23
57602 IkIkIk
Linux RedHat 7.3
pi_11384623
7 miljard
I LOVE SLIPKNOT & KORN & LINKIN' PARK
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:55:41 #24
17061 mvt
blame Canada
pi_11385385
Vredesmissies : 0
Sure win Oorlog : max 5-10%
Grote Oorlog : >50%
We were to understand there would be pie and punch?
pi_11385408
Als het evn kan natuurlijk 0 doden. Wel vind ik dat defensie en niet de politiek moet beslissen wat er mee gaat op missie dus gewoon de leopards en de apache's mee ipv een paar super soakers omdat het anders te intimiderend is voor de bevolking. Nu ook weer in irak, voor steun met zware wapens moeten ze bij de VS en de UK zijn. Hebben ze niets van Bosnie geleerd ? Vuursteun voor je eigen troepen moet je in eigen hand hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')