abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juni 2003 @ 11:47:28 #1
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_11338806
Ik hoorde gister weer een mooie stelling. Ik benoem hem even:

"De aantrekkingskracht van de noordpool is groter dan die van de zuidpool, om een voorbeeld te nemen. Je vliegt er langer over om van A'dam naar Barcelona te vliegen dan van Barcelona naar A'dam. Dit komt omdat de noordpool een grotere aantrekkingskracht heet"

Is dit waar ?! En heeft iemand daar een verklaring voor ?

"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
pi_11338882
Nooit van wind gehoord???
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
  dinsdag 24 juni 2003 @ 11:51:14 #3
34804 Zeegie
ik lijk op Hercules
pi_11338899
Ik denk dat je sneller bent door de winden die van zuid naar noord waaien.
pi_11338907
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 11:47 schreef TiMmS het volgende:
Ik hoorde gister weer een mooie stelling. Ik benoem hem even:

"De aantrekkingskracht van de noordpool is groter dan die van de zuidpool, om een voorbeeld te nemen. Je vliegt er langer over om van A'dam naar Barcelona te vliegen dan van Barcelona naar A'dam. Dit komt omdat de noordpool een grotere aantrekkingskracht heet"

Is dit waar ?! En heeft iemand daar een verklaring voor ?

Mooie stelling.
Geldt dat ook als je WEL over de evenaar gaat?
pi_11338916
volgens mij komt het verschil in vliegtijd doordat ze een andere route nemen.
  dinsdag 24 juni 2003 @ 11:53:16 #6
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_11338952
leek me niet,
de noordpool is net zo sterk als de zuidpool dacht ik.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  dinsdag 24 juni 2003 @ 11:53:20 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_11338953
geldt dat niet alleen als 't vliegtuig magnetisch is?

[Dit bericht is gewijzigd door Flurry op 24-06-2003 11:58]

We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_11338993
Als dat zo zou zijn zou et vliegtuig juist harder naar de grond getrokken worden, en meer moeite met hoogte houden...toch? lijkt me zo
"Een dag niet gefokt, is een dag geleefd"
pi_11339501
Een magneet heeft altijd 2 even sterke polen. De aarde dus ook.

Een magneet met maar 1 pool bestaat stomweg niet, dus het is ook niet mogelijk om een sterkere noordpool te hebben. Waar moet die kracht dan vandaan komen?

Kortom: BS

dinsdag 24 juni 2003 @ 12:16:05 #10
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_11339633
Sowieso zit je met Amsterdam en Barcelona dichterbij de noordpool, dus die zou dan ook wel meer invloed hebben (al denk ik dat ze even sterk zijn)

Als je de aarde doormidden hakt op de evenaar, wordt de evenaar dan de zogenaamde zuidpool?

dinsdag 24 juni 2003 @ 12:25:53 #11
57577 stoopkind
Oh grow up!
pi_11339924
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 12:16 schreef Visitor.Q het volgende:
Sowieso zit je met Amsterdam en Barcelona dichterbij de noordpool, dus die zou dan ook wel meer invloed hebben (al denk ik dat ze even sterk zijn)

Als je de aarde doormidden hakt op de evenaar, wordt de evenaar dan de zogenaamde zuidpool?

Yep

Als je een magneet doormidden breekt heb je toch ook 2 nieuwe magneten?

pi_11340321
tzou kunnen, maar het lijkt me sterk dat de ene pool sterker is dan de ander. Ik denk eerder dat het zo is omdat Amsterdam dichter bij een van de polen ligt dan dat barcelone bij een van de polen ligt.
pi_11342356
duurt inderdaad langer maar heeft niets te maken met de noord-of zuidpool mar met de draairichting van de aarde
nog nooit in de living omhooggeprongen en in de achtertuin neergekomen??
pi_11346387
Dat slaat helemaal nergens op. De magnetiche aantrekkingskracht is echt niet groot genoeg om zulke grote voorwerpen te beinvloeden. Bovendien bestaat een vliegtuig voor het grootste deel uit aluminium. Aluminum is niet gevoelig voor magnetische aantrekkingskracht.
Ik denk dat het ligt aan de route die ze vliegen, de rotatie van de Aarde en de luchtstromen.
  dinsdag 24 juni 2003 @ 16:24:00 #15
54034 CoReTeX
Per Undas Adversas
pi_11346470
Ik vind polen helemaal niet zo aantrekkelijk.

oeps

[url=http://213.200.64.229/freestream/download/sunshine-live/#]German dance stream![/url] [url=http://www.discoradio.it/]Italian danc stream![/url] [br] Skype me callto://vortexz
pi_11378553
De Geografische Noordpool is de Magnetische Zuidpool.
De Geografische ZuidPool is de Magnetische Noordpool.
De 'veldlijnen' lopen Noord naar Zuid. Dus de magnetische richting is van de Zuidpool naar de Noordpool.
Maar een vliegtuig is van Aluminium, en dat heeft een relatief lage koolstofgehalte. Dus dat zou niet worden aangetrokken.
Dus het is waarschijnlijk de wind.
'Het Brein'
  woensdag 25 juni 2003 @ 22:17:57 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_11378651
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 22:14 schreef OldJeller het volgende:
De Geografische Noordpool is de Magnetische Zuidpool.
De Geografische ZuidPool is de Magnetische Noordpool.
?! volgens mij haal je iets door de war.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11378863
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 22:17 schreef speknek het volgende:

[..]

?! volgens mij haal je iets door de war.

Nein, das ist richtig.
  woensdag 25 juni 2003 @ 22:29:51 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_11378992
Niet volgens mijn laatste tentamen luchtkaart en kompas lezen. Het geografische noorden is datgene wat wij als noordpool hebben aangewezen en waar alle meridianen naartoe convergeren (of vanaf natuurlijk). Het magnetische noorden wiebelt voortdurend een paar graden heen en weer rond het geografische noorden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11379619
Maar Natuurkundig, is het toch..
Geografische Zuidpool = Magnetische Noordpool
Geofgrafische Noordpool = Magnetische Zuidpool
En in je kompas is het dus ook weer andersom. Noordpool = Zuidpool & Zuidpool = Noordpool
Kijk en dat heeft dan wel weer invloed op je kleine kompas.
Wann Sie mir nicht glauben, moet je even een Natuurkundeboekje erbij pakken of iets in die zin.
  woensdag 25 juni 2003 @ 23:05:25 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_11379959
Ja nouja je kunt het dus niet zomaar gelijkstellen, want de geografische polen hebben niets met de magnetische polen te maken, hooguit de richting. Je hebt wel gelijk dat wat wij bijvoorbeeld in een magneet de noordpool noemen aangetrokken wordt door de noordpool, namelijk de zuidpool.

Eh.

Maar waar het omgaat is dat we de magnetische noordpool, zoals jij het noemt, in het noorden hebben geplaatst en de magnetische zuidpool van de aarde in het zuiden.

woensdag 25 juni 2003 @ 23:11:18 #22
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_11380156
Om terug te komen op de hoofdvraag.

Ik kan er dus vanuit gaan dat het niets met de polen te maken heeft, maar puur met windrichting, of zijn er nog andere invloeden ?

"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
  woensdag 25 juni 2003 @ 23:14:28 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_11380257
Draaiing van de aarde werd ook genoemd. Ik weet alleen eigenlijk niet helemaal zeker of dat klopt, maar vliegtuigen vliegen wel een andere baan in de andere richting.
pi_11380366
Jawel heeft er ook mee te maken. En dat van die magnetische polen klopt ook.
Als je je daar in wil verdiepen moet je gewoon een keer een natuurkundeboekje open slaan.
pi_11390035
Door de rotatie van de Aarde is hij aan de polen enigzins afgeplat, en aan de evenaar iets uitgerekt (vergelijk met centrifuge, daarin wordt alles tegen de rand aangeslingerd). Aan de evenaar is de afstand tot het middelpunt van de aarde dus groter dan op de polen. Daardoor is de aantrekkingskracht van de Aarde aan de evenaar zwakker dan op de polen. De zwaartekracht neemt immers af met het kwadraat van de afstand tot het middelpunt.
Maar of de aantrekkingskracht per pool verschilt...?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')