abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11319774
De laatste jaren heb ik het idee dat ik steeds minder snel bruin word. Als kind werd ik altijd bosnegertje genoemd omdat ik zo snel en vreselijk bruin werd. Maar nu is dat niet meer zo.
Weet iemand waar dat aan ligt? Worden kinderen gewoon sneller bruin of ligt het aan het feit dat ze zo veel buiten spelen waardoor de zonuren ongemerkt hoog zijn?
pi_11319817
Ik denk dat laatste. Als je aan de zon gewend bent kleur je veel sneller. Mijn armen worden altijd heel snel bruin, maar de rest blijft flink achter
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_11319897
Ik heb een keer gelezen dat je mooier bruin wordt als je veel beweegt, en kinderen zijn altijd veel meer bezig met spelen en rennen en bewegen, dus daarom waarschijnlijk.

En inderdaad spelen ze waarschijnlijk vaker buiten en ze gaan vaker het water in. In het water word je ook sneller bruin.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  maandag 23 juni 2003 @ 17:11:37 #4
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_11319905
Verder ligt het er ook aan of je regelmatig in de zon komt en dan stil ligt of beweging hebt.

Als je beweegt wordt je over het algemeen sneller bruin (zie de wielrenners in de Tour de France. ook doet het goed om met je hele lichaam regelmatig in de zon te komen (dagelijks een uurtje en dan opbouwen totdat je je kleurtje hebt)
Vroeger werd ik ook snel neger,.. maar tegenwoordig kom ik (op mijn armen en benen ná) niet veel in de zon (no time)

Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  maandag 23 juni 2003 @ 17:46:15 #5
58631 Braque
Stupidity is no excuse
pi_11320601
quote:
Op maandag 23 juni 2003 17:05 schreef Fio het volgende:
De laatste jaren heb ik het idee dat ik steeds minder snel bruin word. Als kind werd ik altijd bosnegertje genoemd omdat ik zo snel en vreselijk bruin werd. Maar nu is dat niet meer zo.
Weet iemand waar dat aan ligt? Worden kinderen gewoon sneller bruin of ligt het aan het feit dat ze zo veel buiten spelen waardoor de zonuren ongemerkt hoog zijn?
'T vermogen om bruin te worden wordt in de jaren inderdaad stukken minder. Denk bv maar aan levervlekken bij oudere mensen.

'T valt 't meest op bij mensen die een erg seizoensgebonden bruiningspatroon hebben (zomer bruin, herfst bleek, winter bruin, lente bleek). In dat geval moet je huid op momenten grote hoeveelheden melanine (pigment) aanmaken.

Bij mensen die een wat constanter patroon hebben, valt dat niet op omdat de al opgebouwde hoeveelheid melanine alleen "bijgevult" hoeft te worden.

Dat melanine wordt geproduceert door zgn melanocyten, en net als alle andere celtypen in je lichaam verouderen deze ook.

Melanocyten staan natuurlijk ook bloot aan schadelijke UV straling -> DNA-schade -> verminderde productie of productie van defecte enzymen -> "defecte" cel.

Nadeel van dat alles is dat je huid nu meer schadelijke straling te verwerken krijgt, en daarbij is de DNA-herstel capaciteit met de loop der jaren ook sterk afgenomen (meer moedervlekken toevallig?)

Mijn advies, ga dus niet langer en 'heftiger' zonnen, daar doe je jezelf alleen maar meer schade mee.

Ga ipv daarvan rustig opbouwen en doe 't geleidelijk, neem een hoge beschermingsfactor of sunblock tijdens de hete uren. Nog een voordeel van je huid rustig de kans geven melanine aan te maken, is dat je veel langer bruin blijft.

Wat ook nog mee zou kunnen spelen is dat je misschien wat te weinig van 't aminozuur L-tyrosine in je voeding hebt. Kan voorkomen bij een vegetarische levensstijl of een streng dieet bv.

L-tyrosine wordt in via enzymatische weg in de melanocyten tot melanine omgezet. Misschien leuk om te weten: (nor-)adrenaline en dopamine worden ook uit L-tyrosine gemaakt en hebben beide een donkere kleur.

Je kan voedingssuplementen met L-tyrosine krijgen, echter is 't binnenkrijgen van voldoende eiwitten (vlees) meer dan afdoende om aan de vraag aan L-tyrosine te voldoen.

In een discussie heeft de hardste schreeuwer niet méér gelijk.
  maandag 23 juni 2003 @ 19:47:09 #6
42381 CvB
handles your hunger better
pi_11323774
quote:
Op maandag 23 juni 2003 17:46 schreef Braque het volgende:

interessante info

wow, interessante informatie!
Vind ik
pi_11324690
quote:
Op maandag 23 juni 2003 19:47 schreef CvB het volgende:

[..]

wow, interessante informatie!

ja inderdaad.
  maandag 23 juni 2003 @ 21:29:39 #8
57775 Zenchi
Makes love, not war
pi_11326670
wat naar voor je zeg? ik heb echt met je te doen

is ook ZOOOOOOO belangrijk dat je nu minder snel bruin wordt, of toen sneller.

ik zou zeggen, wees voorzichtig, want bruin zijn betekend niet gezond zijn.

maandag 23 juni 2003 @ 21:31:48 #9
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_11326723
Je hebt maar een bepaalde hoeveelheid pigment, dus op = op.
  maandag 23 juni 2003 @ 21:36:41 #10
58631 Braque
Stupidity is no excuse
pi_11326859
quote:
Op maandag 23 juni 2003 21:31 schreef _asterix_ het volgende:
Je hebt maar een bepaalde hoeveelheid pigment, dus op = op.
Klaarblijkelijk gaat dat in jouw geval ook voor IQ op
pi_11327084
quote:
Op maandag 23 juni 2003 17:46 schreef Braque het volgende:

[..]

hoe kom je aan deze info?
Billie Holiday is Lady Day!
pi_11327144
quote:
Op maandag 23 juni 2003 21:29 schreef Zenchi het volgende:
wat naar voor je zeg? ik heb echt met je te doen

is ook ZOOOOOOO belangrijk dat je nu minder snel bruin wordt, of toen sneller.

ik zou zeggen, wees voorzichtig, want bruin zijn betekend niet gezond zijn.

ja ik weet ook wel dat het niet belangrijk is, maar ik vind het zelf wel mooi om een beetje een kleurtje te hebben.
Het viel me alleen op en ik vroeg me af wat de reden ervan is. Je ziet nl wel vaker dat kinderen heel bruin zijn.
  maandag 23 juni 2003 @ 21:58:02 #13
57775 Zenchi
Makes love, not war
pi_11327546
quote:
Op maandag 23 juni 2003 21:46 schreef Fio het volgende:

[..]

ja ik weet ook wel dat het niet belangrijk is, maar ik vind het zelf wel mooi om een beetje een kleurtje te hebben.
Het viel me alleen op en ik vroeg me af wat de reden ervan is. Je ziet nl wel vaker dat kinderen heel bruin zijn.

ik denk dat het komt doordat kinderen een jongere, vochtere huid hebben.
en kindjes spelen heeeeel veel buiten.

maarja, kweenie, ik let er niet op. volgens mij worden kindjes even snel bruin als iedereen, maar die zijn vaak gewoon veel buiten

dinsdag 24 juni 2003 @ 00:47:46 #14
58631 Braque
Stupidity is no excuse
pi_11333000
quote:
Op maandag 23 juni 2003 21:43 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

hoe kom je aan deze info?

Dat is informatie die ik op heb gedaan tijdens allerlei leuke colleges in de loop van mijn opleiding. 'T is een samenvoegsel van allerlei informatie uit verschillende vakgebieden als moleculaire biologie, biochemie, fysiologie, endocrinologie, neurologie, cytologie, farmacologie en toxicologie.

Als je een artikel wil hebben waar alles wel redelijk instaat, moet je maar even naar een universiteit bibliotheek gaan, en zoeken naar 't volgende artikel:

Induction of DNA strand breaks and mutagenic effects of UVB as well as UVA in cultured human melancytes in relation to their pheo- and total melanin content, E. Wenczl et all.

Is een goed ontvangen onderzoek uitgevoerd door oa LUMC en TNO voeding/farma in Zeist

pi_11333149
Ik werd vroeger ook veel sneller bruin! Nu ga ik daarvoor speciaal soms op het balkon zitten, maar dan verveel ik me al gauw.

Soms me me discman op houd ik het wel even uit!

dinsdag 24 juni 2003 @ 12:55:47 #16
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_11340672
quote:
Op maandag 23 juni 2003 21:36 schreef Braque het volgende:

[..]

Klaarblijkelijk gaat dat in jouw geval ook voor IQ op

Goh...wat ben jij een slimme jongen. Type hoge IQ maar geen EQ. Zo een gast die sociaal gestoord is en zijn status verhoogd door anderen af te kraken.

Het is algemeen bekend dat pigmentcellen minder actief worden, naarmate we ouder worden. (Grijze haren) Hierdoor zal er dus ook minder pigment aangemaakt worden.

http://www.huidarts.com/dehuid/huid1.html

dinsdag 24 juni 2003 @ 20:37:25 #17
58631 Braque
Stupidity is no excuse
pi_11351993
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 12:55 schreef _asterix_ het volgende:

[..]

Goh...wat ben jij een slimme jongen. Type hoge IQ maar geen EQ. Zo een gast die sociaal gestoord is en zijn status verhoogd door anderen af te kraken.

De ironie is dat je nu een "pot verwijt de ketel" situatie creeërt. Jij doet nu immers 't zelfde.

Ik heb mij overigens meer dan voldoende ervaring met mensen die sociaal gestoord zijn, en zich daarom ook in een TBS kliniek bevinden, en 't leuke daaraan is, is dat ze altijd met de vinger van zich af wijzen.

Ik ben gewoon erg duidelijk.

pi_11360954
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 00:47 schreef Braque het volgende:

[..]

Dat is informatie die ik op heb gedaan tijdens allerlei leuke colleges in de loop van mijn opleiding. 'T is een samenvoegsel van allerlei informatie uit verschillende vakgebieden als moleculaire biologie, biochemie, fysiologie, endocrinologie, neurologie, cytologie, farmacologie en toxicologie.

Als je een artikel wil hebben waar alles wel redelijk instaat, moet je maar even naar een universiteit bibliotheek gaan, en zoeken naar 't volgende artikel:

Induction of DNA strand breaks and mutagenic effects of UVB as well as UVA in cultured human melancytes in relation to their pheo- and total melanin content, E. Wenczl et all.

Is een goed ontvangen onderzoek uitgevoerd door oa LUMC en TNO voeding/farma in Zeist

sounds good man
Billie Holiday is Lady Day!
pi_11364735

Wie wil er nou bruin worden

* Trance4Ever is van nature bruin, en blijft uit de zon, anders verandert ie in een neger

Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_11365812
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 12:08 schreef Trance4Ever het volgende:

Wie wil er nou bruin worden

* Trance4Ever is van nature bruin, en blijft uit de zon, anders verandert ie in een neger

nou ikke dus. In de winter vind ik het juist niet mooi, maar ik de zomer vind ik een bruin kleurtje toch wel erg mooi. Pikzwart hoeft niet, maar dat zit er tegenwoordig toch niet meer in.
  woensdag 25 juni 2003 @ 18:18:30 #21
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_11373043
De laatste tijd wordt ik echt heeeel snel bruin, en als ik weken niet in de zon ben geweest vraagt iedereen of ik naar de zonnebank ben geweest..

Het enig wat t.o.v. vroeger veranderd is heeft betrekking op gezonder eten. Dus veel groente, met name rauwe broccoli.. of het met name door het laatste komt weet ik niet maar het is wel opvallend...helpt vitamine A bij het bruiner worden ??

pi_11384706
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 18:18 schreef Patrick281 het volgende:
De laatste tijd wordt ik echt heeeel snel bruin, en als ik weken niet in de zon ben geweest vraagt iedereen of ik naar de zonnebank ben geweest..

Het enig wat t.o.v. vroeger veranderd is heeft betrekking op gezonder eten. Dus veel groente, met name rauwe broccoli.. of het met name door het laatste komt weet ik niet maar het is wel opvallend...helpt vitamine A bij het bruiner worden ??

nou ik moet wel heel radeloos zijn wil ik broccoli gaan eten. Zo graag wil ik nou ook weer niet bruin worden.
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat een vitamine zou helpen bij het bruin worden.
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:41:02 #23
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_11385187
ik wilde ook bruin worden was net zo een melkflessenfabriek zo wit,maar omdat ik met die rottige zonnenallergie zat werd mij aangeraden om onder de zonnenbank te gaan,ik ga nu 1x per week 20 minuten onder de zonnebank en heb tot nu toe nog geen last van die allergie gehad en word al lekker bruin.
pi_11385315
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:41 schreef glossy het volgende:
ik wilde ook bruin worden was net zo een melkflessenfabriek zo wit,maar omdat ik met die rottige zonnenallergie zat werd mij aangeraden om onder de zonnenbank te gaan,ik ga nu 1x per week 20 minuten onder de zonnebank en heb tot nu toe nog geen last van die allergie gehad en word al lekker bruin.
Ga je nu ook nog onder de zonnebank dan? Mn moeder gaat vaak voor de zomer een paar keer onder de zonnebank om te zorgen dat ze geen allergie krijgt. Daarna kan ze zonder zorgen in de zon zitten.
  donderdag 26 juni 2003 @ 09:56:03 #25
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_11385387
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:50 schreef Fio het volgende:

[..]

Ga je nu ook nog onder de zonnebank dan? Mn moeder gaat vaak voor de zomer een paar keer onder de zonnebank om te zorgen dat ze geen allergie krijgt. Daarna kan ze zonder zorgen in de zon zitten.

ja ik ga nu nog ik heb er nu 9x onder gelegen,en ik ga gewoon door
dit is het 1ste jaar dat ik het zo probeer
pi_11385480
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 09:56 schreef glossy het volgende:
ja ik ga nu nog ik heb er nu 9x onder gelegen,en ik ga gewoon door
dit is het 1ste jaar dat ik het zo probeer
en kom je dan wel in de zon, of alleen als het moet?
  donderdag 26 juni 2003 @ 10:05:23 #27
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_11385531
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 10:02 schreef Fio het volgende:

[..]

en kom je dan wel in de zon, of alleen als het moet?

als ik op visite ben bij mensen met een tuin en we gaan in de tuin zitten ga ik wel in de zon zitten,want ik heb hier een balkon aan de ene kant zit je pal in de wind en de andere daar kan je niet zitten daar is het te heet
  donderdag 26 juni 2003 @ 21:31:08 #28
58631 Braque
Stupidity is no excuse
pi_11400079
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 18:18 schreef Patrick281 het volgende:

Het zijn in dit geval een aantal dingen die meespelen vermoed ik.

Als je bv een bruine tint hebt, en daaronder een gezonde blos, komt 't resulterende rood-bruin vaak een stuk "bruiner" over.

Misschien dat je gezondere voedingspatroon tot een betere doorbloeding heeft geleidt en daarom je bruiner overkomt.

Wat ook bijvoorbeeld bijdraagt aan een "bruinere" tint, is wanneer je veel beta-caroteen binnenkrijgt uit bv grote consumptie van wortelen ed.

Beta-caroteen is namelijk sterk oranje, en wordt daarom ook veel als oranje levensmiddelenkleurstof ( ) gebruikt.

Echter consumptie van grote hoeveelheden van dit goedje kunnen dus leiden tot een oranje waas van de huid, maar in mindere mate dus bijdragen aan een wat bruinere tint.

Overigens is beta-caroteen ook een zgn precursor (zeg maar voorloper of grondstof) voor vitamine A ofwel retinol.

Je lichaam kan zelf naar behoefte retinol van beta-caroteen maken, wat vervolgens weer in de lever wordt opgeslagen. (Overigens is retinol erg giftig, daarom is 't verstandiger om precursors van retinol in te nemen, ipv retinol zelf, dan kan je lichaam zelf zijn behoefte regelen)

Nu is retinol een erg belangrijke anti-oxidant voor met name epitheelcellen (cellen die aan 'n grensvlak met een ander 'mileu' zitten, bv aan de binnenzijde van aderen, onder 't stratum corneum/hoornlaag van de huid etc).

Retinol is een vetoplosbaar vitamine, en is daarom veel te vinden in 't celmembraan van de epitheelcellen. In dat celmembraan bevinden zich ook veel soorten eiwitten die bv als transporter betrokken zijn bij de voedselvoorziening (transporters die bv glucose vanuit 't bloed de cel in werken). Deze membraaneiwitten zijn erg belangrijk voor een goed functioneren van de cel.

Nu denk je misschien dat ik wat afdwaal maar dat valt redelijk mee

Want de epitheelcellen van de huid lopen dus door 't UV behoorlijk wat schade op. niet alleen aan 't DNA, maar ook aan de zo belangrijke eiwitten.

Retinol helpt dus de schade aan de eiwitten in oa 't membraan beperken, en zo 't functioneren van de cel beter op peil houden.

En omdat de cel dus minder tijd en energie kwijt is aan 't herstellen en aanvullen van defecte eiwitten, kan er dus meer tijd en energie in de opbouw van de bescherming tegen 't UV gestoken worden.

Retinol heeft dus meer indirect invloed op de bruiningssnelheid, maar zit niet direct in 't proces.

pi_11400304
Ik werd vroeger al niet bepaald bruin, tegenwoordig is dat nogsteeds zo

Ik ben blijkbaar het klasse voorbeeld van blank, ik word niet bruiner als een licht goudbruin gebakken kippetje.
Ik kan zonnen totdat ik een ons weeg, ik word niet echt bruin.
Nu ben ik al niet zo'n ik ga liggen bakken om bruin te worden figuur, dus dat doe ik ook maar niet meer, zonde van mijn tijd, bruin worden doe ik toch niet.

In de winter is het soms wel naar, soms word ik er schijtziek van dat mensen me vragen, voel je je wel goed, je ziet zo bleek, grmfffffffffffffffffff!!!
Denk dat ik toch maar eens moet gaan zonnebanken in de winter.

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_11400640
Een koperachtig kleurtje is ook het maximale wat ik kan bereiken. Maar ik hou totaal niet van zonnen. Als ik in de zon ben, beweeg ik. Stilzitten/liggen in de zon doe ik niet aan. Ik gebruik wel een zonnebank om zonne-uitslag zoveel mogelijk te voorkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')