abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11245207
Ik wil een vloeistofniveau meten m.v.b. ultrasoon geluid.
Ik weet dat de geluidssnelheid afhankelijk is van de temperatuur en vrijwel onafhankelijk van luchtdruk. Toch wil ik weten wat er gebeurt er met de geluidssnelheid, bij gelijkblijvende temperatuur, de luchtdruk van atmosferisch naar 3 bar breng?

Wie heeft hierop een antwoord en wat is de formule om de geluidssnelheid te berekenen ?

Alvast bedankt!!

pi_11245336
Binas! Maar die van mij is momenteel zoek dus ik kan het je niet vertellen... Misschien kan je het op googel vinden. (Die binas dan)
  vrijdag 20 juni 2003 @ 13:54:41 #3
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_11245475
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_11255661
binask staat alles in
pi_11255948
Ik citeer van Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid):
quote:
geluidssnelheid in lucht
Een benaderingsformule om de geluidsnelheid in lucht uit te rekenen is:
c = 20*sqrt(273 + T), T is de temperatuur in Celsius, c is de geluidsnelheid in meters/sec.

Omdat de snelheid toeneemt als de temperatuur hoger wordt is de geluidsnelheid ongeveer 12 m/s groter bij 20oC. De geluidsnelheid is vrijwel onafhankelijk van de frequentie van het geluid, en ook van de luchtdruk, maar de geluidsnelheid ten opzichte van de grond kan wel beīnvloed worden door de snelheid van de wind.

Een goede benadering voor de geluidsnelheid in andere gassen dan lucht, maar wel bij standaard temperatuur en druk, kan berekend worden uit:

c = sqrt (gamma x P / rho)

gamma is the verhouding van de soortelijke warmte, P is 1.013*105 Pascal. Rho is de dichtheid van het gas.

geluidssnelheid in water
De geluidsnelheid in water is ongeveer 1500 m/s, veel hoger dan in lucht. Het is mogelijk om veranderingen van de temperatuur van de oceaan te meten door te kijken hoe de geluidsnelheid over grote afstanden veranderd. De geluidsnelheid in een oceaan is bij benadering:

c = 1449.2 + 4.6T - 0.055T2 + 0.00029T3 + (1.34-0.01T)(S-35) + 0.016z

T is de temperatuur in 0 Celsius, S is de zoutconcentratie in deeltjes per duizend, z is de diepte in meters.

edit: quote sluittag vergeten...
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_11273139
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 21:32 schreef Maethor het volgende:
Ik citeer van Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid):
[..]

edit: quote sluittag vergeten...

En nog wat [sup]tags ook zo te zien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_11276918
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 18:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En nog wat [sup]tags ook zo te zien?

The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')