FOK!forum / Wetenschap, Filosofie, Levensbeschouwing / Wij zijn allen gevangenen van de ogen van anderen.
JAMdonderdag 19 juni 2003 @ 03:16
Zoals Sartre al zei, en waar ik mij volledig bij aansluit.
quote:
Nous ne sommes nous qu'aux yeux des autres et c'est à partir du regard des autres que nous nous assumons comme nous.
En een vertaling voor de non-francofielen onder ons.
quote:
Wij zijn enkel wie wij zijn in de ogen van anderen en hun blikken zijn datgene wat ervoor zorgt dat wij tot erkenning komen met onszelf als onszelf.
Jaja, hier vloeien een heleboel dingen verklaringen voor een hoop domme dingen uit, zoals ethiek, CDA-politici, nationalisme, racisme, modeshows, Mental Theo op Salou, en meer van dat soort gebazel, want zoals Sartre ook al zei, waar ik me ook bij aansluit.
quote:
L'enfer, c'est les autres.
En weer een vertalinkje voor de minder Franssprekenden.
quote:
De hel, dat zijn de anderen.
Voilà.

. Smullen ! En nu jij.

[Dit bericht is gewijzigd door JAM op 19-06-2003 04:03]

DeWaasheiddonderdag 19 juni 2003 @ 06:53
Vind dat er een hoop ophef en wijsheid gepresenteerd word, terwijl het zoiets simpels en voor-de-hand liggends is..
Musiquencedonderdag 19 juni 2003 @ 07:45
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 06:53 schreef DeWaasheid het volgende:
Vind dat er een hoop ophef en wijsheid gepresenteerd word, terwijl het zoiets simpels en voor-de-hand liggends is..

Open-deuren-filosofie noem ik dat altijd. Vanzelfsprekende waarheden verpakken in fantastisch geconstrueerde zinnen vind ik even creatief als zinvol...

Nu lijk ik mij er zelf ook schuldig aan te maken, ik wil natuurlijk gewoon zeggen: "het gaat nergens over!"

Dr_Flashdonderdag 19 juni 2003 @ 09:31
Is hiermee dan meteen alles gezegd?
Dodecdonderdag 19 juni 2003 @ 11:30
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 06:53 schreef DeWaasheid het volgende:
Vind dat er een hoop ophef en wijsheid gepresenteerd word, terwijl het zoiets simpels en voor-de-hand liggends is..
Zeg jij dan nu maar een filosofische zin.
DeWaasheiddonderdag 19 juni 2003 @ 11:45
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 11:30 schreef Dodec het volgende:

[..]

Zeg jij dan nu maar een filosofische zin.


Waarom?
Bedoel je soms dat ik een groot filosoof moet zijn om zoiets te kunnen ontdekken, of dat ik een filosofische theorie moet beheersen die kwalitatief groter is om een oordeel over iets te mogen vormen?
Dodecdonderdag 19 juni 2003 @ 11:47
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 11:45 schreef DeWaasheid het volgende:

[..]

Waarom?
Bedoel je soms dat ik een groot filosoof moet zijn om zoiets te kunnen ontdekken, of dat ik een filosofische theorie moet beheersen die kwalitatief groter is om een oordeel over iets te mogen vormen?


Ja dit is ook voor de hand liggend.
Je hebt altijd dingen nodig wil je iets bereiken.
Kan je niks beters bedenken?
DeWaasheiddonderdag 19 juni 2003 @ 12:09
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 11:47 schreef Dodec het volgende:

[..]

Ja dit is ook voor de hand liggend.
Je hebt altijd dingen nodig wil je iets bereiken.
Kan je niks beters bedenken?


Nou ik denk daar anders over, maar ik heb geen uitleg of toelichting bij je stelling gezien over hoe en waarom.
Bovendien... is mijn opmerking/stelling ineens een stuk krachtiger van aard als ik een groot filosoof ben?
Als ik geen filosoof ben en mijn opmerking gaat nergens over, dan zou dat inhoudelijk prima onderuit te halen zijn en als ik WEL iemand ben met veel filosofische kennis en achtergrond, dan zou dat geen garantie zijn voor de correctheid van mijn opmerking.

Conclusie, achtergrond is totaal niet belangrijk.

JAMdonderdag 19 juni 2003 @ 16:16
Wat een geblaat allemaal. Er valt maar een echte conclusie uit dit allen te trekken en dat is het volgende.

Gwewelub. .

Dank u.

Bismarckvrijdag 20 juni 2003 @ 01:02
Spreekt het citaat van Sartre niet voor zich. Het is een bijzonder weinig opzienbarend citaat. Toegegeven, het is mooi geformuleerd, en dan wel op zo'n manier dat vijftig procent van alle mensen het al niet meer begrijpt. Zelf ben ik niet zo'n fan van het existentialisme. Ik ken de werken van Jean-Paul niet goed, dus ik zal de volgende keer eerst even Search For A Method lezen voor ik weer reageer.

Zelf ben ik het eens met Plato die in 'the Republic' stelt dat "Bodily exercise, when compulsory, does no harm to the body; but knowledge which is acquired under compulsion obtains no hold on the mind."

ora et labora

JAMvrijdag 20 juni 2003 @ 01:23
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 06:53 schreef DeWaasheid het volgende:
Vind dat er een hoop ophef en wijsheid gepresenteerd word, terwijl het zoiets simpels en voor-de-hand liggends is..
Vertel mij eens waarom de hel andere mensen zijn. .
Bismarckvrijdag 20 juni 2003 @ 10:59
Jam, waarde compaan, ik heb het over het eerste citaat. Waarom de hel anderen zijn ben ik tot op de dag vandaag ook nog niet achter. Ik vraag me ook af wat de toevoegende waarde van het citaat is.
Maar gezien het feit dat jij je er volledig bij aansluit, waarom leg je mij niet uit wat Sarte bedoelt met het tweede citaat?
sgoldievrijdag 20 juni 2003 @ 11:02
oost west, thuis best
JAMvrijdag 20 juni 2003 @ 14:27
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 10:59 schreef Bismarck het volgende:
Jam, waarde compaan, ik heb het over het eerste citaat. Waarom de hel anderen zijn ben ik tot op de dag vandaag ook nog niet achter. Ik vraag me ook af wat de toevoegende waarde van het citaat is.
Maar gezien het feit dat jij je er volledig bij aansluit, waarom leg je mij niet uit wat Sarte bedoelt met het tweede citaat?
Wel nu, laat ik dan eerst beginnen met een verhaal uit de Griekse mythology om het iets duidelijker te maken voor een ander.
De mythe van Sisiyphus, ook behandeld door een ander groot Frans denker, Albert Camus.

Welnu, onze vrolijke kameraad Sisiphus had op een doordeweekse donderdag de griekse Goden voor het lapje gehouden, en is zo aan het sterver ontsnapt. De Goden strafte hem toen met de taak dat hij tot in de eeuwigheid een grote steen een berg op zou moeten rollen, en elke keer dat hij bijna de top bereikte, rolde de steen weer op magische wijze (zoals te doen gebruikelijk in mythologie) weer naar beneden, waardoor hij weer kon beginnen met zijn futiele bezigheid.
Zoals als het existentialisme wel vaker stelt, is de wereld waarin wij leven en hetgeen wat wij doen ook een futiele bezigheid, en hieruit vloeit dan weer voor, dat wij in geen enkel opzicht verschillen van Sisiphus, waar weer uit vloeit dat wij al in de hel leven waarin Sisiphus verkeerd.

Sisiphus verkeerd echter in een positie waarin sterven hem niet van zijn, maar wij wel. Echter dan komt weer het iets naïvere humane verlichtingsdenken in mij op. Dat doe je toch niet.
Wat dan wel een oplossing zou kunnen zijn voor ons, en het lijden van Sisiphus, is gewoon beslissen dat wij een nuttige taak uitvoeren, om te leven moet men dan de vrijheid uitoefenen om een leven te creëren, vasthouden aan conventionele waarden en de absurditeit van het leven vergeten is simpelweg niet autentiek.

En daarom zei Sartre dus L'enfer, c'est les autres. Als we dingen overnemen van anderen, wat ons een basis van overeenkomst zou kunnen schenken, dan is dit niet authentiek. Als we zelf nieuwe dingen doen, dan zal de verhouding tussen ons en anderen vervallen, en zijn wij geïsoleerd door onze autonomie, en zijn de waarden en beslissingen van anderen slechts irritant.

.

Maar ja, even een smiley voor de rustpauze. Natuurlijk is dit ook weer allemaal gelul, omdat Sartre ervan uitgaat dan mensen deze autonomie van gedachten en daden kunnen uitvoeren, waar ook weer van die twijfels over bestaan.

.

Wat ook weer gelul is, want wij worden toch in de autonomie van gedachten beperkt door de anderen.

Par conséquent : L'enfer, c'est les autres.

Kristus_Advocaatvrijdag 20 juni 2003 @ 14:43
quote:
Wat dan wel een oplossing zou kunnen zijn voor ons, en het lijden van Sisiphus, is gewoon beslissen dat wij een nuttige taak uitvoeren.
Die taak hebben we onszelf al bedacht, namelijk leven voor na de dood. We moeten nu braaf zijn en ons aan bepaalde regeltjes houden en dan worden we straks als we er niet meer zijn rijkelijk voor beloond. Kind kan de was doen, we worden vanaf onze geboorte al geconditioneerd via straffen en beloningen dus geloven dat er als we dood zijn weleens heel erg hard over ons geoordeeld kan gaan worden hakt er stevig in.

Creatief bedacht, denk ook eerlijk gezegd niet dat er wat beters uit dat breintje zal komen.

slaughtermonkeyvrijdag 20 juni 2003 @ 14:52
was er niet een apart forum voor dit soort zweefteven praat??
JAMvrijdag 20 juni 2003 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 14:43 schreef Kristus_Advocaat het volgende:

[..]

Die taak hebben we onszelf al bedacht, namelijk leven voor na de dood. We moeten nu braaf zijn en ons aan bepaalde regeltjes houden en dan worden we straks als we er niet meer zijn rijkelijk voor beloond. Kind kan de was doen, we worden vanaf onze geboorte al geconditioneerd via straffen en beloningen dus geloven dat er als we dood zijn weleens heel erg hard over ons geoordeeld kan gaan worden hakt er stevig in.

Creatief bedacht, denk ook eerlijk gezegd niet dat er wat beters uit dat breintje zal komen.


Tsja, die taak hebben de grote religies inderdaad bedacht, maar om nou te zeggen dat het leven na de dood een aannemelijk zaak is, mwoah, nee.
Maar toch ben ik blij dat het er is, wat als het er niet was ? Dan hadden we totale chaos, pandamonie. Geweldig om te zien hoe de mensheid met zijn nutteloze dogmatieken, ethiek en geloof zich in stand houd.
En dan rijst er de vraag, zijn die dogmatieken, ethiek en geloven dan wel nutteloos, als dat de mensheid in stand houd ?

Ik zou zeggen ja, aangezien ik het in stand houden van de mensheid sowieso een futiele zaak vind.

thothvrijdag 20 juni 2003 @ 14:59
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 14:55 schreef JAM het volgende:
Maar toch ben ik blij dat het er is, wat als het er niet was ? Dan hadden we totale chaos, pandamonie.
Zegguh ze. Net als het verhaal van dat leven na die dood. En wellicht kunnen mensen zonder gedomineerd te worden niet in vrede samenleven maar misschien wordt het tijd dat we dat eens uit gaan vinden.
JAMvrijdag 20 juni 2003 @ 15:08
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 14:59 schreef thoth het volgende:

[..]

Zegguh ze. Net als het verhaal van dat leven na die dood. En wellicht kunnen mensen zonder gedomineerd te worden niet in vrede samenleven maar misschien wordt het tijd dat we dat eens uit gaan vinden.


Wat heeft dat er mee te maken ? .
Schorpioenvrijdag 20 juni 2003 @ 15:17
Ik denk dat ik dit topic even meeneem naar WFL.
Colourzaterdag 21 juni 2003 @ 16:40
Door zinnen los van zijn context neer te zetten kan je ze op elke teleurstelling toepassen. Maar dan had je ze zelf beter kunnen bedenken.

Filosofen hebben geen werk geleverd om ons te wijzen op hoe ellendig een mensenleven is, maar om te stimuleren te onderzoeken en te veranderen.

SportsIllustratedzaterdag 21 juni 2003 @ 17:27
Sartre is dood. - God.
JAMzaterdag 21 juni 2003 @ 20:01
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 17:27 schreef SportsIllustrated het volgende:
Sartre is dood. - God.
Nietzche ook.
SportsIllustratedzondag 22 juni 2003 @ 12:54
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 20:01 schreef JAM het volgende:

[..]

Nietzche ook.


Vind jij overigens de puur-filosofische werken van Sartre echt goed? Ik vind zijn fictie nog wel goed, maar L'etre et le néant vond ik een Heideggeriaanse begrippenkathedraal.
DeWaasheidmaandag 23 juni 2003 @ 09:04
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 01:23 schreef JAM het volgende:

[..]

Vertel mij eens waarom de hel andere mensen zijn. .


"Wij zijn enkel wie wij zijn in de ogen van anderen en hun blikken zijn datgene wat ervoor zorgt dat wij tot erkenning komen met onszelf als onszelf."
Deze gedachte doortrekkend...
(niet reflecteren naar jezelf, maar naar wat anderen mensen ervan zullen/kunnen denken)