abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 23 april 2004 @ 07:38:05 #101
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18625994
Ik vind dat helemaal niet off topic, integendeel, het is waar ik naar vroeg in mijn openingspost. Ik denk dat het heel veel uitmaakt dat je onder narcose bent geweest. Met een ruggeprik hoor je over het algemeen je kindje huilen, je kunt het meteen zien (maar niet vasthouden en daar baal ik nog steeds van). Met een narcose mis je die dingen, en zeker vroeger waren ze dan ook niet zo snel met je kindje weer bij je leggen (ik hoop dat dat nu anders is). Het lijkt me een heel onwerkelijke ervaring
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 23 april 2004 @ 08:43:22 #102
35189 Troel
scherp en bot
pi_18626399
De moeder van een vriendin van me is 24 jaar geleden ook bevallen met een keizersnee. Waar dus ook de spieren en dergelijke van doorgesneden zijn. Die heeft dus totaal geen gevoel meer, maar kan bijvoorbeeld ook haar buik niet meer inhouden en dat soort problemen...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 23 april 2004 @ 08:59:21 #103
13151 crew  Rewimo
pi_18626536
Troel, vroegah maakten ze een verticale snee, dat doen ze nu alleen nog in noodgevallen. Juist omdat daarmee meer schade werd aangericht. Cosmetisch is het trouwens ook een hele verbetering
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Jubileum moderator vrijdag 23 april 2004 @ 10:00:40 #104
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_18627356
Ik zal eens proberen mijn nooduitgang op de foto te krijgen dit weekend. Je kan heel goed zien, vooral als je goed kijkt, dat ze 2 keer opnieuw zijn begonnen met het zetten van de snede (omdat ik steeds zo gilde ) en dat ie door de haast nogal scheef zit.

Killer Mom ik vind jouw gevoelens heel herkenbaar
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † vrijdag 23 april 2004 @ 10:17:11 #105
43556 miss_dynastie
pi_18627606
Mijn overbuuf is ook via keizersnede bevallen van haar tweeling. Maar zij heeft juist bewust voor een narcose gekozen, omdat ze het echt niet live hoefde mee te maken Ze heeft wel geregeld dat haar man aanwezig mocht zijn en die heeft foto's gemaakt. Na de keizersnee is hij gelijk met zijn dochters naar de IC gegaan, dat was voor haar ook een reden tot narcose: 'Anders lig ik daar een beetje in mijn eentje'. Maar zij moest er dus echt echt echt niet aan denken....
pi_18643919
quote:
Op woensdag 21 april 2004 16:02 schreef Rewimo het volgende:
Er zit dus nog wel verbetering in, Bengeltje? Dat is goed nieuws Nog maar een jaar of 8 wachten dus
ja wie weet rond mijn 65e eindelijk weer normaal gevoel daar
ochja je went er aan
  zaterdag 24 april 2004 @ 12:56:33 #107
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18651210
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 10:00 schreef Lois het volgende:
Ik zal eens proberen mijn nooduitgang op de foto te krijgen dit weekend. Je kan heel goed zien, vooral als je goed kijkt, dat ze 2 keer opnieuw zijn begonnen met het zetten van de snede (omdat ik steeds zo gilde ) en dat ie door de haast nogal scheef zit.

Killer Mom ik vind jouw gevoelens heel herkenbaar
Lois, dat idee dat je hebt gevoeld dat ze gingen snijden . Ik zou daar volgens mij complete nachtmerries aan over houden. Ik had dat van jou gelezen en toen ik de ruggenprik had gehad raakte ik half in paniek en zei tegen de anaesthesist dat ik niet genoeg verdoofd was en dat ze niet mochten snijden. De anaesthesist keek als reactie heel even ovr het doek en zei vervolgens heel laconiek dat ze al klaar waren . Ik schaamde me toen wel een beetje
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 24 april 2004 @ 14:33:01 #108
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18652566
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 07:38 schreef Rewimo het volgende:
Ik vind dat helemaal niet off topic, integendeel, het is waar ik naar vroeg in mijn openingspost. Ik denk dat het heel veel uitmaakt dat je onder narcose bent geweest. Met een ruggeprik hoor je over het algemeen je kindje huilen, je kunt het meteen zien (maar niet vasthouden en daar baal ik nog steeds van). Met een narcose mis je die dingen, en zeker vroeger waren ze dan ook niet zo snel met je kindje weer bij je leggen (ik hoop dat dat nu anders is). Het lijkt me een heel onwerkelijke ervaring
Waarom mocht jij je kindje niet vasthouden?
In het ziekenhuis waar ik werk proberen we dat vaak wel te doen. Uiteraard afhankelijk van de gezondheid van kind en moeder. Ik maak dan ook vaak de eerste foto van allemaal bij elkaar, papa, mama en babietje.
Lekker douchen!
  zaterdag 24 april 2004 @ 14:34:58 #109
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18652591
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 10:17 schreef miss_dynastie het volgende:
Mijn overbuuf is ook via keizersnede bevallen van haar tweeling. Maar zij heeft juist bewust voor een narcose gekozen, omdat ze het echt niet live hoefde mee te maken Ze heeft wel geregeld dat haar man aanwezig mocht zijn en die heeft foto's gemaakt. Na de keizersnee is hij gelijk met zijn dochters naar de IC gegaan, dat was voor haar ook een reden tot narcose: 'Anders lig ik daar een beetje in mijn eentje'. Maar zij moest er dus echt echt echt niet aan denken....
Belachelijk, een narcose heeft veel meer risico's voor het kind, dat het ziekenhuis daarmee akkoord gegaan is begrijp ik echt niet!
Maar als het kind naar de IC moest lijkt het me dat het kind niet goed was en dan is het een ander verhaal.
Lekker douchen!
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2004 @ 16:58:07 #110
43556 miss_dynastie
pi_18654790
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 14:34 schreef sjak het volgende:

[..]

Belachelijk, een narcose heeft veel meer risico's voor het kind, dat het ziekenhuis daarmee akkoord gegaan is begrijp ik echt niet!
Maar als het kind naar de IC moest lijkt het me dat het kind niet goed was en dan is het een ander verhaal.
Je hebt de keuze tussen een volledige narcose en ruggenprik, ik heb nog nooit gehoord dat dat anders is Sommige mensen worden helemaal gek bij het idee dat er live in ze gesneden wordt, dus zo gek vind ik het niet. De kindjes waren wel gezond, maar te klein trouwens.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 24 april 2004 @ 17:04:12 #111
13151 crew  Rewimo
pi_18654890
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 14:33 schreef sjak het volgende:

[..]

Waarom mocht jij je kindje niet vasthouden?
In het ziekenhuis waar ik werk proberen we dat vaak wel te doen. Uiteraard afhankelijk van de gezondheid van kind en moeder. Ik maak dan ook vaak de eerste foto van allemaal bij elkaar, papa, mama en babietje.
Ik lag met beide armen vast, voor infuus en bloeddrukmeter geloof ik. Pas na een uur of twee kwamen Frank en mijn moeder met Christan en een verpleegster op de verkoeverkamer, en toen kon ik hem voor het eerst goed bekijken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 24 april 2004 @ 17:06:57 #112
13151 crew  Rewimo
pi_18654939
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 16:58 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Je hebt de keuze tussen een volledige narcose en ruggenprik, ik heb nog nooit gehoord dat dat anders is Sommige mensen worden helemaal gek bij het idee dat er live in ze gesneden wordt, dus zo gek vind ik het niet. De kindjes waren wel gezond, maar te klein trouwens.
In pricipe doen ze eigenlijk altijd een ruggeprik, behalve in spoedgevallen. Dus ik kan me best voorstellen dat Sjak het opmerkelijk vindt dat je buurvrouw kon kiezen.
  zaterdag 24 april 2004 @ 17:15:14 #113
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18655031
Precies wat Rewimo zegt. In principe kiest een arts altijd voor een ruggeprik omdat dat veel minder gevaarlijk voor een kind is. De middelen die gebruikt worden om narcose te geven komen namelijk ook bij het kind. Zodoende heeft narcose dus altijd een extra gevaar. Vaak zijn die kinderen ook duffer na de keizersnee.
Daarom vind ik het dus belachelijk dat jouw buurvrouw de keuze is gegeven, in ieder geval zal ze wat dat betreft niet goed voorgelicht zijn.
In geval van nood is het wel iets anders, dan wordt een vrouw is helemaal klaargemaakt, dus terwijl ze wakker is wordt bijvoorbeeld haar buik al gejodeerd en worden alle steriele spullen klaargezet (dit duurt overigens een paar minuutjes maar en ik heb ook wel eens meegemaakt dat er gewoon een fles jodium over de buik werd gegooid om tijd te winnen). Pas als alles klaar is gaan wij de vrouw in slaap maken om de tijd dat de narcose duurt voor het kind eruit kan zo kort mogelijk duurt. Dit geeft zoveel risico's ik kan me niet voorstellen dat een arts die vrijwillig neemt!

Daarom dus mijn felle reactie Miss Dynastie.
Lekker douchen!
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2004 @ 17:18:55 #114
43556 miss_dynastie
pi_18655087
http://www.kindjeopkomst.nl/html/specials/keizersnee.htm
De eerste bron die ik zo gauw kon vinden, die geeft ook aan dat er een gesprek is tussen gyn, anaesthesist en de vrouw zelf, waarin de keuze gemaakt wordt Ik heb overigens nooit anders gehoord. Ik heb trouwens ook nog nooit eerder gehoord dat een vrouw niet voor een ruggenprik kiest, maar dat terzijde.
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2004 @ 17:20:56 #115
43556 miss_dynastie
pi_18655112
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 17:15 schreef sjak het volgende:
Dit geeft zoveel risico's ik kan me niet voorstellen dat een arts die vrijwillig neemt!
En als mijn buurvrouw tijdens de bevalling in paniek was geraakt was dat geen risico geweest? Zij kreeg de mogelijkheid tot een ruggenprik, heeft haar angsten uitgelegd en de gyn nam liever het risico van narcose dan het risico van een moeder in stress en paniek.
  zaterdag 24 april 2004 @ 17:28:09 #116
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18655204
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 17:18 schreef miss_dynastie het volgende:
http://www.kindjeopkomst.nl/html/specials/keizersnee.htm
De eerste bron die ik zo gauw kon vinden, die geeft ook aan dat er een gesprek is tussen gyn, anaesthesist en de vrouw zelf, waarin de keuze gemaakt wordt Ik heb overigens nooit anders gehoord. Ik heb trouwens ook nog nooit eerder gehoord dat een vrouw niet voor een ruggenprik kiest, maar dat terzijde.
Tuurlijk komt er een gesprek tussen anesthesioloog en aankomende ouders, daar worden m.i. dan ook de risico's uitgelegd.
Ik heb veel bange vrouwen op de OK gehad, het is nog nooit gebeurd dat er een volledig in paniek raakt omdat ze daar toch in het moment raken (ik weet niet hoe ik het moet zeggen). Ik zal het uitleggen: de mensen die daar werken (oa ik) komen deskundig en rustig over, zeker bij een geplande keizersnee. We zullen alles doen om iemand rustig te laten worden en als je merkt dat iemand bang is zul je bijvoorbeeld het testen of de prik werkt ongemerkt doen (zie verhaal Livelink) de prik zelf kun je makkelijk verkopen, die doet als hij goed wordt gezet zo weinig pijn. Ik weet dat de anesthesiologen bij ons de patient overhalen door te zeggen: laten we eerst kijken of de ruggeprik lukt, raak je in paniek dan kunnen we je altijd nog andere algehele anesthesie brengen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een patient die bang was om die reden haar kind in gevaar bracht.
Dus ja, het kan, maar

Dit staat trouwens ook in die bron:
"Bij narcose slaapt men gedurende de keizersnede. De narcose wordt zo gegeven dat het kind zo weinig mogelijk medicijnen zoals inslaapmiddelen en pijnstillers via de placenta krijgt"
En ik kan je uit ervaring zeggen dat de pijnstilling zelfs niet gegeven wordt omdat het kind dan niet ademt als het er uit komt...
Lekker douchen!
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2004 @ 18:04:57 #117
43556 miss_dynastie
pi_18655758
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 17:28 schreef sjak het volgende:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een patient die bang was om die reden haar kind in gevaar bracht.
Dus ja, het kan, maar
Ik geloof maar gewoon dat zij, in samenspraak met haar artsen, voor haar de beste weg heeft gekozen. Ik denk dat haar gynaecoloog, die haar medisch dossier kent en haar persoonlijk onder behandeling heeft gehad, echt wel weet wat voor zijn patiente het beste is. Ik denk dat jij daar moeilijk op afstand over kan oordelen, eerlijk gezegd. Bovendien vind ik de insinuatie dat zij haar kind doelbewust in gevaar heeft gebracht niet zo leuk.
  zaterdag 24 april 2004 @ 18:09:27 #118
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_18655838
Klinkt idd wat dramatisch, dat "doelbewust in gevaar brengen". In het ziekenhuis waar ik werkte gingen vrouwen altijd onder volledige narcose bij een "spoed"sectio. Dat spoed staat met een reden tussen aanhalingstekens, want een niet vorderende ontsluiting werd bij ons ook als reden opgegeven voor secundaire sectio. Kan me overigens niet voorstellen dat de gyn/anestesist al die vrouwen en kinderen in gevaar wilden brengen...
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  zaterdag 24 april 2004 @ 18:18:26 #119
67958 Yfke
< VliegendeFriezin >
pi_18655974
antwoorden op de vragen:

- Ik heb een geplande keizersnede gehad op 2 december 2003, kleine lag in stuitligging.

- Heb wel een beetje het gevoel dat ik het niet heb afgemaakt, maar achteraf gezien was ik ook op
de OK terecht gekomen als ik gewoon was bevallen.

- ik heb verders geen last van het litteken, vond het eigenlijk maar een kleine snede,
als je eraan denkt dat daar het koppie e.d. doormoest.

oja...... vergeten..........
ik heb een ruggeprik gehad en dat vond ik geweldig, geen last van gehad en zo toch een beetje de geboorte meegemaakt.......

- Ik nu trombose gekregen, die voorkomt uit de keizersnede (trombose in het been en buik)
daar heb ik het soms ook moeilijk mee en mocht ik weer zwanger willen worden,
zal dat onder strengere begeleiding worden en bijna alle anticonseptie is uit den boze,
i.v.m. de hormonen die erin zitten.

Heb een negatieve zwangerschap ervaren, met als slotstuk de keizersnede, maar als ik zie wat ik ervoor terug heb gekregen, dan is dat alles de moeite waard geweest
&lt; iedereen gaat dood - maar niet iedereen leeft &gt;
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2004 @ 18:38:46 #120
43556 miss_dynastie
pi_18656416
Is trombose een risico dat genoemd wordt als je de keizersnede moet ondergaan (van: het is een operatie, dus dat en dat kan ontstaan)? En zo ja, in hoeveel procent van de gevallen treedt het op?
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2004 @ 18:39:37 #121
43556 miss_dynastie
pi_18656434
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 18:09 schreef Loena-tik- het volgende:
Kan me overigens niet voorstellen dat de gyn/anestesist al die vrouwen en kinderen in gevaar wilden brengen...
Ik dus ook niet. Zeker aangezien ze dankzij het adequate optreden van de gyn in eerste instantie haar kindjes heeft behouden
pi_18656997
Volgens deze site is een mogelijke bijwerking van de ruggenprik het volgende:
quote:
Studies in Amerika tonen aan dat een daling van de onderdruk tot 70 mmHg, ten gevolge van de epiduraal, voor de moeder geen problemen oplevert en dat de baby's met een normale Apgarscore worden geboren. Toch hebben deze baby's gedurende twee dagen na de geboorte een slechte zuigreflex en hebben minder spierspanning. Ter voorkoming van een bloeddrukdaling wordt er voor de ruggenprik een infuus gegeven waardoor vocht kan worden toegediend om een bloeddrukdaling tegen te gaan.
Kun je dan wel een ruggenprik krijgen wanneer je onderdruk altijd al lager dan 70 is?
  zaterdag 24 april 2004 @ 20:15:15 #123
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18658435
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 18:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik geloof maar gewoon dat zij, in samenspraak met haar artsen, voor haar de beste weg heeft gekozen. Ik denk dat haar gynaecoloog, die haar medisch dossier kent en haar persoonlijk onder behandeling heeft gehad, echt wel weet wat voor zijn patiente het beste is. Ik denk dat jij daar moeilijk op afstand over kan oordelen, eerlijk gezegd. Bovendien vind ik de insinuatie dat zij haar kind doelbewust in gevaar heeft gebracht niet zo leuk.
Goed, iets minder fel dan. Ik wilde niets insinueren. Ik begrijp de situatie gewoon niet zo goed. Ik ken daarnaast jouw buurvrouw helemaal niet zoals je heel terecht zegt.
Elke patient heeft haar eigen redenen om bepaalde dingen te doen.

Ik reageerde in eerste instantie erg verbaasd op het feit dat er ziekenhuizen zijn die duidelijk de zwangere vrouw de keuze laten. Ik weet dat in de meeste ziekenhuizen, in de meeste landen er een voorkeur voor een ruggeprik is aangezien het kind dan minder risico's loopt. Daarom snap ik het niet.
Het was niet een persoonlijke aanval naar jou of je buurvrouw.
Lekker douchen!
  zaterdag 24 april 2004 @ 20:16:09 #124
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18658457
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 18:39 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik dus ook niet. Zeker aangezien ze dankzij het adequate optreden van de gyn in eerste instantie haar kindjes heeft behouden
Maar dan was het toch spoed? Of zie ik het verkeerd?
Lekker douchen!
  zaterdag 24 april 2004 @ 20:17:24 #125
593 sjak
Juffie Bloem
pi_18658497
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 18:09 schreef Loena-tik- het volgende:
Klinkt idd wat dramatisch, dat "doelbewust in gevaar brengen". In het ziekenhuis waar ik werkte gingen vrouwen altijd onder volledige narcose bij een "spoed"sectio. Dat spoed staat met een reden tussen aanhalingstekens, want een niet vorderende ontsluiting werd bij ons ook als reden opgegeven voor secundaire sectio. Kan me overigens niet voorstellen dat de gyn/anestesist al die vrouwen en kinderen in gevaar wilden brengen...
Hoe lang geleden is dat Loena-tik? Merkte je geen verschil tussen de wekbaarheid van de kinderen van zo'n keizersnede onder narcose en die van een ruggeprik?
Lekker douchen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')