Red mij niet
Maarten van Roozendaal
Leg een steen onder je kussen
Brand voor mijn part een kaars
Slacht een lam
Maar red mij niet
Zet een rare muts op
Duw briefjes in een muur
Voorspel de toekomst
Maar red mij niet
Laat je baard staan
Ach man, laat je baard staan
Red mij niet
Trek een jurk aan
Ach man, trek een mooie lange jurk aan
Maar red mij niet
Restaureer je kerk
Stuur je kinderen ten oorlog
Lees handen tot je blind bent
Maar red mij niet
Slik vitamienen tegen kanker
Was je handen in vuur
Versier je voorhoofd met een stip
Maar red mij niet
Jouw hemel
is voor mij de hel
Een hemel met jou
Is de hel voor mij
Richt je billen naar het westen
Zeg dagenlang hetzelfde woord
Laat je bevrijden door een UFO
Maar red mij niet
Loop met fakkels door de straten
Zeg dat het lukt als je maar wil
Ga op je knieën tot ze blauw zien
Maar red mij niet
Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
Richting eindeloze tijd
Uit volle borst op weg naar nergens
Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden
En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen jouw krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
Maar red mij niet
quote:Ó
Op woensdag 18 juni 2003 14:30 schreef Koerok het volgende:
Het volgende lied kan ik mij erg in vinden:[...]
<edit>
Maar het is dus wel degelijk een lied.
quote:Okee.
Op woensdag 18 juni 2003 14:40 schreef ChrisJX het volgende:
Okee...Heidi, Heidi, Deine Welt sind die Berge! Heidi, Heidi, denn hier oben bist Du zu Haus'.
Dunkle Tannen, grüne Wiesen im Sonnenschein. Heidi, Heidi, brauchst du zum Glücklichsein.
quote:Ieen vraag.
Op woensdag 18 juni 2003 14:36 schreef mant.info het volgende:
noem je dit een lied?
Noem je dit normaal is ook een vraag...
Wat een stomme tekst...
nuf said
Wat een Bout 'liedje" zeg....
Heb je niet wat vrolijkers?
quote:Nog vrolijker?
Op woensdag 18 juni 2003 14:46 schreef RAND het volgende:
Heb je niet wat vrolijkers?
quote:Hoezo? Ik denk dat het voor veel mensen geldt eigenlijk.
Op woensdag 18 juni 2003 14:44 schreef Daafith het volgende:[..]
Wat een stomme tekst...
quote:Ik denk dat je die mensen niet tegen kunt houden. Een aantal mensen weten namelijk zeker dat ze eeuwig zullen leven, en proberen aan zoveel mogelijk mensen deze mogelijheid niet voorbij te laten gaan. Puur uit liefde voor de medemens.
Op woensdag 18 juni 2003 14:50 schreef Koerok het volgende:
Het drukt gewoon goed uit hoe ik er tegenaan kijk. In mijn ogen is er een heleboel onzin in de wereld. In principe heb ik daar geen problemen mee en moeten mensen dat vooral helemaal zelf weten, zolang ze mij maar niet willen 'redden'.
quote:En derhalve kan het lied niet vaak genoeg gedraaid worden.
Op woensdag 18 juni 2003 15:06 schreef nEDerland het volgende:
Ik denk dat je die mensen niet tegen kunt houden. Een aantal mensen weten namelijk zeker dat ze eeuwig zullen leven, en proberen aan zoveel mogelijk mensen deze mogelijheid niet voorbij te laten gaan. Puur uit liefde voor de medemens.
quote:Eigenlijk zou je dus willen dat alle mensen die hun geloof aan andere mensen proberen "op te dringen" daarmee ophouden?
Op woensdag 18 juni 2003 15:09 schreef Koerok het volgende:[..]
En derhalve kan het lied niet vaak genoeg gedraaid worden.
quote:Dat lijkt me nogal logisch na het lezen van de tekst...
Op woensdag 18 juni 2003 15:11 schreef nEDerland het volgende:
Eigenlijk zou je dus willen dat alle mensen die hun geloof aan andere mensen proberen "op te dringen" daarmee ophouden?
En opdringen is sowieso nooit goed.
Maar het maakt allemaal niet uit wat je roept Koerok want zei Jezus niet:
"Vergeef het hen, want zij weten niet wat ze doen."
Reddeloos
quote:Ja, dat is precies wat ik wil, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we er niet leuk over kunnen discusieren. Ik heb het dus meer over het lokken van jongeren naar EO-jongerendagen en zo. En ook het praten op een manier alsof de gelovige per definitie gelijk heeft (omdat hij dat zo voelt), kan ik me mateloos aan irriteren.
Op woensdag 18 juni 2003 15:11 schreef nEDerland het volgende:
Eigenlijk zou je dus willen dat alle mensen die hun geloof aan andere mensen proberen "op te dringen" daarmee ophouden?
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 14:30 schreef Koerok het volgende:
Het volgende lied kan ik mij erg in vinden:Red mij niet
Maarten van Roozendaal<lied>
Naja, thanks enniewee
quote:Je moet er natuurlijk ook een beetje de lol van inzien ('Laat je baard staan, ach man laat je baard staan'). Waar het op neerkomt is dat gelovigen vaak doen alsof mensen zoals MvR en ik gered moeten worden. We weten al lang dat bepaalde gelovigen dat denken, hebben ons terdege verdiept in allerhande geloven en zijn gewoon tot de conclusie gekomen dat het allemaal flauwekul is (in onze ogen dus). En dat wij tot die conlcusie gekomen zijn, daar kunnen sommige gelovigen zich gewoon niet mee verenigen. Ze blijven aan je sjorren en trekken.
Op woensdag 18 juni 2003 16:59 schreef SilverMane het volgende:
Wat een enorm fatalistisch en uitzichtloos liedje.
Heel treurig. Maar ik zal je vooral in je waarden laten.
Reddeloos
Maar wat vind je er verder fatalistisch aan? Hij geeft toch alleen maar aan waar hij niet in gelooft? Misschien is hij heel gelukkig en vrolijk wat betreft de dingen waar hij wel in gelooft.
<edit>
Oh, en uitzichtloos is het alleen maar in jouw beleving, omdat dit de deur potdicht doet wat betreft het christendom. Accepteren en respecteren, dat is het enige wat er van je gevraagd wordt.
quote:Het lied is juist bedoelt om de ingezette kruistocht van gelovigen tegen te houden. Hij is niet tegen het geloof, hij wil alleen dat mensen niet aan z'n kop zeuren met dat geloof.
Op woensdag 18 juni 2003 18:21 schreef Koekepan het volgende:
Lijkt me toch erg vermoeiend, zo'n kruistocht tegen het geloof.
quote:Ik zie jou toch echt je ongeloof aan anderen opdringen, welk smoesje je d'r verder ook voor verzint...
Op woensdag 18 juni 2003 18:31 schreef Koerok het volgende:[..]
Het lied is juist bedoelt om de ingezette kruistocht van gelovigen tegen te houden. Hij is niet tegen het geloof, hij wil alleen dat mensen niet aan z'n kop zeuren met dat geloof.
quote:Hij had het kunnen schrijven over elk bedrijf dat reclame maakt. Ik vraag me af waarom "reclame voor geloof" zoveel meer reacties van afkeer oproept?
Op woensdag 18 juni 2003 18:31 schreef Koerok het volgende:[..]
Het lied is juist bedoelt om de ingezette kruistocht van gelovigen tegen te houden. Hij is niet tegen het geloof, hij wil alleen dat mensen niet aan z'n kop zeuren met dat geloof.
quote:Dan mag je me eens even gaan citeren, want zover ik weet voer ik op Fok alleen maar een dicussie OVER het geloof. Ik verdedig een standpunt en dat is heel wat anders dan bekeringsdrang. Van mij hoef je niet van je geloof te vallen hoor.
Op woensdag 18 juni 2003 18:43 schreef Koekepan het volgende:
Ik zie jou toch echt je ongeloof aan anderen opdringen, welk smoesje je d'r verder ook voor verzint...
quote:Juist. En daarom open je zélf tig topics.
Op woensdag 18 juni 2003 18:50 schreef Koerok het volgende:
Ik verdedig een standpunt
quote:Ik wist niet dat het verboden was met anderen in discussie te treden! Mits uiteraard dit geschied op basis van vrijwilligheid en respect voor de ander. Ik denk, dat wat Koerok bedoelt, het gebrek aan deze vrijwilligheid en vooral respect voor de ander is.
Op woensdag 18 juni 2003 19:11 schreef Koekepan het volgende:
Juist. En daarom open je zélf tig topics.
Overigens maken niet alleen gelovigen zich hieraan schuldig, ook 'rationele' mensen willen anderen nog wel eens behandelen als domme 'en...
quote:Ach, hij heeft er keihard om moeten lachen, wat in mijn ogen een superieure vorm van troost is. Maar goed, dat kan aan mij liggen.
Op woensdag 18 juni 2003 19:44 schreef speknek het volgende:
troost put?
quote:ja?
Op woensdag 18 juni 2003 18:16 schreef Koerok het volgende:Accepteren en respecteren, dat is het enige wat er van je gevraagd wordt.
quote:Sinds wanneer gelooft Koekepan?
Op woensdag 18 juni 2003 18:50 schreef Koerok het volgende:[..]
Dan mag je me eens even gaan citeren, want zover ik weet voer ik op Fok alleen maar een dicussie OVER het geloof. Ik verdedig een standpunt en dat is heel wat anders dan bekeringsdrang. Van mij hoef je niet van je geloof te vallen hoor.
quote:en je wilt het op zo'n manier verdedigen dat iedereen je bijvalt,.. want als mensen dat niet doen vind jij ze dom?
Op woensdag 18 juni 2003 18:50 schreef Koerok het volgende:
Dan mag je me eens even gaan citeren, want zover ik weet voer ik op Fok alleen maar een dicussie OVER het geloof. Ik verdedig een standpunt
quote:da's niks anders dan omkeringsdrang
en dat is heel wat anders dan bekeringsdrang. Van mij hoef je niet van je geloof te vallen hoor.
quote:Doe ik dat niet dan? Zit ik gelovigen uit te schelden of zo?
Op woensdag 18 juni 2003 20:14 schreef new_moon het volgende:
ja?
doe dat dan zelf ook,..
Ik vraag mensen dus alleen maar de redenen waarom ze geloven. Ik ga in op die argumenten en zal ze proberen te weerleggen, als ze volgens mij niet kloppen. Ik proberen mensen niet te 'redden'.
quote:Ach so. Dus je vindt dat mensen niet mogen pretenderen de waarheid in pacht te hebben?
Op donderdag 19 juni 2003 11:47 schreef Koerok het volgende:[..]
Doe ik dat niet dan? Zit ik gelovigen uit te schelden of zo?
Nogmaals: Ik voer hier op Fok discussies, vaak over geloof inderdaad. Ik heb daarover een mening en die vertel en verdedig ik. Maar ik pretendeer nooit de waarheid in pacht te hebben en het lied is volgens mij juist geschreven richting mensen die dat wel denken te hebben. Het is het type gelovige die je meewarig aankijkt omdat je 'het' nog niet weet. En zij weten 'het' natuurlijk al wel. En voor de goede orde: andersom is het natuurlijk net zo erg. Ik heb alleen wel de indruk dat mensen die niet geloven, o.h.a. minder radicaal zijn. Dat is ook een van de redenen dat ze niet geloven.Ik vraag mensen dus alleen maar de redenen waarom ze geloven. Ik ga in op die argumenten en zal ze proberen te weerleggen, als ze volgens mij niet kloppen. Ik proberen mensen niet te 'redden'.
quote:mag best, maar anderen mogen dat ook proberen te weerleggen in een discussie...als je daar geen zin in hebt, doe je niet mee aan de discussie.
Op donderdag 19 juni 2003 12:01 schreef nEDerland het volgende:[..]
Ach so. Dus je vindt dat mensen niet mogen pretenderen de waarheid in pacht te hebben?
quote:Dus uiteindelijk probeer je deze mensen te redden uit hun geloofs realiteit....
Op donderdag 19 juni 2003 11:47 schreef Koerok het volgende:
Ik vraag mensen dus alleen maar de redenen waarom ze geloven. Ik ga in op die argumenten en zal ze proberen te weerleggen, als ze volgens mij niet kloppen.
quote:Als een argument voor zijn/haar geloof overtuigend genoeg is, wie ben jij dan om dit argument te ondermijnen/weerleggen? Je spreekt je zelf toch heel erg tegen.
Ik proberen mensen niet te 'redden'.
<typo>
[Dit bericht is gewijzigd door MacMeester op 19-06-2003 13:00]
quote:Omdat een goed argument berust op feitelijke waarheden, of op z'n minst consensus. Iets dat daaraan niet voldoet is geen goed argument, en het staat iedereen vrij om elk argument te trachten te weerleggen met aanwijzen van dit soort mogelijke zwakke punten. Als het argument inderdaad waterdicht is, dan is er niks aan de hand, dus
Op donderdag 19 juni 2003 12:29 schreef MacMeester het volgende:
Als een argument voor zijn/haar geloof overtuigend genoeg is, wie ben jij dan om dit argument te ondermijnen/weerleggen? Je spreekt je zelf toch heel erg tegen.
Ik denk dan ook niet dat iemand zichzelf hier tegenspreekt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |