abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11187738
(volkskrant)
Twaalf zwarten vier jaar onschuldig in de gevangenis

WASHINGTON - De bezem moest door het Texaanse plaatsje Tulia, zo werd agent Coleman in 1999 verteld. Prompt liet hij 10 procent van de zwarten oppakken. Op basis van zijn uit de duim gezogen verklaring zijn velen veroordeeld. Nu is hij als racist aangeklaagd.

Het stadje Tulia in Texas is in rep en roer nadat een rechter de vrijlating had gelast van twaalf gevangenen die volgens burgerrechtenorganisaties het slachtoffer waren geworden van een overijverige, racistische politieagent. Ze waren vier jaar geleden opgepakt wegens drugshandel.
Het lijkt er op dat de politieagent het bewijsmateriaal tegen hen uit zijn duim heeft gezogen. Ze werden gearresteerd na een undercover-operatie van Tom Coleman, een politieagent die door de sheriff van Tulia was aangetrokken om de bezem door het stadje te halen.
Op aanwijzing van Coleman arresteerden agenten in juli 1999 een groep van 46 mensen wegens drugshandel. Veruit de meeste verdachten waren zwart. De golf arrestaties kwam hard aan in de zwarte gemeenschap: bijna 10 procent van de zwarten in Tulia zat van de ene dag op de andere gevangen.

Uiteindelijk werden 38 van de arrestanten veroordeeld wegens drugshandel, hoewel er geen drugs werden gevonden bij hun arrestatie. De zaak tegen hen berustte louter en alleen op de getuigenverklaring van Coleman, die beweerde dat zij hem drugs hadden geprobeerd te verkopen.

Een aantal van de verdachten had vrijwillig een bekentenis afgelegd in ruil voor een lagere straf. Zij kozen daarvoor nadat een van de verdachten, Joe Moore, negentig jaar gevangenisstraf had gekregen wegens handel in cocaïne. Een conservatieve blanke boer uit de omgeving kon echter niet geloven dat Moore, een 60-jarige veehouder, inderdaad schuldig was. Gary Gardner begon een campagne voor zijn vrijlating, maar de protesten sorteerden aanvankelijk weinig effect.

De blanke bevolking van Tulia, een stadje in het armoedige en uiterst conservatieve noorden van Texas, de zogeheten panhandle, stond vierkant achter Coleman, zeker nadat sheriff Larry Stewart hem had geprezen als een uiterst bekwame politieagent.

Gardner wist echter de steun te krijgen van zwarte burgerrechtenorganisaties, zoals de NAACP (National Association for the Advancement of Colored People), en enkele advocatenkantoren uit New York en Washington. Na uitgebreid onderzoek kwamen de advocaten erachter dat er allerlei tegenstrijdigheden zaten in de getuigenverklaring van Coleman.

Zo kon een van de veroordeelden bewijzen dat ze op de dag dat ze geprobeerd zou hebben agent Coleman drugs te verkopen, helemaal niet in de staat Texas was. Aan de hand van een bonnetje van een bank kon worden vastgesteld dat ze op die dag in Oklahoma City was.

Uiteindelijk besloten de autoriteiten de zaak opnieuw te laten onderzoeken door een gepensioneerde rechter. Die kwam er al snel achter dat Coleman zat te liegen, toen hij hem aan de tand voelde over zijn undercover-operatie. Coleman is nu zelf aangeklaagd wegens meineed.

Niettemin blijven veel blanken in Tulia ervan overtuigd dat de veroordeelden wel degelijk terecht vastzaten. Sheriff Stewart weigerde commentaar te leveren op de vrijlating van de twaalf. Hij klaagde er tegenover de pers wel over dat Tulia ten onrechte werd afgeschilderd als een racistisch stadje.

Voor de twaalf vrijgelaten gevangenen is de zaak nog niet helemaal afgelopen. Eerst moet een commissie van de staat Texas die over gratieverleningen gaat, zich nog uitspreken over hun zaak.

Zelfs als dat oordeel in hun voordeel uitvalt, zal het volgens een van hun advocaten nog heel moeilijk zijn voor de ex-gevangenen om weer een normaal leven op te bouwen in het stadje, dat maar vijfduizend inwoners telt. Hij voorspelde dat ze 'zelfs voor spugen' zullen worden gearresteerd, als zij in de toekomst in Tulia blijven.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is nou zo'n verhaal dat eens boven komt drijven endat wel model zal staan voor vele. Onvoorstelbaar dat zoiets kan gebeuren. Prachtig detail dat de zaak aan het rollen komt door een blanke conservatieve buurman die het voor zijn zwarte buurman opneemt.

Maar voor de rest een staaltje treurig conservatisme uit het zuiden van de VS.

pi_11187853
De VS heeft misschien wel het meest corrupte rechtssysteem van de wereld volgens mij

is niet de 1e keer dat je zoiets hoort

pi_11187854
Alsof blanken niet onschuldig in de gevangenis zitten!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 18 juni 2003 @ 10:50:31 #4
39059 QOnline
Jolijt alom
pi_11187867
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef erikh het volgende:
De VS heeft misschien wel het meest corrupte rechtssysteem van de wereld volgens mij

is niet de 1e keer dat je zoiets hoort

Kom op, dit soort dingen gebeuren overal... Kijk maar eens naar het "zwarte" Afrika, daar hébben ze niet eens een rechtssysteem.
pi_11187884
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef Jarno het volgende:
Kom maar met vergelijkbare voorbeelden. Kijk maar eens naar de doodsstraf, hoeveel mensen er uiteindelijk vrijgelaten zijn en wat voor kleur die hadden? Wat wil je met je opmerking?
  woensdag 18 juni 2003 @ 10:52:14 #6
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_11187895
Ik heb een tijd geleden een item over die agent Coleman in een aktualiteiten progamma gezien, ongeloofelijk dat zoiets kan. Hij had geen geluids of beeld opnamenen van de koop, helemaal geen bewijs anders dan zijn woord. Er kwam ook nog een of ander dom wijf aan het woord dat in de juri zat, die had iemand schuldig bevonden omdat ze "een gevoel" had.
Satan Stole My Teddybear
pi_11187898
ja.. erg triest als je zo de laatste jaren van je leven door moet brengen
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_11187909
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef Jarno het volgende:
Kan me niet echt een bericht herinneren van een zwarte politieagent die 46 blanken mensen liet oppakken en 38 van hem liet veroordelen berustend op de verklaring van 1 man.
Wat bedoel je er eigenlijk mee?
pi_11187913
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:41 schreef SCH het volgende:
Dit is nou zo'n verhaal dat eens boven komt drijven en dat wel model zal staan voor vele.
Prachtig, aan de hand van één verhaal trek jij de conclussie dat die wel overal in de VS zal voorkomen. Als mensen hier hetzelfde doen als er een incident met Marokkanen heeft plaatsgevonden sta je op je achterste benen.

Ontopic:
Schandalig gedrag van die politieman, hopelijk wordt hij goed gestraft.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 18 juni 2003 @ 10:55:19 #10
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_11187951
Ja trieste zaak. Hopelijk wordt die agent goed bestraft. 12*4 jaar lijkt me redelijk
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:50 schreef QOnline het volgende:

[..]

Kom op, dit soort dingen gebeuren overal... Kijk maar eens naar het "zwarte" Afrika, daar hébben ze niet eens een rechtssysteem.

Ssst stil amerika moet afgebeeld worden als het slechtste land ter wereld en dat zijn ze toch ook?

[Dit bericht is gewijzigd door SilverMane op 18-06-2003 10:56]

Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_11187958
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:53 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Prachtig, aan de hand van één verhaal trek jij de conclussie dat die wel overal in de VS zal voorkomen. Als mensen hier hetzelfde doen als er een incident met Marokkanen heeft plaatsgevonden sta je op je achterste benen.

Mag ik even zeg. Hoezo aan de hand van 1 verhaal? Als je het nieuws over dit soort zaken een beetje volgt, over justitie, over death row enzovoorts dan is dit het zoveelste verhaal in een lange lange rij. Dus kom niet meteen met zo'n dwaze beschuldiging. Het verschil is misschien dat dit een vrij heftig verhaal is en dat ik het daarom hier plaats. Ik zet niet, zoals vaak wel bij Marokkanen gebeurt hier, ieder particulier incident in de schijnwerpers.

Het gaat niet om die politie-agent alleen. Het gaat om het systeem, zoals je kan lezen.

woensdag 18 juni 2003 @ 10:58:52 #12
57992 kaminawanalaya
hup holland hup
pi_11188016
America is een asociaal kutland wat helemaal is geindoctrineerd door de eigen overheid met gezeik als "the American dream" .
moe en lui tegelijk
  woensdag 18 juni 2003 @ 10:59:15 #13
14513 SilverMane
pi_11188020
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Mag ik even zeg. Hoezo aan de hand van 1 verhaal? Als je het nieuws over dit soort zaken een beetje volgt, over justitie, over death row enzovoorts dan is dit het zoveelste verhaal in een lange lange rij. Dus kom niet meteen met zo'n dwaze beschuldiging. Het verschil is misschien dat dit een vrij heftig verhaal is en dat ik het daarom hier plaats. Ik zet niet, zoals vaak wel bij Marokkanen gebeurt hier, ieder particulier incident in de schijnwerpers.

Het gaat niet om die politie-agent alleen. Het gaat om het systeem, zoals je kan lezen.

Moet je het rechtspraak van indonesie, china of rusland eens gaan bestuderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_11188030
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:59 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Moet je het rechtspraak van indonesie, china of rusland eens gaan bestuderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Of Irak.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_11188035
quote:
Het is me even niet duidelijk wat die landen er mee te maken hebben maar misschien kan je me dat uitleggen?
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:01:01 #16
14513 SilverMane
pi_11188048
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:58 schreef kaminawanalaya het volgende:
America is een asociaal kutland wat helemaal is geindoctrineerd door de eigen overheid met gezeik als "the American dream" .
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:01:49 #17
14513 SilverMane
pi_11188063
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:00 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is me even niet duidelijk wat die landen er mee te maken hebben maar misschien kan je me dat uitleggen?

Dat je een beetje heel erg "narrow minded" ben
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:02:09 #18
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11188073
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Kom maar met vergelijkbare voorbeelden. Kijk maar eens naar de doodsstraf, hoeveel mensen er uiteindelijk vrijgelaten zijn en wat voor kleur die hadden? Wat wil je met je opmerking?

The Guildford Four?
The Birmingham Six?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_11188080
quote:

[..]

Okee, dit rechtvaardigt het systeem in de VS
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:02:26 #20
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_11188084
quote:
Ach gutegut....
Satan Stole My Teddybear
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:02:30 #21
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_11188087
quote:
Bron? Link? Toevoeging tot dit topic?

Lijkt me trouwens het ergste wat er is, onterecht lange tijd vastzitten.

pi_11188110
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:01 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Dat je een beetje heel erg "narrow minded" ben

Hoezo???
Ik heb goede redenen om dit hier te posten. Andere landen profileren zich niet als westerse moderne staten. Over het gevangenissysteem in China en Rusland heb ik geen enkele illusie. Maar Amerika is het land waar we nauw mee samenwerken. Dat is toch een heel andere situatie.

Maar je doet nogal benepen. Ga er liever eens op in. Dit is toch gewoon een feit of mogen dit soort dingen niet aan bod komen? Moet ik erbij zetten: ook in China gebeurt wel eens iets ergs?

pi_11188140
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:02 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

The Guildford Four?
The Birmingham Six?

Sinds wanneer liggen Guildfourd en Birmingham in de VS?
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:05:47 #24
14513 SilverMane
pi_11188149
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:02 schreef paricos het volgende:

[..]

Okee, dit rechtvaardigt het systeem in de VS

Wat rechtvaardigt iets? Is er zoiets als 100% rechtvaardige rechtspraak? Je weet niet waar je het over hebt. Het is triest dat zulke dingen er door heen slippen. Maar hadden wij hier in Nederland ook twee zogenaamde *blanke* verkrachters rondlopen?
  woensdag 18 juni 2003 @ 11:06:31 #25
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11188163
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Sinds wanneer liggen Guildfourd en Birmingham in de VS?

Birmingham, Alabama. Nooit van gehoord dan?

En je specificeerde niet. Trouwens, het feit dat het in Engeland gebeurt lijkt me iets erger dan dat je zoiets opduikt in het zuiden van de VS, waarvan bekend is dat de segregatie daar nog steeds hoogtij viert. Dit in tegenstelling tot het beschaafde, objectieve Engeland.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')