Waar ging het over:
Komende maand gaat er een commissie van de Olympische organisatie beginnen met een rondreis langs de kandidaten voor de Olympische Spelen van 2008 en van het zomer wordt gekozen welk land de organisatie van de OS 2008 krijgt.
1 van die kandidaten is Peking (Beijing). En Peking wordt in de sportwereld geacht als 1 van de grootste kanshebbers. Peking verloor in 1993 met 2 stemmen verschil van Sydney in de race om de OS van 2000. Nu voor de OS 2008 zijn naast Peking ook Istanbul, Toronto, Osaka en Parijs kandidaat. En in dit rijtje wordt Peking dus gezien als de absolute favoriet.
De auteur van het stukje in de NRC vroeg zich (net als mij) af waarop die favorietenrol in godsnaam gebaseerd is, want het past toch compleet niet in de Olympische gedachte om de OS te houden in een land waarbij de laatste 2 jaar > 10.000 leden van de Falong Gong naar werkkampen gestuurd zijn, vele honderden gedood zijn, mensen zomaar gemarteld worden etc. onder een communistisch dictatoriaal regime.
Er werd uiteraard een lijn getrokken naar het WK voetbal van 78 in Argentinie waarbij werd opgemerkt dat de Junta pas in 76 aan de macht kwam en dat de toewijzing van de WK toen al jaren ervoor plaatsgevonden had en dat zoiets moeilijk in anderhalf jaar om te zetten is. Een deelnemend land uitsluiten kan wel kort voor het evenement (Zie de uitsluiting van Joegoslavie voor het WK voetbal 92 in Zweden).
Maar daar het nu om een organiserend land gaat, wat dus niet in 2007 even om te zetten valt, is het dus nu een hot item.
Dus de vraag is, kan, mag Peking de Olympische Spelen van 2008 organiseren?
In politieke kringen zijn er nu de eerste anti-geluiden, hoewel wel voorzichtig. De politiek wil zich immers niet te veel met de sport inmengen. Sport ook niet met politiek andersom, maar kan de OS wel de ogen sluiten voor de mensenrechtensituatie in China om daar de OS te houden? Kan het wel samen, de Olympische gedachte tesamen met het stelselmatig en op grote schaal schenden van mensenrechten in China?
Ik persoonlijk vind van niet, ik vind het absoluut niet passen (En dat is in mijn ogen ook meteen een reden om Istanbul af te schrijven als kandidaat).
Mocht Peking trouwens niet de OS krijgen, dan is dat voor het Chinese regime een enorme grote nederlaag voor de ogen van de hele wereld, omdat ze dan dus al voor de 2e keer gepasseerd worden, en dat terwijl ze kwa faciliteiten aanwezig favoriet zijn onder de kandidaat steden.
Wat zouden jullie er van vinden als Peking de OS van 2008 toegewezen zou krijgen? En wat zouden jullie er van vinden als Peking die juist niet toegewezen zou krijgen, met als hoofdreden de schendingen van de mensenrechten in China?
[Dit bericht is gewijzigd door DIGGER op 19-02-2001 22:27]
quote:Als de Olympische Spelen daadwerkelijk in Beijing georganiseerd gaan worden, neem ik aan dat die door Nederland geboycot worden. Zo niet dan verbrand ik met liefde mijn paspoort.
Op 19 februari 2001 22:25 schreef DIGGER het volgende:
Wat zouden jullie er van vinden als Peking de OS van 2008 toegewezen zou krijgen? En wat zouden jullie er van vinden als Peking die juist niet toegewezen zou krijgen, met als hoofdreden de schendingen van de mensenrechten in China?
En laat de Chinezen zelf ook eens zien wat Westerlijke invloeden zijn en misschien dat door zulk soort evenementen er wat meer ogen worden geopend
Hoe daar nu de hand aan wordt gehouden is ronduit schandalig.
Als je de weeshuizen ziet, waar kinderen verwaarloosd worden, dan huilt je hart.
Het is maar goed dat zoveel mensen over de hele wereld deze kinderen adopteren, voordat ze sterven.
Maar de OS in dat land, zullen uiteraard wel wat openheid geven, hoewel.....
....zullen ze de sporters en het publiek niet verbieden op sommige plaatsen te komen.
Denk het haast wel.
Dus laat maar, doe maar ergens anders, wat mij betreft
quote:Dit media circus bereikt dus wel 2 miljard kijkes, lijkt me een goede basis om daar profijt van te trekken en te gebruiken voor meer dan alleen sport
Op 20 februari 2001 16:34 schreef Ringo het volgende:
De Olympische Spelen, de grootste schijnvertoning ter wereld, het door multinationals geregeerde Mediacircus, Carnaval der Commercie, dat instituut zonder enig serieus engagement, als pressiemiddel voor politieke veranderingen???
Laat me niet lachen...
en..
Ik wilde je niet laten lachen want iemand die zo zuur tegenover de wereld staat is toch niet te helpen
quote:Ja maar dan moet dat wel gebeuren. En als de Chinese organisatie de touwtjes zo strak in handen gaat hebben dat de buitenlandse pers alleen te zien krijgt wat de Chinese overheid wil dat ze te zien krijgt (en geef toe: de kans op zo'n scenario is levensgroot aanwezig), durf ik te stellen dat de Olympische Spelen meer schade berokkenen dat het spektakel iets positiefs oplevert.
Op 20 februari 2001 17:31 schreef Re het volgende:
Dit media circus bereikt dus wel 2 miljard kijkes, lijkt me een goede basis om daar profijt van te trekken en te gebruiken voor meer dan alleen sport
quote:Ik sta niet zo zeer zuur tegenover de wereld als wel bijzonder vijandig tegenover Samaranch en zijn vazallen. Je moet wel heel erg naïef zijn, daar iets positiefs van te verwachten.
Ik wilde je niet laten lachen want iemand die zo zuur tegenover de wereld staat is toch niet te helpen
Van mij mogen ze de hele OS en het gezeik eromheen compleeet afschaffen, want met sport heeft het al lang niks meer te maken. Het is enkel en alleen fysiek en materialistisch machtsvertoon, en voor de onfortuinlijken die daar niet in mogen delen, is er nog altijd een leuke troostprijs, nl. de verslagen en samenvattingen op Studio Sport.
[Dit bericht is gewijzigd door Dubbelzuurrr op 20-02-2001 20:33]
En nu zou het een zelfzuchtige organisatie als het IOC worden toegestaan om China te fêteren op een mondiaal sport- en media-evenement dat zijn weerga niet kent? Een spektakel dat de afgelopen decennia telkens niets anders bleek te zijn dan een toeristisch-commercieel paradepaardje van het organiserende land? Moeten we de Chinese overheid echt een instrument in handen geven waarmee ze naar eigen goeddunken ten overstaan van de hele wereld kunnen verheerlijken wat ze willen verheerlijken, en onder de tafel kunnen stoppen wat men 'buiten' niet mag zien?
Ik dacht het niet. Boycotten mocht het zover komen.
En laat China eerst maar wat aan de mensenrechten situatie doen alvorens de OS toegewezen te krijgen, ipv de illusie te koesteren dat het werkt om eerst ze de OS toe te wijzen waarna daardoor de mensenrechtensituatie zal verbeteren (dat soort gedachten hebben immers nog nooit gewerkt).
En dat China dan een wereldmacht is, doet niet ter zake vind ik. Als Theheran zich kandidaat zou stellen en over de beste faciliteiten zou beschikken neem ik aan dat ze ook een resuluut 'vergeet het maar' zullen krijgen ivm de mensenrechtensituatie aldaar.
maar ja, China, groot land, belangrijke economische groeimarkt voor het Westen, dan krijg je meteen die retenlikkers die ze niet durven af te vallen.
In mijn ogen is het heel simpel: De politieke situatie, de mensenrechtensituatie aldaar past niet in het beeld van de Olympische gedachte, dus verdienen ze onder geen enkel beding die OS. Al die politieke en economische argumenten doen niet ter zake. En het ze toewijzen van de OS met als voorwaarde dat ze dan iets aan die mensenrechtensituatie verbeteren is een utopie, dus ook dat mag geen argument zijn.
quote:Als het IOC zich nu echt zou bekommeren om mensenrechten en zou denken met de Spelen veranderingen te forceren, zou ik ze nog van naïviteit kunnen betichten... Nu is het alleen maar kille schijnheiligheid.
Op 21 februari 2001 14:57 schreef DIGGER het volgende:
En laat China eerst maar wat aan de mensenrechten situatie doen alvorens de OS toegewezen te krijgen, ipv de illusie te koesteren dat het werkt om eerst ze de OS toe te wijzen waarna daardoor de mensenrechtensituatie zal verbeteren
Zolang Coca-Cola nog de hoofdsponsor is van het gebeuren, mag het IOC trouwens zelf ook de handen niet in onschuld wassen...
Als je je oordeel baseert op wat ik dan maar 'directe mensenrechtenschending' zal noemen, in de zin van onjuist -of onmenselijk- handelen van de overheid, in eigen land, ten aanzien van de eigen bevolking, dan kun je inderdaad zeggen dat China absoluut geen recht heeft de OS te organiseren. Maar om jezelf als westers land dan maar weer es goed op de borst te kloppen en te verkondigen dat het hier dan wel zonder gewetensbezwaren gehouden zou mogen worden, is ook niet geheel zuiver. Is het niet zo dat een groot deel van bijv. de sponsoren zelf indirect verantwoordelijk is voor schending van de mensenrechten in talloze landen? -Onderbetaalde- Kinderarbeid wordt nl. ook als schending van de mensenrechten gezien. Westerse overheden gingen en gaan zelf ook niet al te coulant om met het welzijn van de Derde Wereldlanden en haar bevolking [“Westerse wereld heeft economisch gezien baat bij temperatuurstijging van 1 á 2 graden, derde wereldlanden gaan er onherroepelijk op achteruit”- dus die 1 á 2 graden kan nog net]. Alleen is het dan niet in eigen land, en zijn er weinig concrete voorbeelden aan te dragen zonder het hele web van economische en politieke motieven door de jaren heen bloot te moeten leggen. Dus als je schending van de mensenrechten aandraagt als reden voor weigering, kun je ook consequent blijven en het uit globaal -en historisch- perspectief doen.
Maarja, dan wordt het weer te moeilijk, dan moet het westerse gedachtengoed zelf inboeten aan geloofwaardigheid en integriteit, dus laten we dat dan maar niet doen. De vraag is waar je de grens trekt. (Die grens hoef je idd misschien niet te trekken als je een duidelijk onderscheid maakt tussen de economische en politieke sector, maar niemand kan dat eigenlijk meer sinds de 2 steeds nauwer met elkaar verbonden raken).
China hanteert een onderdrukkende regeringsvorm, en werkt degenen die daar tegenin proberen te gaan, op een rigoreuze en directe manier tegen, en probeert dat zoveel mogelijk in het ongewisse te laten. Maar is dat qua opzet niet precies hetzelfde als waar de NAVO en andere Westerse organen voor opgezet zijn? Het onderdrukken van andersgezinden, wat hun ideologie dan ook moge inhouden? Wie bepaalt wat goed of slecht is?
Het is natuurlijk makkelijk om alleen het direct (on)zichtbare deel te veroordelen, maar het gaat abstract gezien niet om de lijken, gemartelden en verminkten, en de in de kiem gesmoorde vrijheid van meningsuiting, maar om het concept dat erachter steekt. En dat is overal ter wereld hetzelfde, alleen wordt er een andere invulling aan gegeven, en wordt de perceptie t.o.v. van alles wat afwijkt constant gemanipuleerd (Zie bijv. Falun Gong, maar ook David Koresh). Met het verwerpen van China zou je dus in feite jezelf verwerpen, alleen is het dan niet evident dat je dat doet, omdat er te veel tussen zit waar je doorheen zou moeten wroeten –precies zoals we het willen- ; Omdat het indirecte mensenrechtenschending is die volledig op diepgewortelde historische causale verbanden steunt, die nooit helemaal blootgelegd zullen worden, maar die er wel voor gezorgd hebben -en er nog steeds voor zorgen- dat wij nu pisrijk zijn...
Miscchien is een jaarlijks terugkerende mondiale punnikwedstrijd zonder sponsoren en media-aandacht een goed idee..
-Ik blijf het vreemd vinden dat er zo ontzettend veel mensen zijn die er zomaar weer zonder moeite van uit kunnen gaan dat al het westerse per definitie goed is, en de rest slecht.. En vanuit dat standpunt zo makkelijk denken te kunnen oordelen en daarbij op sommige vlakken zeer selectief te werk gaan..
quote:[wel 4/5 offtopic
Geplaatst door evert - maandag 12 februari 2001 01:00:Hoe je het wendt of keert, deze staatsvorm druist tegen alles in waar wij als nederlanders zo graag voor staan.
En trouwens, als we geen handel meer mochten drijven of sporten met landen waar iets niet in orde is, dan zouden we een klein, geisoleerd arm kutlandje worden. Dus liever realistisch werken aan stabiliteit dan (onbedoeld?) tegenstellingen vergroten door goedbedoeld een gebaar af te geven. Het feit dat Bush dat nu doet is al erg genoeg, hij doet dat echt niet omdat hij zo begaan is met al die arme Chinezen maar eerder voor succes in eigen land waar de grote conservatieve gemeenschap het liefst een scherpe houding ziet tegen alles wat met communisme te maken heeft en waar de beste man dus stemmen of goodwill kan winnen.
De organisatie zal wel in orde zijn, alleen zielig voor al die mensen die in de loop van 2008 de stad uit worden gedeporteerd als 'sociaal of esthetisch' ongewenst.
quote:Ik heb wel bewondering voor die Anne, zou het gewaardeerd hebben als W.A. ook eens een standpunt durfde in te nemen.
Prins zwijgt over Peking
Willem-Alexander zegt niet of en hoe hij stemt over Olympische kandidatuur
Kroonprins Willem-Alexander is niet bereid mee te delen welke stad vrijdag zijn stem krijgt, als het Internationaal Olympisch Comité de stad kiest waar in 2008 de Olympische Spelen worden gehouden. De Britse prinses Anne, net als Willem- Alexander lid van het IOC, maakte zondag bekend dat zij gezien de schendingen van mensenrechten in China tegen Peking zal stemmen. De Nederlandse kroonprins wenst zijn keuze echter geheim te houden, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst desgevraagd.
pas als WA's (klein)kind wil gaan trouwen met iemand uit China zal de gehele politiek er schande van spreken
quote:Is weer een erg zinnige en ontopic reactie van je Waspman.
Op woensdag 11 juli 2001 23:09 schreef waspman het volgende:
de politiek zal er niet moeilijk over doen, over die spelen in Pekingpas als WA's (klein)kind wil gaan trouwen met iemand uit China zal de gehele politiek er schande van spreken
quote:you're welcome
Op woensdag 11 juli 2001 23:12 schreef golfer het volgende:[..]
Is weer een erg zinnige en ontopic reactie van je Waspman.
quote:Inderdaad.
Op woensdag 11 juli 2001 19:14 schreef golfer het volgende:Ik heb wel bewondering voor die Anne, zou het gewaardeerd hebben als W.A. ook eens een standpunt durfde in te nemen.
Ik hoop ook echt op Toronto of Parijs en hoop dat het IOC niet zwicht voor Beijing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |