FOK!forum / General Chat / Militair voertuig onder trein: 2 doden
SCHdinsdag 17 juni 2003 @ 12:56
De omgeving staat onder stroom -net gebeurd, in Nederland.
bron: radio 1

Doden bij treinongeval in Drenthe

Bij een botsing tussen een lege materiaaltrein en een pantservoertuig zijn twee doden gevallen. Dat meldt een politiewoordvoerder.

Het ongeval gebeurde op een overweg van de oude provinciale weg tussen Assen en Beilen. De omgeving is afgezet vanwege elektrocutiegevaar. Over de oorzaak is nog niets bekend.

[Dit bericht is gewijzigd door SCH op 17-06-2003 12:58]

KreKkeRdinsdag 17 juni 2003 @ 13:02
Overigens vaag dat de omgeving onder stroom staat.

En is het vandaag toevallig nationale treinongeluk dag of iets dergelijks?

Disorderdinsdag 17 juni 2003 @ 13:09
Hoe weten ze überhaupt eigenlijk dat de omgeving onder stroom staat? Hebben ze daar een testprocedure voor?
mdeendinsdag 17 juni 2003 @ 13:11
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 13:02 schreef KreKkeR het volgende:
Overigens vaag dat de omgeving onder stroom staat.
Waarschijnlijk is de bovenleiding naar beneden gekomen en staat daar nog spanning op. Kun je beter niet in de buurt komen.
H3NKdinsdag 17 juni 2003 @ 13:15
ik zag net op de snelweg (tussen groningen en assen) wel een oplegger met een tank erop. Dat ding was in "desert storm" camouflage. Misschien dat dat em was.

Ik weet niet wat voor tank hoor maar hij zag er ongeveer zo uit. De kleur klopt iig

[Dit bericht is gewijzigd door H3NK op 17-06-2003 13:24]

sp3cdinsdag 17 juni 2003 @ 13:35
alle treinstellen van de NS zijn voor zover ik weet allochtonen (jaja dat verklaart de vertraging ) want we hebben volgens mij geen treinenbouwers meer in Nederland
sp3cdinsdag 17 juni 2003 @ 13:39
mwah ff serieus er zijn wel 2 doden gevallen natuurlijk hé

is er al wat meer over bekend eigenlijk?
Bij Assen zit geloof ik veel landmacht (Johan Friso kazerne?) enzo dus ik neem aan dat het wel om Nederlanders gaat

Disorderdinsdag 17 juni 2003 @ 13:43
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 13:15 schreef H3NK het volgende:
Ik weet niet wat voor tank hoor maar hij zag er ongeveer zo uit. De kleur klopt iig
[afbeelding]
Dat is een Bradley fighting vehicle.
sp3cdinsdag 17 juni 2003 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 13:43 schreef Disorder het volgende:

[..]

Dat is een Bradley fighting vehicle.


ja kan ook een YPR zijn natuurlijk die lijken er sterk op maar die kleur zou niet moeten kloppen volgens mij

H3NKdinsdag 17 juni 2003 @ 14:10
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 13:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja kan ook een YPR zijn natuurlijk die lijken er sterk op maar die kleur zou niet moeten kloppen volgens mij

[afbeelding]


Ja precies daarom dacht ik dat het een bradley was.
ik speel teveel desertcombat, ik weet het
Klingdinsdag 17 juni 2003 @ 14:25
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 13:35 schreef sp3c het volgende:
alle treinstellen van de NS zijn voor zover ik weet allochtonen (jaja dat verklaart de vertraging ) want we hebben volgens mij geen treinenbouwers meer in Nederland
Sinds Werkspoor Utrecht in 1970 dicht ging niet meer, inderdaad.
De meeste nederlandse treinen komen van net over de grens, bij Bombardier Aken vandaan.
Elevationdinsdag 17 juni 2003 @ 14:33
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 12:56 schreef SCH het volgende:
Het ongeval gebeurde op een overweg van de oude provinciale weg tussen Assen en Beilen.
Vaag?

Ben igg blij dat ik vanmiddag geen tentamen heb.

Pantservoertuig zal wel uit Havelte komen: open dag v/d landmacht.

super_hondadinsdag 17 juni 2003 @ 16:28
net toch me vader maar ff gebeld, die is namenlijk in assen gelegerd. hij wist ook niks te vertellen over wat er nou gebeurd is.

(was wel ff schrikken toen ik hoorde dat er twee doden waren gevallen, vooral omdat me pa ook met pantservoertuigen rijd)

ondeugenddinsdag 17 juni 2003 @ 17:24
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 12:56 schreef SCH het volgende:
De omgeving staat onder stroom -net gebeurd, in Nederland.
bron: radio 1

Doden bij treinongeval in Drenthe

Het ongeval gebeurde op een overweg van de oude provinciale weg tussen Assen en Beilen.


quote:
Bij Assen zit geloof ik veel landmacht (Johan Friso kazerne?) enzo dus ik neem aan dat het wel om Nederlanders gaat
Het klopt inderdaad dat er bij Assen veel landmacht zit. Vlakbij de plek van het ongeluk zit ook een groot oefenterrein van Defensie.

Hoe dan ook is het weer erg triest dat er weer 2 jonge levens zijn weggevallen.

robhdinsdag 17 juni 2003 @ 18:20
Puin geruimd en naar GC.
-Mk-dinsdag 17 juni 2003 @ 19:39
Deze is het:

dutchmagedinsdag 17 juni 2003 @ 19:41
wow....
Lightdinsdag 17 juni 2003 @ 19:42
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 17:24 schreef ondeugend het volgende:

Hoe dan ook is het weer erg triest dat er weer 2 jonge levens zijn weggevallen.


Is dan al bekend of de slachtoffers in de tank zaten?
LuQasdinsdag 17 juni 2003 @ 19:43
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 13:39 schreef sp3c het volgende:
mwah ff serieus er zijn wel 2 doden gevallen natuurlijk hé

is er al wat meer over bekend eigenlijk?
Bij Assen zit geloof ik veel landmacht (Johan Friso kazerne?) enzo dus ik neem aan dat het wel om Nederlanders gaat


Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
tvlxddinsdag 17 juni 2003 @ 19:45
Als Saddam nou had geïnvesteerd in treinstellen, maar nee hoor.
vaagseldinsdag 17 juni 2003 @ 19:46
Ik hoop niet dat die 2 doden geëlectrocuteerd zijn
lafferdinsdag 17 juni 2003 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 19:39 schreef -Mk- het volgende:
Deze is het:

[afbeelding]


lijkt op een YPR
Sitethiefdinsdag 17 juni 2003 @ 19:50
Mijn vader is aalmoezenier in Havelte en is daar nu heen geestelijke bijstand geven. Zal als ie thuis komt om wat details vragen...
Sitethiefdinsdag 17 juni 2003 @ 19:51
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 19:47 schreef laffer het volgende:

[..]

lijkt op een YPR


Een leopard had afhankelijk van de snelheid van de trein als een soort stootblok gewerkt
Maar ik denk iid ook dat het een YPR is
MaartenGrendeldinsdag 17 juni 2003 @ 19:56
Het ging dus om een ongeval op een onbewaakte overgang.
De twee dodelijke slachtoffers zijn militairen die in het voertuig zaten.
Er zaten drie militairen in, maar ééntje wist tijdig uit het voertuig te ontsnappen.
De machinist van de trein, die verder leeg was raakte ook gewond.
Sitethiefdinsdag 17 juni 2003 @ 19:57
waarschijnlijk was het zoiets
Summertimedinsdag 17 juni 2003 @ 19:58
Ik denk dat de machinist niet wist wat hem overkwam...
ZO'n dsing op de baan en dan geen kant opkunnen...
SHERMANdinsdag 17 juni 2003 @ 21:11
ik dacht dat je in zo ding toch wel redelijk veilig zit
sweekdinsdag 17 juni 2003 @ 21:13
Wow... .
Er zijn al bijna geen onbewaakte spoorovergangen meer... maar met zo'n traag en niet wendbaar voertuig ga je er toch zeker niet over rijden? .
I.R.Baboondinsdag 17 juni 2003 @ 21:16
Die pantservoertuigen van tegenwoordig.
Isabeaudinsdag 17 juni 2003 @ 21:16
En er rijden nog steeds geen treinen en ik moet zo naar m'n werk in Assen. Ben benieuwd.
Jernau.Morat.Gurgehdinsdag 17 juni 2003 @ 21:18
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:16 schreef Isabeau het volgende:
En er rijden nog steeds geen treinen en ik moet zo naar m'n werk in Assen. Ben benieuwd.
Dat wordt samengeperst in een benauwde bus zitten.
Dr_Flashdinsdag 17 juni 2003 @ 21:21
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:11 schreef SHERMAN het volgende:
ik dacht dat je in zo ding toch wel redelijk veilig zit
Om eerlijk te zijn, dat dacht ik eigenlijk ook. Howel zo'n trein nog altijd gauw 5 keer zoveel weegt als een tank. Wat weegt een YPR eigenlijk? Vast geen 60 ton? 20 misschien? Beetje trein weegt zo 200 ton. Maar inderdaad, dat moet een behoorlijke smakkerd geweest zijn. En tegen een YPR.... dat is wat anders dan een nissan micra aan kreukels rijden. Dat moeten al die mensen in die trein gemerkt hebben......

<<edit>> of je leest de openingspost nog eens door: een lege materiaaltrein

<</edit>>

Z.v.Cdinsdag 17 juni 2003 @ 21:37
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:13 schreef sweek het volgende:
Wow... .
Er zijn al bijna geen onbewaakte spoorovergangen meer... maar met zo'n traag en niet wendbaar voertuig ga je er toch zeker niet over rijden? .
Als er iets wendbaar is dan is dat wel een YPR. Een ruk aan zo'n hendel en hij staat al de andere kant op. En wat vind je traag? Ik geloof dat die YPR de 80km/u wel halen.
Die bepantsering is natuurlijk alleen bedoeld tegen munitie. Dat die twee inzittende om het leven kwamen heeft misschien te maken dat zo'n YPR totaal geen kreukelzone heeft.
Roelliodinsdag 17 juni 2003 @ 21:42
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:37 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Dat die twee inzittende om het leven kwamen heeft misschien te maken dat zo'n YPR totaal geen kreukelzone heeft.


Je knalt binnenin vanuit totale stilstand in een fractie van een seconde met 70 tot 100 kilometer p/u alle kanten op. Net alsof je een wesp een paar keer flink schudt alsie in een bekertje gevangen zit.
sweekdinsdag 17 juni 2003 @ 21:49
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:37 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Als er iets wendbaar is dan is dat wel een YPR. Een ruk aan zo'n hendel en hij staat al de andere kant op. En wat vind je traag? Ik geloof dat die YPR de 80km/u wel halen.
Die bepantsering is natuurlijk alleen bedoeld tegen munitie. Dat die twee inzittende om het leven kwamen heeft misschien te maken dat zo'n YPR totaal geen kreukelzone heeft.


Maar hoe zit het met snelheid bij het optrekken bvb?
Nouja, sowieso zou ik gewoon nooit over een onbewaakte spoorwegovergang gaan...
generalistdinsdag 17 juni 2003 @ 21:49
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 19:57 schreef Sitethief het volgende:
waarschijnlijk was het zoiets
Hier de info maar even, voor hen die te lui zijn om te klikken:
quote:
Specificaties
Lengte 5258 mm, Breedte 2819 mm, gewicht leeg 120 kN, gewicht gevechtsklaar 135 kN, motor 6 cilinder diesel; 191 kW, bemanning 3-10, bewapening 25 mm kanon coaxiale mitrailleur 7,62 mm.


Achtergrondinformatie
De YPR-765 is het standaard gevechtsvoertuig voor de pantserinfanterie van het 1 GE/NL legerkorps en wordt in de voorste linies gebruikt om infanteristen snel en beschermd te verplaatsen. Het pantserrupsvoertuig is opgewassen tegen vrijwel alle terreinomstandigheden en is amfibisch inzetbaar. De terreinvaardigheid is zo groot, dat de pantserinfanteristen samen kunnen optreden met de Leopard-tanks, zoals bij oefeningen steeds gebeurt.
Naast de YPR-?pantserrups infanterie? zijn er ook andere YPR-765 type voertuigen, bijvoorbeeld voor vrachtvervoer, anti-tank optreden, gewondentransport en verkenning of commandovoerings-doeleinden.


Lightwoensdag 18 juni 2003 @ 00:28
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:49 schreef sweek het volgende:

[..]

Maar hoe zit het met snelheid bij het optrekken bvb?


Ik denk niet dat een tank zo heel traag is bij het optrekken. Je moet toch ook nog een beetje vlot weg kunnen komen als je beschoten wordt ofzo

En 'k kan me van de open dag bij de Landmacht afgelopen weekend nog herinneren dat een Leopard tank in 10 seconden helemaal rond kan draaien (dus 360 graden). En da's dus de tank zelf, de schutkoepel draait in 9 seconden rond.

quote:
Nouja, sowieso zou ik gewoon nooit over een onbewaakte spoorwegovergang gaan...
Niet als het enigzins te vermijden is iig.
Mikkiewoensdag 18 juni 2003 @ 02:05
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 00:23:23 ]
dwergwoensdag 18 juni 2003 @ 09:33
quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 21:49 schreef sweek het volgende:
Maar hoe zit het met snelheid bij het optrekken bvb?
Als je wilt, kun je de klinkers uit de straat rijden. Dat zie ik een Golf GTI nog niet doen.
Captain_Chaosvrijdag 20 juni 2003 @ 18:25
Het is een YPR 765 PRI (pantser rups infanterie) 14 ton weegt-ie.

Ik ben chauffeur geweest van zo'n ding.

Het is een Commando-bak zonder geschutstoren.

Die bak zelf houdt het wel uit maar je zit als chauffeur los op een tractorzitje. Je bent kansloos dus................

Trekken doet-ie overigens als een kogel........tweetakt diesel he....

Vroemmmmmm.............

SHERMANvrijdag 20 juni 2003 @ 20:05
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 18:25 schreef Captain_Chaos het volgende:


Die bak zelf houdt het wel uit maar je zit als chauffeur los op een tractorzitje. Je bent kansloos dus................


twee doden. met zijn tweeen op zo stoeltje?
Dr_Flashvrijdag 20 juni 2003 @ 20:30
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 20:05 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

twee doden. met zijn tweeen op zo stoeltje?


Ja als die bak het toch wel houdt, waarom monteren ze daar niet gewoon lekkere Recaro's met 6puntsgordels?