Alvast bedankt
een heleboel sites waar je bouwpakketten kunt kopen, maar ook boeken over hoe e.e.a. zelf te bouwen
een zelfbouwpakket is misschien een leuk begin voor je eerste guitaar..? en dan later een model maken helemaal volgens eigen idee.?
Ik wil ooit echt een eigen ontwerp maken en die gaan bouwen, maar dat zal er wel nooit van komen ben ik bang voor
quote:Dat lijkt me een beetje saai... Das meer een kwestie van in elkaar schroeven. Maar bedankt ik ga eens kijken waar je dat in Nederland kan krijgen!
Op maandag 16 juni 2003 23:45 schreef _joepie_ het volgende:
kijk eens op de volgende links...een heleboel sites waar je bouwpakketten kunt kopen, maar ook boeken over hoe e.e.a. zelf te bouwen
een zelfbouwpakket is misschien een leuk begin voor je eerste guitaar..? en dan later een model maken helemaal volgens eigen idee.?
begin maar met het laatste
quote:lol ik vond net toevallig een natuur & techniek uit augustus 2002 waar daarvoor een handleiding in staat. ik ga misschien voor anw praktische opdracht een elektrische gitaar bouwen
Op maandag 16 juni 2003 23:37 schreef LifeTap het volgende:
Hoi,
Aangezien ik veel tijd over heb, heb ik me voorgenomen zelf een (electrische)gitaar te gaan bouwen. Ik heb al gehoord dat het veel werk is, maar hoe moet ik nou beginnen? Ik heb ook een LP model al uit m'n hoofd gezet (moeilijke nek) en heb besloten voor een Tele achtig model te gaan. Zijn er goede sites voor waar het stap voor stap voordoen (liefst met plaatjes)?
En waar kan je het best terecht voor hout? Ik heb gehoord dat je het beste maple (esdoorn) voor de neck en ply (triplex) voor de body kan gebruiken... Klopt dat?
Naja post hier al je zelf bouw tips!Alvast bedankt
Van die vent heb ik toen een rondleiding gehad in zijn werkplaats waar hij ook zelf gitaren bouwt/repareert.
Misschien de moeite waard om daar een keer heen te gaan?
als je slim bent ga je in de winkel een aantal gitaren bespelen en vraag desnoods naar de houtsoort, wat het verschil in klank is tussen bijv. een strat met alder of baswood body enz. (ik weet ff de nederlandse namen niet voor die houtsoorten)
als je dan je keuze hebt gemaakt kun je een gitaar naar eigen smaak bouwen, body, hals, toets van het soort hout wat jij wil. (eventueel een top of semi-accoustische hollingen aanbrengen)
quote:maple vopor de body??? noem jij mij een bekende gitaar met een maple body en ikg eef je een beirjte
Op dinsdag 17 juni 2003 10:15 schreef --H-I-M-- het volgende:
ik zou voor de body maple (esdoorn) gebruiken, want dat is toch wel vaak het best klinkende hout!
Ik deenk dat je het best een linden (basswood) body met een maple (esdoorn) top kunt nemen voor een mooie gebalanceerde klank, maar dat is allemaal een kwestie van smaak.
Verder is het maken van een gitaar zonder houtervaring niet t e doen, er zijn wel zelfbouw pakketten te krijgen of je kunt je gitaar in naar jouw specificaties gemaakte delen bestellen bij warmoth (usa) of vox humana (nl maar duur) en dat in elkaar draaien etc.
ik heb zelf ook een zelfbouw kit in elkaar gezet, heelv eel aan gemodificeeerd, is leuk afgelopen.
quote:Kijk het wordt m'n eerste zelfbouw gitaar. Niet al te professioneel dus. Triplex is lekker goedkoop dus dan maakt het niet zo heel veel uit als ik een foutje maak...
Op dinsdag 17 juni 2003 10:48 schreef DJRoberto1978 het volgende:
ik zou in geen geval triplex gebruiken voor je plank, dan kun je net zo goed een gitaar van 100-200 euro kopen!als je slim bent ga je in de winkel een aantal gitaren bespelen en vraag desnoods naar de houtsoort, wat het verschil in klank is tussen bijv. een strat met alder of baswood body enz. (ik weet ff de nederlandse namen niet voor die houtsoorten)
als je dan je keuze hebt gemaakt kun je een gitaar naar eigen smaak bouwen, body, hals, toets van het soort hout wat jij wil. (eventueel een top of semi-accoustische hollingen aanbrengen)
quote:Ja, maar triplex is niet eens echt hout te noemen... Dat zou ik echt niet doen.
Op dinsdag 17 juni 2003 11:16 schreef LifeTap het volgende:[..]
Kijk het wordt m'n eerste zelfbouw gitaar. Niet al te professioneel dus. Triplex is lekker goedkoop dus dan maakt het niet zo heel veel uit als ik een foutje maak...
Ik wil sowieso niet honderden euro's aan hout besteden zolang ik niet veel ervaring heb...
http://members.lycos.nl/ajgp/
http://www.geocities.com/Athens/4469/index.html
http://www.buildyourguitar.com/
http://www.mimf.com/
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi
Nog 1 tip: als je nooit een hals gemaakt hebt, begin er niet aan. Het gaat de de eerste 9 van de 10 keer fout.
Edit: wat je ook doet, gebruik geen triplex als je ook nog geluid uit dat ding wil krijgen, of het moet echt om te oefenen zijn. Veel gebruikte houtsoorten zijn Essen (ash), Elzen (alder) of Esdoorn (maple).
Mijn vader heeft ooit ook een gitaar gebouwd, wel een akoestische
dat ding schijnt van massief eiken te zijn met uitgeholde klankkamers...
dat kun je dus ook gebruiken, ik zou zeggen hak een boom om haha
quote:Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? En hoeveel kostte het?
Op dinsdag 17 juni 2003 10:59 schreef LenL het volgende:[..]
ik heb zelf ook een zelfbouw kit in elkaar gezet, heelv eel aan gemodificeeerd, is leuk afgelopen.
En: bedankt voor de tips iedereen!
Of alleen het houtwerk
quote:Er komt geen tremolo op. Maar ik ben wel van plan de body en slagplaat zelf te maken... De elementen koop ik
Op dinsdag 17 juni 2003 19:41 schreef BrianMay het volgende:
Ga je alles zelf maken? body, slagplaat, tremolo systeem, elementen enzo?Of alleen het houtwerk
mijn verbouw projectje......
quote:Elementen zou ik sowieso gaan kopen, dat kan nooit goed gaan...
Op woensdag 18 juni 2003 10:39 schreef da_rippah het volgende:
Goede elementen zelf maken lijkt me wel een heel lastig klusje... Een goede body trouwens ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |