quote:op tip van dutchblood
Op woensdag 23 juli 2003 15:13 schreef uppie83 het volgende:
Ok, aangezien mijn auto kopen niet doorgaat, ga ik voor nummer 2 op mijn lijstje....een digitale camera. Ik wil gaan fotograferen als uitlaatklep voor bepaalde dingen hierdoor wil ik dus wel een goeie.Om een of andere reden heb ik me vooral gefocusd op Casio (ik weet niet of dit een goed idee is, maar ik hoor hier weinig/geen slechte ervaringen over). Ik snap alleen geen hout meer van de series.
Je heb een G serie en een axx serie. In beide series heb je geloof ik een soortgelijke camera (of ik zie het fout). En ik zie tot mijn verbazing bij pricewatch op tweakers.net dat de G2 en G5 even duur zijn en de G3 weer wat goedkoper.
Ik wil dus een camera die niet zo snel last heeft van het verschil van licht naar donker, veel instelmogelijkheden, liefst de mogelijkheid om net als bij anologe camera's door zon kijkgat (of hoe dat ook heet) te kijken, liefst een reeks plaatjes snel achter elkaar kunnen schieten en veel instelmogelijkheden heeft (en uiteraard mooie beeldkwaliteit, maar dat spreekt voor zich)
Budget : rond de 600 a 700 euro
quote:Een wel heel bijzondere reden om een camera te kopen
Op woensdag 23 juli 2003 15:13 schreef uppie83 het volgende:
Ok, aangezien mijn auto kopen niet doorgaat, ga ik voor nummer 2 op mijn lijstje....een digitale camera. Ik wil gaan fotograferen als uitlaatklep voor bepaalde dingen hierdoor wil ik dus wel een goeie.
quote:Ik ga Casio niet aan-/afraden, er zijn voldoende onafhankelijke reviewsites die hun oordeel over Casio camera's geven. Maar feit is dat Casio van oudsher geen camera-fabrikant is.
Om een of andere reden heb ik me vooral gefocusd op Casio (ik weet niet of dit een goed idee is, maar ik hoor hier weinig/geen slechte ervaringen over). Ik snap alleen geen hout meer van de series.
quote:Gaat dit niet over Canon? Canon is één van de grote camera-fabrikanten, en zowel de camera's uit de Gx en de Axx serie zijn erg goed.
Je heb een G serie en een axx serie. In beide series heb je geloof ik een soortgelijke camera (of ik zie het fout). En ik zie tot mijn verbazing bij pricewatch op tweakers.net dat de G2 en G5 even duur zijn en de G3 weer wat goedkoper.
De Gx-serie is meer op de semi-pro geënt, veel bedieningsmogelijkheden, goede, lichtsterke lens en een ontzettend handig draaibaar LCD-scherm.
De Axx-serie is wat vriendelijker geprijsd, wat kleiner en lichter en meer bedoeld voor de wat minder veeleisende amateur.
quote:Kun je uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?
Ik wil dus een camera die niet zo snel last heeft van het verschil van licht naar donker,
quote:Dat zit je bij de Gx zeker goed, maar ook de meest recente Axx-camera's (A60 & A70) hebben veel instelbare mogelijkheden.
veel instelmogelijkheden,
quote:
liefst de mogelijkheid om net als bij anologe camera's door zon kijkgat (of hoe dat ook heet) te kijken,
Dat heet een optisch zoeker. Let wel: bij een spiegelreflex kijk je dmv. een prisma en een spiegel door de lens van de camera. Bij een compactcamera (zowel digitaal als conventioneel) kijk je door een apart lenzensysteem over de lens heen.
quote:Burst-modus hebben vrijwel alle moderne camera's wel.
liefst een reeks plaatjes snel achter elkaar kunnen schieten
quote:Dat zei je al
en veel instelmogelijkheden heeft
quote:Dat is een kwestie van voorbeeldfoto's bekijken. In de FAQ vind je wat links naar reviewsites waar je die kunt bekijken.
(en uiteraard mooie beeldkwaliteit, maar dat spreekt voor zich)
quote:De G3 of G5 zou een optie kunnen zijn, maar als je eisen wat lager liggen hou je met een A70 flink wat geld in je zak en maak je toch mooie foto's.
Budget : rond de 600 a 700 euro
[edit]
Ik ben dus wel een beginner, maar wil gewoon mooie plaatjes schieten. Als je een goede reden weet om ook naar een ander merk te kijken doe ik dat uiteraard ook.
En wat ik bedoel met van licht naar donker is dat sommige camera's moeite hebben zich snel aan te passen aan wisselende lichtsterkte's waardoor je dus vaak onderbelichte foto's heb en geen bal ziet.
[/edit]
quote:Geeft niks, maar er zit nogal een verschil tussen.
Op donderdag 24 juli 2003 15:24 schreef uppie83 het volgende:
Sorry gaat idd over Canon, maar ja Ca- non en Ca- sio tja maak nog wel eens een foutje
quote:Welnee, met Canon zit je wel goed. Maar kijk ook eens naar merken als Nikon en Olympus en zo. De echt grote cameramerken dus. Dan zit het met de kwaliteit altijd wel goed.
Ik ben dus wel een beginner, maar wil gewoon mooie plaatjes schieten. Als je een goede reden weet om ook naar een ander merk te kijken doe ik dat uiteraard ook.
quote:Dat ligt er meestal aan dat mensen:
En wat ik bedoel met van licht naar donker is dat sommige camera's moeite hebben zich snel aan te passen aan wisselende lichtsterkte's waardoor je dus vaak onderbelichte foto's heb en geen bal ziet.
a) vergeten de flits in de schakelen of
b) de flits wel inschakelen maar vergeten dat het bereik maar 3 a 4 meter is.
Zoals je aan de voorgrond ziet is er wel degelijk geflitst en de afstand is ook niet al te groot.
De A60 wordt het denk ik..
Gaan die Gx serie camera's daar kwa snelheid dan ook nog overhene ?
quote:je kan de iso-waarde wat omhooggooien!
Op donderdag 24 juli 2003 16:00 schreef uppie83 het volgende:
Ik zal een van de desbetreffende foto's plaatsen.Zoals je aan de voorgrond ziet is er wel degelijk geflitst en de afstand is ook niet al te groot.
quote:De afstand is altijd groter dan je denkt, en het bereik van je flits is altijd kleiner dan je denkt.
Op donderdag 24 juli 2003 16:00 schreef uppie83 het volgende:
Ik zal een van de desbetreffende foto's plaatsen.Zoals je aan de voorgrond ziet is er wel degelijk geflitst en de afstand is ook niet al te groot.
Maar kijk eens wat je er nog mee kunt als je de foto door Photoshop haalt:
Met wat voor camera is deze foto gemaakt?
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 24-07-2003 18:05]
quote:Niet heel veel. Volgens mij iets van 2.5fps. Ga je veel sport fotograferen? Als je echt rappe camera's wil zul je moeten uitkijken naar de digitale spiegelreflexen. Maar dat is een, uh, iets andere prijsklasse
Op donderdag 24 juli 2003 16:54 schreef uppie83 het volgende:
Ik lees toevallig net ff terug in mijn eigen Telegraaf topic dat de Canon A70 een snelheid heeft van 2,2 beeldjes per seconde.Gaan die Gx serie camera's daar kwa snelheid dan ook nog overhene ?
quote:Met de A60 zul je niet bekocht zijn. Ik heb aan meerdere kennissen, vrienden, collega's en familieleden Canon Axx-camera's aangeraden, en die zijn er allemaal onverdeeld erg blij mee. Ik zie om mij heen alle versies van de A10 t/m de A70, best grappig om te zien hoe de camera's in de tijd geëvolueerd zijn.
Op donderdag 24 juli 2003 16:41 schreef DutchBlood het volgende:
Ben net terug van de Camex en zij zeggen ook dat de A60 de enige is in zijn prijsklasse waaraan alles in te stellen is.De A60 wordt het denk ik..
quote:Ik heb dus bij Camex afdrukken van 20x30 gezien van een 2Mpix cam, en das zeeer goed te doen, alleen heel close up zie je iets van onscherptje, maar als je um bv aan de muur hangt zie je het verschil niet...
Op donderdag 24 juli 2003 18:03 schreef JeroenH het volgende:[..]
Met de A60 zul je niet bekocht zijn. Ik heb aan meerdere kennissen, vrienden, collega's en familieleden Canon Axx-camera's aangeraden, en die zijn er allemaal onverdeeld erg blij mee. Ik zie om mij heen alle versies van de A10 t/m de A70, best grappig om te zien hoe de camera's in de tijd geëvolueerd zijn.
Ik heb in de verschillende GoT topics veel foto's gezien en de beeldkwaliteit is echt super
quote:zoals ik al eerder gezegd heb,en jeroen met mij!,het aantal pixels doet er niet zo heel veel toe!.kheb de canon pro 70 gehad,en die was 1,6 mp!
Op donderdag 24 juli 2003 18:13 schreef DutchBlood het volgende:[..]
Ik heb dus bij Camex afdrukken van 20x30 gezien van een 2Mpix cam, en das zeeer goed te doen, alleen heel close up zie je iets van onscherptje, maar als je um bv aan de muur hangt zie je het verschil niet...
Ik heb in de verschillende GoT topics veel foto's gezien en de beeldkwaliteit is echt super
quote:Aan een camera (elke camera; digitaal én conventioneel) zijn de drie belangrijkste zaken:
Op donderdag 24 juli 2003 19:23 schreef fotoloog het volgende:
zoals ik al eerder gezegd heb,en jeroen met mij!,het aantal pixels doet er niet zo heel veel toe!.kheb de canon pro 70 gehad,en die was 1,6 mp!
20x30 afdrukken kwamen er gewoon goed uit!
1) Lens
2) Lens
3) Lens
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 19:27 schreef JeroenH het volgende:[..]
Aan een camera (elke camera; digitaal én conventioneel) zijn de drie belangrijkste zaken:
1) objectief
2) objectief
3) objectief
- De Canon G5 heeft een 4x optische zoom en de Olympus C5050 een 3x optische zoom. Hoeveel scheelt dit nou in de praktijk, is dat in meters uit te drukken?? Of scheelt het bijna niets?
- Je kan bij deze camera's heel veel zelf instellen, maar kan je ook automatisch dingen laten doen, flitsen, scherpstellen enz.?
- om macro foto's te maken, welke is daar beter voor geschikt?
en als ik deze zin hier neerzet komen jullie waarschijnlijk weer met een andere camera aanzetten
de camera moet niet te groot zijn, mooie foto's maken, handig in gebruik, volautomatisch met zoom en macro.
Ik hoor het graag
quote:Ja, zeker :p. Ik heb zelf de pentax optio 550. Das 1 van de weinige compacte 5 mpixel camera's die kan scherpstellen op 2cm afstand. Daarnaast heeft ie een 5x optische zoom, wat zelfs weer beter is dan een 4x zoom
Op donderdag 24 juli 2003 22:00 schreef Pinky298 het volgende:
en als ik deze zin hier neerzet komen jullie waarschijnlijk weer met een andere camera aanzettende camera moet niet te groot zijn, mooie foto's maken, handig in gebruik, volautomatisch met zoom en macro.
Ik hoor het graag
quote:Je mist bij de C5050 een klein beetje telebereik, maar ik denk dat het in de praktijk weinig uitmaakt. Een stapje dichterbij is snel gemaakt.
Op donderdag 24 juli 2003 22:00 schreef Pinky298 het volgende:
- De Canon G5 heeft een 4x optische zoom en de Olympus C5050 een 3x optische zoom. Hoeveel scheelt dit nou in de praktijk, is dat in meters uit te drukken?? Of scheelt het bijna niets?
quote:Als jij dat wil zijn deze beide camera's ook volautomaten. Gewoon point & shoot.
- Je kan bij deze camera's heel veel zelf instellen, maar kan je ook automatisch dingen laten doen, flitsen, scherpstellen enz.?
quote:Om het even.
- om macro foto's te maken, welke is daar beter voor geschikt?
Herstel; de C5050 is beter in macro dan de G5. Zie de beide reviews in mijn post hieronder.
quote:Ben je al naar de fotowinkel geweest om beide camera's vast te houden? Dan kun je deze keus zelf maken. Het kopen van een camera is het maken van keuzes, en dat moet je toch echt zelf doen. Ik ga je niet vertellen welke je moet kopen. Beide camera's zijn van uitstekende kwaliteit (in alle opzichten).
en als ik deze zin hier neerzet komen jullie waarschijnlijk weer met een andere camera aanzettende camera moet niet te groot zijn, mooie foto's maken, handig in gebruik, volautomatisch met zoom en macro.
Ik hoor het graag
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 24-07-2003 22:14]
quote:Geen verkeerde camera, maar in een geheel andere klasse dan de G5/C5050. De objectieven van deze camera's zijn stukken beter dan die van de Pentax.
Op donderdag 24 juli 2003 22:05 schreef Hielko het volgende:
Ja, zeker :p. Ik heb zelf de pentax optio 550. Das 1 van de weinige compacte 5 mpixel camera's die kan scherpstellen op 2cm afstand. Daarnaast heeft ie een 5x optische zoom, wat zelfs weer beter is dan een 4x zoom. Verder kan je alles instellen als je wilt, of gewoon alles automatisch laten doen.
http://www.dpreview.com/reviews/canong5/
Review Olympus C-5050:
http://www.dpreview.com/reviews/olympusc5050z/
Review Pentax 550:
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxoptio550/
Zo, genoeg leesvoer dacht ik zo
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 24-07-2003 22:24]
quote:dat ben ik niet geheel met je eens,jeroen!
Op donderdag 24 juli 2003 22:10 schreef JeroenH het volgende:[..]
Geen verkeerde camera, maar in een geheel andere klasse dan de G5/C5050. De objectieven van deze camera's zijn stukken beter dan die van de Pentax.
quote:De kwaliteit van Pentax glas is erg goed, helemaal mee eens.
Op donderdag 24 juli 2003 22:17 schreef fotoloog het volgende:
dat ben ik niet geheel met je eens,jeroen!
pentax is een oudgediende op de cameramarkt,en hun takumar-objectieven zijn legendarisch!
pentax is een merk ,wat je zeer zeker kunt scharen in het rijtje:canon,nikon,olympus,minolta,enz. ik druk zelf een hoop digitaal af en pentax is daar toch wel een van de betere van!
Maar het lensje sorry, objectief van de Pentax 550 is een stuk kleiner dan die van de G5/C5050 en dat zie je toch terug in zaken als scherpte, vertekening, vignettering en chromatische aberratie.
Maar het moet gezegd: als je een kleine camera zoekt is de Pentax op zich niet verkeerd, maar ik denk dat de absolute kwaliteit van de G5/C5050 beter is.
quote:goed,je praat nu over een professionele digitale meetzoeker!
Op donderdag 24 juli 2003 22:23 schreef JeroenH het volgende:[..]
De kwaliteit van Pentax glas is erg goed, helemaal mee eens.
Maar het lensje sorry, objectief
van de Pentax 550 is een stuk kleiner dan die van de G5/C5050 en dat zie je toch terug in zaken als scherpte, vertekening, vignettering en chromatische aberratie.
Maar het moet gezegd: als je een kleine camera zoekt is de Pentax op zich niet verkeerd, maar ik denk dat de absolute kwaliteit van de G5/C5050 beter is.
quote:Doe ik dat? Wat is een meetzoeker? Ik dacht dat van die oude camera's waren waarbij je het beeld in het objectief precies over elkaar moest laten vallen om scherp te stellen. Is er ook een digitale camera met een dergelijk systeem?
Op donderdag 24 juli 2003 22:29 schreef fotoloog het volgende:
goed,je praat nu over een professionele digitale meetzoeker!
quote:Ja OK, maar ik heb het over een vergelijking nu tussen de G5/C5050 enerzijds en de 550 anderzijds. Dan moet de 550 het in absolute beeldkwaliteit toch echt afleggen tegen het geweld van de beide andere 5MP-vlaggeschepen.
zoals de canon G5,olympus 5050,nikon 990,
pentax heeft op dit moment nog geen digitale meetzoeker camera,maar die komt eraan! en dan kunnen we de big five op de pijnbank leggen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |