abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 juli 2003 @ 15:13:20 #151
58063 uppie83
Sousousou
pi_11962500
Ok, aangezien mijn auto kopen niet doorgaat, ga ik voor nummer 2 op mijn lijstje....een digitale camera. Ik wil gaan fotograferen als uitlaatklep voor bepaalde dingen hierdoor wil ik dus wel een goeie.

Om een of andere reden heb ik me vooral gefocusd op Casio (ik weet niet of dit een goed idee is, maar ik hoor hier weinig/geen slechte ervaringen over). Ik snap alleen geen hout meer van de series.

Je heb een G serie en een axx serie. In beide series heb je geloof ik een soortgelijke camera (of ik zie het fout). En ik zie tot mijn verbazing bij pricewatch op tweakers.net dat de G2 en G5 even duur zijn en de G3 weer wat goedkoper.

Ik wil dus een camera die niet zo snel last heeft van het verschil van licht naar donker, veel instelmogelijkheden, liefst de mogelijkheid om net als bij anologe camera's door zon kijkgat (of hoe dat ook heet) te kijken, liefst een reeks plaatjes snel achter elkaar kunnen schieten en veel instelmogelijkheden heeft (en uiteraard mooie beeldkwaliteit, maar dat spreekt voor zich)

Budget : rond de 600 a 700 euro

ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
  woensdag 23 juli 2003 @ 17:02:58 #152
58125 KamikazeKoe
Hetzelfde maar dan kaal
pi_11965302
sta op dit moment voor de zelfde beslissing, maar heb me keus al gemaakt. Ga voor de Olympus C750.

Zat te twijfelen tussen de C5050 en de C750, maar ga toch voor de C750 gezien die iets goedkoper is, en ik het toch eerst wil leren en je blijft anders maar duurder en duurder gaan enzo.
De G3 of G5 heeft (volgens de revieuws) veel last van Purple fridging. De olympus hebben ook een SuperMacro functie (2/3cm afstand).
Hebben wel over het algemeen iets meer ruis dan andere maar dat komt omdat andere een antialias eroverheen doen en daardoor een stuk minder scherp worden dan de Olympus camera's. Dus met NeatImage kan je dat ook weghalen.

Nu nog wachten wanneer hij geleverd kan worden op dit moment uitverkocht

De kleurtjes afdeling: www.davidsmit.com
pi_11971189
Wij zitten hier te twijfelen tussen de Canon G5 en de Olympus C-5050.

Bij Alternate zijn ze allebei 789 euro. Wat is jullie advies?

En welk geheugen kan je het beste kopen?

Alvast bedankt.

pi_11972286
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 21:39 schreef Pinky298 het volgende:
Die twee camera's zijn heel erg aan elkaar gewaagd op vrijwel alle gebieden. De kwaliteit (in alle opzichten) van deze twee camera's ligt zo dicht bij elkaar dat het er eigenlijk op aan komt welke camera je het prettigst vind werken etc., persoonlijke zaken dus. Je kunt het beste naar een fotowinkel gaan waar ze ze allebei hebben en ze naast elkaar vergelijken, alleen dan kom je er achter welke camera je het beste ligt.
quote:
Ik zou voor CompactFlash gaan, dat is het enige wat in deze camera's past.:) Ok, da's flauw. Afhankelijk van hoeveel je fotografeert is 128-256Mb wel voldoende. Meer is beter, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk.
pi_11972499
Bedankt voor je antwoord, nog 1 vraagje.

Bij olympus op de site staat bij de c5050

Geschikt voor xD-Picture kaart, SmartMedia, Compact Flash en Microdrive (1GB)

Hoe zit dit dan?

woensdag 23 juli 2003 @ 22:41:47 #156
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_11972778
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 22:32 schreef Pinky298 het volgende:
Bedankt voor je antwoord, nog 1 vraagje.

Bij olympus op de site staat bij de c5050

Geschikt voor xD-Picture kaart, SmartMedia, Compact Flash en Microdrive (1GB)

Hoe zit dit dan?

da`s niet zo moeilijk! olympus kan meerdere opslagmedia verwerken!
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_11972858
Luxe!! welke kan ik dan het beste gebruiken?
pi_11973053
Ik wil een digitale camera kopen in de klasse van een Nikon Coolpix 4500. Welke camera's zouden jullie aanbevelen en waarom?
pi_11973651
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 22:44 schreef Pinky298 het volgende:
Luxe!! welke kan ik dan het beste gebruiken?
CompactFlash is over het algemeen het goedkoopst per MB.... daar zou ik voor gaan, ook omdat dit in de meeste andere camera's wordt gebruikt.
pi_11974785
Ik zit een beetje met een dilemma..

Afgelopen jaar, december heb ik de Kodak DX3500 gekocht, simpel point and shoot camera-tje..
Gewoon om uit te proberen of ik het nou leuk vond, fotografie.

Nu ben ok onderhand zo ver dat ik wat meer controle wil krijgen over de foto's die ik maak, dus ook wat meer 'kunde'.

Nu het dillemma:
Nu een Goedkope(300-400¤) kopen of echt voor het betere werk(¤700) Gaan. Het nadeel van allebei de klassen is dat het na verloop van tijd verouderd..
Dus, nu een 5Mpix dure kopen of voor een 3Mpix goedkope gaan?

pi_11978591
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 23:51 schreef DutchBlood het volgende:
Het nadeel van allebei de klassen is dat het na verloop van tijd verouderd..
Verouderen is maar hoe je het bekijkt. Het probleem is dat mensen hun camera vergelijken met nieuwere camera's die op de markt gekomen zijn. Je moet eigenlijk kijken naar je eisen en wensen. Zo lang je camera daar aan voldoet hoef je toch geen andere te kopen? Het is niet zoals bij een computer dat je een betere moet omdat bv. de software dat vereist. Daarbij is 5MP niet per sé beter dan 3MP. Het enige wat je met met 5MP beter kunt is grote afdrukken maken (en wat makkelijker snijden in je foto's).

Ik heb zelf een G1 van drie jaar oud en die voldoet nog steeds aan mijn eisen, en zolang ik geen geld heb voor een digitale spiegelreflex voldoet de camera perfect! Als je gewoon zorgt dat je een camera koopt waarvan de bedieningsmogelijkheden voldoen aan je eisen dan kun je daar een hele tijd mee doen.

donderdag 24 juli 2003 @ 08:40:40 #162
58125 KamikazeKoe
Hetzelfde maar dan kaal
pi_11978860
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 21:39 schreef Pinky298 het volgende:

Bij Alternate zijn ze allebei 789 euro. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt.

Ze liggen idd er dicht bij elkaar.
Maar er zijn toch wel verschillen. De G5 heeft veel meer last van Purple Fridging dan de Olympus camera. En de Olympus heeft scherper beeld zonder antialias (dus wel iets meer ruis) maar details blijven beter behouden.
Voor de rest liggen ze erg dicht bij elkaar en is het idd een kwestie van welke je het beste in de hand vind liggen.

Maar hoe dan ook bijde top camera's

pi_11979114
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 08:40 schreef KamikazeKoe het volgende:
Ze liggen idd er dicht bij elkaar.
Maar er zijn toch wel verschillen. De G5 heeft veel meer last van Purple Fridging dan de Olympus camera.
Paarse koelkast? Je bedoelt vast purple fringing, ook wel bekend als chromatische aberratie (CA). De G5 heeft daar last van ja, net als de G1, G2 en G3.... De voorbeeldfoto's op de diverse reviewsites zijn sterk uitvergroot en daardoor valt het sterk op. Als je de foto's zou bekijken zoals normale mensen dat doen (dus beeldvullend op het scherm, of als afdruk) dan valt het echt niet op. Ik zie het althans nauwelijks in mijn foto's.
quote:
En de Olympus heeft scherper beeld zonder antialias (dus wel iets meer ruis) maar details blijven beter behouden.
Voorzover ik weet heeft anitalias en ruis niets met elkaar te maken. De C-5050 heeft inderdaad iets meer ruis dan andere camera's, maar kijk maar eens naar de foto's van TheMarco, ik zie daar niets aan en hij geeft zelf ook al aan dat het hem niet stoort.
quote:
Maar hoe dan ook bijde top camera's
Helemaal waar, ik zou met allebei erg blij zijn als ik ze kado krijg.
pi_11981727
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 07:43 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Verouderen is maar hoe je het bekijkt. Het probleem is dat mensen hun camera vergelijken met nieuwere camera's die op de markt gekomen zijn. Je moet eigenlijk kijken naar je eisen en wensen. Zo lang je camera daar aan voldoet hoef je toch geen andere te kopen? Het is niet zoals bij een computer dat je een betere moet omdat bv. de software dat vereist. Daarbij is 5MP niet per sé beter dan 3MP. Het enige wat je met met 5MP beter kunt is grote afdrukken maken (en wat makkelijker snijden in je foto's).

Ik heb zelf een G1 van drie jaar oud en die voldoet nog steeds aan mijn eisen, en zolang ik geen geld heb voor een digitale spiegelreflex voldoet de camera perfect! Als je gewoon zorgt dat je een camera koopt waarvan de bedieningsmogelijkheden voldoen aan je eisen dan kun je daar een hele tijd mee doen.

Maar dan, kiezen voor een 3mpix die relatief goedkoop is of voor een echt dure 5Mpix gaan?
pi_11982043
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:43 schreef DutchBlood het volgende:
Maar dan, kiezen voor een 3mpix die relatief goedkoop is of voor een echt dure 5Mpix gaan?
Ik kan die keus niet voor jou maken. Ik zou zelf genoeg hebben aan 3MP, ik laat zo heel af en toe nog wel eens een 20x30 afdruk maken, maar nooit groter eigenlijk. als jij dat wel denkt te gaan doen moet je 5MP overwegen, anders niet.

Pas ook op dat je je niet te veel focussed op het aantal pixels. Dat is maar één kleine eigenschap van een camera. Veel belangrijker is of de camera de bedieningsmogelijkheden heeft die jij zoekt, of hij een beetje prettig te bedienen is, of de accu lang meegaat etc. Kijk daar eerst naar, want dat zijn dingen waar je tegenaan loopt bij het gebruikt, pixels is bij normale afdrukformaten slechts bijzaak.

Mijn moeder heeft een 1.3MP A10 en daar is ze heel erg blij mee. De 10x15cm afdrukken uit die camera zijn fantastisch.

pi_11982313
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 11:58 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Ik kan die keus niet voor jou maken. Ik zou zelf genoeg hebben aan 3MP, ik laat zo heel af en toe nog wel eens een 20x30 afdruk maken, maar nooit groter eigenlijk. als jij dat wel denkt te gaan doen moet je 5MP overwegen, anders niet.

Pas ook op dat je je niet te veel focussed op het aantal pixels. Dat is maar één kleine eigenschap van een camera. Veel belangrijker is of de camera de bedieningsmogelijkheden heeft die jij zoekt, of hij een beetje prettig te bedienen is, of de accu lang meegaat etc. Kijk daar eerst naar, want dat zijn dingen waar je tegenaan loopt bij het gebruikt, pixels is bij normale afdrukformaten slechts bijzaak.

Mijn moeder heeft een 1.3MP A10 en daar is ze heel erg blij mee. De 10x15cm afdrukken uit die camera zijn fantastisch.

Zon idee had ikzelf ok al ja... Ik ben van plan om naar de winkel te gaan en daar dus bv. de Canon A70 grondig uit te proberen. In Eindhoven hier ze Camex, kwaliteits foto zaak, je kan daar zo ie zo je cam eerst 2 weken uitproberen en als ie niet bevalt terug brengen.

En ik heb tot nu toe een afdruk op 20x30 laten maken van mijn 2Mp cam.. Dus om nou te zeggen dat ik dat veel doe..

pi_11983406
Nog iets, is het dat in December er nieuwe modellen uit komen en de oude in de aanbieding gaan?
pi_11984055
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:10 schreef DutchBlood het volgende:
In Eindhoven hier ze Camex, kwaliteits foto zaak, je kan daar zo ie zo je cam eerst 2 weken uitproberen en als ie niet bevalt terug brengen.
Wow... dat is pas echt service. Maar je loopt dus wel het risico een camera te kopen waar al een paar weken mee is gespeeld.
quote:
En ik heb tot nu toe een afdruk op 20x30 laten maken van mijn 2Mp cam.. Dus om nou te zeggen dat ik dat veel doe..
Dan is 5MP voor jou waarschijnlijk overkill.
pi_11984145
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:04 schreef DutchBlood het volgende:
Nog iets, is het dat in December er nieuwe modellen uit komen en de oude in de aanbieding gaan?
Nee, daar is niet echt een schema voor. Fabrikanten brengen het hele jaar door nieuwe modellen uit. Vaak zijn er van te voren wel geruchten, al dan niet ondersteund door het "per ongeluk" uitlekken van gegevens, maar pas op de dag zelf maken de fabrikanten de specificaties bekend. Daarna duurt het vaak nog 1-3 maanden voordat de camera's in grotere hoeveelheden in de Nederlandse winkels liggen.
pi_11984146
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:29 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Wow... dat is pas echt service. Maar je loopt dus wel het risico een camera te kopen waar al een paar weken mee is gespeeld.
[..]

Dan is 5MP voor jou waarschijnlijk overkill.

Nee, volgens mij niet, zullen ze wel terugsturen ofzo..
Ja, ik vind het toch wel een beetje zonde om heel veel geld uit te geven voor een 5Mpix camera... Ik ben alleen benieuwd of je bij die A70 nou echt alles in kunt stellen, maar dat ga ik daar gewoon proberen...

Ik denk dat ik voor de A70 ga, 3Mpix is toch net wat mooier...
Dat is dus een camera van ¤350 oid, is het handig om zoeits te laten verzekeren tegen schade/diefstal. Ik moet erbij zeggen dat ik af en toe best lomp ben en het risico bestaat dat ie een keer valt...

En, komen er in december nou allemaal nieuwe modellen uit of maakt dat niet uit met de rest van het jaar?

pi_11984190
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:33 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Nee, daar is niet echt een schema voor. Fabrikanten brengen het hele jaar door nieuwe modellen uit. Vaak zijn er van te voren wel geruchten, al dan niet ondersteund door het "per ongeluk" uitlekken van gegevens, maar pas op de dag zelf maken de fabrikanten de specificaties bekend. Daarna duurt het vaak nog 1-3 maanden voordat de camera's in grotere hoeveelheden in de Nederlandse winkels liggen.

En gaan dan de oude modellen in de aanbieding? Dus als bv. de A80 zou uitkomen dat de A70 dan weg gaat of niet?
pi_11986424
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 13:35 schreef DutchBlood het volgende:
En gaan dan de oude modellen in de aanbieding? Dus als bv. de A80 zou uitkomen dat de A70 dan weg gaat of niet?
Dat is wel zo, maar de prijsdalingen zijn meestel niet heel groot, en de oude modellen worden tegen die tijd meestal op kleine schaal op voorraad gehouden. Daardoor zie je meestal maar weinig oude modellen in de winkel staan. Maar je kunt tegen een leuk koopje aanlopen.
pi_11986640
Tis wel leuk om hier al die vragen op 1 hoop te vegen en er 1 topic van te maken, maar als er mensen zijn die ook een vraag stellen en die direct onder de mijne plaatsen, dan krijg ik geen antwoord meer
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_11986959
Quote je vraag en post um dan nog een keer, dan zien weer wat mensen um

Verzekering voor schade zou op ¤60 komen voor 3 jaar. Voor verlies/diefstal/inbraak op ¤90. Ik denk dat ik voor de schade ga, voor inbraak komt ie onder de inboedelverzekering.

Ik ga morgen of vandaag ff langs om de cam eens uit te proberen.

donderdag 24 juli 2003 @ 15:13:51 #175
58125 KamikazeKoe
Hetzelfde maar dan kaal
pi_11987080
http://www.fotobooms.nl
Allrisk verzekering voor echt alles, laten vallen, ergens tegenaan stoten, diefstal, waterschade etc etc en die is goedkoper (verzekering) verder zijn de camera's daar niet het goedkoopste van NL maar ze weten wel waar ze het over hebben en prima winkel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')