heb al uren heel veel digitale camera's gefilterd zeg maar en de canon a60 en de nekon 2100 blijven over..
de nekon 2500 is iets goedkoper zelfs dan de 2100 maar die kan je niet op de tv aansluiten.
maar de grote vraag is dus: de nikon of de canon? graag beargumenteerd antwoord
Ik sta op het punt deze aan te schaffen, of is hier iemand die zoiets heeft van: NEE!! niet doen!!!! want,........blabla.............
Ik ben op zoek naar een digitale camera. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik op twee camera's uitgekomen ben:
- Canon Powershot A60 (2MP is denk ik genoeg voor mij)
- Nikon CoolPix 2000
De Nikon is een stuk goedkoper, en ook een stuk simpeler. Het probleem is: ik weet niet of ik al de extra functies van de A60 wel nodig heb. En ik heb op diverse websites foto's gezien die met deze camera's genomen zijn, en ik moet zeggen: ik zie het verschil niet.
Ik heb uiteraard eerst goed gelezen hier, en ik lees heel veel positieve reacties over de Canon A60/A70. Maar mijn vraag is dus eigenlijk: wat zijn verder argumenten om de Nikon dan wel de Canon te kiezen? Ik wil niet onnodig veel geld uitgeven, dus voorlopig neig ik toch naar de Nikon.
quote:Nikon CP2000 vind ik een dubieus ding. Wordt niet door Nikon zelf gemaakt ook. De eerste serie had last van oververhittende batterijen. Qua mogelijkheden ook beperkt vergeleken met de Canon A60. Lijkt me een erg makkelijke keus: A60.
Op vrijdag 18 juli 2003 20:22 schreef fotoharry het volgende:
Ha lui! Leuk en interessant forum hebben jullie hier.Ik ben op zoek naar een digitale camera. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik op twee camera's uitgekomen ben:
- Canon Powershot A60 (2MP is denk ik genoeg voor mij)
- Nikon CoolPix 2000De Nikon is een stuk goedkoper, en ook een stuk simpeler. Het probleem is: ik weet niet of ik al de extra functies van de A60 wel nodig heb. En ik heb op diverse websites foto's gezien die met deze camera's genomen zijn, en ik moet zeggen: ik zie het verschil niet.
Ik heb uiteraard eerst goed gelezen hier, en ik lees heel veel positieve reacties over de Canon A60/A70. Maar mijn vraag is dus eigenlijk: wat zijn verder argumenten om de Nikon dan wel de Canon te kiezen? Ik wil niet onnodig veel geld uitgeven, dus voorlopig neig ik toch naar de Nikon.
Verder is de Nikon gewoon een simpele maar goede camera. Of je de ene of de andere moet nemen is eigenlijk ook een beetje afhankelijk van hoe je wilt doorgroeien: met de handmatig instelbare mogelijkheden van de A60 kun je leuk spelen, maar als je ze niet gebruikt dan heb je inderdaad onnodig veel geld uitgegeven.
Als jij het verschil in beeldkwaliteit niet ziet (wat heel goed mogelijk is) dan zul je dus voor jezelf moeten uitmaken of je de extra instelmogelijheden het extra geld waard vind. Als je gewoon zonder poespas wilt fotograferen dan is de Nikon misschien een betere keus, wil je toch wat 'spelen' met instellingen, dan uiteraard de A60.
Mijn persoonlijke keus zou de A60 zijn.
quote:Dit heb ik vaker gehoord maar nooit bewezen gezien. Heb je daar een bron van?
Op vrijdag 18 juli 2003 20:25 schreef TheMarco het volgende:
Nikon CP2000 vind ik een dubieus ding. Wordt niet door Nikon zelf gemaakt ook.
quote:Die dus allemaal teruggehaald zijn naar de fabriek en gerepareerd. De volgende series haddden daar geen last meer van.
De eerste serie had last van oververhittende batterijen.
quote:Het verschil zit 'm inderdaad vooral in de mogelijkheden. Daarom is het ook afhankelijk van wat de vraagsteller er mee wil welke hij moet nemen. Ik zou ook de A60 nemen, maar niet iedereen heeft dezelfde eisen en wensen voor een camera.
Qua mogelijkheden ook beperkt vergeleken met de Canon A60. Lijkt me een erg makkelijke keus: A60.
Ik heb destijds een paar CP2000's verkocht, en de eigenaren waren er voorzover ik weet onverdeeld blij mee.
quote:De bron was iemand van Nikon (Inca) zelf die ik een keer sprak toen ik es aan het rondkijken was. Hij zei dat de CP2000 echt een el-cheapo instapmodelletje was. Eigenlijk een soort experiment van Nikon helemaal aan de low-end.
Op vrijdag 18 juli 2003 20:30 schreef JeroenH het volgende:[..]
Dit heb ik vaker gehoord maar nooit bewezen gezien. Heb je daar een bron van?
[..]
quote:Ja ik had al gezien dat de A60 op zich een mooiere camera is, maar ik probeer dus te besluiten of ik al die extra functies wel nodig heb.
Op vrijdag 18 juli 2003 20:25 schreef TheMarco het volgende:
Nikon CP2000 vind ik een dubieus ding. Wordt niet door Nikon zelf gemaakt ook. De eerste serie had last van oververhittende batterijen. Qua mogelijkheden ook beperkt vergeleken met de Canon A60. Lijkt me een erg makkelijke keus: A60.
Ik heb nu een Kyocera camera, leuk ding, maar ik wil digitaal want ik wordt dat gehannes met fotorolletjes zat, elke keer is er wel wat. Maar mijn camera heeft ook nauwelijks mogelijkheden en ik mis het nu niet.
Maar is het echt zo dat Nikon de Coolpix 2000 niet zelf maakt? Soort OEM-constructie of zo? Dat wist ik niet. Maar is de camera echt zo slecht dan?
quote:Hmm... de meningen zijn verdeeld zie ik...
Op vrijdag 18 juli 2003 20:30 schreef JeroenH het volgende:[..]
Dit heb ik vaker gehoord maar nooit bewezen gezien. Heb je daar een bron van?
[..]Die dus allemaal teruggehaald zijn naar de fabriek en gerepareerd. De volgende series haddden daar geen last meer van.
[..]Het verschil zit 'm inderdaad vooral in de mogelijkheden. Daarom is het ook afhankelijk van wat de vraagsteller er mee wil welke hij moet nemen. Ik zou ook de A60 nemen, maar niet iedereen heeft dezelfde eisen en wensen voor een camera.
Ik heb destijds een paar CP2000's verkocht, en de eigenaren waren er voorzover ik weet onverdeeld blij mee.
Ik denk ik post hier wat om wat duidelijkheid te krijgen maar de verwarring is alleen maar groter (maar de antwoorden worden wel hogelijk gewaardeerd hoor!).
Ik heb allebei de camera's al eens vastgehad (de coolpix 2000 in een fotowinkel en een vriend van mij heeft een A70, die is als het goed is hetzelfde als de A60) en ik moet zeggen dat ze kwalitatief hetzelfde 'aanvoelen'.
quote:Sja... zelfs als het zo zou zijn dan nog vind ik die cp2000 het stempel 'slechte camera' niet waard. De andere merken hebben ook low-end camera's, en met digitale camera's is het redelijk simpel: you get what you pay for. Hij is ook goedkoper (A60: ¤ 267 CP2000: ¤ 209 bron), hoewel het niet zoveel scheelt als ik dacht. Voor die ¤ 58 kun je toch weer een leuk geheugenkaartje o.i.d. kopen.
Op vrijdag 18 juli 2003 20:32 schreef TheMarco het volgende:
De bron was iemand van Nikon (Inca) zelf die ik een keer sprak toen ik es aan het rondkijken was. Hij zei dat de CP2000 echt een el-cheapo instapmodelletje was. Eigenlijk een soort experiment van Nikon helemaal aan de low-end.
quote:alleen voelen = niet hetzelfde als zijn
Ik heb allebei de camera's al eens vastgehad (de coolpix 2000 in een fotowinkel en een vriend van mij heeft een A70, die is als het goed is hetzelfde als de A60) en ik moet zeggen dat ze kwalitatief hetzelfde 'aanvoelen'.
volgens mij is de shutterlag bij de nikon groter en hebben de foto's soms last van een blauwzweem. a60 = nieuwer, en volgens mij ook beter (heb m 2 weken, en ben er ZEER tevreden over)
quote:Mee eens, maar lees ook goed wat ik een paar posts hoger zeg: ik heb eigenaren van die dingen gesproken en die zijn er erg blij mee.
Op vrijdag 18 juli 2003 20:42 schreef knuppelhout het volgende:
alleen voelen = niet hetzelfde als zijn
quote:Beter is een subjectief begrip hoor, pas daar mee op. Wat voor jou beter is hoeft voor een ander dat niet te zijn.
volgens mij is de shutterlag bij de nikon groter en hebben de foto's soms last van een blauwzweem. a60 = nieuwer, en volgens mij ook beter (heb m 2 weken, en ben er ZEER tevreden over)
Eigenlijk vind ik de beide camera's moeilijk te vergelijken, ze zitten eigenlijk net in een andere klasse. De Cp200 is inderdaad nét een beetje low-end (maar wel een goede low-end, niet te vergelijken met Trust-bagger), en de A60 is gewoon een klasse hoger.
Het ligt er maar net aan wat je zoekt of de één of de ander beter (in de breedste zin des woords) is.
Als ik het zo lees dan moet ik nog maar eens goed gaan kijken naar het prijsverschil. De A60 gaat er toch steeds aantrekkelijker uitzien.
Zou het ook zo zijn dat je met de A60 langer doet dan met de Coolpix 2000? Of zijn digitale camera's zo snel verouderd dat je met twee jaar alweer een nieuwe moet.
quote:Geen probleem daarvoor zijn we hier
Op vrijdag 18 juli 2003 20:48 schreef fotoharry het volgende:
Wow! Er wordt gelijk bovenop gedoken, in andere forums moet je soms uren wachten op een antwoord. Bedankt voor alle informatie!
quote:De A60 is een hele mooie camera, ik heb 'm al aan diverse vrienden, kennissen en familieleden aageraden. Canon heeft met de A60/A70 een schot in de roos gedaan.
Als ik het zo lees dan moet ik nog maar eens goed gaan kijken naar het prijsverschil. De A60 gaat er toch steeds aantrekkelijker uitzien.
quote:Zo lang je camera het goed doet, en doet wat jij wilt moet je hem niet weg doen. Inruilen alleen 'omdat er wat nieuwers is' is niet aan te raden, want dan blijf je aan de gang, er is nl. altijd wel wat nieuwers. Kijk goed naar je eisen en wensen en stem daar je camera-aankoop op af. Veranderen je eisen/wensen: koop dan een andere.
Zou het ook zo zijn dat je met de A60 langer doet dan met de Coolpix 2000? Of zijn digitale camera's zo snel verouderd dat je met twee jaar alweer een nieuwe moet.
Laat maar weten wat je besloten hebt, en als je er eentje gekocht hebt: wel foto's posten he!!
quote:Hmmm... da's een goeie. Ik dacht dat digitale camera's na een paar jaar kapot gingen of verouderd waren.
Op vrijdag 18 juli 2003 20:55 schreef JeroenH het volgende:
Zo lang je camera het goed doet, en doet wat jij wilt moet je hem niet weg doen. Inruilen alleen 'omdat er wat nieuwers is' is niet aan te raden, want dan blijf je aan de gang, er is nl. altijd wel wat nieuwers. Kijk goed naar je eisen en wensen en stem daar je camera-aankoop op af. Veranderen je eisen/wensen: koop dan een andere.
quote:Eerst leren foto's nemen hoor
Laat maar weten wat je besloten hebt, en als je er eentje gekocht hebt: wel foto's posten he!!
dus keus is duidelijk
hij is alleen niet leverbaar nu
quote:je bedoelt dat de A60 niet leverbaar is?
Op vrijdag 18 juli 2003 22:35 schreef Hertog_Martin het volgende:
heb op een review sites fotos vergeleken en de nikon heeft last van donkerpaarse, paarse, blauwe en lichtblauwe randen langs randjes en randen.dus keus is duidelijk
hij is alleen niet leverbaar nu
quote:De A60 is volgens mij prima leverbaar, Canon levert de laatste tijd stukken beter dan een half jaar geleden. Ik zie bij diverse fotozaken in Hilversum en in Amsterdam diverse Canon-modellen staan, en ik heb het idee dat vooral de A60/A70 als warme broodjes over de toonbank gaan.
Op zaterdag 19 juli 2003 10:16 schreef fotoloog het volgende:
je bedoelt dat de A60 niet leverbaar is?
quote:Oei. Ik heb begrepen dat de reparatie-service van Kodak niet echt snel is. Wat is jouw ervaring daar nu mee? Hoe lang is je camera al weg?
Op vrijdag 18 juli 2003 22:39 schreef Tburg het volgende:
Mijn Kodak dx 6340 is nu dus ter reparatie alweer weg
quote:Het is natuurlijk niet leuk dat hij zo snel al stuk is, maar dat had met een A70 ook kunnen gebeuren. Vrienden van mij kochten op aanraden van mij een A60, daar zat een vuiltje op de CCD. Hoort niet, maar kan gebeuren. Gelukkig konden ze die zo omruilen.
Toch een beetje spijt dat ik geen A70 heb gekocht, hoewel ze beide erg goed uit een test kwamen. De Kodak maakte mooie foto's maar binnen 2 weken was dat over en nu is ie dus naar Kodak repair service.
Iedereen raad je een A70 aan, en ik koop toch een andereIk hoop maar die ie goed gemaakt wordt.
quote:Hij is nu 11/2 week weg, volgens Kodak moet hij binnen 10 werkdagen terug zijn, maar ivm vakantie kon dat ook 15 dagen worden. Hij wordt overigens in Belgie gemaakt.
Oei. Ik heb begrepen dat de reparatie-service van Kodak niet echt snel is. Wat is jouw ervaring daar nu mee? Hoe lang is je camera al weg?
quote:Het erge is dat ik niet eens zeker weet of hij wel gemaakt wordt. Ik had gebeld met Kodak en ze vertelden mij dat ze niet konden garanderen dat hij gemaakt zou worden, ze twijfelden namelijk op de helpdesk of er wel iets kapot is. (Ik had namelijk foto's gemailed, en aan de hand daarvan hebben ze besloten dat ik hem moest opsturen)
Het is natuurlijk niet leuk dat hij zo snel al stuk is, maar dat had met een A70 ook kunnen gebeuren. Vrienden van mij kochten op aanraden van mij een A60, daar zat een vuiltje op de CCD. Hoort niet, maar kan gebeuren. Gelukkig konden ze die zo omruilen.
Ik heb hem gekocht via internet, had ik hem in een winkel gekocht dan had ik waarschijnlijk al meteen een nieuwe gehad. Dat vertelde die vrouw van de helpdesk iig
quote:Er zit geen lader bij omdat de camera wordt gevoed door 2 pennlite batterijen volgens mij. Ik heb voor mijn P 71 wat attributen gekocht op aruba....dat zijn achterlijke prijzen, ik heb hier voor de P71 betaald wat de P 717 daar moest kosten...
Op zaterdag 21 juni 2003 12:28 schreef Fliepke het volgende:
Ik ben ook maar een student, maar wel op zoek naar een digicam.
Van ergens tussen de 200-300 euro. Het is me al opgevallen dat ze in Duitsland stukken goedkoper zijn, en als je naar de VS kijkt, dan ga je al helemaal janken om de belachelijke prijzen hier. Maar goed, welke valt mij nu aan te raden. Mij lijkt die Sony P32 wel een mooi apparaatje, alleen lees ik overal dat je er geen lader bij krijgt, beetje lastig maar goed.
quote:De P32 wordt idd gevoed door 2 AA batterijen. Hij wordt geleverd met: Lader, 2 AA batterijen, videokabel, USB kabel, software, 16 MB MemoryStick. Die lader zit er dus wel bij..
Op woensdag 23 juli 2003 10:11 schreef dribbel79 het volgende:[..]
Er zit geen lader bij omdat de camera wordt gevoed door 2 pennlite batterijen volgens mij. Ik heb voor mijn P 71 wat attributen gekocht op aruba....dat zijn achterlijke prijzen, ik heb hier voor de P71 betaald wat de P 717 daar moest kosten...
Prima ding lijkt me overigens, heb zelf de P72, maakt mooie plaatjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |