Twente doet het. Maar waarvoor precies? Om hun ploeg te ondersteunen uiteraard maar is een andere reden van het uitvoeren van zulke actie's niet het aftroeven van de supporters van de tegenstander?? Er valt dus weinig af te troeven aangezien hun tegenstanders zich meestal niet eens afgetroefd voelen.
Ajax en Feyenoord hadden het afgelopen seizoen wel een klein TIFO-oorlogje nadat er op de site van Vak 410 een stukje stond waarbij met iets andere woorden werd beweerd dat er buiten Ajax en Twente geen Tifosi in Nederland te vinden zijn. Iets wat ze in Rotterdam natuurlijk niet op zich lieten zitten.
Bovendien waren de thema's van hun actie's ook wel een leuke bijkomstigheid elke keer. Feyenoord begon met 'De Kuip Echt Gras' waarop Ajax antwoorde met 'Ajax Echt Voetbal' en Feyenoord op zijn beurt weer kwam met 'Feyenoord Echte Supporters'. Goede concurrentie tilt jezelf ook weer op naar een hoger niveau. Erg leuk, alleen jammer dat het alleen tussen de grote 2 gebeurd.
Er zou een algemene website moeten komen over de complete Nederlandse TIFO-scene. Zo zou het hele gebeuren meer bekendheid en populariteit krijgen en zullen de clubs ook eerder dingen als vlaggenstokken enzo toelaten. Bovendien zou er ook een gezamelijk spreekorgaan zijn waardoor je sterker staat bij bijvoorbeeld dingen als het pleiten voor het toelaten van fakkels in het stadion.
Ik hoop dat het hier in Nederland nog écht eens goed van de grond komt en dat er meer clubs van zich gaan laten spreken de komende jaren. Ik ben natuurlijk ook weer benieuwd wie er volgend seizoen deze strijd op de tribune's zal gaan winnen. Ajax, Feyenoord of misschien wel Twente? Ik ga de score in ieder geval bijhouden, misschien wel een idee om dat in dit topic te doen?
Ik weet dat er met Mooiste Sfeerfoto's al een topic was over ongeveer dit onderwerp maar dat was eigenlijk meer een gallerij van foto's waar verder niet zoveel erover gezegd werd. Bovendien is die al een tijdje uit het zicht verdwenen.
quote:Kan je beter kijken op www.tifonet.nl.
Op maandag 16 juni 2003 02:12 schreef Mikkie het volgende:
De TIFO van Feyenoord heeft al vaker goede acties gehad... vind ik dan.Kijk maar eens op www.feyenoordnet.nl en dan via 'Supportersvereniging' naar 'TIFO-team'...en daar kun je van alles bekijken...mooie fotogaleries enzow...
quote:De NL TIFO-scene zou moeten groeien en daarom zou der een algemene site over moeten komen.
Op maandag 16 juni 2003 02:10 schreef static het volgende:
Samenvatting svp.
quote:Feyenoord kwam met een velletjesactie over de hele noordzijde.
Op maandag 16 juni 2003 02:09 schreef Cruoninga het volgende:
Bovendien waren de thema's van hun actie's ook wel een leuke bijkomstigheid elke keer. Feyenoord begon met 'De Kuip Echt Gras' waarop Ajax antwoorde met 'Ajax Echt Voetbal' en Feyenoord op zijn beurt weer kwam met 'Feyenoord Echte Supporters'. Goede concurrentie tilt jezelf ook weer op naar een hoger niveau. Erg leuk, alleen jammer dat het alleen tussen de grote 2 gebeurd.Er zou een algemene website moeten komen over de complete Nederlandse TIFO-scene. Zo zou het hele gebeuren meer bekendheid en populariteit krijgen en zullen de clubs ook eerder dingen als vlaggenstokken enzo toelaten. Bovendien zou er ook een gezamelijk spreekorgaan zijn waardoor je sterker staat bij bijvoorbeeld dingen als het pleiten voor het toelaten van fakkels in het stadion.
Ik hoop dat het hier in Nederland nog écht eens goed van de grond komt en dat er meer clubs van zich gaan laten spreken de komende jaren. Ik ben natuurlijk ook weer benieuwd wie er volgend seizoen deze strijd op de tribune's zal gaan winnen. Ajax, Feyenoord of misschien wel Twente? Ik ga de score in ieder geval bijhouden, misschien wel een idee om dat in dit topic te doen?
quote:Tsja tis wel ff een verschil:
Op maandag 16 juni 2003 21:03 schreef Elmotje het volgende:[..]
Feyenoord kwam met een velletjesactie over de hele noordzijde.
en ajax kwam met een spandoekje,
dat is toch niet te verglijken :S
gesponsord worden en zo je TIFO acties voorbereiden en bekostigen,
of alles zelf regelen en betalen zoals de supporters bij Ajax doen!
quote:Wordt het bij Feijenoord niet geregeld door de supporters dan?? Bij Feijenoord hebben ze ook geld moeten verzamelen dmv van merchadinsing (petten, sjalen, vlaggen) voor het TIFO gebeuren, en er is vanuit de supporters vereninging een bedrag gereseveerd, dat is dus ook gewoon het geld van de supporters.
Op maandag 16 juni 2003 21:36 schreef The_Hives het volgende:[..]
Tsja tis wel ff een verschil:
gesponsord worden en zo je TIFO acties voorbereiden en bekostigen,
of alles zelf regelen en betalen zoals de supporters bij Ajax doen!
Maar over het TIFO zelf, in het begin vond ik het schitterend om te zien, maar dit seizoen was het van Feijenoord kant toch wat minder (hoewel Newcastle en PSV toch weer een mooi plaatje gaf). Mede doordat er bij de finale een hoop schade is aangericht aan de attributen van TIFO. De vlaggen gingen uit de vakken, en vuurwerk acties werden verboden (door de KNVB).
Seizoen 2001/2002 was wat dat betreft een hoogtepunt, met schitterende acties zowel nationaal als internationaal. Ik vind het alleen jammer dat grote dele supporters alles af laten hangen van TIFO, en daardoor in hun leunstoel naar de wedstrijd zitten te kijken.
Je kan nog zoveel vlaggen, bordjes, en vuurwerk gebruiken, beleving zal toch echt uit je zelf moeten komen.
[Dit bericht is gewijzigd door Staanplaats op 17-06-2003 10:13]
Dat TIFO feyenoord een (voorlopige) voorsprong heeft is mijns inziens logisch. Zij zijn al veel langer bezig dan TIFO 410, en van Zuid hoeft het niet te komen denk ik... Hetgeen erg jammer is...
Voor volgend jaar ziet t er ook weer goed uit, dr komen meer grote vlaggen, en met hopenlijk vollere tribunes zullen er ook weer massale choreografiën gehouden worden.
vlaggen:
choreografie:
Mega-spandoek:
letteracties:
werplinten:
jaquard banners:
anti knvb actie:
en vergeet niet de sfeerartikelen die iedere supporter wel bij zich heeft: de sjaal:
[Dit bericht is gewijzigd door TheGHunter op 17-06-2003 01:07]
quote:Helaas hangen de mooiste doeken er bijna nooit meer, dus vandaar dat er weer wat nieuwe moeten worden gemaakt. En verder is het wel een beetje marginaal hier. Zo`n megavlag hebben we nog en zo nu en dan een beetje provocerend doekje (tegen Telstar of destijds met het incident tussen Koordes en Goudmijn). Maar dat is het dan ook wel...
Op maandag 16 juni 2003 21:56 schreef Cruoninga het volgende:
Ultra, die vlaggen van jullie ken ik idd wel. Zien der niet slecht maar laten jullie je verder ook zien op 1 of andere manier? Massale actie´s lukt uiteraard niet maar dan doen jullie het toch op wat kleinere schaal?
Meer info voor TIFO in de arena kun je kijken over een tijde weer op www.tifosivak410.nl maar zoals jullie denk ik weten zijn alle (betere) Ajax-site's voorlopig offline..
quote:Tuurlijk word tifo bij f. door supporters geregeld, maar de wijze waarop het meeste geld word verkregen vind ik "fout". Dit tot in tegenstelling tot tifosi410 word ALLES zelf door de supporters betaald, denk hierbij aan verkoop van al eerder genoemde cd's, shirts, truien etc. etc, ook zijn er collectes om de kas weer iets omhoog te gooien. Van dit geld word niet alles betaald wat er ook daadwerkelijk in het vak is te zien.
Op maandag 16 juni 2003 23:11 schreef Staanplaats het volgende:[..]
Wordt het bij Feijenoord niet geregeld door de supporters dan?? Bij Feijenoord hebben ze ook geld moeten verzamelen dmv van merchadinsing (petten, sjalen, vlaggen) voor het TIFO gebeuren, en er is vanuit de supporters vereninging een bedrag gereseveerd, dat is dus ook gewoon het geld van de supporters.
Later hebben de sponsoren hun waardering laten blijken over het TIFO gebeuren door de hardwerkende supporters die voor de acties zorgde te ondersteunen met een financiële injectie. Ook de NS heeft geld aan het TIFO team geschonken om hun blunders in Eindhoven goed te maken.Maar over het TIFO zelf, in het begin vond ik het schitterend om te zien, maar dit seizoen was het van Feijenoord kant toch wat minder (hoewel Newcastle en PSV toch weer een mooi plaatje gaf). Mede doordat er bij de finale een hoop schade is aangericht aan de attributen van TIFO. De vlaggen gingen uit de vakken, en vuurwerk acties werden verboden (door de KNVB).
Seizoen 2001/2002 was wat dat betreft een hoogtepunt, met schitterende acties zowel nationaal als internationaal. Ik vind het alleen jammer dat grote dele supporters alles af laten hangen van TIFO, en daardoor in hun leunstoel naar de wedstrijd zitten te kijken.Je kan nog zoveel vlaggen, bordjes, en vuurwerk gebruiken, beleving zal toch echt uit je zelf moeten komen.
Veel bandieri's die te zien zijn worden door mensen zelf THUIS gemaakt en dus ook betaald. De tifo bij f. staat bij ons bekend als een soort van tell-sell-tifo, jullie hebben onderhand alles al eens besteld wat er te bestellen valt bij tifo.it.
Vlaggen: fantastisch zoveel mooie grote vlaggen alleen: VOOR de tribune? what the... , vlaggen horen op de tribune's
Het tifo gevoel word bij Ajax en dan name bij 410 steeds hoger en beter, mensen laten niet alles afhangen van een bepaalde groep mensen en maken zelf thuis van alles, alles kris kras door elkaar dat VIND ik pas tifo.
Het oogt bij 410 nog klein maar wat wil je als je 2 jaar bezig bent met een compleet nieuwe groep van VOORNAMELIJK jongeren.
NIET GEPOST DOOR (SUPER-MARIO) by the way...
quote:Eh, als de mooiste bijna nooit meer hangen waarom hang je ze dan niet gewoon opnieuw op??? Hoe maken jullie je vlaggen eigenlijk? Kan je hier wat fotos neer zetten?
Op dinsdag 17 juni 2003 14:32 schreef ultra het volgende:[..]
Helaas hangen de mooiste doeken er bijna nooit meer, dus vandaar dat er weer wat nieuwe moeten worden gemaakt. En verder is het wel een beetje marginaal hier. Zo`n megavlag hebben we nog en zo nu en dan een beetje provocerend doekje (tegen Telstar of destijds met het incident tussen Koordes en Goudmijn). Maar dat is het dan ook wel...
Tifo-gevoel? Ach ja leuk, ik hoef het niet per sé te hebben. Begrijp me niet verkeerd ik vind TIFO-acties mooi om te zien, maar ik prefereer toch de 'Engelse' vorm van supporten, dan met 1000 man in fanshopshirtje op het vak te zitten.
Bij vak 410 moet ik toch steeds denken aan die ene vrouwelijke steward, Josine Rienks!
"Vaak vinden ze me streng, maar ik moet wel duidelijk blijven!"
Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat vak 410 toch redelijk op weg is, en ze vrij mooie bandieri's (?) hebben. Maar zoals je waarschijnlijk ook weet draait het in de (Italiaanse) TIFO-scene niet om bandieri's(?), maar om choreografie. Neem alleen al de CL-finale en de halve finale Inter - AC en andersom. Misschien ook wel een ideetje voor 410, zelf choreografie-blaadjes inkleuren....
Maar het ging om Feijenoord, ik kan me er invinden hoor dat de vlaggen in de vakken moeten, ook vanuit de KBG (klankbordgroep) is dit aangegeven dacht ik. Maar mede door nare ervaringen tijdens de UEFA-cup finale en uit veiligheidsoverwegingen verdwenen de vlaggen van de vakken, in de amstel cup finale, waren de vlaggen ook weer in de vakken.
Maar zoals ik al zei, ik vind het zien van TIFO-acties mooi, maar als ze er niet waren zo ik het ook niet erg vinden. Ik vind de beleving toch een stuk belangrijker.
[Dit bericht is gewijzigd door Staanplaats op 18-06-2003 16:30]
quote:Juist ja, het ziet er allemaal leuk uit, maar het allemaal bedoeld om de sfeer te verbeteren. Vroeger hadden we geen TIFO acties maar was de sfeer vele malen beter. Geef mij ook die Engele sfeer maar, gewoon met een heel stadion continu zingen, dat is sfeer!
Op woensdag 18 juni 2003 16:10 schreef Staanplaats het volgende:
F.?? Hihi! Zal ik nu ook A. gaan schrijven, of zelfs a.!Tifo-gevoel? Ach ja leuk, ik hoef het niet per sé te hebben. Begrijp me niet verkeerd ik vind TIFO-acties mooi om te zien, maar ik prefereer toch de 'Engelse' vorm van supporten, dan met 1000 man in fanshopshirtje op het vak te zitten.
Bij vak 410 moet ik toch steeds aan die ene vrouwelijke steward, Josine Rienks!
"Vaak vinden ze me streng, maar ik moet wel duidelijk blijven!"Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat vak 410 toch redelijk op weg is, en ze vrij mooie bandieri's (?) hebben. Maar zoals je waarschijnlijk ook weet draait het in de (Italiaanse) TIFO-scene niet om bandieri's(?), maar om choreografie. Neem alleen al de CL-finale en de halve finale Inter - AC en andersom. Misschien ook wel een ideetje voor 410, zelf choreografie-blaadjes inkleuren....
Maar het ging om Feijenoord, ik kan me er invinden hoor dat de vlaggen in de vakken moeten, ook vanuit de KBG (klankbordgroep) is aangegeven dacht ik. Maar mede door nare ervaringen tijdens de UEFA-cup finale en uit veiligheidsoverwegingen verdwenen de vlaggen van de vakken, in de amstel cup finale, waren de vlaggen ook weer in de vakken.
Maar zoals ik al zei, ik vind het zien van TIFO-acties mooi, maar als ze er niet waren zo ik het ook niet erg vinden. Ik vind de beleving toch een stuk belangrijker.
quote:De 'engelse' manier van supporten zie je bij ons meer terug op zuid zoals je weet, hier is geen weinig leven voor tifo maar dat verhaal zul je zelf ook wel kennen.
Op woensdag 18 juni 2003 16:10 schreef Staanplaats het volgende:
F.?? Hihi! Zal ik nu ook A. gaan schrijven, of zelfs a.!Tifo-gevoel? Ach ja leuk, ik hoef het niet per sé te hebben. Begrijp me niet verkeerd ik vind TIFO-acties mooi om te zien, maar ik prefereer toch de 'Engelse' vorm van supporten, dan met 1000 man in fanshopshirtje op het vak te zitten.
Bij vak 410 moet ik toch steeds denken aan die ene vrouwelijke steward, Josine Rienks!
"Vaak vinden ze me streng, maar ik moet wel duidelijk blijven!"Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat vak 410 toch redelijk op weg is, en ze vrij mooie bandieri's (?) hebben. Maar zoals je waarschijnlijk ook weet draait het in de (Italiaanse) TIFO-scene niet om bandieri's(?), maar om choreografie. Neem alleen al de CL-finale en de halve finale Inter - AC en andersom. Misschien ook wel een ideetje voor 410, zelf choreografie-blaadjes inkleuren....
Maar het ging om Feijenoord, ik kan me er invinden hoor dat de vlaggen in de vakken moeten, ook vanuit de KBG (klankbordgroep) is dit aangegeven dacht ik. Maar mede door nare ervaringen tijdens de UEFA-cup finale en uit veiligheidsoverwegingen verdwenen de vlaggen van de vakken, in de amstel cup finale, waren de vlaggen ook weer in de vakken.
pff.. die steward hou is op zeg, wat denk je zelf? Dat zei de "baas" is? haha mocht ze willen ik weet zelf niet wat ze er doen maar goed heb er verders geen last van en geeneens zin om me er aan te irriteren.
Kijk een choreagrafie (of hoe dan ook) is mooi maar kost veel voorbereiding, dit is al eens eerder goed uitgevoerd(eerste klassieker in de arena) en later nog eens geprobeerd maar totaal mislukt, niet door 410 geregeld overigens.
Een nieuwe poging op kleinere schaal dit jaar... wacht maar af
Ik zie meer beleving in een tifosi groep wanneer men zelf initiativen (bandieri's, fakkels, spandoeken etc. etc.)neemt ipv alles laat afhangen van een bepaalde groep.
TIFO is begonnen in de jaren 70 en heeft die naam gekregen, niet omdat een bedrijf die heeft gegeven.
quote:Mja, ik wist daar het fijne toch al niet van. Waar komt het dan vandaan? De afkorting staat toch voor Torcida International Fans Organisation?
Op woensdag 18 juni 2003 19:58 schreef super-mario het volgende:[..]
TIFO is begonnen in de jaren 70 en heeft die naam gekregen, niet omdat een bedrijf die heeft gegeven.
quote:Bij nader inzien gaat het maar om 1 doekje die er nooit meer hangt. Maar dat is er ook wel een van 20 meter lang ofzow. Die hangt er bijna nooit meer, omdat de eigenaar van dat doekje lang niet altijd meer kan komen.
Op woensdag 18 juni 2003 16:07 schreef Cruoninga het volgende:[..]
Eh, als de mooiste bijna nooit meer hangen waarom hang je ze dan niet gewoon opnieuw op??? Hoe maken jullie je vlaggen eigenlijk? Kan je hier wat fotos neer zetten?
Hier zie je er een aantal. Er zijn er nog een paar, maar daar heb ik geen foto`s van kunnen vinden. meer doeken dan supporters
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |