abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:23:45 #1
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11086060
Wie gaat er MBA en/of SPD doen?
Of zijn er misschien mensen die MBA de afgelopen week hebben gedaan (de dagexamens dus)?

Ik heb aankomende week (maandag-, dinsdag-, en woensdagavond) MBA (Moderne BedrijfsAdministratie)-examen. Ik ben zeer benieuwd of ik het ga halen...

Het plan is dat ik -als ik m'n MBA haal- in december SPD ga doen.

Iemand ervaring of tips met / voor deze examens?

Nog een vraag: wordt het MBA diploma in het bedrijfsleven echt zo gewaardeerd als bij mij op school wordt gezegd? Docenten van mijn school doen voorkomen alsof je carrière haast niet meer stuk kan als je MBA (en SPD) hebt...

edit: typfoutje weggewerkt

[Dit bericht is gewijzigd door Gitarist op 14-06-2003 01:52]

me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:32:27 #2
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_11086332
Ik heb een paar jaar geleden mij MBA gehaald. En het is zeker wel een goed diploma. Het is iets meer als een gemiddelde MEAO (boekhouden) diploma (op boekhoud gebied dan, je mist immers talen e.d.)

Je kan er hele leuke banen mee vinden, zoals assistent accountant (dus niet AA accountant).

Het is zeker wel een aanrader om SPD te doen. Hiermee ben je zeker vergelijkbaar met een HBO diploma. Dit diploma is zeker vergelijkbaar met HBO BA. En met dit diploma is het zeker niet moeilijk om een baan te zoeken.

Echter het examen van SPD is toch wel heel wat anders dan MBA. Zo duurt het bedrijfsadministratie examen 2 dagen, 4 toetsen verdeeld over 2 dagen. Ditzelfde geldt ook voor Recht.

Mijn tip: Ga SPD echt volgen op school, zelf in de avonduren is erg zwaar. Je moet veel zelf discipline hebben.
Ook is het mij opgevallen, dat Marcus Verbeek school in o.a. Amsterdan, erg goed aangeschreven staat. Zij hebben erge hoge slagingspercentages.

Voor de rest heel veel succes aankomende week.

I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 14:35:30 #3
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11086440
Ik doe HBO Financieel management (aan HBO Nederland, heeft niemand ooit van gehoord maar ik zit er toch echt op!). Deze opleiding is rondom het MBA en SPD opgebouwd. Ik hoef dus geen aparte opleiding te volgen.

Ik ben er van op de hoogte dat je een assistent accountant kan worden. Maar goed anyway, bedankt voor de info.

Boven SPD ligt toch AA?

vrijdag 13 juni 2003 @ 16:23:23 #4
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_11089683
Die opleiding heb ik ook gedaan ja... klopt..
Ga je eerst MBA doen, na een half jaar doe je een deel SPD en het tweede jaar ga je SPD helemaal doen.

Eerste jaar 3 dagen in de week naar school, tweede jaar maar 2 dagen.
Wel een geinig opleiding..

Wordt alleen erg veel van je thuis verwacht. en omdat je maar 2 of 3 dagen in de week op school zit word je erg lui.. dat is echt oppassen.

Voorheen heette de school SPD dagopleiding Arnhem, maar omdat ze toendertijd behoorlijk gegroeid waren en overal in het land zaten, hebben ze de naam verandert in Hogeschool Nederland. Maar toen kregen ze gezeur met Hogeschool Holland (als je in amsterdam zit, net voorbij diemenvijver, dus net erachter). En nu hebben ze het dus HBO Nederland genoemd.

Voor boekhouden had ik geloof ik ene van der meijden ofzo, grijze man met een baard. Die was erg goed. Ook voor belastingrecht had ik wel een hele goede. Kerel liep eigelijk altijd met een sigaar.

vrijdag 13 juni 2003 @ 16:27:18 #5
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_11089784
quote:
Boven SPD ligt toch AA?
Je kan het inderdaad na SPD doen. Je zal dan zien dat je dan ook met HBO-ers komt te zitten.

Is wel een hele moeilijk opleiding hoor, dagopleiding duurt volgens mij 4 jaar. Maar als je het eenmaal hebt, kan je wel overal terecht hoor.

Daarna kan je geloof ik nog een 8 jarige opleiding doen voor RA (register accountant). Als je dat gedaan heb, wordt je gewoon aangeschreven door de accountantskantoren, met aanbiedingen om daar te werken.

Maar om dat allemaal te halen, moet je wel veel in huis hebben hoor.

vrijdag 13 juni 2003 @ 17:05:46 #6
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11090721
Goh toevallig joh!!! Ik weet over welke docent je het hebt (ten minste die grijze man met baard), ik zie hem wel eens lopen. Zelf heb ik geen les van hem. De man met de sigaar ken ik ook niet. Ik heb zelf nu belastingrecht van een kale man die een belastingadvieskantoor heeft en af en toe wat stukjes schrijft voor Elsevier.

Het is inderdaad zo geregeld als jij zegt op HBO Nederland.

In ieder geval eerst maar even m'n MBA en SPD zien te halen! Dan zien we wel verder... Nog veel in het verschiet dus!

vrijdag 13 juni 2003 @ 17:17:27 #7
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_11090935
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:05 schreef Gitarist het volgende:
Goh toevallig joh!!! Ik weet over welke docent je het hebt (ten minste die grijze man met baard), ik zie hem wel eens lopen. Zelf heb ik geen les van hem. De man met de sigaar ken ik ook niet. Ik heb zelf nu belastingrecht van een kale man die een belastingadvieskantoor heeft en af en toe wat stukjes schrijft voor Elsevier.

Het is inderdaad zo geregeld als jij zegt op HBO Nederland.

In ieder geval eerst maar even m'n MBA en SPD zien te halen! Dan zien we wel verder... Nog veel in het verschiet dus!

Ik denk dat we over dezelfde praten voor belastingrecht. Die is wel goed, legt alles rustig uit. Je kan hem alles vragen. Veel praktijk verhalen.

Maar inderdaad wel oppassen dat je blijft leren die dagen dat je thuis zit.

Voor de rest veel succes met de opleiding. Ik heb zelf mijn MBA gehaald, en 1 certificaat (ETV) gehaald voor SPD. Ondertussen ben ik bezig als programmeurs, dus dat is wel wat anders.

Veel succes !

pi_11091027
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 14:23 schreef Gitarist het volgende:
Of zijn er misschien mensen die MBA de afgelopen week hebben gedaan (de dagexamens dus)?

Ik heb aankomende week (maandag-, dinsdag-, en woensdagavond) MBA (Moderne BedrijfsAdministratie)-examen. Ik ben zeer benieuwd of ik het ga halen...

Nog een vraag: wordt het MBA diploma in het bedrijfsleven echt zo gewaardeerd als bij mij op school wordt gezegd? Volgens doen voorkomen alsof je carrière haast niet meer stuk kan als je MBA (en SPD) hebt...

Ik heb afgelopen januari bedrijfsadministratie en bedrijfseconomie van MBA afgerond. Afgelopen week heb ik de dagexamens belastingrecht en bedrijfsstatistiek van MBA gedaan waarvan ik belastingrecht wel gehaald heb... kan haast niet missen. Over statistiek heb ik mijn twijfels, maar goed.... volgende week herkansing met de avondexamens!
  vrijdag 13 juni 2003 @ 17:27:55 #9
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11091141
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:22 schreef PizzaPablo het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen januari bedrijfsadministratie en bedrijfseconomie van MBA afgerond. Afgelopen week heb ik de dagexamens belastingrecht en bedrijfsstatistiek van MBA gedaan waarvan ik belastingrecht wel gehaald heb... kan haast niet missen. Over statistiek heb ik mijn twijfels, maar goed.... volgende week herkansing met de avondexamens!

Da's wel lekker dat je die al hebt, het lijken mij juist de moeilijkste!

Succes met Belastingrecht en Statistiek.

pi_11091293
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:27 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Da's wel lekker dat je die al hebt, het lijken mij juist de moeilijkste!

Succes met Belastingrecht en Statistiek.

Op zich waren die best te doen, maar dat komt mede door het feit dat ik werkzaam ben als assistent accountant... dus kom er dagelijks mee in aanraking. Datzelfde geldt voor belastingrecht... dagelijks mee te maken en ik had er naar afloop van het examen een goed gevoel over. Alleen statistiek vindt ik zo´n klote vak... eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk maar het hele vak ligt me totaal niet.

Waar moet je volgende week examens doen? Toevallig ook in Utrecht?

vrijdag 13 juni 2003 @ 17:40:12 #11
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11091406
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:34 schreef PizzaPablo het volgende:

[..]

Op zich waren die best te doen, maar dat komt mede door het feit dat ik werkzaam ben als assistent accountant... dus kom er dagelijks mee in aanraking. Datzelfde geldt voor belastingrecht... dagelijks mee te maken en ik had er naar afloop van het examen een goed gevoel over. Alleen statistiek vindt ik zo´n klote vak... eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk maar het hele vak ligt me totaal niet.

Waar moet je volgende week examens doen? Toevallig ook in Utrecht?

Dus je bent al op je werk aangenomen voordat je MBA had? Wat voor 'n vooropleiding heb je gehad?

Ik doe de examens in Amsterdam.

vrijdag 13 juni 2003 @ 17:43:23 #12
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11091474
Ik dacht MBA: Master of Business Administration.....is wel van een iets andere orde dan jullie MBA.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 13 juni 2003 @ 17:48:57 #13
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11091595
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:43 schreef Kaalhei het volgende:
Ik dacht MBA: Master of Business Administration.....is wel van een iets andere orde dan jullie MBA.
Het ligt wel in het verlengde van de "Nederlandse" MBA
  vrijdag 13 juni 2003 @ 17:53:30 #14
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11091677
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:48 schreef Gitarist het volgende:
Het ligt wel in het verlengde van de "Nederlandse" MBA
Als 'administration' en 'administratie' hetzelfde zouden betekenen misschien wel ja
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 13 juni 2003 @ 17:57:17 #15
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11091748
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:53 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Als 'administration' en 'administratie' hetzelfde zouden betekenen misschien wel ja

In dat geval heb ik verkeerde voorlichting gehad over wat Master of Business Administration inhoudt... Explain..?
  vrijdag 13 juni 2003 @ 18:31:27 #16
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11092367
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 17:57 schreef Gitarist het volgende:
In dat geval heb ik verkeerde voorlichting gehad over wat Master of Business Administration inhoudt... Explain..?
Administration betekent bestuur. Er wordt bv. gesproken over "The Bush administration", en dan gaat het niet om zn secretaresse. MBA is een (meestal) post-doctorale opleiding voor (top-)managers.
pi_11092869
quote:

Nog een vraag: wordt het MBA diploma in het bedrijfsleven echt zo gewaardeerd als bij mij op school wordt gezegd? Volgens doen voorkomen alsof je carrière haast niet meer stuk kan als je MBA (en SPD) hebt...

Gezien deze tekst hebben we het hier over het examen Moderne Bedrijfsadministratie en dus niet over het andere MBA examen. SPD is namelijk een logisch vervolg op het examen Moderne Bedrijfsadministratie.

Ik heb MBO+ gedaan, wat inhoud dat je het normale MBO diploma, het Praktijkdiploma Informatica en het MBA diploma in 2 jaar hebt. Echter is dit laatste niet het offciële MBA diploma maar eentje vanuit school. Dit telt dus niet echt mee eigenlijk. Vandaar dat ik nu het officiële diploma probeer te halen.

Ik heb mijn MBO+ diploma in 1999 al gehaald en ben toen blijven werken waar ik mijn stage heb volbracht. Door wat persoonlijke problemen (lange tijd ziekenhuis en wat overige zaken) ben ik nu pas bezig met het officiële diploma.

zaterdag 14 juni 2003 @ 17:29:27 #18
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11108062
quote:

[...]

Iemand ervaring met of tips voor deze examens?

Nog een vraag: wordt het MBA diploma in het bedrijfsleven echt zo gewaardeerd als bij mij op school wordt gezegd? Docenten van mijn school doen voorkomen alsof je carrière haast niet meer stuk kan als je MBA (en SPD) hebt...

* Gitarist kickt maar eens omhoog en quote zichzelf omdat hij graag antwoord op z'n vraag wil.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 17:31:26 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_11108099
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 17:29 schreef Gitarist het volgende:

[..]

* Gitarist kickt maar eens omhoog en quote zichzelf omdat hij graag antwoord op z'n vraag wil.

De amerikaanse is redelijk hot....
  zaterdag 14 juni 2003 @ 17:43:22 #20
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11108301
Dat weet ik... maar ik doe het Nederlandse MBA examen...

[Dit bericht is gewijzigd door Gitarist op 14-06-2003 17:49]

maandag 16 juni 2003 @ 11:29:55 #21
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_11138130
Nou... 17.30 is het zover!!! Zal wel niks worden maar goed..

Het is zo ontzettend moeilijk... Misschien dat ik Statistiek en Belastingrecht nog haal, maar Bedrijfsadministratie en Bedrijfseconomie zijn echt uitgesloten (tenzij ik heel veel geluk heb).

PizzaPablo nogmaals veel succes!

pi_14379929
*kick*

Ik heb van de afgelopen MBA examens (in juni) alleen m'n Statistiek gehaald helaas.

Aanstaande januari ga ik dus weer op voor de andere 3. Ik hoop vervolgens in juni m'n SPD te doen.

Ik denk dat ik nu een grotere kans maak het te gaan halen, ik weet nu hoe er getoetst wordt en hoe alles in z'n werk gaat...

Nog meer mensen die MBA / SPD gaan proberen te halen in december/januari?

pi_16185213
mods: ik zweer het jullie, dit wordt de laatste kick van dit topic als er geen respons komt!

Vanavond heb ik m'n eerste MBA-examen van dit jaar, Bedrijfsadministratie 1. 'k Ben benieuwd of het nu wel wat wordt.

Nog andere lotgenoten op Fok!? Of blijf ik de enige.

donderdag 15 januari 2004 @ 00:51:45 #24
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_16272548
quote:
Op maandag 12 januari 2004 14:56 schreef Gitarist het volgende:
mods: ik zweer het jullie, dit wordt de laatste kick van dit topic als er geen respons komt!

Vanavond heb ik m'n eerste MBA-examen van dit jaar, Bedrijfsadministratie 1. 'k Ben benieuwd of het nu wel wat wordt.

Nog andere lotgenoten op Fok!? Of blijf ik de enige.

Ik doe wel een (internationale) MBA studie alleen ben nog niet in zo'n vergevorderd stadium
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
  dinsdag 8 juni 2004 @ 17:15:03 #25
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_19731914
Ik blijf maar kicken in m'n eigen topic maar goed. Er zijn elke examenronde 50000 mensen die MBA (=Moderne BedrijfsAdministartie) examen doen bij de Associatie, daar zitten er vast toch wel een paar Fok!kers bij?

Vandaag begon de derde keer dat ik aan het MBA heb deelgenomen (tot nu toe weinig succes gehad en alleen nog maar Statistiek gehaald). Ik had de vakken Bedrijfsadministratie 1 & 2 en Belastingwetgeving.
Ik had over het algemeen de indruk dat ze vrij simpel waren! Ik ben benieuwd naar de uitslag over 8 weken.

Morgen gaat waarschijnlijk pittiger worden: Bedrijfseconomie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')