Rereformed | vrijdag 13 juni 2003 @ 08:46 |
Citaten van dhr. Stolp (Esoterisch Christendom): Mijn grootste angst is dat de geestelijke vernieuwing die nu gaande is, voorbijgaat aan de kerk. Dat is een grote tragiek. De velden zijn wit om te oogsten, maar de kerk doet er niets mee. Ze moet het geheim op een andere nieuwe manier doorgeven. Aan de kerk de keus: gaat ze er middenin staan of houdt ze vast aan wat ze heeft? Het is een geweldige uitdaging, maar beseft de kerk dit ook? In het pastoraat zeggen mensen soms: 'Ze hebben me Christus afgepakt in de kerk.' De kerk staat voor de keus: de ondergang of een inspirerende kracht in onze samenleving worden. Dat kan als ze zich werkelijk durft te verbinden met haar oorspronkelijke wortels, die van het spirituele Christendom. Citaat van Henk P. Medema: RaisinGirl: zodiakk tegen iemand: De vraag is dus: Wat is de toekomst van de theologie in deze nieuwe eeuw? | |
roobje | vrijdag 13 juni 2003 @ 09:05 |
Ik denk niet dat het echt dood zal gaan maar de aanhang zal wel enorm teruglopen. De basis waar geloof op is gebaseerd, onwetenheid, wordt door de moderne wetenschap uiteindelijk weggevaagd. En dat is een goed ding vind ik, maar dat ter zijde ![]() [Dit bericht is gewijzigd door roobje op 13-06-2003 09:11] | |
Fred | vrijdag 13 juni 2003 @ 09:07 |
Ligt eraan wat zn in de kerken gaan doen... Heb het idee dat het overal oude mannetjes zijn die na hun pensien nog wat voor de kerk doen en geen weet hebben van wat er nou eigenlijk speelt. De kerk "is" ook trouwens nergens. Ze doen niet aan promotie, je moet zelf maar op zoek gaan naar zo'n ding en dan maar hopen dat je het leuk vind. In de hedendaagse samenleving is dat niet voldoende... Mensen moeten eigenlijk de kerk "ingesleurd" worden, anders komen ze dr echt niet. Voor Islam ligt het momenteel nog anders, dei godsdienst is veel actiever en de mensen zijn nauwer met elkaar betrokken, maar het zal me niet verbazen dat als over een paar tientallen jaren ook de Moskeeën gaan leeglopen. | |
Rereformed | vrijdag 13 juni 2003 @ 09:31 |
In dit onderwerp gaat het niet zo om ons sociologisch gedrag: of we straks nog naar een kerk gaan, maar of er op de een of andere manier nog een geloofwaardige vorm van godsdienst overblijft, dat door een rationeel mens onderbouwd kan worden op een manier die ook respect van buitenstaanders oproept. roobje schrijft: "De basis waar geloof op is gebaseerd, onwetenheid, wordt door de moderne wetenschap uiteindelijk weggevaagd." Is dit inderdaad zo? Hoe staan we tegenover zo'n man als dr. Ouweneel die conservatief theologisch denkt en zich ook wetenschapper mag noemen? Is zo iemand geloofwaardig of is het iemand met wat psychologen noemen een 'dissociatieve storing'? Voor leuke aanzet tot deze discussie, lees artikel [Dit bericht is gewijzigd door Rereformed op 13-06-2003 09:51] | |
Rereformed | vrijdag 13 juni 2003 @ 10:02 |
Zie ook deze discussie: http://home.planet.nl/~sleij005/vergadering/leesmap20030325nduva.htm | |
Lacrimosa | vrijdag 13 juni 2003 @ 10:26 |
Oh... religie blijft... wellicht net zo massaal aanwezig als nu... Mensen willen geloven... mensen willen een verklaring hebben... | |
Rereformed | vrijdag 13 juni 2003 @ 10:45 |
quote:Precies! Maar is er een manier om het serieus te nemen? | |
Lacrimosa | vrijdag 13 juni 2003 @ 11:21 |
Tja... ik houd niets helemaal strak aan maar heb geen religieuze overtuiging... Ben ook niet van alle evolutietheorietjes onder de indruk... Meestal zodra mensen iets helemaal stellig gaan roepen en verkondigen, vind ik dat een nederlaag voor het gezond verstand... Hoe overtuigd je ook bent... het blijft gebaseerd op aannames | |
Brave_Sir_Robin | vrijdag 13 juni 2003 @ 11:26 |
quote:Mits je het goed onderbouwd en er niet te veel pretenties en consequenties aanhangt. Dan kun je nog wel serieus genomen worden. Maar wat voor religie hou je dan over? | |
Rereformed | vrijdag 13 juni 2003 @ 12:37 |
quote:Is de religie van Kuitert serieus te nemen? Deze man zit voor 100% op de golflengte van het moderne denken in de maatschappij. Houdt aan godsdienst vast omdat het 'iets' geeft wat we in het leven nodig hebben. Of is hij bezig met het begraven van God? En lacrimosa, heb jij 'iets' nodig in je leven wat boven het gezond verstand uitgaat? | |
MacMeester | vrijdag 13 juni 2003 @ 13:11 |
Het zou ook kunnen dat het aannemen van geloof opgelegd door autoriteiten verleden tijd gaat worden. Er is maar één autoriteit en dat ben je zelf. Je ziet steeds meer mensen zich terugtrekken uit de kerken omdat ze zich niet meer kunnen verenigen met wat de pastoor, imam, of dominee weet te vertellen. De tijd van het innerlijk weten is al een tijdje geleden aangebroken. Gnosis, zoals in de Bijbel wordt aangeduid en zeker in het Thomas Evangelie die is teruggevonden is de basis van de 'nieuwe' religie. De Catharen zijn een mooi voorbeeld van deze gnostische kennis, maar de Katholieke macht kon dit niet verkroppen. De Catharen waren 1000 jaar te vroeg. | |
Rereformed | vrijdag 13 juni 2003 @ 13:36 |
De vrijheid van religie is er juist gekomen omdat de religie zo boordevol tegenstrijdigheden/verschillende zienswijzen zit. Zij komt dus eigenlijk voort uit het feit dat er geen objectieve waarheid schijnt te zijn. Je zou het ook zo kunnen zeggen: God heeft zich niet geopenbaard op een voor een kritisch modern mens serieus te nemen wijze. Wat je zegt kan best waar zijn, maar dan zal de godsdienst in de toekomst alleen nog maar in Truth besproken worden... Wanneer aan godsdienst de autoriteit weg wordt gehaald (Gods zelfopenbaring of door wetenschappelijk onderzoek opgeleverd weten) blijft er iets heel anders over dan wat het geweest is. | |
Lacrimosa | vrijdag 13 juni 2003 @ 18:19 |
quote:ik vind dit zeker niet de meest interessante informatie om na te streven... Ik ben graag met wetenschap bezig, maar meer met dingen "dicht bij huis"... Ik houd het antwoord even op 'neen' | |
MacMeester | vrijdag 13 juni 2003 @ 19:21 |
quote:Dus, lees mijn post en jouw post nog eens achter elkaar, en trek je conclusie. we zeggen hetzelfde, alleen met een iets andere invalshoek | |
Rereformed | zaterdag 14 juni 2003 @ 12:53 |
Ben ik volkomen met je eens. Mijn topicvraag komt vanuit deze invalshoek: Ik zou best 'jouw' waarheid (of een andere theologische zienswijze) willen verkondigen, maar hoe kan ik die voor mezelf geloofwaardigheid verschaffen? Er zijn teveel dingen die haaks staan op 'andere' waarheden, of waarvan anderen zeggen dat ze pertinent onwaar zijn. Wat verheft de theologie tot iets wat niet in Truth thuishoort, maar waar we wetenschappelijk ook mee bezig kunnen zijn? Wat zijn de religieuze 'feiten' die we niet-religieuze mensen op de neus kunnen drukken, waar men niet zomaar omheen kan gaan, niet met een glimlachje van tafel kan vegen? Zelfs Ouweneel is voor mij door de mand gevallen. (was vroeger fan van hem) [Dit bericht is gewijzigd door Rereformed op 14-06-2003 13:01] | |
MacMeester | zaterdag 14 juni 2003 @ 22:42 |
quote:Luister nu eindelijk eens naar je hart bij elke vraag die je stelt, niet naar je hoofd. Dit is één van de moeilijkste opgave in je leven. Luisteren naar je hart. De Bijbel, de Koran en noem ze allemaal maar op, hebben dit doel voor ogen. Jouw innerlijk weten stimuleren, dat je het herinnert. quote:Dat zijn de momenten dat je brein het wil vatten en niet je hart. quote:een voorbeeld: Thomas Evangelie logion 67: Jezus zei: Wie het Al denkt te kennen maar niet zichzelf blijft volkomen in gebreke. quote:Ik ken zijn werk niet. | |
Rereformed | zondag 15 juni 2003 @ 05:19 |
Na dit mooie bovenstaande antwoord van je zul je moeten toegeven dat jouw theologie in Truth thuishoort, niet hier. Ik begrijp het probleem van de moderators. Hier hoort "In principe alles dat raakvlakken heeft met de 3 hoofdonderwerpen, en vanuit een objectieve hoek benaderd wordt." (iteejer) Ik kom er ook niet uit. Is "objectief vanuit het hart" ook een optie? | |
MacMeester | zondag 15 juni 2003 @ 09:04 |
quote:Je kan niet naar je hart luisteren, omdat je koppie er tussen zit? quote:Als het innerlijk weten ook al wordt verbannen naar Thruth.... ![]() quote:Snap/Voel je de Logion van Thomas die ik schreef? | |
Rereformed | zondag 15 juni 2003 @ 11:15 |
Mijn koppie zit overal tussen ja, hoewel ik uiteindelijk kies voor de keuze van mijn hart, omdat ik best weet dat het koppie nooit op een eindpunt aankomt. Daarom zegt die kreet uit het ev. van Thomas me niets. Ik heb nooit het gevoel dat ik mezelf zou kennen of doorgronden, laat staan 'het Al'. Zelfs de gedachte dat zoiets zou kunnen komt niet serieus in me op. Maar waar blijven die Moderators met hun buitengewone analyses? Zo te zien mogen we best doorbabbelen zoals voorheen.... | |
MacMeester | zondag 15 juni 2003 @ 11:18 |
quote:Waarom dan zo'n drukte om dat Boek of welk Religie dan ook als je je zelf niet eens kent? Hoe kan je nu iets geloven als het je hart niet kan raken? quote:Ik hoop van wel... | |
Rereformed | zondag 15 juni 2003 @ 11:35 |
quote:Dat zijn de vragen juist niet! Een mens gelooft uiteindelijk juist omdat zijn hart het hem ingeeft. Hij neemt alle rationele problemen waar hij mee blijft zitten op de koop toe, probeert de moeilijkheden waar het koppie mee zit in of aan te passen, weg te moffelen, op te lossen, ondergeschikt te maken enz. Dat iemand zichzelf niet denkt te kennen vind ik geen vreemde opmerking. Het werd door het oude orakel al aan mensen geadviseerd te onderzoeken, want zo voor de hand liggend is het niet. Met het ouder worden van mezelf heb ik mezelf vaak verbaasd. Ik vind dit eigenlijk wel een leuke kant van het leven, hoewel het ontdekken van jezelf niet altijd zo positief is. | |
MacMeester | zondag 15 juni 2003 @ 11:42 |
quote:Wie zegt dat zij zichzelf niet kenden? Het is een zeer zware gedachte om zoiets neer te zetten. | |
Viola_Holt | zondag 31 augustus 2003 @ 04:34 |
quote:Je zegt een post eerder dat je bijbel en de koran de bedoeling hebben je in je hart te raken. Hoe verklaar je dan een uitleg van een Koran tekst als onderstaande ? Dit lijkt me toch je reinste mannelijk wensgedrag. quote: quote:Het is jouw innerlijke waarheid. Dat geldt voor zeer veel andere onderwerpen in Truth ook. | |
MacMeester | maandag 1 september 2003 @ 09:49 |
quote:Dat is de bedoeling van elk heilig schrift, dus niet alleen de Bijbel of de Koran... quote:Zo staan er ook diverse teksten in de Bijbel die af en toe moeilijk te bevatten zijn... | |
Viola_Holt | maandag 1 september 2003 @ 10:01 |
quote:En toch raakt het je in je hart ? Van dergelijke teksten krijg ik de slappe lach. ![]() | |
MacMeester | maandag 1 september 2003 @ 12:03 |
quote:Je weet zelf ook wel dat het niet zo zwart wit werkt.... | |
Viola_Holt | maandag 1 september 2003 @ 12:05 |
quote:voor een gelovig iemand zal dat inderdaad niet zo werken. ik begrijp best dat er ook teksten in staan die je als "goed" kunt interpreteren, maar die zijn voor mij al niet goddelijk en ze worden zeker ontkracht door dergelijke kermisteksten. | |
Rereformed | maandag 1 september 2003 @ 12:14 |
Ik zou zeggen: natuurlijk wil godsdienst je hart raken. Iedereen begrijpt dat het hierom gaat. Maar omdat godsdienst vaak gebaseerd is op oeroude denkbeelden en zienswijzen zet ons verstand tegenwoordig vaak de noodrem aan; we kúnnen het niet altijd aanvaarden. Als gevolg kan ons hart niet altijd meer door de oude boodschap aangesproken worden. Hart en koppie moeten altijd samengaan. het ontbreken van deze mogelijkheid tot harmonie is de oorzaak van de godsdienstcrisis. | |
Rereformed | maandag 1 september 2003 @ 20:42 |
quote:Ik vind dat Viola de spijker hier op z'n kop slaat op een heel scherpe manier. DIT is de crisis van de theologie. Mensen die de godsdienst niet willen verlaten doen dit uit ethische gevoelens. Ze eren het mooie ervan. Het mooie is té goed om het alles maar weg te werpen. Maar ze blijven dan zitten met een grote hoeveelheid 'kermisteksten' (en daaruitvolgende zienswijzen) die met geen mogelijkheid in ons moderne leven passen en die gelovigen in een soort van innerlijke schizofrenie doen laten leven. Zo stellen velen dat je de boodschap van het christelijk geloof in een paar woorden kan samenvatten: Liefde, Vergeving, Genade, Oprechtheid, Troost (bijvoorbeeld). Dit zijn prachtige woorden en dingen waar een mens houvast en steun van kan krijgen. Maar al dit mooie wordt in het christelijk geloof omlaag gehaald door een kast vol denkbeelden die het tegenovergestelde prediken of in de praktijk van het leven het tegenovergestelde laten zien. Te denken valt aan woorden als Verloren gaan (en hel), Toorn van God, Oordeel, Rechtzinnigheid (en uitsluiten van anderen of zich afscheiden van anderen), Intolerantie tov ketters (Veroordelen van anderen), Wetticisme, zog. Onfeilbaarheid van de schrift, Onbuigzaamheid, leven met gedachten vol van denkbeelden als Zonde, Satan, Boze machten, Slechte wereld, slechte begeerten enz. De vraag of christelijke theologie nog toekomst heeft zal er wellicht hiervan afhangen hoe goed men erin zal slagen alle 'primitieve' voorstellingen van de bijbel te verdoezelen. Met de dingen van het Oude Testament is men hierin goed geslaagd. Het is gemakkelijk te redeneren in de trant van 'dat was bedoeld voor die tijd' enz. en moderne gelovigen lezen het Oude Testament op een paar vrome teksten na al niet eens meer, zodat het Oude Testament geen problemen meer oplevert. Theologie in de toekomst zal steeds meer afstand nemen van de bijbel als Gods woord en aankomen met nieuwe bewoordingen, geheel ontleend aan modern denken over God en godsdienst. Af en toe zullen we alleen een vers hier en daar uit de bijbel quoten om ons het gevoel te geven dat we in de lijn van de traditie staan. Godsdienst is een spel. Een soort monopoliespel dat tot in het oneindige doorgespeeld kan worden. Af en toe zetten we een paar huizen te koop of zelfs een straat op de hypotheek; maar er komt spoedig weer geld binnen via een andere weg. | |
Heronymus | maandag 1 september 2003 @ 21:05 |
quote:Ik vind dit altijd een beetje een vreemde instelling. Het is een beetje het principe van: oke ik ben het er niet meer mee eens, dus we passen het aan. Dat betekent dat je de Bijbel eigenlijk helemaal niet erkent als Gods Woord. Want als het werkelijk Gods Woord is, wie denken we dan dat we zijn, om het maar even aan te passen. Ik hoor het zo vaak, dat mensen zeggen: "de Bijbel moet met de tijd mee". Het is typisch menselijk om te eisen, dat het obstakel zich maar aan ons moet aanpassen. | |
Viola_Holt | maandag 1 september 2003 @ 23:08 |
quote:Dat is de stelling niet. De bijbel moet niet aangepast worden. De bijbel moet alleen niet als Gods Woord gezien worden omdat grote stukken in de bijbel God degraderen tot een zeer zielig hoopje mens. | |
tbpot | maandag 1 september 2003 @ 23:34 |
theologie betekend godsonderwijs. het heeft dan ook niets te maken met de scholing die vele "theologen" hebben gevolgd. onderzoekt, en komt achter DE WAARHEID | |
Viola_Holt | maandag 1 september 2003 @ 23:55 |
quote:de postbodes ? ![]() quote:Blijkbaar ken jij DE WAARHEID al. Deel DE WAARHEID eens met ons onwetenden. | |
hoppe | dinsdag 2 september 2003 @ 00:36 |
quote:Mag ik of zullen we ff een apart topic openen over de rol van middelaar tussen opperwezen en mensen, het verschil tussen diverse bijbelvertalingen en de belangrijke rol van een getuige met een eigen wil die meer is dan een vage kracht? Uiteraard alles bediscussiëerd op basis van nog te benoemen ankerpunten. | |
sjun | dinsdag 2 september 2003 @ 00:43 |
quote:Goedenacht tbpot, Meide beide handen grijp ik jouw uitdaging tot kritisch onderzoek aan. We zouden eens kritisch kunnen onderzoeken wie of wat het Woord was, we zouden eens kritisch kunnen onderzoeken welke getuigen er allemaal een rol spelen bij het geloof dat geënt is op een door de Joden overgeleverde traditie en vastgelegd in een bundeling van boeken die de bakermat vormde voor de Westerse cultuur nadat haar volgers wat leentjebuur speelden bij de oude Grieken en Romeinen We zouden het kunnen hebben over het leven dat kanworden uitgedeeld en over stromen van levend water die aangeboord kunnen worden om uit te kunnen blijven delen. We zouden het kunnen hebben over een grote schare, de symboliek van diverse profetiën en vooral het persoonlijke relationele aspect van de levend gemaakte tradatie. Misschien is het handiger hiervoor een apart topic te openen die minder interessant zal zijn voor degenen die geen zin hebben in een aparte reis door een aparte boekenbundel. [Dit bericht is gewijzigd door sjun op 02-09-2003 00:51] | |
hoppe | dinsdag 2 september 2003 @ 00:46 |
quote:Mogelijk zijn de stukken niet helemaal helder overgekomen. Bij informatie-overdracht tussen mensen zit er nogal eens wat ruis op de lijn. Verder hebben we dan nogal eens te maken met vooroordelen en toeschrijvingen die informatie-overdracht vertroebelen | |
sjun | dinsdag 2 september 2003 @ 00:49 |
quote:Zonder hart, een dode letter. Zonder verstand een fantastische frase in een voor velen vreemde taal. Zonder levende Geest, een vermoeiende methodiek of levenswijze die (krampachtig) wordt nageleefd of nagestreefd. Compliment voor je verhelderende opmerking. [Dit bericht is gewijzigd door sjun op 02-09-2003 01:12] | |
MacMeester | dinsdag 2 september 2003 @ 08:48 |
quote:Ik denk eerder dat het Christendom is blijven stilstaan, net als vele andere religies. Het nadeel wat hierdoor ontstaat is dat de verhalen en leringen niet meer goed passen in de huidige tijd. Vergeet niet dat dergelijke religies geschreven zijn om de mensen in hun huidige tijd te 'begeleiden'. We zijn nu honderden jaren verder, de mens is als cumulatief wezen gegroeid, zowel materialistisch als geestelijk, waardoor de strakke leer van bijvoorbeeld het Oude Testament niet meer werkt als vergelijking of als voorbeeld met onze ervaringen in onze tijd. Wat meer en meer mensen in onze tijd zoeken (en dat merk je ook hier op dit forum) is bevestiging van hun innerlijk weten. De Bijbel had niet afgesloten moeten worden 1600-1700 jaar geleden, maar door moeten groeien met nieuwe wonderen, nieuwe evangeliën. Zelfs nu gebeuren er wonderen, maar de meeste mensen zien of horen ze niet.... | |
DennisMoore | dinsdag 2 september 2003 @ 09:20 |
(Just a bit of rambling:) Heeft de Bijbel een 'bedoeling'? Wanneer je bedenkt dat de Bijbel door een aantal personen is samengesteld uit een aantal boeken? Dat de mens nu geestelijk gegroeid is, verder is dan duizend jaar geleden, lijkt me sterk. De mens had vroeger net zoveel potentie als nu om een bepaald 'geestelijk niveau' te bereiken. Je zou hooguit kunnen stellen dat de mens van nu minder 'beknot' is in zijn denken. Hij hoeft de bliksem niet meer te verklaren. Hij hoeft de lokale priester niet meer na te praten uit angst voor de brandstapel. Aan de andere kant heeft ook de mens nu zo z'n 'ketenen'. Het mechanische wereldbeeld, materialisme, 'zweven' is not done, en verbazen is te zeldzaam. Misschien draait het wel om autoriteit. Kan ik me een godsdienst/religie/theologie zonder autoriteit voorstellen? En waar zou die op gebaseerd moeten zijn? Het oude 'als je je niet aan God overgeeft, ga je naar de hel' kan men inderdaad wel proberen weg te moffelen, maar dat zal denk ik niet lukken. Allerlei rare logica en redenaties die rechtstreeks uit sprookjes met draken en zwaarden lijken te komen. Het idee dat er bloed moet vloeien om zonden te vergeven. Dít soort dingen staat mij 'rationeel' tegen. En niet de kwestie schepping vs evolutie. Wat blijft er dan over? Je kan alleen nog maar op zoek gaan naar de 'diepere betekenis' van de Bijbel (en wellicht andere boeken), aangezien het boek letterlijk teveel 'kermisteksten' bevat. De enige autoriteit die er dan nog is, is een morele autoriteit. Maar die is misschien weer te subjectief. En dan nog, bestaat er daadwerkelijk een bovennatuurlijk wezen? En is dat een wezen met persoonlijke eigenschappen, of is het een vage kosmische energie? Eigenlijk zou je met die vraag moeten beginnen. Omdat dáár de autoriteit ligt. Die je overigens niet hoeft te erkennen. Maar omdat je over zo'n entiteit alleen kunt spreken a.h.v. diens openbaringen, moet je het concreet over die openbaringen hebben. En zijn die openbaringen méér dan persoonlijke ervaringen? Damn... de alcohol is nog niet helemaal uit m'n bloed geloof ik. | |
Doffy | dinsdag 2 september 2003 @ 16:01 |
Nog even terugkomend op de 'kermisteksten', en het logion van het Evangelie van Thomas dat MacMeester aanhaalde (Thomas is niet canoniek hoor! ![]() Logion 114 Misschien dat het weinig concreets toevoegt, maar ik vind het een mooie illustratie van Rereformed's ideeen. | |
MacMeester | dinsdag 2 september 2003 @ 16:19 |
quote:Dus? Er waren wel meer evangeliën gesneuveld bij de selectie voor de Bijbel.... quote:Als je logion 114 reinigt van alle culturele aanslibsels klinkt het als volgt: "Een menselijk wezen, getooid met een naam, Simon Petrus, sprak tot hem: "Laat dat menselijk wezen, getooid met de naam Maria, van ons weggaan, want menselijke wezens die zich gedragen en denken als vrouwen zijn niet in staat zich te ontdoen van hun aangeleerde zelfbeeld, hun denken en gedrag, zodat zij het volmaakte leven bereiken. Jezus sprak: "Zie, ik zal haar alles laten zien wat zij niet is, al haar bagage die haar verhindert te zien en te ervaren wat zij werkelijk is, zodat zij weer een menselijk wezen kan worden, opdat zij ook weer een volmaakt menselijk wezen kan worden zoals jullie dat weer zijn geworden, Want elke vrouw die zichzelf weer een menselijk wezen maakt zal het volmaakte leven bereiken." Oftewel, het heeft meer te maken met de kunst van het lezen en interpreteren... quote:... | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 16:21 |
MacMeester en Dennis schreven bijzonder helder en scherpzinnig hierboven. Mac legt goed uit op welke weg tegenwoordige theologen zitten. Met het ineenstorten van oude denkbeelden is het in het geheel niet logisch dat er dan alleen nog maar de conclusie is dat er geen God is. Je kunt net zo goed stellen dat de mens groeit in zijn bevattingsvermogen en daarom zijn geloof 'bijstelt' oftewel 'tot diepere inzichten komt'. Heromymus vindt zulk denken arrogant, maar theologen zijn mensen die er hun hele leven op studeren. Ze kunnen op een gegeven moment eenvoudig niet anders dan toegeven dat het 'Woord van God' geen woord van God is in de traditionele betekenis. Je geloof niet bijstellen is voor hun helemaal geen optie. Als je bijvoorbeeld opmerkt dat het echt zo is dat de aarde rond is, dan is er geen mogelijkheid meer ons denken over een platte aarde voort te zetten. Doen we dit dan toch dan is er geen ander woord meer voor dan dom, of heeft het misschien te maken met bepaalde trauma's in ons leven. Op dezelfde manier kan voor velen Gods liefde met geen mogelijkheid in overeenstemming gebracht worden met de Oorlogsgod van de bijbel. Het is niet gezond iets wat pertinent niet waar kan zijn vol te houden. Theologen zijn veelal tot hun moderne opvattingen gekomen door de kern van de boodschap van het christendom tot in hun diepste aderen door te laten dringen. Wanneer je ziet dat Jezus' optreden ons een beeld geeft van een barmhartige God, een liefdevolle Vader, een genadevolle, vergevingsgezinde, zorgzame God, dan is het met geen mogelijkheid meer te rijmen met denkbeelden die uitgaan van toorn, straf, wraak, verdoemenis enz. Mensen die deze primitieve denkbeelden over God de rug toekeren hebben zich niet afgewend van Gods Woord, maar zijn juist de mensen die het beste beeld van God hebben. Ze zijn opgestegen tot op een punt waar ze een machtig uitzicht hebben. Een christen die hier moeite mee heeft zou er eens op moeten studeren hoe ver Jezus af stond van de traditionele godsdienst van zijn tijd. Hij sprak het Oude Testament vaak tegen, maar toch gooide Hij het Oude Testament niet weg. Hij somde het op in een paar regels (Heb God en je naaste lief) om er ahw. van af te komen, maar tegelijkertijd was zijn vondst van de liefde ook de allergrootste boodschap voor de mensheid. Aan het sublieme denken van Dennis is weinig toe te voegen, behalve dan (eenmaal de trieste waarheid van ons leven onder ogen ziende) de aanklacht gericht aan het adres van God: Hij heeft ons moderne mensen in de steek gelaten. De oude openbaringen zijn op vele manieren door de mand gevallen en de nieuwe profeten en messiassen die overal rondlopen kunnen en willen we niet aanvaarden vanwege de doodeenvoudige reden dat we niet meer kunnen geloven in voortrekkerij van bepaalde mensen. Er zijn miljoenen oprechte mensen die God zoeken maar nooit een woord van Hem vernemen. Het is zeer logisch te stellen dat zij die met 'openbaringen' van God aan komen het slachtoffer zijn van hun eigen waanideeen. Iedereen die de film en een documentaire over de schizofrene matematicus Nash heeft gezien kan dit goed aanvoelen. Wanneer je hierover nadenkt zie je dat geniaalheid en ziekte zeer dicht bij elkaar staan. 'Openbaringen' van God zijn dus waarschijnlijk zowel geniaal als ziekelijk. Wij 'gewone' mensen die gewoon met beide benen op de grond staan, moeten telkens het kaf van het koren scheiden, en nooit iets klakkeloos overnemen. Uiteindelijk hebben we alleen onze eigen rede. Voor mij IS die innerlijke stem die tot de hoogste menselijkheid oproept, God zelf. Wie weet heb ik gelijk, maar ik zal het niet van de daken schreeuwen. Er is geen reden om welke godsdienst dan ook rond te bazuinen, omdat we geen idee kunnen hebben op welke wijze we God zouden kunnen dienen. Hij laat zich niet kennen en het enige wat we over hem kunnen verzinnen is gedachten die afgeleid zijn van ons menselijk denken. We kunnen ons slechts eigen fantasien koesteren over het dienen van God. Waarschijnlijk is het dienen van God hetzelfde als het dienen van onszelf. De kern is namelijk ethisch handelen, en daarmee bereikt een mens zijn hoogste menszijn. Door God te dienen doen we dus onszelf een gunst. In de oude openbaringen was Hij een uitvergroot man, nu wordt Hij steeds meer een wetenschappelijke last cause van alles. Hoe groter het heelal zich voor onze ogen uitstrekt hoe moeilijker we ons nog kunnen indenken contact met God te kunnen krijgen. Hij wordt steeds onpersoonlijker. Wie weet komen we uiteindelijk aan het eindpunt van deze gang: de mens wordt God. | |
nEDerland | dinsdag 2 september 2003 @ 16:29 |
quote:Wat heeft de grootte van het heelal te maken met de persoonlijkheid van God? | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 16:35 |
De wetenschap heeft ons laten zien dat alles in de schepping zich afspeelt als gevolg van wetmatigheden. Er is geen God die ingrijpt op jouw bidden om een presentje of wat dan ook. Alleen bovenstaande gedachte al maakt God zeer onpersoonlijk. | |
MacMeester | dinsdag 2 september 2003 @ 16:37 |
quote:Ik zit me toch stevig af te vragen waar ik die conclusie heb neergetikt... ![]() ik zie het toch nergens staan... Volgens mij wordt het juist steeds duidelijker dat er wel een God is. En het is steeds duidelijker dat niet God maar meerdere van zijn helpers het volk van Israël in het OT heeft begeleid. Vandaar dat er een groot verschil in het OT en het NT zit qua Godsbeeld.... quote:Het lukt je anders aardig ![]() quote:thanks! ![]() quote:nogmaals ![]() quote:Ik denk dat je hier toch wel de plank weer behoorlijk misslaat. Hoe kan je de openbaringen zo makkelijk aan de kant zetten? Het staat stijf van de symbolische verklaringen en verwoordingen, dat het haast niet te doen is om er een tijdspanne aan te koppelen. quote:ga door quote:eens | |
DennisMoore | dinsdag 2 september 2003 @ 16:37 |
quote:Mja, en toch blijken sommige mensen dat wél eens te ervaren. En zijn er ook mensen die paranormale zaken ervaren. | |
Viola_Holt | dinsdag 2 september 2003 @ 16:47 |
quote:een menselijke ervaring hoeft niet op waarheid te berusten. al kan/mag ik daar als ervaringsleek natuurlijk niets over zeggen. | |
M.ALTA | dinsdag 2 september 2003 @ 19:18 |
Alle religie is hersenspoeling Alle wetenschap is ook hersenspoeling (vooral de meest beta-wetenschappen). theologie lijkt mij neutraal. tbpot had het over de waarheid, nou waar, wat, dan ??? ben benieuwd. | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 20:14 |
quote:De conclusie waar ik het over had was dat jij met je denken juist op God aankomt. | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 20:16 |
quote:Hoor ik graag meer van, want ik bedoel echt wat ik zeg en wil er naar leven. Een mens moet het natuurlijk wel eerst door hebben...Verlicht me. | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 20:21 |
quote:dat ik de plank behoorlijk missla is mogelijk, maar niet dat ik me er gemakkelijk van af maak. Ik heb wel een heel leven op 'openbaringen' gestudeerd. Ik vind ze uiteindelijk toch tegenvallen. De symboliek van de bijbel heb ik via Frederik Weinreb leren kennen en ik heb er grote bewondering voor. Maar die wijsheid zie ik meer als de tentoonstelling van menselijk vernuft. Van een goddelijk geschrift verwacht ik iets goddelijks, iets wat ik nergens tegenkom in 'openbaringen'. Ze vertonen allemaal teveel menselijke tekortkomingen. [Dit bericht is gewijzigd door Rereformed op 02-09-2003 21:49] | |
Akkersloot | dinsdag 2 september 2003 @ 20:42 |
quote:Het is iets makkelijker te bevatten als je open staat voor de gedachte dat het gewoon verzonnen is door mensen. | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 21:52 |
Precies. De menselijke oorsprong van 'openbaringen van God' is zelfs zo sterk dat we de openbaringen bijvoorbeeld 'Wet van Mozes' noemen. Deze uitdrukking laat namelijk letterlijk zien wat het is. | |
Rereformed | dinsdag 2 september 2003 @ 21:53 |
quote: | |
M.ALTA | dinsdag 2 september 2003 @ 21:56 |
quote:Hierin geef ik je groot gelijk, alhoewel ik het erg verdacht vind hoe die Weinreb het zo mooi in elkaar flatst. quote:openbaringen heeft veel dubbele codes, dubbele bodems en allegorieen. | |
Rereformed | woensdag 3 september 2003 @ 08:01 |
quote:Heb je, tbpot, ooit wel eens het boek Richteren in de bijbel gelezen? Wat is de WAARHEID van dat boek? Wat is de WAARHEID van het verhaal over Jefta, de man die in het volgende bijbelboek een dapper held genoemd wordt en in het Nieuwe testament een geloofsheld genoemd wordt, ten voorbeeld van ons (Hebr. brief)? Hebben mensen het geloof echt laten varen omdat de bijbelse leringen door de kerk verdraaid werden of zou het kunnen dat mensen dat juist deden nadat ze leerden de bijbel zelf te lezen en haar voor zichzelf te laten spreken? Ik zou zeggen dat juist 'bijbelgetrouwe' christenen hun bijbel niet voor zichzelf laten spreken, maar veelal slechts van bovenaf opgelegde leringen napraten. | |
DennisMoore | woensdag 3 september 2003 @ 09:58 |
Maareh... houdt de theologie nog een theos over? Of verwordt theologie tot een soort überpsychologie van de moraal? | |
Rereformed | woensdag 3 september 2003 @ 10:15 |
Goede vraag. Ik denk dat het antwoord afhangt van de mate waarin iemand 'intellectualistisch' denkt. Voor de doorsnee mens is God niet anders in te denken dan als uitvergroot mens. Door 'diepzinnige filosofen' is God al honderden jaren als 'anders' gezien. (bijv. Spinoza) God zal in de toekomst steeds meer 'menselijke trekken' kwijtraken, om de eenvoudige reden dat we steeds beter zien hoe wij mensen God 'maken' door Hem in menselijke beelden uit te drukken. Een van de dingen die een grote rol zullen spelen zal afhangen van de vraag of mensen in de toekomst zich nog voor kunnen stellen tot een God te kunnen bidden die 'luistert' en 'antwoordt'. Wanneer bidden op deze traditionele manier niet meer mogelijk schijnt te zijn, zal er ook minder reden zijn Hem als persoon voor te stellen. | |
DennisMoore | woensdag 3 september 2003 @ 10:24 |
Maar wel als iets buiten de mens? Wanneer mensen God definiëren als 'het Goede in de mens', het 'Hogere in de mens', de 'Vonk', dan is godsdienst een überpsychologie geworden. Godsdienst zou toch echt antwoord moeten geven op de bekende Levensvragen... | |
Viola_Holt | woensdag 3 september 2003 @ 10:48 |
quote:Voor mij niet. Wanneer mensen God definiëren als 'het Goede in de mens', het 'Hogere in de mens', de 'Vonk', dan is godsdienst een überpsychologie geworden. [/quote] Ik definieer God niet zo. Ik denk dat het slechts een tekstuele tussenvorm is die Rereformed gebruikt. Tussenvorm tussen geloof en agnosme. quote:Waarom moet dat ? Dit zou betekenen dat je de originele achterliggende gedachte van godsdienst zou weten... | |
Rereformed | woensdag 3 september 2003 @ 13:36 |
Dennis heeft wel gelijk geloof ik. Godsdienst is er om antwoorden te geven op de 'laatste' vragen. Alle antwoorden die een God bevatten moeten op de een of andere manier door God gegeven worden. Indien we niet meer kunnen geloven dat God zich op een of andere manier openbaart, is het om het even wat we over Hem zeggen. Indien een god zich stilhoudt, gaat hij dood... In de toekomst kan Hij wel door de mens in leven worden gehouden, maar dan zal de inhoud van het godsbegrip geheel door onszelf bepaald worden, en dus zeer goed kunnen veranderen in überpsychologie. God is dan een manier om over onze hoogste menselijkheid te spreken. Er is trouwens al duizenden jaren een gedachtengang die God en de schepping gelijkstelt. Dit wordt pantheïsme genoemd. In dit denken is iedereen en alles een onderdeel van God. Is het oude pantheïstische denken uit het verre oosten eenzelfde uiting als onze moderne 'überpschychologie' zonder een persoonlijke God? Zoals iemand in de Nachtmerrie v/d theoloog opmerkte kun je Boeddhisme veel gemakkelijker rijmen met modern denken dan het christendom. Wat ik zelf ben tegenwoordig, of over God zou kunnen zeggen, zou ik bij God niet weten. Waarschijnlijk is het voorlopig een soep met een hoop ingrediënten. 't Hangt er wellicht ook van af of de zon schijnt of niet... [Dit bericht is gewijzigd door Rereformed op 03-09-2003 13:48] | |
MacMeester | woensdag 3 september 2003 @ 13:56 |
quote: ![]() |