quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 21:21 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Wilgje, het seizoen is nu bijna afgelopen. Wat is nou je eind conclusie. Is het wat je verwachte?
En spiegelmann ik vond het erg interessant om je informatie te lezen.
Door dit topic:
[schokkend] Iederwijs, een verpestte generatie dacht ik ineens weer hieraan.
Ik ben dus Wilgje
![]()
De Iederwijsschool waar mijn zoon op zat is gestopt na 1 jaar. Erg jammer! Nu zit hij op een piepkleine reguliere school voor havo/vwo. Hij zit in de eerste klas omdat hij bepaalde vakken helemaal niet gedaan had het afgelopen schooljaar. Frans, wiskunde, zulke vakken. De vakken techniek, informatica, engels, verzorging, enz doet hij op zijn sloffen mee.
Wat heeft hij nou geleerd dat ene jaar iederwijs?
Na 8 jaar gepest te zijn op de basisschool is bij iederwijs een herstelperiode begonnen. Hij leerde dat hij zichzelf mocht zijn en dat zijn ideeen gewoon goed waren. Dat het niet erg is als je niet vooraan loopt bij het voetballen. Dat het fijn is als je op andere gebieden weer beter bent. Bij het voetballen werd hij door schoolgenootjes geholpen, op andere gebieden hielp hij weer.
Hij heeft de kans gekregen om te ontdekken wat hij goed kan en wat hij leuk vindt. Zijn zelfvertrouwen heeft dat erg goed gedaan. Zijn negatieve zelfbeeld is nu een stuk positiever. Als hij zich nu voorgenomen heeft iets te doen en het lukt niet meteen, geeft hij het niet meer luidgillend op, maar gilt hij even (hij is en blijft een puber!) en probeert het dan nog een keer.
Waarom die piekleine reguliere school en geen andere iederwijsschool?
Op deze school is de begeleiding heel individueel. Ook hier heeft hij de kans om verder te herstellen. Maar nu krijgt hij wel de normale vakken aangeboden. Aan de ene kant vind ik nog steeds dat iederwijs een geweldige vorm van onderwijs is, maar aan de andere kant is deze vorm van onderwijs, op deze persoonlijke manier gegeven, ook zo gek nog niet. Hij leert nu dat hij dingen tegen zijn zin in toch moet doen en dat soms die dingen zelfs leuk blijken te zijn.
![]()
Mijn conclusie is dat in het geval van mijn zoon dat ene jaar iederwijs de beste keus is geweest die ik kon maken. Maar ook dat hij er nu wel aantoe was om naar deze school te gaan. Helaas heeft deze school slechts de eerste 2 leerjaren, dus over 2 jaar zal hij hoogstwaarschijnlijk toch naar een grote school moeten. Maar, dan is hij weer 2 jaar verder (hersteld/gegroeid) en tegen die tijd zien we weer verder.