abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11115343
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 09:58 schreef Wilgje het volgende:
Van wie moet ie dat? Van jou? Volgens jouw wereldbeeld?
Een kind gaat echt leren rekenen, alleen als het daar zelf aantoe is en niet omdat een leerplan dat voorschrijft.
Dingen die je zelf wilt leren onthou je veel beter dan de dingen die je moet leren. Ik heb echt alle Duitse naamvallen geleerd, ooit. En ik weet er niets meer van. Wat is de zin daarvan geweest dan?
Mijn punt is dat leerlingen op die leeftijd zelf nog geen gedegen afweging kunnen maken tussen bijv. tekenen en rekenen.

Sociale vaardigheden en verantwoordelijkheid nemen zullen meer ontwikkeld worden, de cognitieve vaardigheden minder, omdat die kant geen voordehand liggende keuze voor een kind zal zijn.

Als een kind er (nog) geen interesse in heeft, hoeft dat niet de betekenen dat kennis en vaardigheden op dat vlak niet nuttig zijn.

zondag 15 juni 2003 @ 10:27:00 #27
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_11118952
ik ben zelf een jenaplanschoolkind (scrabblewoord!) en daar werd ook gezegt van je moet dit en dit afhebben aan het eind van de week, en zoek het lekker maar uit.

Nou dat is dus echt NIET wat ik moet hebben, ik ben daardoor lui geworden, kan niet leren, en stel alles uit. Ik ben niet gepushed om dingen te doen die moeilijk voor mij waren, waardoor ik op m'n sloffen de HAVO heb gedaan. Pas op het hbo werd het kut. Daar moet je opeens wel leren en plannen en dingen doen en dat ging dus ook mooi fout.

ik ben dus totaal geen voorstander van dit soort schooltypes. Maar dat is gewoon eigen ervaring. Ik vind dat je een kind moet stimuleren om beter te worden dan die is, om het potentiaal dat ie heeft eruit te halen.

#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  zondag 15 juni 2003 @ 10:28:25 #28
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_11118973
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 09:58 schreef Wilgje het volgende:
Van wie moet ie dat? Van jou? Volgens jouw wereldbeeld?
Een kind gaat echt leren rekenen, alleen als het daar zelf aantoe is en niet omdat een leerplan dat voorschrijft.
Dingen die je zelf wilt leren onthou je veel beter dan de dingen die je moet leren. Ik heb echt alle Duitse naamvallen geleerd, ooit. En ik weet er niets meer van. Wat is de zin daarvan geweest dan?
als je een kind de mogenlijkheid geeft, sommetjes leren of spelen, dan weet ik wel wat die kiest.

er hangt hier zo'n sfeer dat kinderen zo volwassen zijn om te kunnen kiezen wat het beste voor hun is. Nou dat kunnen volwassen nog geen eens laat staan kinderen!

#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  zondag 15 juni 2003 @ 10:43:17 #29
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_11119166
ik stel mij voor dat dergelijke kinderen het hoger onderwijs: HBO/WO nooit kunnen volbrengen als je niet de discipline hebt vervelende moeilijke onderwerpen die toch noodzakelijk zijn te doen, want in het hoger onderwijs wordt je niet meer gepushed en kan je niet meer zeggen ik doe alleen de onderwerpen die ik leuk vind want dan haal je simpelweg je diploma niet, en ben je verloren op de arbeidsmarkt
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_11127083
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 00:44 schreef Moonah het volgende:
Maar mijn ervaring is dat als je stof aanbiedt op het juiste niveau, dat kinderen erg leergierig zijn. Die wíllen leren. Dat is juist het leuke!
Echter, in het reguliere onderwijs wordt hen geleerd in het gareel te lopen. Dáár ligt eigenlijk de nadruk op. Boekje 3 moet écht uit zijn aan het eind van het jaar, anders kun je volgend jaar niet verder. Sommige kinderen trekken dat niet.
Andere kinderen vervelen zich het leplazarus, want die hebben al lang door hoe eea in elkaar zit, maar moeten tóch die klassikale instuctie volgen.
In beide gevallen is demotivatie een logisch gevolg.

Maar heus, ik heb nog niet één kind aan het begin van groep drie meegemaakt, die niet heel graag wilde leren lezen (als 'ie het al niet kon).

Op de Vrije School werd mij niet geleerd hoe ik moest leren en hoe belangrijk lezen is!
In de eerste (groep 3) leerde wij het alfabet en soms moesten wij gedichtjes overschrijven van het bord. Ik had geen flauw idee wat ik opschreef. In de tweede leerde wij in blokletters te schrijven (voorheen schreven wij alleen in hoofdletters) en weer wist ik niet wat ik allemaal opschreef. In de derde leerde wij met een vulpen te schrijven en kon ik simpele opstelletjes schrijven.

Toen was ik tien jaar oud en kon ik nauwelijk lezen en schrijven. Mijn ouders stuurde me 2 keer per week naar bijles, op school werd dit probleem als normaal beschouwd. Ik was namelijk nog niet goed 'geïncarneerd'! Ja hoor, dat zal het wel geweest zijn. Een oplossing voor mijn probleem was mijn angsten overwinnen!
Als baby had ik al hoogtevrees, dus elke ochtend moest ik op 3 opgestapelde tafels klimmen, het plafond aanraken en dan naar beneden springen! Dat werd dus elke ochtend janken!

If you obey all the rules, you miss all the fun!
  zondag 15 juni 2003 @ 19:44:04 #31
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11127728
quote:
Op zondag 15 juni 2003 18:59 schreef Jummy het volgende:

[..]

Op de Vrije School werd mij niet geleerd hoe ik moest leren en hoe belangrijk lezen is!
In de eerste (groep 3) leerde wij het alfabet en soms moesten wij gedichtjes overschrijven van het bord. Ik had geen flauw idee wat ik opschreef. In de tweede leerde wij in blokletters te schrijven (voorheen schreven wij alleen in hoofdletters) en weer wist ik niet wat ik allemaal opschreef. In de derde leerde wij met een vulpen te schrijven en kon ik simpele opstelletjes schrijven.

Tja, dit klinkt idd nogal onzinnig. Ik ben dan ook nooit een voorstander geweest van de Vrije School.

Maar, let wel, ik schreef in mijn post heel duidelijk "als stof op het juiste niveau wordt aangeboden".
Ik denk dat het ook wel erg belangrijk is om kinderen 'lekker' te maken, ze in contact te brengen met nieuwe stof. Bv in groep 2 worden kinderen bewust gemaakt van letters, zinnen, boekjes. Dat motiveert ze enorm om zélf te leren lezen.

Als het puur en alleen gaat om het alfabet opdreunen en vreemde kriebels van het bord overschrijven, dan kan ik me voorstellen dat dat absoluut niet motiveert. Ik vind het ook nogal Middeleeuws klinken.

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 15 juni 2003 @ 19:45:51 #32
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_11127768
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 20:17 schreef BlaatschaaP het volgende:
Dat je op je 12e al moet kiezen wat je later wilt worden is echt niet zo. Er wordt nu voor 90% gekeken naar de capaciteiten van je kind. Als hij goed in leren is zal hij waarschijnlijk naar VWO gaan, is hij daar slecht in VMBO oid. Pas ergens rond je 15e kiezen de meeste voor een profiel. Dan is het dus wel de bedoeling dat je de richting van je beroep later gaat kiezen .
Alsof je op het vmbo niks moet leren...
Ik heb zelf vmbo metalektro gedaan en daar krijg je natuurkundige formules die ze in de havo ook krijgen.....
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_11141112
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 00:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Pubers kan ik weinig over zeggen.

Maar mijn ervaring is dat als je stof aanbiedt op het juiste niveau, dat kinderen erg leergierig zijn. Die wíllen leren. Dat is juist het leuke!
Echter, in het reguliere onderwijs wordt hen geleerd in het gareel te lopen. Dáár ligt eigenlijk de nadruk op. Boekje 3 moet écht uit zijn aan het eind van het jaar, anders kun je volgend jaar niet verder. Sommige kinderen trekken dat niet.
Andere kinderen vervelen zich het leplazarus, want die hebben al lang door hoe eea in elkaar zit, maar moeten tóch die klassikale instuctie volgen.
In beide gevallen is demotivatie een logisch gevolg.

Mijn zoon is er 1 die wat voor loopt op de klas. met rekenen meer dan 1 groep, maar van demotivatie is geen sprake. Op dit moment word hem stof voor de volgende groep aangeboden, naast de stof die hij klassikaal krijgt. Dat werk moet eerst gedaan worden, en dan mag hij verder vooruit werken. Vooralsnog zijn er geen problemen, met andere zaken loopt hij niet voor. Maar er komt straks een moment, mits hij zo door blijft gaan, dat ze hem geen nieuwe stof aan kunnen bieden.

Volgend schooljaar krijgt hij een nieuwe test, om te kijken op welk niveau hij met welke stof zit.
Ik denk dat de manier waarop het reguliere onderwijs een hoop is verandert wat dit betreft. Het is niet meer recht toe recht aan klassikaal leren/werken.

zondag 17 augustus 2003 @ 09:35:37 #34
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_12494975
Iederwijs is van start gegaan vorige week. Bart was nog een weekje op vakantie, dus hij begint as. maadag pas voor het eerst.
Vrijdag ben ik er een kijkje wezen nemen en het zag er allemaal heel ontspannen uit. Er waren kinderen in de leeftijd van 4 tot 15 jaar en ze waren gezamelijk bezig met brood bakken, jam maken en een paar waren er bezig met het maken van een nieuwsbrief.

Ik begrijp dat jullie hier geen voorstander zijn van dit soort onderwijs, maar ik sta er helemaal achter. Kinderen zijn daar goed zoals ze zijn en hoeven niets te bewijzen. Ze worden niet beoordeeld op wat zij al dan niet kunnen. Dat geeft hen het gevoel van veiligheid wat een kind nodig heeft om (op) te kunnen groeien.

Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
pi_12495149
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en je verhalen Wilgje. Ook al zou ik er op basis van de informatie die ik nu heb niet zo snel voor kiezen, wie weet vergis ik me wel vreselijk. Dus ik hoop dat je ons op de hoogte houdt.
mooi he, alles
  zondag 17 augustus 2003 @ 10:58:02 #36
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_12495392
quote:
Op zondag 15 juni 2003 19:45 schreef Sitethief het volgende:

[..]

Alsof je op het vmbo niks moet leren...
Ik heb zelf vmbo metalektro gedaan en daar krijg je natuurkundige formules die ze in de havo ook krijgen.....

Euh? Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat kinderen die bij de Citotoets en opzich in de klas laten zien dat ze makkelijk kunnen leren waarschijnlijk Havo/VWO gaan doen, en kinderen die lager scoren waarschijnlijk VMBO gaan doen. Niet dat dat domme idioten zijn oid .
pi_12496181
Ja ik heb dat ook dus moeten doen, al kiezen terwijl ik niet eens wist wat ik nou wilde, het gevolg daarvan: nog steeds geen opleiding plus een stomme diploma van iets wat ik niet eens wilde achteraf. ik wilde halverwege stoppen met mijn examens omdat ik iets deed wat totaal niet meer mijn richting was, maar heb toch maar doorgezet... ben na mijn behaalde diploma een jaar er tussen uit gegaan om te denken wat ik wilde, heb dus een jaar gewerkt, en nog wist ik nie wat ik wilde, naja tot nu eigenlijk, weet nog steeds nie wat ik wil. hahaha, echt vervelend, dus ik probeer het uit te vinden om een beetje ervaringen op te doen met verschillende baantjes, maar de klasgenoten die ik nog spreek van paar jaar geleden zitten ook met dit probleem. erg vervelend dus, ik snap nie dat scholen iets basis gericht doen, in plaats van vakgericht. mijn broertje heeft nu ook van die hele rare keuzes, hij gaat nu ook naar middelbare school, en hij heeft de sportklas gekozen..... vind ik ook zoiets belachelijks... waar gaat het eigenlijk met de wereld heen?? ik hoop dat je zoon eruit komt uiteindelijk... want er zijn heel veel scholieren die ermee tobben. veel succes.
pi_12496932
Hmmmm... als ik dit zo lees dan denk ik bij me eigen van: die kinderen leren daar dus alleen als ze er zelf zin in hebben en waar ze zelf zin in hebben.

Op zich kan ik me daar wel in vinden omdat je 100% werkt vanuit het kind zelf, wat hij/zij leuk vind en wat hem/haar intereseerd.
Maar ik kan er geen beeld bij krijgen hoe zo'n kind zich later moet gaan redden in de maatschappij. Puur en alleen omdat de maatschappij daar niet op ingesteld is.
Als je gaat werken kan je niet alleen maar doen wat je leuk vind, je zal ook dingen moeten doen die je minder of zelfs niet leuk vind.

Je zal toch moeten leren lezen en schrijven of je het nou leuk vind of niet en dat is iets wat je op school hoort te leren. Leraren die zijn er voor opgeleid en weten precies op wat voor manier ze het aan de kinderen moeten brengen om er wat in te krijgen.

Ik krijg het gevoel dat op een "alternatieve" school (dus anders dan het openbare/christelijke onderwijs) daar weinig tot geen aandacht aan wordt besteed omdat kinderen het zelf leuk moeten vinden om dat te leren.

Nee , ik zou er zelf absoluut niet voor kiezen om mijn kinderen op zo'n school te doen.
Maar iedereen zijn eigen keuzes natuurlijk

zondag 17 augustus 2003 @ 12:48:13 #39
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_12497106
vorige week heb ik hierover (meen ik) een item gezien in het nieuws. Het was de eersts schooldag en er was nog maar een leerling (was meen ik in Almere)

De leerling die daar zat, zat dus al de hele dat te Nintendo'en. De leraar vertelde dat dit geen probleem was en dat ze mochten Nintendo'en wanneer ze wilden.
School is voor mij toch iets anders dan een grote speelplaats.

Ik weet niet, hetgeen ik zag druiste zo ongelofelijk tegen mijn ideeen over 'school' in. Misschien ben ik wel een ouderwetse, vastgeroeste trut.. Zoals 't vroeger ging op school hoeft nou ook weer niet (tucht, lijfstraffen etc.. om maar een extreem voorbeeld te noemen) Maar dit was in mijn ogen zo vreselijk radicaal de andere kant op..

Persoonlijk kon ik me er dus absoluut niet in vinden..

I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 17 augustus 2003 @ 12:57:18 #40
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_12497290
Die reportage heb ik ook gezien ET en ik vond het ook geen ideale situatie (misschien ben ik ook al ouderwets )

Ik ben er helemaal voor dat kinderen moeten kunnen leren in hun eigen tempo en ook vaardigheden en interesses moeten ontwikkelen buiten de standaard schoolstof (tekenen, schrijven etc.). Maar een kind zal zich toch ook de regels van de maatschappij eigen moeten maken. Je kan niet altijd doen wat je wil, er zijn mensen die boven je staan en je opdrachten geven en sommige dingen gaan nou eenmaal volgens een schema.

Ik zou m'n kinderen (als ik die zou hebben) dus ook niet naar een dergelijke school sturen, omdat het me geen goede voorbereiding lijkt op vervolgopleidingen en de wereld na school.

pi_12497401
Oook ik heb die reportage gezien
Het is particulier, dus alleen de kindjes waarvan de ouders dik verdienen komen er. Dat vind ik zelf al geen goede afspiegeling vand e maatschappij waar ze in leven. Nu was dat mannetje ook nog eens alleeen, lijkt me samenwerken niet te bevorderen.
Wat volgens mij wel zo was is dat ze opdrachten wel na een periode af moeten hebben. Maar dat het hun eigen verantwoordelijkheid is wanneer ze dat dus doen. Willen ze 3 dagen spelen ok, dan word dat dus 2 dagen leren anders hebben ze de opdracht niet af. Maar ook dan denk ik dat het ene kind wel met die verantwoording om kan gaan en de andere niet.
Wij zelf gaan dalijk lekker voor een "normale"school hier in de buurt. Dit omdat ik het dus heel belangrijk vind dat als Bo vriendjes en vriendinnetjes krijgt deze in de buurt wonen en ze lekker met elkaar kunnen spelen zonder afhankelijk te zijn van een vader of moeder die ze haalt en brengt. Lekker met vriendjes naar school lopen enzo.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 17 augustus 2003 @ 13:09:38 #42
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_12497518
Ik heb zelf op een Freinetschool gezeten. Freinet is vrijer dan een "gewone" school, en gaat ook uit van de leergierigheid van een kind.

Elke week maakte je samen met de docent een "werkplan". Daarop werd aangestreept hoeveel taken je van taal zou doen, hoeveel rekenen etc. Je bepaalde zelf wanneer je welke taak deed. Bij kinderen die moeite hadden met plannen werd halverwege de week gekeken of ze op schema zaten, en aan het einde van de week had iedereen een kort gesprekje met de docent, en werd het werkplan gecontroleerd.

Ik vond dit zelf heel prettig. Ik was zelf zo iemand die alle vervelende dingen als eerste deed, zodat ik aan het eind van de week alleen nog maar leuke dingen hoefde te doen. En nu, 13 jaar nadat ik de basisschool verliet, merk ik dat ik nog steeds zo werk, en nog steeds in mijn hoofd vaak een weekplanning maak.

Wat ik ook leuk vond aan deze school was dat schrijven, en jezelf leren uitdrukken, heel belangrijk was. Elke week moest je minimaal 2 "teksten" schrijven: een kort verhaaltje (naarmate je ouder werd moesten de verhaaltjes wat langer worden) over iets wat je had meegemaakt, of wat je bezighield. Daar moest je dan ook een tekening bijmaken, zodat je het niet alleen met woorden, maar ook met beeld liet zien. Elke 2 weken werd er in elke klas 1 tekst van een kind uitgekozen, die dan, in de eigen drukkerij, werd afgedrukt, en in de schoolkrant kwam. Ik vond dit zelf een hele goede manier om een kind te kunnen volgen, om te zien wat een kind bezighoudt.

De leerkracht had een sturende rol: als je aankwam met een vraag over bv taal, stuurde hij je vaak naar een klasgenootje die hij datzelfde probleem al eens had uitgelegd. Die legde het dan vervolgens weer aan jou uit. Uiteraard werd er wel gekeken of je het wel snapte daarna

Als ik later de mogelijkheid heb (vrees van niet, want er zijn maar weinig van dergelijke scholen) zou ik best overwegen mijn kind naar een Freinetschool te sturen. Ik heb het gevoel dat er echt het uiterste uit elk kind wordt gehaald, en dat kinderen al heel vroeg een zekere verantwoordelijkheid wordt bijgebracht. Maar....elk kind is verschillend. Ik heb ook best kinderen gezien die compleet de mist ingingen, die het echt niet lukte om te plannen, en later alsnog naar een klassikale school gingen.

zondag 17 augustus 2003 @ 13:13:27 #43
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_12497591
Oh, en wat jessie aanhaalt, dat het voor een kind prettig is om in de eigen buurt op school te zitten: helemaal mee eens

Bij mij was de Freinetschool toevallig de dichtstbijzijnde school, maar er zaten inderdaad ook kinderen uit andere steden op. Die moesten altijd gehaald en gebracht worden, konden haast nooit bij iemand blijven spelen, en er kwamen altijd maar weinig kinderen op hun partijtjes, want niet alle ouders konden hun kids zo ver weg brengen.

Dat vond ik altijd erg sneu eerlijk gezegd.

zondag 17 augustus 2003 @ 13:18:25 #44
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_12497691
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 13:03 schreef jessie het volgende:
Oook ik heb die reportage gezien
Het is particulier, dus alleen de kindjes waarvan de ouders dik verdienen komen er. Dat vind ik zelf al geen goede afspiegeling vand e maatschappij waar ze in leven.
Sorry, maar ik ben een alleenstaande moeder met een WiW baan. Beslist geen vetpot.
Het is inderdaad een particuliere school en behoorlijk duur en omdat deze school nog niet erkend is (andere Iederwijsscholen al wel) krijg ik er ook geen enkele vergoeding voor.
Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
pi_12497810
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 13:18 schreef Wilgje het volgende:

[..]

Sorry, maar ik ben een alleenstaande moeder met een WiW baan. Beslist geen vetpot.
Het is inderdaad een particuliere school en behoorlijk duur en omdat deze school nog niet erkend is (andere Iederwijsscholen al wel) krijg ik er ook geen enkele vergoeding voor.

Dan vind ik het helemaal knap dat je dat kan betalen. Ik denk dus dat niet iedereen dit kan, omdat zoals je zelf zegt het erg duur is. En dan is dat voor mensen met meer geld een stuk makkelijker.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 17 augustus 2003 @ 13:37:06 #46
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_12498113
Er zijn ouders met meer geld, die ook moeite hebben met de kosten (200 euro per maand).
Ik heb een aantal jaar ven 600 euro per maand geleefd, nu heb ik er 900, die 200 per maand moet dus kunnen.
Het is voor een goed doel denk ik dan.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 17:30:43 #47
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_12555173
Bart heeft nu 2 dagen iederwijs achter de rug en vindt het geweldig, maar ook moeilijk.
Hij heeft in een hangmat geluierd, zelfgebakken cake gegeten, pruimen geplukt en heerlijk buiten gespeeld.
Moeilijk vindt hij het dat ie niets hoeft, niets moet. Zelf bepalen wat je doet blijkt toch moeilijker dan hij dacht...
pi_12555444
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 09:05 schreef moussy het volgende:
Wat ik nou begrijp is dat een kind mag doen-leren-ontwikkelen wat ie leuk vindt? Maar een kind moet toch van alle vakken wat meekrijgen?

Stel je hebt een kind dat lyrisch is van tekenen, dan is het goed dat hij zich daar op richt, terwijl het zwak is in rekenen, waar het zich dus in principe op zou moeten richten.

Die nadruk op de 'zwaktes' is in mijn ogen een enorme bron van frustratie bij leerlingen in het voortgezet onderwijs, in het basisonderwijs wellicht ook.

In het dorp waar ik woon start binnenkort ook dat Iederwijs. Prima wat mij betreft.

pi_12555511
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:30 schreef Wilgje het volgende:
Moeilijk vindt hij het dat ie niets hoeft, niets moet. Zelf bepalen wat je doet blijkt toch moeilijker dan hij dacht...
Ik mag toch aannemen dat als blijkt dat een kind meer structuur nodig heeft, dat ook krijgt? Uiteraart vráágt een kind daar niet om.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 17:54:49 #50
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_12555766
Ja hoor, daar wordt wel op gelet.
Ook kinderen die helemaal niets doen worden in de gaten gehouden en er wordt besproken wat daar de oorzaak van kan zijn en wat eraan gedaan kan worden en of er wel iets aan gedaan zou moeten worden.
Het is echt geen losgeslagen zooitje doemaarraak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')