quote:tja in biologie boeken wordt over het algemeen de evolutie aangenomen zonder daar de voors en tegens bij te vermelden. er staat bv. gewoon er ontstond en functioneel eiwit. Dat "ontstond" is een heel verhaal opzich.
Op donderdag 12 juni 2003 14:38 schreef sweek het volgende:[..]
Dat is inderdaad een beetje de reden waarom ik er eigenlijk ook in geloof ... of in ieder geval denk dat het iets gelijkaardigs is geweest.
Het is via test in ieder geval bewezen dat je uit de combinatie van een aantal elementen leven kan doen ontstaan geloof ik? Ik moet m'n oude biologieboek daarvoor alleen even door gaan snuffelen ben ik bang...
quote:lijkt me wel zo makkelijk om je eigen mening, wat dan wel te geloven te geven, ipv een beetje zinloos? te roepen dat er geen zak van klopt...
Op donderdag 12 juni 2003 14:38 schreef nEDerland het volgende:[..]
Maakt het uit waar ik in geloof?
Nogmaals:Geloof je ook dat alles soorten uit één oerorganisme zijn geëvolueerd?
Daar is namelijk nog nooit bewijs voor geleverd. Sinds dat mensen konden schrijven niet. En daarvoor (via fossielen) ook niet.
quote:Beetje wie vs. wat, me dunkt....
dan is nu de grote vraag: Wie heeft wel iets uit niets gemaakt?
quote:Wrong !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op donderdag 12 juni 2003 14:40 schreef Desdinova het volgende:
En dat anorganische stoffen + bliksem kunnen leiden tot 1cellige levende organismen?
er onstaan wat amino zuren en dat gebeurt zelf in extreem gecontroleerde laboratorium experimenten, en lang niet altijd
quote:nou, ik wil wel es weten wat jij gelooft, en of er voor dat geloof wel bewijs is.
Op donderdag 12 juni 2003 14:38 schreef nEDerland het volgende:[..]
Maakt het uit waar ik in geloof?
Nogmaals:Geloof je ook dat alles soorten uit één oerorganisme zijn geëvolueerd?
Daar is namelijk nog nooit bewijs voor geleverd. Sinds dat mensen konden schrijven niet. En daarvoor (via fossielen) ook niet.
Ik geloof ook dat het leven uit één of meerdere organismen komt, of die nou op aarde ontstaan is of op mars of een astroïde, ik vind het gewoon een stuk aannemelijker dan het God-verhaal
dus wees een vent en vertel eens jouw theorie
quote:Kom met een beter alternatief zou ik zeggen
Op donderdag 12 juni 2003 14:40 schreef nEDerland het volgende:[..]
Dus omdat iets logischer klinkt dan iets anders geloof je er maar in. Bij gebrek aan alternatief misschien?
quote:Dat zal een beetje van boek tot boek verschillen, maar er stond bij ons bij ieder element ook nog wel een uitleg over waarom dit of dat element er zou zijn geweest... en het was best aannemelijk, en dus aangetoond dat uit die elementen inderdaad leven kan onstaan.
Op donderdag 12 juni 2003 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
tja in biologie boeken wordt over het algemeen de evolutie aangenomen zonder daar de voors en tegens bij te vermelden. er staat bv. gewoon er ontstond en functioneel eiwit. Dat "ontstond" is een heel verhaal opzich.
Maar die elementen zouden dan dus vrijgekomen zijn bij de oerknal, waar men ook al niet zeker over is... en het is ook niet bewezen of die elementen er wel waren, die elementen zouden er kunnen zijn geweest, en ik denk dat zij er misschien ook van uitgaan dat aangezien er uit die elementen leven kan ontstaan, ze er wel zouden zijn geweest... aannemelijker is het als je de andere kant op kan redeneren.
quote:Ik denk dat het niet van belang is om te vermelden wat ik denk dat er gebeurd is.
Op donderdag 12 juni 2003 14:41 schreef DD_ het volgende:[..]
lijkt me wel zo makkelijk om je eigen mening, wat dan wel te geloven te geven, ipv een beetje zinloos? te roepen dat er geen zak van klopt...
quote:De eerste soorten zijn volgens de nieuwste theorie niet ontstaan uit 1 oerorganisme. Het allereerste leven is hoogstwaarschijnlijk op meerdere plekken op aarde ontstaan door chemisch toeval. Omdat de RNA/DNA replicatie machine toen zo slecht en imperfect was is er niet te spreken van 1 soort organisme, maar van een pool van genen verdeeld over alle microben die op dat moment leefden... Dit is slechts een theorie. Het is moeilijk om dit soort dingen te bewijzen, omdat ze zo lang geleden hebben plaatsgevonden, maar naarmate we meer leren over hoe evolutie op dit moment plaatsvind kunnen dit soort theorieën met toenemende zekerheid aangenomen worden. (Bovendien doen veel biochemici experimenten om dit eerste deel van de evolutie na te bootsen vooralsnog met wisselend suc6)
Op donderdag 12 juni 2003 14:30 schreef nEDerland het volgende:Mag ik vragen of je bewijs hebt voor de evolutietheorie? En dan met name voor het belangrijkste onderdeel ervan: het ontstaan van alle soorten uit 1 oerorganisme.
Bewijzen voor de evolutie theorie zijn er in overvloed. Soorten zijn niet onveranderlijk(daar ben je eigenlijk al klaar mee ), er ontstaan altijd nieuwe soorten. Soorten passen zich aan hun omgeving aan. De best aan gepaste overleven etc..
quote:natuurwetenschappen hebben een zekere factor van geloof, zeker over zaken die de mens niet meegemaakt heeft en slechts kan gissen naar wat er gebeurd is.
Op donderdag 12 juni 2003 14:47 schreef nEDerland het volgende:[..]
Ik denk dat het niet van belang is om te vermelden wat ik denk dat er gebeurd is.
Het enige punt wat ik hier wil maken is: mensen geloven in een theorie die niet is bewezen. En de reden dat ze erin geloven is vrij dubieus denk ik.
ook over het heden kunnen natuurkunde,biologie,etc per definitie niets bewijzen. hun "bewijzen" gelden tot het tegenvoorbeeld is gevonden, bijvoorbeeld toen newton's theorie door einstein werd omvergeworpen.
quote:Ik vind het de beste verklaring die we momenteel hebben. Is dat een dubieuze reden om erin te geloven?
Op donderdag 12 juni 2003 14:47 schreef nEDerland het volgende:
Het enige punt wat ik hier wil maken is: mensen geloven in een theorie die niet is bewezen. En de reden dat ze erin geloven is vrij dubieus denk ik.
quote:idd
Op donderdag 12 juni 2003 14:51 schreef Bio het volgende:[..]
Ik vind het de beste verklaring die we momenteel hebben. Is dat een dubieuze reden om erin te geloven?
Waar wil je nou trouwens over discussieren? Over de redenen die mensen hebben om de evolutie theorie te accepteren of over de theorie zelf?
ik vind het eigenlijk een beetje zwak dat je niet wil vertellen wat jouw theorie is. Jij (nEDerland) gelooft dus niet in de evolutietheorie,maar waar geloof jij dan wél in?, en niet kinderachtig doen van "daar gaat het topic niet over" want ik wil het gewoon weten en ook waarom die theorie volgens jou aannemelijker is.
quote:http://www.accessexcellence.org/bioforum/bf02/awramik/bf02a2.html
Op donderdag 12 juni 2003 14:33 schreef nEDerland het volgende:[..]
Geloof je ook dat alles soorten uit één oerorganisme zijn geëvolueerd?
Btw: waarom wil je de evolutietheorie of de oersoeptheorie zo graag verwerpen, welke bewijzen zijn er om te bewijzen dat hij niet klopt? Nou dan, dan is er toch niks mis met enig onderzoek ernaar?
quote:Nogmaals: Kom met een beter alternatief zou ik zeggen !
Op donderdag 12 juni 2003 14:40 schreef nEDerland het volgende:[..]
Dus omdat iets logischer klinkt dan iets anders geloof je er maar in. Bij gebrek aan alternatief misschien?
quote:Dat is helemaal niet nodig om aan te nemen. Dat is net zoiets als de theorie van een oertaal - dat alle talen die we spreken op één taal terug te voeren zijn. Het is waarschijnlijker dat er uit verschillende taalsystemen verwantschappen zijn ontstaan, en dat we die terug kunnen zien in de huidige overeenkomsten.
Op donderdag 12 juni 2003 14:38 schreef nEDerland het volgende:
[..]
Geloof je ook dat alles soorten uit één oerorganisme zijn geëvolueerd?
Met oerorganisme kan iets soortgelijks aan de hand zijn - het is mogelijk om bepaalde chemische verbindingen van aminozuren te laten ontstaan in omstandigheden die men zoveel mogelijk probeert te laten lijken op hoe we vermoeden dat de aarde er miljarden jaren geleden uitzag. Die verbindingen noemt men proto-organismen - het is geen leven maar het lijkt al meer op leven dan willekeurige aminozuurverbindingen. De proto-organismen die zouden zijn ontstaan kunnen best verschillend zijn, en desalnietemin in staat om verbindingen met elkaar aan te gaan, die gaandeweg steeds meer eigenschappen van wat wij nu als leven kennen, aan gaan nemen. Zo zouden er verschillende oerorganismen kunnen zijn geweest.
Een hard bewijs hiervoor is uiteraard moeilijk te vinden, maar wetenschappers zijn geneigd zich achter de meest waarschijnlijke theorie te scharen die door de data (waarnemingen, experimenten) gesuggereerd wordt.
Speciaal voor jou twee mogelijke theorieën van de Universiteit van Santa Cruz:
quote:Ik zou zeggen: take your pick
Theories for the origin of life on earth.1. Extraterrestrial theories.
- an extraterrestrial theory for the origin of life on earth is older than you may think.
- it dates back to the Swedish chemist Arrhenius proposed the theory of Panspermia in 1907.
- panspermia simply means germs everywhere.
- this theory proposes that life originated elsewhere in the universe and drifted from planet to planet by pressure of starlight.
- the earth was therefore seeded by germs
- this is unlikely given the dangers of space travel on living matter (i.e., UV radiation) although microbes may have arrived under the protection of an icy envelope in a meteorite.
- this theory does not have a particularly wide support - the conditions under which life (as we know it) originated seem rather restrictive.
2. The chemical theory- if an extraterrestrial origin for life is discounted, just one possibility remains.
- life originated de novo from molecules produced abiogenically - i.e., not manufactured by organisms.
- this is the chemical theory.
- this theory proposes that life originated on earth following a period of chemical evolution under conditions when the earths atmosphere contained no oxygen.
- during this period, simple inorganic molecules reacted to form organic molecules like amino acids and sugars, which in turn formed more complex compounds like macromolecules.
- organized replicating systems then protocells, then ultimately true cells evolved.
This theory is also called the Oparin-Haldane theory because it was conceived independently by the Russian biologist A.I. Oparin and the British geneticist J.B.S. Haldane in the 1920s.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 12-06-2003 15:01]
quote:Naja er zijn al zoveel topics met dit onderwerp... Open de volgende keer een topic over een nieuwe gedachte/argument/invalshoek.
Op donderdag 12 juni 2003 14:54 schreef nEDerland het volgende:
Ik denk dat dit topic wel weer gesloten kan worden.
Ik weet eigenlijk niet precies waar ik heen wil.
Misschien een andere keer verder
quote:Ik heb m'n pick al genomen
Op donderdag 12 juni 2003 14:59 schreef Philosocles het volgende:[..]
Dat is helemaal niet nodig om aan te nemen. Dat is net zoiets als de theorie van een oertaal - dat alle talen die we spreken op één taal terug te voeren zijn. Het is waarschijnlijker dat er uit verschillende taalsystemen verwantschappen zijn ontstaan, en dat we die terug kunnen zien in de huidige overeenkomsten.
[..]
Ik zou zeggen: take your pick
Hoewel er op scholen veel te weinig op wordt gewezen dat deze theorie aan een zijden draadje hangt..
quote:Handig om de stellingen van fearlezz over te nemen, maar zoals ik hierboven al zei: Die zijn echt nergens op gebaseerd en volledig onbeargumenteerd. Er zijn genoeg fossiele tussenvormen gevonden zo is bijvoorbeeld de hele evolutionaire boom van de nijlpaard/koe achtige naar moderne walvis gevonden. (zie voor een mooie beschrijving het populair wetenschappelijke boek "evolution" van Zimmer)
Op donderdag 12 juni 2003 15:16 schreef nEDerland het volgende:
Ik heb m'n pick al genomen
Nog een ding: er zijn zoveel fossielen gevonden. Waarom dan nooit een tussenvorm tussen twee soorten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |