Ik heb al de search gebruikt, en al gegoogled, maar dat leverde (bijna) niets op.
Dit is het enige relevante wat ik vond:
quote:Er staat dus dat de Japanse jaartelling begint in 1925, maar in 1942 zou de jaartelling al bij 2602 zijn...
De Japanse jaartelling werd ingevoerd. Het jaar 1942 werd 2602. De verjaardag van Hirohito, de Japanse keizer, op 29 April, werd de belangrijkste feestdag. Christelijke feestdagen werden afgeschaft.Een bijzonder stuk is ook een postwissel met als verzenddatum 5 oktober 1942 volgens christelijke jaartelling, en aankomstdatum 17.10.6 (6 oktober van het jaar 17 volgens de
Syowa-jaartelling, de Japanse jaartelling, beginnend in 1925, het jaar waarin Hirohito wordt uitgeroepen als nieuwe keizer).
Overigens: Als het jaar 1942 het jaar 2602 is, is het dan niet logisch datr het begin in 660 vC lag? Voor 1942 bestond de telling wel, maar blijkbaar gebruikte men de christelijke.
quote:Dat van dat rekenen per keizer wist ik niet.
Op donderdag 12 juni 2003 11:17 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Japanners rekenen per keizer. De troonsbestijging is het jaar 0 van die periode.Overigens: Als het jaar 1942 het jaar 2602 is, is het dan niet logisch datr het begin in 660 vC lag? Voor 1942 bestond de telling wel, maar blijkbaar gebruikte men de christelijke.
quote:Het gaat tegenwoordig dus per keizer. Maar vroeger ging het over belangrijke periodes. en dat van 2602 heb ik eerlijk gezegd nooit van gehoord
Op donderdag 12 juni 2003 11:14 schreef RuuddieBoy het volgende:Er staat dus dat de Japanse jaartelling begint in 1925, maar in 1942 zou de jaartelling al bij 2602 zijn...
quote:Wauh die heb ik ook
Op donderdag 12 juni 2003 11:24 schreef JeansManner het volgende:
Ik heb Japanse vrienden en die leven gewoon in 2003 hoor. En ze vieren nieuwjaarsdag op 1 januari.
Maar er bestaat een Japanese jaartelling die vooral door ouderen nog word gebruikt
quote:Dat noemen we nu inburgering.
Op donderdag 12 juni 2003 11:24 schreef JeansManner het volgende:
Ik heb Japanse vrienden en die leven gewoon in 2003 hoor. En ze vieren nieuwjaarsdag op 1 januari.
quote:Bron
During the 1930s and 1940s, an educated Japanese would be able to reckon dates by three different calendars. For discourse with foreigners, he would follow the western calendar, but for everyday use he'd prefer the Showa calendar, based on the year Hirohito became emperor. ("Showa" means Enlightened Peace, the name Hirohito took for himself and his reign when he succeeded his father in 1926.) And for military purposes, he'd follow the koki calendar, based on the mythical founding of the Japanese dynasty in 660 BC.
Dat 2602 komt dus van de militaire kalender.
quote:Welke van de twee?
Op donderdag 12 juni 2003 17:39 schreef RuuddieBoy het volgende:
Thnx voor de replies.
Maarja, nu weet ik nogsteeds niet wanneer ze precies zijn begonnen met die jaartelling...
quote:Wat heb je er precies van nodig, de dag van de week of zo? Is het jaartal niet genoeg? Want dan had je al ergens een antwoord op je vraag gekregen.En eigenlijk heb je zo goed als zelf ook al het antwoord gegeven. Als van de Syowa kalender 1942 het jaar 17 is , dan zijn die ook gestart in 1925. De militaire kalender met het jaar 2602 is dan natuurlijk ergens voor Christus begonnen. En dan natuurlijk onze eigen kalender waarvan ze niet altijd overeenkomen wanneer die precies begonnen is. Want er zitten hertellingen en zonsaanpassingen in.
Op donderdag 12 juni 2003 17:39 schreef RuuddieBoy het volgende:
Thnx voor de replies.
Maarja, nu weet ik nogsteeds niet wanneer ze precies zijn begonnen met die jaartelling...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |