Mijn moeder daarentegen vind dat ik 'vriendinnen' moet zoeken omdat je blijkbaar mensen om je heen nodig moet hebben om je te kunnen vermaken. Zij begrijpt niet dat ik niet doodga van eenzaamheid zonder vriendinnen. Ook mijn beide zusjes hebben geen vriendinnen. We trekken wel veel met elkaar en onze partners op. (ik en mijn zusjes verschillen maar een jaar in leeftijd) We gaan met een van die twee en haar man op vakantie elk jaar en dat bevalt ons prima. Vorig jaar ging de laatst genoemde vriendin en haar vriend mee. Ik heb me de hele vakantie doodgeirriteerd aan haar. Op zo'n vakantie leer je elkaar nu eenmaal goed kennen. En die vriendschap is dus momenteel ook op een laag pitje gezet. Dat komt wel weer.
Je leest overal in de vrouwenbladen dat vrouwen tig vriendinnen hebben. Een winkelvriendin, een stapvriendin, een uithuilvriendin, een vakantievriendin, de collegavriendin, een theeleutvriendin een culturele uitstapjes vriendin en noem zo maar op. Heb je die allemaal niet dan ben je een soort van paria ofzo. Uithuilen heb ik niet nodig en de rest doe ik of alleen of met mijn vriend. Ook toen ik vrijgezel was deed ik veel dingen lekker in mijn uppie.
Ben ik nou de enige vrouw zonder vriendinnen die het ook nog eens niet erg vind? Ik ga me een beetje een weirdo voelen.
Ik kan mezelf ook prima alleen vermaken en heb genoeg aan die paar contacten die ik heb, omdat die ook erg hecht zijn. Je kan toch nooit genoeg tijd hebben om een fatsoenlijke relatie te houden met 10-tallen vriendinnen?
Gewoon niets van aantrekken hoor, jij bent wie je bent, en dit is echt niet vreemd. Zolang je je er goed bij voelt, moet je je moeder dat maar eens uitleggen, ik neem aan dat de eenzelfigheid ook wel een beetje in de familie zit (bij mij tenminste wel, mijn ouders zijn niet super sociaal op het gebied van vrienden en familie).
Trouwens, als je goed met je zusjes op kan schieten zijn zij ook een beetje je vriendinnen, het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat het klikt met broers en zussen. Mensen doen daar vaak een beetje minderwaardig over, zo van 'zussen krijg je op je bord geschoven, daar hoef je geen moeite voor te doen, dus dat is niet zo bijzonder als vrienden', maar dat vind ik onzin. Als je het contact met zusjes niet onderhoudt, wordt het ook minder.
Een gozer die ik al 16 jaar ofzo ken beschouw ik als m'n beste vriend. (Mijns inziens ziekelijk) ambiteus dus drukbezet dus zie 'm een keer of 6 per jaar ofzo, max. En dan meestal zo'n gevreesde sociaal verplichte aangelegenheid, maar dat mag de pret niet drukken. Veel belangrijker vind ik de goede kennissen/collega's die ik dagelijks/wekelijks (of iets daar tussen in) zie. Mensen leren kennen vind ik leuk en hier waar ik werk (AH in de jordaan) en de buurt erom heen is wat dat betreft ideaal. Hoe het komt weet ik niet () maar 8 uit 10 van de mensen waar ik regelmatig mee omga zijn vrouwen (fascinerende schepsels!) en ik zou echt niet zonder ze kunnen (inclusief die ándere 2 uit 10 hè). Aangezien ik kan doen en laten wat ik wil is voor mij elke dag een verrassing. Een relatie zou toch wel wat aanpassingsvermogen mijnerzijds vergen, vermoed ik
Ik heb nog wel vrienden, alleen wonen die allemaal in Nederland en dat contact verwaterd natuurlijk heel erg snel. Hier in de USA heb ik slechts enkele vriendschappen op kunnen bouwen..... Gaat dus allemaal niet zo snel.
Maar mijn vrouw en ik (zij heeft ook nog niet zo veel vriendinnen) vermaken ons trouwens prima!
Herken je jezelf STERK in de volgende punten, dan is de kans groot dat je aan de aandoening lijdt:
1) slechte (grove) motoriek, slechte coördinatie
2) stereotiepe bewegingen/ tics
3) dwangmatigheid (soms alleen in gedachten)
4) het niet 'zien' van dingen, en daardoor etiketjes opgeplakt krijgen als 'lui', 'egoistisch'
5) jezelf soms voor de ander laten gaan
6) moeite met wederkerigheid, meer nemen dan geven, moeite met
gelijkwaardigheid in contacten
7) als een ander iets vertelt, roept dat niet altijd een gevoel op,
dus moeite met invoelen vanuit je gevoel, dit lukt soms wel vanuit je
gedachten
8) lagere frequentie van contacten dan de meeste mensen: bijv. je
vrienden maar gemiddeld eens per maand willen zien of spreken, of hooguit eens per week, geen behoefte aan intensief contact
9) niet altijd in contact kunnen staan met andere mensen of je omgeving, ook vaak weg zijn, letterlijk (weg gaan, op je kamer gaan zitten, alleen willen zijn) en figuurlijk (dissociëren, geestelijk weg gaan, absences/black outs)
10) absences/ weg vallen/ in je eigen hoofd gaan leven/ in je eigen wereldje zitten
11) moeite met groepen mensen, stil vallen in een groep, niks
zeggen, niet meer deelnemen aan het gesprek
12) moeite met oppervlakkig praten, liever serieus doen, niet zo snel humor hebben
13) niet creatief zijn
14) liefst zelfstandig werken, dingen op je eigen manier willen doen, moeite met samenwerken
15) individualistisch
16) niet echt bij een groep (willen) horen, liever één-op-één contacten
hebben
17) moeite met (laten) aanraken
18) grote zintuiglijke overgevoeligheid, bijv. voor geluiden
19) detail: vooral op details letten en de grote lijnen uit het oog
verliezen, niet altijd de grote verbanden zien
20) visueel denken: je een plaatje maken in je hoofd, in beelden denken
21) sterk analytisch zijn
22) eerder rationeel dan emotioneel zijn, tenminste zo komt het over op anderen, maar zelf kun je het gevoel hebben wel erg gevoelig (overgevoelig) te zijn. Sommige autisten zijn over- andere ondergevoelig. Niet alle autisten noemen zichzelf in hoofdzaak rationeel.
23) moeite met uiten van gevoelens, niet snel je gevoel laten zien
24) duidelijke eigen mening hebben
25) moeite relaties op te bouwen en vooral te houden, vooral wat betreft (intieme) vriendschappen
26) maar 1 ding tegelijk kunnen doen
27) snel het overzicht kwijtraken
28) traagheid
29) prosopagnosia: lett. geen gezichten herkennen.
30) behoefte aan rust en een rustige omgeving, moeite met drukte
31) tegenstrijdigheden in jezelf: open-gesloten, stil-veel praten, aanpassen-moeite met aanpassen, flexibel-niet flexibel, optimistisch-depressief, vrij-geremd, nabijheid-afstand, lui-niet lui, rationeel-emotioneel en (over)gevoelig, etc.
32) onhandigheid
33) verwarring bij plagen
34) denken bij alles wat je doet
35) 'professortje' in de ogen van anderen
36) moeite met grenzen
37) moeite met beslissingen nemen, onzeker
38) eerlijkheid
39) gedrevenheid
40) wilskracht
41) doorzettingsvermogen
42) sterk gevoel voor rechtvaardigheid
43) je 'anders' voelen dan anderen
44) egocentrisch gevonden worden door je omgeving
45) weinig inlevingsvermogen
46) rigide, moeite met veranderingen
47) fiepen: stereotiepe interesses, die heel intens zijn
48) stereotiepe bewegingen/tics
49) letterlijkheid
50) behoefte aan structuur
51) moeite zelf initiatief te nemen
52) dingen op de lange baan schuiven
53) (niet-functionele) routines hebben
54) volharding op hetzelfde
55) (emotionele) kwetsbaarheid
56) slechte non-verbale communicatie (bijv. geen oogcontact maken)
57) naïeviteit
58) pedant (geleerd) taalgebruik
59) moeite met intimiteit en/of sexualiteit
60) geen relaties (kunnen) hebben
61) behoefte aan voorspelbaarheid, slecht tegen onverwachte dingen kunnen
62) perfectionistisch
quote:Waarom moet ze nou weer een psychische aandoening hebben
Op donderdag 12 juni 2003 01:48 schreef M4stermind het volgende:
Misschien heb je de stoornis van Asperger. Dit is een psychische stoornis die veroozaakt wordt door een fout in de hersenen.Herken je jezelf STERK in de volgende punten, dan is de kans groot dat je aan de aandoening lijdt:
[* Hele waslijst]
En die hele waslijst wat je net opnoemde, daar heeft iedereen wel een puntje uit...djeezzzz maar dat wil toch ook niet zeggen dat we dan gestoord zijn?
quote:Kennelijk zit het je op de een of andere manier toch dwars, want anders opende je dit topic niet.
Op woensdag 11 juni 2003 22:31 schreef mildred het volgende:
Ben ik nou de enige vrouw zonder vriendinnen die het ook nog eens niet erg vind? Ik ga me een beetje een weirdo voelen.
quote:Hoezo? Je kan je toch iets afvragen?
Op donderdag 12 juni 2003 02:24 schreef motown het volgende:[..]
Kennelijk zit het je op de een of andere manier toch dwars, want anders opende je dit topic niet.
quote:Ergens klinkt er een lichte toon van twijfel in haar post. Maar ik denk dat ze gewoon onzeker wordt gemaakt door de door haar genoemde media met hun keurslijf waar zij toevallig niet aan voldoet. Maar zij komt zelf al tot die conclusie.
Op donderdag 12 juni 2003 02:28 schreef -Artemis- het volgende:[..]
Hoezo? Je kan je toch iets afvragen?
Hmmm... Je hebt gelijk: misschien zoek ik er teveel achter. Misschien wil ze er inderdaad alleen maar een discussie over beginnen uit interesse, bij nader inzien.
quote:Ja, maar jij hebt die vriendinnen al. Jij kent ze al. Dat is wat anders dan geen vriendinnen hebben en dus ook geen bepaalde personen kennen die je dan zou missen.
Op donderdag 12 juni 2003 17:09 schreef DuchessX het volgende:
Ik zou niet zonder mijn (beste) vriendinnen kunnen. Stuk voor stuk aparte en unieke mensen. Ze zijn er voor mij als ik ze nodig heb en ik hou van zeZe zijn een aanvulling, een verrijking van mijn leven
Beeld je eens in wat er gebeurt als het uitgaat met je vriend, kijken wat er dan nog van je leven overblijft. Weinig als ik jouw verhaaltje zo lees.
Ach ik heb ook maar 1 vriend. Al 3 jaar lang. Daarvoor had nog nog eentje bij, en toen ik nog studeerde had ik er erg veel. Ach ja je verhuist en groeit uit elkaar he.
Al mijn collega's zijn ouder en getrouwd/samenwonend, aardig maar niet de mensen met wie ik vrienden zou worden. Ik ben te oud om elk weekend in de disco te gaan hangen, sporten doe ik alleen, ik zou niet weten waar ik zelfs maar vrienden zou moeten vinden tegenwoordig. Het boeit me niet eigenlijk.
quote:Tja als je zoveel punten gaat opnoemen, heeft iedereen wel iets weg van die stoornis
Op donderdag 12 juni 2003 01:48 schreef M4stermind het volgende:
Misschien heb je de stoornis van Asperger. Dit is een psychische stoornis die veroozaakt wordt door een fout in de hersenen.Herken je jezelf STERK in de volgende punten, dan is de kans groot dat je aan de aandoening lijdt:
punt 1 t/m 62
Nu ben ik aan een nieuwe studie begonnen en heb ik weer meer vriendinnen. We doen buiten school om weinig, maar pas geleden zijn we uiteten geweest en ben ik er weer achtergekomen hoe leuk vriendinnen kunnen zijn. Ik heb nog steeds niet de behoefte om iedere avond weg te zijn, maar af en toe gewoon gezellig over niets kunnen lullen lucht wel op.
Af en toe mis ik wel een vaste vriendengroep. Vooral wanneer ik door mijn vriend gebeld wordt, dat hij met zijn vrienden in de kroeg zit en ik hoor hoe gezelligf het is. Hij heeft een hele vaste vriendngroep, die hij bijna dagelijks ziet. Dan gaat het wel ff kriebelen.
maar als ik dan ophang en weer op de bank kruip naast mijn zus en mijn moeder ben ik wel blij dat ik niet zulke vriendinnen heb, die me altijd zo opeisen....
Allemaal heel dubbelzinnig dus
Maar vriendinnen zijn dus geen must, als jij ze niet nodig hebt dan heb je ze gewoon niet nodig! Je hebt je zussen. Mijn zus is ook mijn beste vriendin. Het is wel zo, dat je moet nadenken of het niet met je vriend te maken heeft. Wat er zou gebeuren als het daadwerkelijk uitgaat. Vind je het dan ook nog leuk? Als dan het antwoord hetzelfde blijft: maak maar lekker lol in je eentje!
Ik maak me niet zo'n zorgen voor 'als het uit gaat'. Immers hiervoor ben ik uiteraard ook wel eens vrijgezel geweest en toen deed ik het ook in mijn eentje als een relatie verbroken was. Ook dan heb ik niet zo'n behoefte aan die vriendschappen. Wat dat betreft ben ik vrij consequent. Het is niet iets van de laatste jaren natuurlijk. Ik ben wat dat betreft nooit op mijn bek gegaan. Wel toen ik nog vriendinnen had. Vaak genoeg belazerd in die zin.
Ook mijn vriend is 'kluizenaar'. We gaan wel regelmatig met kennissen om, of doen ergens een borrel. Zo erg is het ook weer niet. Maar de contacten zijn nooit ontzettend diep in de zin dat je je diepste gevoelens op tafel legt. Die behoefte heb ik niet zo. Hij heeft er een reden voor dat hij als 'kluizenaar' door het leven wil gaan. Ik daarentegen heb die niet. Het is gewoon zo. Geen supernare ervaringen gehad op het gebied van vriendschap ofzo. Ik vind het trouwens wel hartstikke leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Maar echt dichtbij laat ik ze niet, zodat ik ook zo afscheid van ze kan nemen eventueel. En een relatie aangaan daar heb ik niet zo'n moeite mee. In een partnerrelatie kan ik mezelf prima 'blootstellen' en mijn emoties verwoorden.
Nee, ik heb geen 'afwijking'. Natuurlijk kloppen een aantal punten van het lijstje, maar volgens mij bestaat er niemand die geen van de genoemde punten heeft. Het voelt ook niet als een afwijking. Ik vroeg het me meer af omdat ik het niet zo veel hoorde van vrouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |