abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:25:19 #1
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11013658
Een vraagje;

Ik heb net arretjescake gemaakt, die donderdag wordt opgesmuld
Nou staat er in het recept dat ie een paar uur in de koelkast moet staan om hard te worden. Hij is nu nog niet helemaal hard, dus ik laat 'm nog even staan. Moet ik hem nou tot donderdag in de koelkast laten staan, vanavond eruit halen, of in plakjes snijden en daarna terug in de koelkast? Lijkt mij dat dat ding anders zo hard als een baksteen wordt

Geluk is een richting, geen punt
pi_11013681
lijkt me sterk dat dat keihard wordt als het in de koelkast staat..zolang je het niet laat vriezen in je koelkast
pi_11013728
Ik denk dat het wel kan. Als je Arretjescake over hebt, kun je het toch ook een paar dagen in de koelkast bewaren? Volgens mij wordt iets in de koelkast nooit keihard, alleen in de vriezer. Het gaat er maar om dat de chocola opstijft, bevriezen doet het toch niet.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:33:07 #4
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11013820
Hmm, in het recept staat namelijk; "Snijd het in plakjes. Tenminste, als dat nog kan. De cake kan namelijk keihard worden."
pi_11013837
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 18:33 schreef Yvonnetje het volgende:
Hmm, in het recept staat namelijk; "Snijd het in plakjes. Tenminste, als dat nog kan. De cake kan namelijk keihard worden."
hoe ga je dat dan eten?
pi_11013847
gewoon vast plakjes (ik doe altijd blokjes, want et is best machtig) maken, en dan trg in de koelkast, niet gelijk daarna opeten, dus eerst weer ff uit de koelkast halen, dan wordt et weer iets zachter en goed eetbaar
Those Cavemen Did Some Amazing Things, but nobody here gives a f*ck....
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:34:43 #7
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11013852
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 18:33 schreef veldmuis het volgende:

[..]

hoe ga je dat dan eten?

Gewoon; die hele cake naar binnen schuiven
pi_11013856
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 18:33 schreef Yvonnetje het volgende:
Oh, in dat geval kun je het misschien inderdaad beter van tevoren in plakjes snijden en dan terugleggen in de koelkast.

Wel een raar recept trouwens, 'als dat nog kan'. Als het niet kan, hoe moet je het dan eten? Om de beurt een hap nemen of zo.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_11013870
ik laat het meestal een uurtje of 8 in de koelkast dan is het perfect
Het hoeheethetookalweer moet heteenofander zijn anders doet dat ene jeweetwel
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:36:56 #10
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_11013898
Een tante komt altijd eens in de zoveel tijd langs met een arretjescake, en ik bewaar die altijd in de vriezer....is ook de bedoeling dat ie een beetje hard is...

alleen het snijden is dan wel een probleem (het eten niet hoor...dat gaat prima)...misschien ff van te voren uit de vriezer halen, of een warm mes gebruiken...of eerst in plakjes snijden en dan de vriezer in

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_11013938
what the hell is arretjescake????
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:40:45 #12
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_11013980
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 18:39 schreef freaky-me het volgende:
what the hell is arretjescake????
één van de lekkerste dingen die er zijn!

vanavond maar weer eens een goede plak nemen!

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:40:54 #13
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11013982
Arretjescake

-1 pak of rol biscuitjes
-200 gram witte basterdsuiker
-200 gram margarine of boter
-50 gram cacao
-2 zakjes vanillesuiker
-2 eieren
Meng de cacao, vanillesuiker en basterdsuiker door elkaar en roer tot er
geen klontjes meer inzitten. Doe dit samen met de boter in een pan en zet
dit op een laag vuur. Klop ondertussen het ei en bekleed een cakevorm met plasticfolie. Nu kun je ook de biscuitjes verkruimelen: doe ze in een plastic zak en rol ze met de deegroller tot kruimels.
Roer het boter-suikermengsel regelmatig door. Als de suiker
min of meer opgelost is, laat het dan afkoelen en meng dan alles (dus ook het ei) door elkaar. Stop dit in de vorm en laat het 1 nacht in de koelkast staan.
Verwijder de cakevorm en snijd in plakjes.

dinsdag 10 juni 2003 @ 18:42:51 #14
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11014024
Of makkelijker;

- 450 gr chocolade puur
- 100 gr boter of margarine
- 225 gr biscuitjes (verkruimeld)

Smeer de bakvorm in met boter. Breek de chocolade in stukjes in een kom, voeg de boter toe en verhit boven een pan heet water tot beide gesmolten zijn.
Neem de kom boven de pan weg en roer de koekjes erdoor. Meng dit goed en schep het in de bakvorm. Laat in de koelkast gedurende minimaal 1 uur (hoe langer, hoe lekkerder) en snijd er plakjes van (als dit mogelijk is, want de cake kan keihard worden).

dinsdag 10 juni 2003 @ 18:44:17 #15
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_11014053
ik heb zelf ooit eens een mes gesloopt in een poging een plak arretjescake te snijden!

arretjescake

pi_11014161
Dat recept ziet er niet verkeerd uit ik had ook nog nooit van Arretjescake gehoord maar nu ga ik het denk ik wel een keer maken. In dat eerste recept zit dan een rauw ei? Toch?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  dinsdag 10 juni 2003 @ 18:50:04 #17
53835 Razzmatazz
I fell asleep on your sofa..
pi_11014162
de echte limburger gebruikt toch frituurvet ipv roomboter?
het rauwe ei roer je mee in de warme boter/chocolade saus
maar goed, je kunt hem gewoon in de koelkast bewaren, en als je en nodig hebt (lees: ongesteld bent) dan pak je een plak (of 2). eetzuh!
'Cos aren't you the one with your Razzmatazz and the nights on the town?
  dinsdag 10 juni 2003 @ 19:01:09 #18
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_11014444
Ok... net gesneden

Snijden lukt dus niet zo (heb het 2e recept gebruikt, misschien dat dat bij het 1e anders is??) Het zijn nu meer 'rotsjes' ipv plakjes. Maar ach, als ze maar lekker smaken

dinsdag 10 juni 2003 @ 19:17:28 #19
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_11014867
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 19:01 schreef Yvonnetje het volgende:
Ok... net gesneden

Snijden lukt dus niet zo (heb het 2e recept gebruikt, misschien dat dat bij het 1e anders is??) Het zijn nu meer 'rotsjes' ipv plakjes. Maar ach, als ze maar lekker smaken

en dat zullen ze zeker doen!
pi_11018424
ooo met echte chocola is vast erg lekker, mijn moeder maakte het altijd met cacao, ook erg lekker
pi_11018612
Probeer het anders even met een mes dat je eerst onder de hete kraan hebt gehouden.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_16603600
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 21:33 schreef Ils het volgende:
ooo met echte chocola is vast erg lekker, mijn moeder maakte het altijd met cacao, ook erg lekker
cacao ís echte chocolade....
chocolade is nep. De cacou is echt.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_16603915
Arretjescake roeleert! Heb net gegeten maar heb nu al trek in zo'n plakje
pi_16603983
Heerlijk.
Mijn moeder maakt dat ook soms. Ik noem het altijd moederkoek. Wij zetten onze moederkoek altijd in de koelkast, hij wordt dan vanzelf hard.
pi_16604179
klinkt goed, heb t op de lagere school eens gemaakt geloof ik..

we hadden ook eens zo'n brood/cake en dat is te vergelijken met een kettingbrief..
je kreeg een stukje deeg, en daar moest je paar dagen lang steeds iets aan toevoegen en laten staan, en dan na een dag of vijf moest je alles verdelen in 4 of 5 stukken.
met 1 stuk kon je zelf een cake bakken, en de rest moest je weer doorgeven..
Als ik t zo hoor klinkt t wel ranzig, maar t was wel erg lekker..
Iemand enig id wat ik bedoel?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')