Nu zijn ze natuurlijk weer turks, maar als er weer iemand overhoop gestoken word omdat het moest van Allah, dan zijn het natuurlijk weer nederlanders.
Wat zijn het nou? Nederlanders?
Zijn het Nederlanders dan leren ze maar gewoon Nederlands en spreken ze maar gewoon nederlands. We wonen niet in Turkije en we zijn geen Turken, dus er is geen behoefte om Turks te spreken.
Zijn het Turken, dan zijn ze dat nu en morgen en gisteren, en dus als er weer rottigheid word uitgevoerd door de tweede generatie of derde generatie, dan mogen we allemaal doodleuk zeggen dat het de turken zijn, of marrokanen of kokosmakronen. Het kan me geen worst schelen.
Nerym is er zo eentje die in tig topics wil accentueren dat het toch echt nederlanders betreft die rottigheid uithalen en dat ze "alleen" hun roots in Marroko hebben liggen, maar zoals dit geval moet er maar weer even een uitzondering worden gemaakt...
schijtziek word ik van dat gejank en gezever en het handje-boven-hoofd-houden
quote:Ik wist niet dat Turks de officiele 2e taal van NL is, maar misschien gaat dat nog komen?
Op vrijdag 6 juni 2003 15:10 schreef SCH het volgende:
Ik heb ook Friese les gehad. Hartstikke goed 2-talige opvoeding.
quote:Op welke school heb jij lezen geleerd?
Op vrijdag 6 juni 2003 14:58 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Mijn kind zou ik iig direct van zo'n school afhalen als Turks opeens een gedwongen vak wordt. Je jaagt zo de laatste overgebleven NLs op zo'n school wel heel snel weg. Ik dacht dat men het vormen van zwarte scholen tegen wilde gaan?
quote:
Directeur T. Nelen van BOOR benadrukt dat het experiment nog nader moet worden uitgewerkt. "[...] Het is ook niet de bedoeling dat Nederlanders of Marokkanen Turkse les krijgen."
quote:Heeft dat er iets mee te maken? Turks wordt in Nederland meer gesproken dan Fries en er zijn meer Turken. Volgens mij zijn de mensen die er tegen zijn nog niet gewend aan het [/b]feit[/b] dat Nederland een multicultureel land is. Waarom wel Fries en geen Turks?
Op vrijdag 6 juni 2003 15:15 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ik wist niet dat Turks de officiele 2e taal van NL is, maar misschien gaat dat nog komen?
quote:Omdat Friezen geen achterstand hebben op school?
Op vrijdag 6 juni 2003 15:17 schreef SCH het volgende:[..]
Heeft dat er iets mee te maken? Turks wordt in Nederland meer gesproken dan Fries en er zijn meer Turken. Volgens mij zijn de mensen die er tegen zijn nog niet gewend aan het [/b]feit[/b] dat Nederland een multicultureel land is. Waarom wel Fries en geen Turks?
quote:Eh, nee.
Heeft dat er iets mee te maken? Turks wordt in Nederland meer gesproken dan Fries en er zijn meer Turken.
Je lult weer zoals gewoonlijk uit je nek zonder iets van de feiten af te weten.
Gelukkig zijn er nog steeds meer Friezen dan Turken in NL hoor. Er zijn nog geen 618.100 Turken in NL
Misschien kunnen we op Turkse scholen dan Fries gaan geven?
quote:En omdat Turks geen officiele taal is.
Op vrijdag 6 juni 2003 15:21 schreef milagro het volgende:[..]
Omdat Friezen geen achterstand hebben op school?
Omdat Friezen de Nederlandse taal machtig zijn?
quote:Omdat Fries de officiele taal van Nederland is, misschien?
Heeft dat er iets mee te maken? Turks wordt in Nederland meer gesproken dan Fries en er zijn meer Turken. Volgens mij zijn de mensen die er tegen zijn nog niet gewend aan het [/b]feit[/b] dat Nederland een multicultureel land is. Waarom wel Fries en geen Turks?
Engels, Frans en Duits worden ook pas gegeven op het middelbaar onderwijs.
Kan gelijk het Arabisch, Turks, Chinees, enz er ook wel bij.
Zijn er ook genoeg van in Nederland.
quote:Als het aan mij ligt krijg jij een enkeltje Groenland
Op vrijdag 6 juni 2003 11:31 schreef Soewie het volgende:
Want als het aan mij ligt kunnen ze daarna zo op de boot naar turkije. Kunnen ze daar iig hun mannetje staan
Slaat natuurlijk waarlijk nergens op, wat je hier lult, ga liever naar Polinco, intoleranddebiel ![]()
[ontopic]
Gaat nergens over. Laat ze lekker Nederlands leren.
V.
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 15:30 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Eh, nee.
Gelukkig zijn er nog steeds meer Friezen dan Turken in NL hoor. Er zijn nog geen 618.100 Turken in NL
quote:http://www.landenweb.com/bevolking.cfm?LandID=147&NEDERLAND#bevolking
Het Fries is een officiële minderheidstaal van ongeveer 400.000 Friezen en vertoont overeenkomsten met het Engels en de Scandinavische talen. Het is dan ook zeker geen dialect van het Nederlands maar een zelfstandige Westgermaanse taal. Ongeveer de helft van de Friese bevolking spreekt nog Fries.
doe nou eens niet van die flamerige opmerkingen maken jegens anderen als je dat zelf op lsappe cijfertje baseert.
het feit is dat die 600.000 een erg grote bevolkingsgroep is, daarvan is een klein gedeelte inderdaad betrokken.
Als dit plan betekent dat de schoolresultaten van turkse kinderen groter worden (dus ook in de nederlandse taal zelf; aantoonbaar via cito-toetsen, zoals met de eerder plannen van deze basisschool) dan lijkt er toch niks op tegen.
Ik vind het nederlandse schoolsysteem eerder aan herziening toe, als deze basischool zich om laat vormen van openbaar onderwijs tot een islamitische school krijgen ze dit plan er probleemloos door, in die zin hebben openbare scholen een direkt nadeel.
Het is lovenswaardig dat Combinatie'70 verkiest openbaar onderwijs te blijven geven in een buurt met een groot allochtonen-percentage en dat daar mensen werken met een grote betrokkenheid tot het geven van onderwijs daar, en bereid zijn geinteresseerd te kijken naar de mogelijkheden.
(Toen ik daar vlak in de buurt woonde, is me ook verteld dat hun turkse taalles ook een reden was om buiten die lessen het spreken van de thuistaal te verbieden, buiten de turkse lessen mag er daar dus absoluut geen turks gesproken worden in het schoolgebouw {op de speelplaats overigens wel, aangezien dat slecht te constateren is})
quote:Het gaat mij erom dat SCH altijd enorm uit zijn nek lult zonder ook maar iets gecheckt te hebben aan de hand van feiten. Hij zwamt en zwamt maar dat het een lieve lust is, niet gehinderd door enige feitelijke kennis. Als het nu de 1e keer was, dan had ik niet zo gereageerd, maar SCH doet niets anders.
Op vrijdag 6 juni 2003 15:41 schreef RM-rf het volgende:[..]
[..]http://www.landenweb.com/bevolking.cfm?LandID=147&NEDERLAND#bevolking
doe nou eens niet van die flamerige opmerkingen maken jegens anderen als je dat zelf op lsappe cijfertje baseert.
het feit is dat die 600.000 een erg grote bevolkingsgroep is, daarvan is een klein gedeelte inderdaad betrokken.
Als dit plan betekent dat de schoolresultaten van turkse kinderen groter worden (dus ook in de nederlandse taal zelf; aantoonbaar via cito-toetsen, zoals met de eerder plannen van deze basisschool) dan lijkt er toch niks op tegen.
Vind het verder geen probleem.
quote:Hun moedertaal zou dus na twee generaties hier al het Nederlands moeten zijn...zolang de ouders volharden in THUIS Turks te spreken blijf je het probleem voor je uit schuiven en spreek je over drie generaties nog over Turks als hun EIGEN taal.
Op vrijdag 6 juni 2003 15:47 schreef DimeBag het volgende:
Het gaat nog om kleuters, die beheersen de Turkse taal ook niet vaak helemaal. Het is wetenschappelijk bewezen dat iemand (volwassen of kind) een vreemde taal beter zal beheersen wanneer zij hun moedertaal goed kennen. Laat de Turkse lessen dan wel NA schooltijd zijn.Vind het verder geen probleem.
Of ben ik dan ook nog Frans omdat mijn overgrootouders dat waren?
Dacht het niet.
Je moet een probleem bij de oorzaak aanpakken, wat je hiermee doet is symptoom bestrijden en het meenemen naar de volgende generatie.
Helemaal als kleuter als volwassene wederom voor partner uit Turkije kiest en vervolgens ook weer enkel Turks thuis gaan praten.
De grens is met de derde generatie wel bereikt.
Het zijn Nederlandse kinderen. Tweede generatie Nederlanders.
quote:Nee, die vergelijking gaat echt op
Op vrijdag 6 juni 2003 15:10 schreef SCH het volgende:
Ik heb ook Friese les gehad. Hartstikke goed 2-talige opvoeding.
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 15:30 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Eh, nee.
Maar het is voor het eerst dat ik je het aantal buitenlanders in ons land hoor relativeren
quote:Ze krijgen toch ook Nederlandse les. Denken jullie soms dat deze lessen gegeven worden om de kinderen er op achteruit te laten gaan. Doe toch niet altijd zo buitenlander-basherig. Het gaat om onderwijzers die heel goed weten wat er goed is voor de kinderen en zeker hoe hun ontwikkeling werkt.
Op vrijdag 6 juni 2003 16:06 schreef freud het volgende:[..]
Nee, die vergelijking gaat echt op
. Friezen kennen de nederlandse cultuur en spreken ook abn van huis uit. Ze turks gaan leren is echt absurd. Je moet ze (ouders EN kinderen) dwingen ook de nederlandse taal machtig te zijn. Ik zou als ik in een ander land ging wonen dat niet vreemd vinden als eis.
quote:en hoe wil je dat bereiken?
Op vrijdag 6 juni 2003 16:03 schreef milagro het volgende:...zolang de ouders volharden in THUIS Turks te spreken blijf je het probleem voor je uit schuiven en spreek je over drie generaties nog over Turks als hun EIGEN taal.
Turks is de taal van hun grootouders, hun ouders zijn hier geboren en getogen en zouden dus ook het Nederlands meer machtig moeten zijn dan het Turks.
We hebben het hier over Nederlandse kinderen met Turkse roots twee generaties terug.
Turkije is het land waar ze naar op vakantie gaan.Of ben ik dan ook nog Frans omdat mijn overgrootouders dat waren?
Dacht het niet.Je moet een probleem bij de oorzaak aanpakken, wat je hiermee doet is symptoom bestrijden en het meenemen naar de volgende generatie.
Helemaal als kleuter als volwassene wederom voor partner uit Turkije kiest en vervolgens ook weer enkel Turks thuis gaan praten.
De grens is met de derde generatie wel bereikt.
Het zijn Nederlandse kinderen. Tweede generatie Nederlanders.
Of zou integratie eerder een kwestie van geven en nemen zijn; de taalachterstand en vaste binding van turkse ouderen eveneens veroorzaakt doordat de eerste generatie gastarbeiders geen mogelijkheid kregen om nederlands te leren.
In dit geval heeft (of iig had, toen ik er nog in de buurt woonde) deze basisschool het actief beleid had dat die kinderen in gewone lessen absoluut geen turks onder elkaar mogen spreken (en daar word streng opgelet, dat heb ik meermaals gemerkt);
als tegenwicht tegen dat strenge beleid bieden ze dan die turkse les aan, omdat die kinderen gewoonweg ook veel in het turks commmuniceren en als ze dat niet doen verkiezen de ouders eerder hun kind naar een Islamitische school te brengen.
quote:Welke pedagogische lessen heeft je vriendin gevolgd, en waarvandaan haalt zij het idee dat talen leren beter is op latere leeftijd, sterker nog iedere studie wijst het tegendeel uit:
Op vrijdag 6 juni 2003 16:17 schreef freud het volgende:b. Mijn vriendin geeft les aan die leeftijd en trust me, je moet kinderen vooral 2 talen door elkaar gaan leren
. Je kan die kinderen beter moeite laten stoppen in 1 taal, want meerdere talen is alleen maar verwarrender. Zowel voor leraar als kind is het dus niet handig.
lees bv eens deze artikelen over die basischool:
http://www.misc.hro.nl/profielen/archief/1216/meertalig.html
http://www.taalvorming.nl/Nieuwsbrief/KN07.htm
Deze basischool heeft sinds ze begonnen met onderwijs in het turks een stijging van de cito-toets-resultaten gezien bij kinderen van allochtone ouders van 30-50%.
Je ziet dat in Nederland een nogal hype-achtige anti-beleid wordt gevoerd om mogelijke 'zwarte scholen' te voorkomen, toch blijkt dat juist bij de eindresultaten juist 'zwarte scholen' (scholen met een meerderheid aan allochtone kinderen) beter scoren dan scholen die een spreidingsbeleid voeren, sterker nog, ze scoren zelfs beter dan 'witte scholen' (scholen met een allochtonen-percentage onder 10%).
Zou er een theoretisch mogelijkheid bestaan dat juist een integratie-beleid dat open en vriendelijk is tegenover de oorspronkelijke allochtone cultuur en geen integratie afdwingt, betere gevolgen heeft.
Neem bv. Amerika, dat al lange tijd meertalig onderwijs toestaat en promoot, ook daar zijn er volop argumenten te vinden voor het idee dat dit positief werkt, bv. de enorme aantallen studenten van aziatische afkomst die afkomstig zijn uit een bijscholingssysteem in hun eigen taal:
Ook in Nederland bestaan er meerdere chinese scholen die goede resultaten boeken
[Dit bericht is gewijzigd door RM-rf op 06-06-2003 16:38]
quote:De onderwijzers die ik spreek beweren anders het tegendeel, hoor
Op vrijdag 6 juni 2003 16:10 schreef SCH het volgende:[..]
Ze krijgen toch ook Nederlandse les. Denken jullie soms dat deze lessen gegeven worden om de kinderen er op achteruit te laten gaan. Doe toch niet altijd zo buitenlander-basherig. Het gaat om onderwijzers die heel goed weten wat er goed is voor de kinderen en zeker hoe hun ontwikkeling werkt.
Die kinderen help je dus juist niet om ze wijs te maken dat Turks hun moedertaal is..dat is het niet, ze zijn HIER geboren en getogen, zitten op een Nederlandse school.
Of vind jij het een goede ontwikkeling dat op deze wijze generaties lang kinderen uit die gemeenschap voor het eerst met de Nederlandse taal in aanraking komen in groep 1?
Je moet de ouders stimuleren Nederlands te spreken met hun kinderen, die ouders zijn tenslotte OOK hier geboren en getogen, en mocht 1 van de ouders dat niet zijn, dan is dat de PERFECTE manier voor hem of haar om Nederlands te leren, zo snel mogelijk ![]()
Het Turks wat de kinderen van huis meekrijgen is meer dan voldoende om zich mee uit de voeten te maken.
Turkse les neem je op eigen initiatief buiten schooltijd.
En op de Middelbare School kun je het als keuzevak aanbieden.
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 06-06-2003 16:18]
quote:a. Ik ben niet aan het buitenlander-bashen, maar ik trek gewoon de grens bij het tegenwerken van integratie.
Op vrijdag 6 juni 2003 16:10 schreef SCH het volgende:[..]
Ze krijgen toch ook Nederlandse les. Denken jullie soms dat deze lessen gegeven worden om de kinderen er op achteruit te laten gaan. Doe toch niet altijd zo buitenlander-basherig. Het gaat om onderwijzers die heel goed weten wat er goed is voor de kinderen en zeker hoe hun ontwikkeling werkt.
Heb jij ooit wel eens gedacht hoe scholen dit moeten gaan bewerkstelligen? Geld is er niet. Kennis is er niet. Capaciteit is er niet. Er zijn betere dingen te doen met de tijd en het geld wat dit waanidee kost.
quote:Haha, wel grappig, allebei hetzelfde verhaal. Ik vraag me af of de bureaujockey's die deze grappen verzinnen ook maar iets weten van het onderwijs...
Op vrijdag 6 juni 2003 16:17 schreef milagro het volgende:<Bijna hetzelfde verhaal als mij>
quote:Waarom ze Turks willen leren? Omdat hun ouders Turks zijn, hun wortels in Turkijke liggen etc. Wie zijn wij om ze dat te verbieden. Omdat wij het zelf een eng idee vinden?
Op vrijdag 6 juni 2003 16:17 schreef freud het volgende:[..]
a. Ik ben niet aan het buitenlander-bashen, maar ik trek gewoon de grens bij het tegenwerken van integratie.
b. Mijn vriendin geeft les aan die leeftijd en trust me, je moet kinderen vooral 2 talen door elkaar gaan leren. Je kan die kinderen beter moeite laten stoppen in 1 taal, want meerdere talen is alleen maar verwarrender. Zowel voor leraar als kind is het dus niet handig. En waarom zou je ze turks leren? Ze leven in nederland, dus als ze later turks willen spreken, doen ze maar een LOI cursus.
Heb jij ooit wel eens gedacht hoe scholen dit moeten gaan bewerkstelligen? Geld is er niet. Kennis is er niet. Capaciteit is er niet. Er zijn betere dingen te doen met de tijd en het geld wat dit waanidee kost.
Twee talen leren gaat juist heel goed op die leeftijd. Er is geen leeftijd waarop je dat beter leert dan van jongsaf aan, dat is algemeen bekend in de pedagogiek. Ik zie geen prioriteit in het hele plan maar ik snap die eeuwige opwinding rond dit soort thema's niet zo. Waar zijn mensen in vredesnaam zo bang voor? Dit is een multicultureel land, of je het leuk vindt of niet, je went er maar aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |