quote:Het is niet wetenschappelijk bewezen, er staat dat volgens sommige wetenschappers er een grotere kans ZOU KUNNEN ZIJN.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:36 schreef Nuoro het volgende:
Lekker kortzichtig allemaal weer... Uit hetzelfde stukje:
[..]Dit is dus wetenschappelijk bewezen. Op lange termijn is het alleen maar voordelig.
quote:Ja, dat is idd ook uit onderzoek gebleken.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:41 schreef Hik het volgende:
OK, dan maar eens een woordje vóór...Uit veel onderzoeken blijkt dat mensen pas een tweede taal goed kunnen aanleren als ze hun eerste taal perfect beheersen (dus niet alleen het gesproken, maar ook het geschreven woord). Heeft iets te maken met taalontwikkeling. In het geval van Turkse kleuters is het dus júist heel belangrijk om hun Turkse taal verder te stimuleren en te ontwikkelen, omdat ze met deze basis uiteindelijk veel beter Nederlands zullen spreken en schrijven (en Turks als keuzevak op een middelbare school is dan rijkelijk laat). En daar gaat het tenslotte allemaal om! Natuurlijk is het niet de bedoeling dat alle lessen in het Turks worden gegeven, maar dat staat ook helemaal nergens.
Het is jammer dat mensen bij dit soort berichten onmiddellijk terugvallen op ongefundeerde "leer-maar-Nederlands-en-anders-rot-je-maar-op"-taal, in plaats van naar het resultaat te kijken.
En als er toevallig ook een paar Nederlandse kindertjes zijn die wat Turks meekrijgen vind ik dat ook niet erg. Heeft niets met "omgekeerde integratie" te maken...Niemand is er ooit slechter van geworden een taal te leren.
We kunnen beter onze samenleving nog proberen te sturen, voordat we verpaupering en onderklassen krijgen a la Amerika.
quote:Daar heb je dan wel een heel klein beetje gelijk in
Op vrijdag 6 juni 2003 12:44 schreef Nyrem het volgende:[..]
Nee, we onderscheiden op die manier alleen maar bepaalde mensen. Gezien de negatieve bij-klank (net als gastarbeider etc destijds) lijkt het me, om tot een respectvolle benadering te komen van alle nederlanders, noodzaak om dat soort stigmatiserend woorden te schrappen.
Het heeft trouwens ook geen enkele meerwaarde.
quote:Mooi! Dan hoef ik dergelijke figuren (3e generatie en later) dus ook niet meer als Nederlanders te beschouwen, Nederlands is immers niet hun eerste taal, en dus zijn ze op de eerste plaats ook geen Nederlander! En dan maakt het geen zak uit ofdat ze nu wel of niet in Nederland zijn geboren, het blijven buitenlanders!
Uit veel onderzoeken blijkt dat mensen pas een tweede taal goed kunnen aanleren als ze hun eerste taal perfect beheersen (dus niet alleen het gesproken, maar ook het geschreven woord).
Leuk!
quote:alles goed met je
Op vrijdag 6 juni 2003 12:48 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ja, dat is idd ook uit onderzoek gebleken.
Maar, helaas leven we nu even in een tijd waar nadenken en rationaliteit niet meer gelden. Het is emotie wat op dit moment de boventoon voert; over het algemeen gericht jegens niet-blanke nederlanders.We kunnen beter onze samenleving nog proberen te sturen, voordat we verpaupering en onderklassen krijgen a la Amerika.
quote:Tweede taal?
OK, dan maar eens een woordje vóór...Uit veel onderzoeken blijkt dat mensen pas een tweede taal goed kunnen aanleren als ze hun eerste taal perfect beheersen (dus niet alleen het gesproken, maar ook het geschreven woord). Heeft iets te maken met taalontwikkeling. In het geval van Turkse kleuters is het dus júist heel belangrijk om hun Turkse taal verder te stimuleren en te ontwikkelen, omdat ze met deze basis uiteindelijk veel beter Nederlands zullen spreken en schrijven (en Turks als keuzevak op een middelbare school is dan rijkelijk laat).
quote:Nope, het IS wetenschappelijk bewezen en het zal me verder jeuken HOE het daar precies staat.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:48 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Het is niet wetenschappelijk bewezen, er staat dat volgens sommige wetenschappers er een grotere kans ZOU KUNNEN ZIJN.
quote:Waarom moeten wij dit dan weer bekostigen? Laat ik als voorbeeld ene paar chinese vrienden van mij nemen. Thuis wordt voornamelijk chinees (ik geloof mandarijns?) gesproken ook met de kinderen. Die gingen op zaterdag naar Chinese school om ook die taal goed te beheersen. Het Nederlands pikten ze wel op op de lagere school. Waarom moet de Nederlandse belastingbetaler weer betalen voor iets dat mensen ook zelf kunnen oppakken. Dus gewoon door particulieren gesteund onderwijs geven in het Turks op zaterdag. Anders zal je hoe je het ook wendt of keert het probleem houden dat Turkse les ten koste gaat van Nederlandse les omdat er nu eenmaal maar een beperkt aantal contact uren in de week is.
OK, dan maar eens een woordje vóór...Uit veel onderzoeken blijkt dat mensen pas een tweede taal goed kunnen aanleren als ze hun eerste taal perfect beheersen (dus niet alleen het gesproken, maar ook het geschreven woord). Heeft iets te maken met taalontwikkeling. In het geval van Turkse kleuters is het dus júist heel belangrijk om hun Turkse taal verder te stimuleren en te ontwikkelen, omdat ze met deze basis uiteindelijk veel beter Nederlands zullen spreken en schrijven (en Turks als keuzevak op een middelbare school is dan rijkelijk laat). En daar gaat het tenslotte allemaal om! Natuurlijk is het niet de bedoeling dat alle lessen in het Turks worden gegeven, maar dat staat ook helemaal nergens.
Het is jammer dat mensen bij dit soort berichten onmiddellijk terugvallen op ongefundeerde "leer-maar-Nederlands-en-anders-rot-je-maar-op"-taal, in plaats van naar het resultaat te kijken.
En als er toevallig ook een paar Nederlandse kindertjes zijn die wat Turks meekrijgen vind ik dat ook niet erg. Heeft niets met "omgekeerde integratie" te maken...Niemand is er ooit slechter van geworden een taal te leren.
quote:Normaal reageren en nadenken zonder te vervallen in suf zielig racisme en discriminatie gewauwel is aan jou echt niet besteed he?
Ja, dat is idd ook uit onderzoek gebleken.
Maar, helaas leven we nu even in een tijd waar nadenken en rationaliteit niet meer gelden. Het is emotie wat op dit moment de boventoon voert; over het algemeen gericht jegens niet-blanke nederlanders.We kunnen beter onze samenleving nog proberen te sturen, voordat we verpaupering en onderklassen krijgen a la Amerika.
quote:Waar staat dat dan? In het artikel staat alleen dat het misschien zou kunnen.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:56 schreef Nuoro het volgende:[..]
Nope, het IS wetenschappelijk bewezen en het zal me verder jeuken HOE het daar precies staat.
Moeten we dan ook maar Ghanees in groep 1 gaan geven?
Of Somalisch?
Of Arabisch?
En dat ook tot in de tiende generatie?
Je moet ergens een streep trekken en dan is die streep bij DERDE generatie Nederlander, wat de kleuters van nu zijn, niets te vroeg.
Turkse lessen kunnen ze mee beginnen op de Middelbare School of indien eerder gewenst privé.
Als de ouders, tweede generatie Nederlanders, de verantwoordelijkheid nu eens zouden nemen om thuis OOK Nederlands te spreken, 50/50, was er geen achterstand geweest in groep 1 en waren de kinderen beide talen beter meester dan dat ze nu zijn.
Nederlands is hun eigen taal, Turks de taal van Opa en Oma en deels van Papa en Mama.
quote:Oudere kinderen hebben al enkele jaren de kans om hun moedertaal op school beter te leren beheersen, via het oad-programma (onderwijs in allochtoon levende talen). Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal. De overheid wil dit programma echter afschaffen.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:56 schreef Nuoro het volgende:[..]
Nope, het IS wetenschappelijk bewezen en het zal me verder jeuken HOE het daar precies staat.
Er staat alleen dat de kans groter is.
Lekker strakke definitie maar niet heus. Ik zou graag het gehele onderzoek wel eens willen lezen. Als het bijvoorbeeld gaat om de groep die de cursus Turks met goed gevolg heeft afgesloten lijkt het me niet meer dan logisch want misschien zijn dit dan ook wel de kinderen met iets meer taalgevoel.
quote:Juist door "onder het genot" van Arabische/Afrikaanse deuntjes met BMW's rond te crossen, op straat vrolijk de kleding van je verre voorouders te dragen en een enkel woordje Nederlands te spreken wanneer de conducteur om je kaartje vraagt onstaat er een kloof, en zo scheppen de allochtonen/gastarbeiders of hoe je ze ook wilt noemen hun eigen ghetto!
We kunnen beter onze samenleving nog proberen te sturen, voordat we verpaupering en onderklassen krijgen a la Amerika.
quote:Ja, maar Nyrem woont in een totaal NLs Westzaan, zo vertelde hij zelf. Dus dan is het makkelijk.
Op vrijdag 6 juni 2003 13:02 schreef Darth-Vader het volgende:[..]
Juist door "onder het genot" van Arabische/Afrikaanse deuntjes met BMW's rond te crossen, op straat vrolijk de kleding van je verre voorouders te dragen en een enkel woordje Nederlands te spreken wanneer de conducteur om je kaartje vraagt onstaat er een kloof, en zo scheppen de allochtonen/gastarbeiders of hoe je ze ook wilt noemen hun eigen ghetto!
quote:uhm ... een pasgeborene spreekt geen taal...
Op vrijdag 6 juni 2003 12:36 schreef Nuoro het volgende:
Lekker kortzichtig allemaal weer... Uit hetzelfde stukje:
[..]Dit is dus wetenschappelijk bewezen. Op lange termijn is het alleen maar voordelig.
quote:Nogmaals, het interesseert me verder niet wat er staat. En als je dat onderzoek graag eens zou willen lezen (welk onderzoek trouwens? Er zijn in de loop der tijd honderden, zo niet duizenden onderzoeken gedaan op dit gebied) dan ga je vanmiddag toch fijn naar de bieb, of zo?
Op vrijdag 6 juni 2003 13:00 schreef FreedonNadd het volgende:
Er staat alleen dat de kans groter is.
Lekker strakke definitie maar niet heus. Ik zou graag het gehele onderzoek wel eens willen lezen.
quote:Het gaat helemaal niet om het Turks op zich. Waneer het zo was dat die ouders thuis gewoon Nederlands spraken, dan zouden ze voor mijn part helemaal geen Turks hoeven te krijgen op school. Het gaat zuiver om de taalontwikkeling an sich, en aangezien het nu eenmaal zo is dat ze van huis uit voornamelijk Turks meegekregen hebben en ze bovendien juist op die leeftijd nog volop in ontwikkeling zijn wat dat betreft, is het gewoon veel verstandiger om daar op school gewoon nog een tijdje mee door te gaan. Simple as that.
Op vrijdag 6 juni 2003 13:08 schreef realist_ik het volgende:[..]
uhm ... een pasgeborene spreekt geen taal...
Hoe jonger een kind, hoe gemakkelijker het een taal leert...
In acht genomen dat het beheersen van de Nederlandse taal het doel is, moet men dus zo snel mogelijk beginnen met Nederlands en later Turks eventueel als keuzevak op middelbare scholen geven...
Het gaat hier over jonge kinderen waarvoor het even gemakkelijk is om Nederlands alswel Turks te leren, mits medewerking van de ouders natuurlijk.
Als er beweerd wordt dat men gemakkelijker Nederlands leert als men de eigen taal onder de knie heeft, waarom leren die ouders dan geen Nederlands zodat ze hun kind een voorsprong kunnen geven op school??
Come on zeg, we hebben het hier over een kleuterschool, niet over de uni. Je kunt overal wel een principe kwestie van maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 06-06-2003 13:19]
Het zou dus logischer zijn als de ouders erop gewezen worden en gestimuleerd worden THUIS ook Nederlands met hun kinderen te spreken, minstens 50/50, iets wat geen probleem zou moeten zijn, aangezien de ouders ook hier geboren en getogen zijn.
Bij de bron beginnen, de oorzaak aanpakken en niet symptomen gaan bestrijden.
quote:Wat nou eigen taal? Een 3 jarig kind ui de derde of vierde generatie heeft waarschijnlijk nog never nooit voet op Turkse grond gezet, laat staan dat het Turks z'n moedertaal is.
Op vrijdag 6 juni 2003 13:00 schreef FreedonNadd het volgende:[..]
Volgens wetenschappers is de kans groter dat ze het Nederlands leren, als ze een betere kennis hebben van hun eigen taal.
Waarom is dit voor sommige zo moeilijk te begrijpen? Beginnen jullie hersenen dan te haperen ofzo?
quote:Die hebben zeker alleen turks geleerd op de basisschool
Op vrijdag 6 juni 2003 13:29 schreef Darth-Vader het volgende:
Waarom is dit voor sommige zo moeilijk te begrijpen?
quote:dan oordeel je dus ook over mij, ik voed mijn dochter in het nederlands op, ondanks dat ik niet in een nederlands taalgebied woon, moet dat verboden worden, de individuele keuze kunnen maken om je kind een taal mee te geven waarmee je eerder zelf emoties in kunt uiten, Ook terwijl je kind in haar verdere direkte omgeving hoogstwaarschijnlijk niet die taal zal spreken?
Op vrijdag 6 juni 2003 13:36 schreef Darth-Vader het volgende:
Wanneer allochtonen zich graag als aparte groep gaan gedragen door hun kinderen - die totaal niets met Turkije te maken hebben (op voorouders na) - als volwaardige Turk te beschouwen, dan moeten ze ook niet gaan zeiken wanneer ik ze als aparte groep ga beschouwen. Maar nee, dat laaste is dan weer onacceptabel in dit vreemde, tegenstrijdige klimaat....
Ik ben ook van mening dat het beter zou zijn voor die ouders om hun kinderen in het nederlands op te voeden, echter dat zullen ze niet doen als ze zelf onvoldoende de taal spreken, en eerlijk gezegd ben ik voor de keuzevrijheid om je kinderen op te voeden zoals je dat wil.
In het geval van deze Turkse kinderen, zie je het probleem dat ze in aantal groter zijn, dus ook vaak turkse vriendjes hebben.
Een onderwijsinstantie moet dan kijken wat de beste manier is om die kinderen toch optimaal op te voeden.
In die zin kan ik best begrip hebben voor een actieve rol van lesgeven in het turks.
enkel moeten er paar regels in acht genomen worden, zo dient het lesgeven in het turks enkel te zijn om mogelijk hiaten in de kennis van bepaalde kinderen op te vullen, ik zou ervoor zijn dit enkel in het geval van bijles bij kinderen met problemen te doen.
Verder denk ik dat het normaal is om van de ouders een bijdrage voor lessen in hun taal te vragen, alhoewel volgens mij, vanwege het directe voordeel, het meerdendeel wel degelijk via een subsidie-regeling ondersteunt moeten worden.
Wat die subsidiering betreft lijkt me dat hier ook een probleem optreedt van het verouderde schollsysteem dat enkel gericht is op onderwijs op confessionele basis;
Combinatie'70 is naar ik meen een openbare school en heeft in die zin beperkte mogelijkheden voor subsidiering van speciale programma's, binnen het nederlandse systeem kunnen enkel scholen op confessionele basis aanspraak maken op speciale programma's (alhoewel voor hen dan ook enige aanvullende regels gelden).
Voor Combinatie'70 zou de onmogelijkheid om dit als openbare school gefinancierd te krijgen, mogelijk betekenen dat het voor hen nut zou hebben zich om te vormen tot een confessionele school, in hun geval een school voor Islamitisch Basisonderwijs, in dat geval zou zo'n idee geen enkel tot weinig problemen geven.
dat vind ik absoluut een nadeel van het nederlandse scholensysteem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |