Ik heb zo'n zwembadje van Karwei gekocht. (doorsnede drie meter, hoogte 70 cm.) Die wil ik eigenlijk op mijn 'dakterras' neerzetten. Het is niet echt een terras maar een geasfalteerd dak van een leegstaande fabriek. Nu wil ik eigenlijk wel weten of dit zo'n zwaar vol zwembad kan dragen... In principe gaat er 4,9 kuub in als hij vol zit.
Als ik jou was had ik het niet gedaan, of het moet op een punt zijn waarvan je weet dat er een draagbalk onder zit.
quote:wat zijn de afmetingen van het terras, welke steunpunten zijn er etc. Denk niet dat veel mensen iets hiermee kunnen..
Op woensdag 4 juni 2003 14:52 schreef _Flash_ het volgende:
Een vraag aan eventuele ingenieurs en een ieder die een beetje verstand van de bouw heeft. Ik neem ook nog contact op met de huisbaas maar die heeft nu zijn mobiel uitstaan.Ik heb zo'n zwembadje van Karwei gekocht. (doorsnede drie meter, hoogte 70 cm.) Die wil ik eigenlijk op mijn 'dakterras' neerzetten. Het is niet echt een terras maar een geasfalteerd dak van een leegstaande fabriek. Nu wil ik eigenlijk wel weten of dit zo'n zwaar vol zwembad kan dragen... In principe gaat er 4,9 kuub in als hij vol zit.
Hm, leuke nieuwspost
quote:Mhh, zonder te weten wat voor een dakconstructie het precies is kan niemand dat zeggen. Ik ben overigens bang dat het niet echt veilig is...
Op woensdag 4 juni 2003 14:52 schreef _Flash_ het volgende:
Een vraag aan eventuele ingenieurs en een ieder die een beetje verstand van de bouw heeft. Ik neem ook nog contact op met de huisbaas maar die heeft nu zijn mobiel uitstaan.Ik heb zo'n zwembadje van Karwei gekocht. (doorsnede drie meter, hoogte 70 cm.) Die wil ik eigenlijk op mijn 'dakterras' neerzetten. Het is niet echt een terras maar een geasfalteerd dak van een leegstaande fabriek. Nu wil ik eigenlijk wel weten of dit zo'n zwaar vol zwembad kan dragen... In principe gaat er 4,9 kuub in als hij vol zit.
quote:HA HA HA (NOT!)
Op woensdag 4 juni 2003 14:56 schreef nightfall het volgende:
ligt eraan of het een ontwerp uit maastricht is...
Daken zijn als je een beetje mazzel hebt uitgelegd op een draagkracht van 200 kg per vierkante meter maar meestal minder.
Mijn advies: niet doen.
Veel plezier met zwemmen. (en maak je foto's voor en na het badincident?)
[Dit bericht is gewijzigd door abraham op 04-06-2003 15:00]
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 14:56 schreef nightfall het volgende:
ligt eraan of het een ontwerp uit maastricht is...
Op een dak kan veelal niet meer water staan dan de opstaande rand hoog is, zo'n 15 centimeter dus. Er is vast wel ergens een ingineur die weet wat de dakbelasting mag zijn per vierkante meter.
Maar zoals jezelf al zegt, het betreft een oude fabriekshal. Oud, dus verzwakt. Maar: met een beetje geluk is er een steunbalk op een punt waar jij jouw badje neer wilt zetten.
Ik zou het proberen te vullen, helemaal tot de rand. Zakt het door het dak, heb je pech. Blijft het staan, laat het dan half leeglopen en geniet van je badje.
Echter, check je verzekeringsplois. En post hier als het misgaat!
Geen flauw idee of dat kan...
Bij ons geen probleem, maar! Als je spingt trilt het dak wel een beetje.....
quote:En wie niet springt is homofiel, dus daar ga je....
Op woensdag 4 juni 2003 15:03 schreef Harro het volgende:
Bij ons geen probleem, maar! Als je spingt trilt het dak wel een beetje.....
De totale belasting is 7,065 m2 * 100kg * 6 = +/- 4200 kg.
Dat zou ik inderdaad maar even navragen voor je eens lekker uit je dak gaat!
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:05 schreef Pikkebaas het volgende:
En wie niet springt is homofiel, dus daar ga je....
quote:Of met lucht
Op woensdag 4 juni 2003 15:09 schreef Pikkebaas het volgende:
Vul je bad met olie, da's maar 800kg/m^3 !!
Ik neem toch aan dat je wel ergens een paar flinke tanks helium heb staan?(Wie niet tegenwoordig?:))
quote:Of benzine alcohol
Op woensdag 4 juni 2003 15:09 schreef Pikkebaas het volgende:
Vul je bad met olie, da's maar 800kg/m^3 !!
[Dit bericht is gewijzigd door Miwe op 04-06-2003 15:13]
quote:Het schijnt best een oude (momenteel niet meer gebruikte) fabriek te zijn. En het dak is volgens een collega al niet zo heel stevig. We zullen toch een andere plek voor het badje moeten vinden :-(
Op woensdag 4 juni 2003 15:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik wil _flash_ even aanvullen...
Het is geen gewoon plat dak. Er is een begane grond voor bedrijven. En op de voorste helft van dat dak staan nog 2 verdiepingen. Op de achterste helft hebben wij onze doorgang naar de gezamelijke ingang. ons terras is zo'n 7 bij 6 meter. en er zijn nog 3 van deze oppervlakten.
Achter dit pand staat nog een leegstaande fabriek van 3 verdiepingen. Dus eigenlijk zitten we ingebouwd tussen onze eigen 1e verdieping en de verdiepingen van de fabriek.
Waarschijnlijk is dat wel een betere constructie dan een gewoon plat dak. Maar 5000kg is wel heel veel...
[Dit bericht is gewijzigd door _Flash_ op 04-06-2003 15:21]
quote:Bad vullen, opnemen, naar Jackass sturen !
Op woensdag 4 juni 2003 15:20 schreef _Flash_ het volgende:[..]
Het schijnt best een oude (momenteel niet meer gebruikte) fabriek te zijn. En het dat is volgens een collega al niet zo heel stevig. We zullen toch een andere plek voor het badje moeten vinden :-(
Niet aan beginnen. Mijn vader ontwerpt en installeert zwembaden, ik belde hem net op en gaf je vraag door.
Hij vroeg alleen maar of je goed verzekerd was....
quote:Thanks. We gaan hem niet vol laten lopen. Ik wacht nog wel even het antwoord van de verhuurder en contructeur af, maar gezien alle reacties is het geen goed idee
Op woensdag 4 juni 2003 17:07 schreef pandoraB het volgende:
Het juiste advies:Niet aan beginnen. Mijn vader ontwerpt en installeert zwembaden, ik belde hem net op en gaf je vraag door.
Hij vroeg alleen maar of je goed verzekerd was....
Volgende projectje: een vrijstaande badkuip op het terras! Daar gaat niet zoveel water in (1-persoons) dus dat moet wel lukken...
Allemaal bedankt voor de reacties, vooral jij PandoraB
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |