abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10877420
Kan dat?
Ik heb ons terras verdubbeld in grootte, maar heb daar geen speciaal wit zand voor gebruikt. Ik wil alleen nog een zak wit zand hebben om erover heen te strooien.

Kan dat eigenlijk erg veel kwaad, als je gewoon op zwart zand tegelt? Ik heb de grond wel netjes egaal gemaakt en de boel aangeslagen (het zijn gewone stoeptegels).

Ik heb al twee paadjes op die manier betegeld, en het duurde alleen wat langer voordat de boel niet meer bewoog als je eroverheen liep, maar dat zit er nu ook goed in.

Iemand die dit weet?

123
pi_10877474
Is het niet slimmer om zo'n vraag te stellen voordat je een terras legt?

Een kuub zand kost misschien 15 euro trouwens.

pi_10877510
Het kan evt. nog wat meer inzakken dan dat je het op zand doet, maarja.. je bent nu toch al klaar. Of wou je alles er weer uit halen als iedereen zegt dat je t toch perse op wit zand moet doen
Where facts are few, experts are many.
pi_10877530
Tuurlijk kan dat je hebt alleen meer kans dat het gaat verzakken. ook zal er eerder gras en onkruit tussen de tegels/stenen gaan groeien.
Maar voor de rest waarom ook niet alles recht en steriel is ook zo saai.
Fair is foul and foul is fair
Where is your towel?
Hipgemaakt.nl
pi_10877550
Het hoeft maar een of twee jaar te liggen, dan gaan we de tuin pas echt doen. Ik moet nog een terras doen, dus wilde ik het wel ff weten als echt mijn hele tuin straks een meter lager ligt
123
pi_10877555
hahaha dumbass! behalve dat geel zand volgens mij een dichtere structuur heeft kan er geen / weinig onkruid in groeien.
In gewone aarde daarentegen groeit het super goed! dus je terrasje staat dadelijk flink onder het onkruid vermoed ik!
Good morning! And in case I don't see you: good afternoon, good evening and good night!
pi_10877603
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 14:03 schreef E-ric het volgende:
onkruid
Daar zijn chemicaliën voor
123
pi_10877624
Geelzand heeft een kleinere korrel en dus een hogere dichtheid. Hierdoor verzakt je terrasje minder. Nu liggen over een tijdje je tegels schots en scheef.
  woensdag 4 juni 2003 @ 14:05:23 #9
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_10877625
Voor twee jaar moet best kunnen. Het verzakt een beetje maar tegen de tijd dat je je er echt aan gaat ergeren is dat juist de motivatie die je nodig hebt om dan de tuin echt aan te pakken.

Leg wel even anti-worteldoek. Scheelt een hoop gezeur met onkruid.

If at first you fail, re-define your objective.
  woensdag 4 juni 2003 @ 14:05:23 #10
26817 yoghurtmuil
kende um of kende um nie?
pi_10877626
Geel of wit zand is beter te verdichten. Voordat je een terras gaat maken is het verstandig om om een laag wit of geel zand dus aan te brengen, dit te verdichten met een triller, vervolgens het bed vlak trekken met een rei. Bijkomend voordeel lijkt me bijvoorbeeld ook dat er door geel zand minder snel onkruid zal groeien.

Met zwart zand zal het ook wel gaan alleen is deze ondergrond een minder stabiele en draagkrachtige ondergrond. Daarom wordt er ook vaak bij het aanleggen van een fundering op staal grondverbetering toegepast door het afgraven van zwarte grond en dit vervolgens aan te vullen gele grond en dit vervolgens verdichten.

"Soms is het niet erg iets moois te verliezen, beter te verliezen dan dat je het nooit hebt gehad."
pi_10877657
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 14:03 schreef E-ric het volgende:
hahaha dumbass! behalve dat geel zand volgens mij een dichtere structuur heeft kan er geen / weinig onkruid in groeien.
In gewone aarde daarentegen groeit het super goed! dus je terrasje staat dadelijk flink onder het onkruid vermoed ik!
Ook in wit zand groeit er onkruit hoor allen ietsje minder en het duurt wat langer voordat het opkomt.
Maar gewoon een flesje roundup er over heen en je hebt de eerste tijd nergens last van.
Fair is foul and foul is fair
Where is your towel?
Hipgemaakt.nl
pi_10879733
Spoelt zwart zand sneller weg dan wit zand? 't IS overigens wel aangtimmerd en -gestampt.
123
pi_10880482
Ik heb een jaar of 8 terug ook gewoon op zwart zand betegeld, geen problemen hoor. Alleen snel onkruid tussen de tegels.
pi_10880510
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 15:19 schreef K3 het volgende:
Spoelt zwart zand sneller weg dan wit zand? 't IS overigens wel aangtimmerd en -gestampt.
Zelfs dát heb ik niet eens gedaan.
  woensdag 4 juni 2003 @ 15:53:58 #15
32190 OleGallis
RastafarI teach I everything!
pi_10880843
Ik heb een aantal jaren in vakanties ed bij stratenmakers gewerkt...op zich kun je best op zwarte grond straten (zeker tegels, die kun je aardig strak leggen). Alleen kijk uit bij deuren die openslaan over je tuinpad of terras. Als het 's winters vriest kan de straat namelijk een stukkie opvriezen en dus omhoog komen....dan kan je deur niet meer open....

Als je daar rekening mee houdt moet t best ff 2 jaartjes kunnen liggen, verzakken valt wel mee, een terrasje heeft niets te lijden....bij een oprit wordt dat natuurlijk anders....

"Many discouraging hours will arise before the rainbow of accomplished goals will appear on the horizon." (Haile Sellassie I) - http://dutchrasta.suddenlaunch.com
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')