Wat is diafragma nou precies? Ik heb me laten vertellen dat het een "ring" is voor je lens die meer of minder licht doorlaat maar ook invloed heeft op 't focusveld (=??). Wat betekent dit? Wat zijn nu precies de voor en nadelen van een groot of klein diafragma?
Zijn er goede websites voor n00bs zoals ik waar een soort van beginnerscursus fotografie te vinden is??
http://www.belgiumdigital.be/Tips_&_Tricks/T&T_articles/cursus/DUT/cursus_2.htm
suc6
Het diafragma is een serie lamellen die in een cirkel gerangschikt zijn, en inderdaad een kleinere of grotere opening kunnen vormen. Het zit niet voor je lens, maar precies in het optisch midden en daardoor wordt je beeld niet kleiner of groter als de opening kleiner of groter wordt. Alleen de hoeveelheid doorgelaten licht wordt kleiner of groter; de foto wordt dus lichter of donkerder.
Behalve het bepalen van de hoeveelheid licht op een foto heeft het diafragma nog een heel belangrijke functie: het bepalen van de scherptediepte. Als je een camera scherpstelt op bv. een ojbect wat 2 meter bij de camera verwijderd is, dan is niet alleen dat object scherp, maar ook objecten die iets dichterbij en iets verder weg zijn. De afstand tussen de meest dichtsbijzijnde en de meest ver verwijderde objecten die nog scherp zijn wordt de scherptediepte genoemd. Het is heel simpel: een kleine scherptediepte houdt in dat er een heel klein gebied scherp is. Als je dan bv. een portret schiet dan is de achtergrond en een eventuele voorgrond wazig. Een kleine scherptediepte kun je verkrijgen door een groot diafragma in te stellen (dit is paradoxaal een kleine waarde op je camera, bv f2.0).
Wil je juist een grote scherptediepte, bv. voor een landscjapsfoto waarbij alles vanaf 2 meter tot de horizon scherp moet zijn, dan kies je een klein diafragma (en dit is dat - uiteraard - een grote waarde, bv. f22).
Hoe het precies komt dat een diafragma ook de scherptediepte bepaalt weet ik wel maar kan ik niet goed uitleggen en is ook eigenlijk niet zo heel belangrijk. Als je dit maar onthoudt:
groot diafragma = kleine waarde = kleine scherptediepte
klein diafragma = grote waarde = grote scherptediepte
Wanneer je het diafragma sluit worden de verstrooingscirkeltjes kleiner, waardoor de scherptediepte toeneemt oftewel niet alleen de ingestelde afstand wordt scherp, maar ook een deel ervoor en een deel erachter. (in werkelijkheid ligt dat scherptediepteverhaal nog iets ingewikkelder, maar daar heb je alleen bij grootformaatfotografie last van)
Het getal op de ring (2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 enz...) geeft de verhouding weer van de werkopening met de brandpuntafstand. Neem je een brandpunt van 50mm met een werkzame opening van 25mm dan heb je dus een diafragmagetal 2
Nu kun je je ongeveer voor gaan stellen hoe een 2.0/400mm eruit ziet
quote:Een lensopening van 200 mm ?!?!??!
Op dinsdag 3 juni 2003 22:35 schreef Ouwesok het volgende:
Nu kun je je ongeveer voor gaan stellen hoe een 2.0/400mm eruit ziet
Onweeer: grootste F getal : kleine opening
kleine lenseopening, hoog F getal gaat altijd samen met een langere sluitertijd
Succes.
quote:Inderdaad
Op dinsdag 3 juni 2003 22:37 schreef JeroenH het volgende:[..]
Een lensopening van 200 mm ?!?!??!
Klinkt misschien vreemd, maar ik heb de vraag al heel vaak gehad waarom die dingen niet wat lichtsterker zijn. Die lensopening is maar een deel van het antwoord.
Dat een dergelijk optiekje door de enorme hoeveelheid technische problemen die te overwinnen zijn niet meer te betalen is is het andere deel. (en als ie eenmaal afgerekend is blijkt dat ie niet te tillen is zo zwaar )
Nikon kwam overigens een heel eind met een 2.8/400. Echt lekker werken doe je met dergelijke kolossen niet meer.
quote:Da's dus zo'n kanon van een lens? En wat is nou precies het voordeel daarvan?
Op woensdag 4 juni 2003 09:26 schreef horney_dorney het volgende:
een 2.8 400mm is niet bepaald voor mietjes nee
Die nieuwe Sigma 300-800mm 5.6 zoom is trouwens ook geen kleine unit zeg..met alles erop en eraan is dat ding iets van 10 kilo meen ik!
"De diafragmakeuze beïnvloedt de scherptediepte: dat is het gebied dat bij dat diafragma scherp in beeld komt. Bij een klein diafragma of grote lensopening, bijvoorbeeld f2.8, is de scherpte diepte gering, waardoor de details op de voorgrond en verder weg ononscherp zijn. Bij een groot diafragma of kleine lensopening is de scherptediepte groot. Verder geldt dat hoe dichterbij is scherpgesteld, hoe geringer de scherptediepte is."
Ik weet niet of het hierdoor duidelijker (of minder duidelijk ) is geworden. Wat ik wel vreemd vind is dat bijv. kleine lensopening een groter getal is terwijl grotere lensopening (meer licht door de lens kan gaan) een kleiner f. getal heeft.
quote:Shit man, als je die zonder ondersteuner gebruikt valt zo je bajonette aansl. eruit haha.. met een doubler zou deze zoom dus 1600 mm worden
Die nieuwe Sigma 300-800mm 5.6 zoom is trouwens ook geen kleine unit zeg..met alles erop en eraan is dat ding iets van 10 kilo meen ik!
Trouwens, thijs, lukt het een beetje ? hehe
Een kleine lensopening is kleine scherptediepte is klein getal (portret).
Een grote lensopening is grote scherptediepte is groot getal (landschap).
tenminste, zo probeer ik het te onthouden, maar zoveel verstand heb ik er nog niet van...
quote:Ouwesok had je vraag al beantwoord....:
Op woensdag 4 juni 2003 14:02 schreef hooiberg het volgende:
Wat ik wel vreemd vind is dat bijv. kleine lensopening een groter getal is terwijl grotere lensopening (meer licht door de lens kan gaan) een kleiner f. getal heeft.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 22:35 schreef Ouwesok het volgende:
Het getal op de ring (2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 enz...) geeft de verhouding weer van de werkopening met de brandpuntafstand. Neem je een brandpunt van 50mm met een werkzame opening van 25mm dan heb je dus een diafragmagetal 2
quote:Dit klopt niet, het moet zijn:
Op woensdag 4 juni 2003 16:22 schreef meisjemeisje het volgende:
Een kleine lensopening is kleine scherptediepte is klein getal (portret).
Een grote lensopening is grote scherptediepte is groot getal (landschap).
Een kleine lensopening is grote scherptediepte is groot getal (landschap).
Een grote lensopening is kleine scherptediepte is klein getal (portret).
quote:Mooi ja! Het lijkt me echtwel moeilijk om je diafragma en sluitertijd zo in te stellen dat je geen over- of onderbelichte foto's krijgt.
Op donderdag 5 juni 2003 11:57 schreef Kermit77 het volgende:
Mooie simulatie van "scherptediepte" kun je vinden op:http://www.photonhead.com/exposure/simcam.htm
1.60 kan vanuit de hand worden genomen. 1.30 ook, met ondersteuning.
maargoed, nu ga ik offtopic
quote:Thx.. alle info is welkom
Op donderdag 5 juni 2003 12:57 schreef travisyouth het volgende:1.60 kan vanuit de hand worden genomen. 1.30 ook, met ondersteuning.
maargoed, nu ga ik offtopic
quote:Geduld, gevoel, een goede lichtmeter in je camera (halfautomaat) en een aantal rolletjes. Oefening baart kunst...
Op donderdag 5 juni 2003 12:46 schreef American_Nightmare het volgende:[..]
Mooi ja! Het lijkt me echtwel moeilijk om je diafragma en sluitertijd zo in te stellen dat je geen over- of onderbelichte foto's krijgt.
Gebruiken jullie daar berekeningen voor of is het gewoon een kwestie van ervaring?
quote:De A60
Op donderdag 5 juni 2003 13:23 schreef travisyouth het volgende:
Even wachten, je gaat een digitale kopen?
Hoop ik wel voor je dat er een MANUAL stand op zit
quote:Nu we het er toch over hebben: met een hoge ISO-waarde kun je ervoor zorgen dat je diafragma groter is (het 'gat' is dan kleiner) zodat je scherpte/diepte groter wordt met dezelfde sluitertijd.
Op donderdag 5 juni 2003 13:24 schreef American_Nightmare het volgende:[..]
De A60
daarop kun je diafragma, ISO-waardes en sluitertijd handmatig instellen.
Nu een vraag: hoe wordt die ISO van een digitaal eigenlijk bereikt?
Vaak wordt ISO 100 aangegeven en dat blijft een ISO-waarde van 80 te zijn. Een ISO van 800 is op hetzelfde toestel ook vaak mogelijk. Is dat een soort 'gain'? In elk geval ziet een ISO van 800 er zeer slecht uit tov. een 'normaal' rolletje van ISO800...
Mijn idee is dit:
bij een ISO hoger dan 100 worden omliggende puntjes bij elkaar opgeteld zodat het totaal beter is te zien, maar dan wordt het ook grofkorrelig (zo werken iig. de 'gewone' rolletjes)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |