quote:nee, maar het kind zou wel geboren worden als je het zo zou laten, je ontneemt dus het leven van dat kind
Op dinsdag 3 juni 2003 23:50 schreef _Kuch_ het volgende:
Ik heb ook nog wel een interessante reactie geplaatst in mijn telefoontopic voor u, u zult verrast zijnOntopic:
Ik ben dus voor abortus, simpelweg omdat ik vind dat de keuzemogelijk heel belangrijk is.
Mensen die roepen dat abortus moord is: er is biologisch vastgestelt dat foetussen geen gevoelens hebben, tot een bepaalde leeftijd. Vandaar de leeftijdsgrens van zoveel weken m.b.t. abortus.
wat als jou ouders dat bij jouw hadden hadden gedaan? dan was je er nu dus niet
quote:en had je het dus ook niet kunnen betreuren
Op dinsdag 3 juni 2003 23:56 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
nee, maar het kind zou wel geboren worden als je het zo zou laten, je ontneemt dus het leven van dat kind
wat als jou ouders dat bij jouw hadden hadden gedaan? dan was je er nu dus niet
quote:dat is het punt natuurlijk, maar er wordt altijd zo laks over gedaan terwijl je wel praat over een (toekomstig) leven van iemand
Op dinsdag 3 juni 2003 23:56 schreef Vibromass het volgende:[..]
en had je het dus ook niet kunnen betreuren
Ook vind ik adoptie niet direct een hele goede oplossing. Gesteld dat het goed gaat (en het kind niet van verpleeghuis naar adoptiegezin zwerft) krijgt het kind er op latere leeftijd problemen mee. Als het in zijn tienerjaren zit en hoort dat het geadopteerd is, zoekt het contact met zijn natuuelijke ouders. Ook dit kan weer allerlei problemen geven, zowel voor het kind (ouders willen er niks mee te maken hebben, ouders zijn niet te vinden, het is niet wat ervan verwacht werd, enz.) als voor de ouders (hebben een ander leven, ander gezin, willen er misschien wel niks mee te maken hebben, enz.)
quote:Jij gebruikt ook nooit een condoom?
Op dinsdag 3 juni 2003 23:57 schreef WeirdMicky het volgende:
dat is het punt natuurlijk, maar er wordt altijd zo laks over gedaan terwijl je wel praat over een (toekomstig) leven van iemand
quote:eenmaal tot abortus over moeten gaan, houdt in dat het 'toekomstige kind' vrijwel zeker op aarde komt
Op woensdag 4 juni 2003 00:16 schreef speknek het volgende:[..]
Jij gebruikt ook nooit een condoom?
bij sperma is dit niet het geval
al gebruik ik idd geen condooms (vriendin aan de pil )
quote:Niet om het een of ander, maar je komt wel heel gevaarlijk dicht bij het 'je mag je zaad niet verspelen' gedoe.
Op dinsdag 3 juni 2003 23:57 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
dat is het punt natuurlijk, maar er wordt altijd zo laks over gedaan terwijl je wel praat over een (toekomstig) leven van iemand
Nou weet ik wel dat je dat niet bedoelt, maar het geeft wel aan waar de grens ligt, namenlijk bij het leven. Pas als iets leeft heeft het rechten. Anders kun je namenlijk nooit de grens vast stellen. Je zegt dat je je moet indenken dat het bij jezelf was gebeurt, dan was je er niet. Maar dat geld dan ook voor alle andere zaadcelletjes.
Mijn punt is dat als je de zaak rationeel benadert, kom je altijd uit dat je het niet moet verbieden. Als men een emotioneel bezwaar heeft, moeten ze het wel als zodanig naar voren brengen, en het niet rationeel proberen te brengen.
En waarom moet er perse een ongewenst kind geboren worden, wat is de gedachte daar achter?
quote:zoals ik al eerder noemde ben ik dus wel vóór abortus, maar leg ik gewoon door vraagstellingen e.d de discussie een beetje verder
Op woensdag 4 juni 2003 00:58 schreef kingmob het volgende:[..]
Niet om het een of ander, maar je komt wel heel gevaarlijk dicht bij het 'je mag je zaad niet verspelen' gedoe.
Je stopt immers toekomstig leven...Nou weet ik wel dat je dat niet bedoelt, maar het geeft wel aan waar de grens ligt, namenlijk bij het leven. Pas als iets leeft heeft het rechten. Anders kun je namenlijk nooit de grens vast stellen. Je zegt dat je je moet indenken dat het bij jezelf was gebeurt, dan was je er niet. Maar dat geld dan ook voor alle andere zaadcelletjes.
Mijn punt is dat als je de zaak rationeel benadert, kom je altijd uit dat je het niet moet verbieden. Als men een emotioneel bezwaar heeft, moeten ze het wel als zodanig naar voren brengen, en het niet rationeel proberen te brengen.En waarom moet er perse een ongewenst kind geboren worden, wat is de gedachte daar achter?
want al ben ik voor, het blijven kwesties waarbij ik toch soms mn eigen vraagtekens bij zet, zoals wat is de grens enzo
een zaadcel bijvoorbeeld heeft nog niks mens achtig, als we zo beginnen kunnen we wel gaan huilen om elke x dat een vrouw ongesteld is, dat dat verspilling van de eicel is
maar als mn vriendin zwanger zou raken (door een ongelukje of course) zou ik wel een abortus willen ja, ik ben niet op een dusdanig levensniveau dat ik het kind (goed) zou kunnen opvoeden
maar ik zou er heel zeker veel moeite mee hebben, dat wel...dus vandaar de aankaarting van wanneer is de grens
quote:Je hebt groot gelijk. Verbieden heeft toch geen zin, nu weet je tenminste dat het deftig gebeurt, en een vrouw is nog altijd baas over haar eigen lichaam. Het moet een vrije beslissing zijn en blijven.
Op dinsdag 3 juni 2003 22:00 schreef Mea.Culpa het volgende:
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van abortus vinden.Ik zelf ben helemaal voor arbortus. Ik vind het een prettige gedachte dat wanneer ik (stel) verkracht word en zwanger raak, ik niet verplicht ben om het kind te baren. Neem het voorbeeld van het meisje uit het volgende nieuws: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=27295
Overigens ben ik ook van mening dat als je, door totaal je eigen schuld (bewust geen condoom) zwanger raakt, wel 10x goed moet nadenken of je een abortus wil.
quote:mwah, vrijwel zeker, vrijwel zeker. Er kan nog van alles misgaan. Net als bij de conceptie. De kans wordt groter ja, maar om het nou van een kans af te laten hangen..
Op woensdag 4 juni 2003 00:36 schreef WeirdMicky het volgende:
eenmaal tot abortus over moeten gaan, houdt in dat het 'toekomstige kind' vrijwel zeker op aarde komtbij sperma is dit niet het geval
al gebruik ik idd geen condooms (vriendin aan de pil
)
Strikt gezien is abortus trouwens geen moord omdat het ongeboren kind niet als levend wordt gezien. Je kan het dus ook niet doden.
quote:hoeven we gelukkig ook niet vaak bang te zijn voor zwangerschappen en abortussen
Op woensdag 4 juni 2003 01:37 schreef speknek het volgende:
De kans wordt sowieso nihil met gebruik van een condoom.
beter voorkomen dan "genezen"
quote:ehm, je zegt het al...een ongeluk
Op woensdag 4 juni 2003 01:41 schreef Steijn het volgende:
Maar als je zwanger raakt door een ongelukje enzo moet abortus niet kunnen, dan moet je maar voorzichtiger zijn.
ook de pil is niet 100% betrouwbaar, net iets meer dan het condoom, maar nog steeds kunnen er dan zwangerschappen voorkomen terwijl dit helemaal niet de bedoeling is
quote:wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het niet moet zijn van, ow sjit zwanger van die one-night-stand dan maar een abortus.
Op woensdag 4 juni 2003 01:43 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
ehm, je zegt het al...een ongeluk
ook de pil is niet 100% betrouwbaar, net iets meer dan het condoom, maar nog steeds kunnen er dan zwangerschappen voorkomen terwijl dit helemaal niet de bedoeling is
quote:ik snap je, al gun ik dat eventuele kind ook niet echt zo'n situatie toe
Op woensdag 4 juni 2003 01:46 schreef Steijn het volgende:[..]
wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het niet moet zijn van, ow sjit zwanger van die one-night-stand dan maar een abortus.
want 1 van beiden zal het dan op gaan voeden, etc.
moeilijkmoeilijkmoeilijk
quote:Hier ben ik het dus niet mee eens, het is WEL levensvatbaar, als je het kind zou laten zitten waar het zit word het een levende baby...
Moord is wat lastiger, maar enkel omdat mensen teveel aan een lief babietje denken. Dat terwijl het een totaal niet levensvatbare vrucht is, die vaak zelfs nog maar weinig tot geen menselijke kenmerken heeft. Het is gewoon geen moord.
Dus het leeft wel degelijk........
Het is alleen niet levensvatbaar als het eruit gehaalt word, maar dat lijkt me enigsinds logisch, het is niet de bedoeling dat een embryo eruit word gehaalt....
Zo kan ik ook wel zeggen, ik kan jou gewoon om zeep helpen, want je bent niet levensvatbaar in de ruimte........
Dat is net zo'n vergelijking...
Een embryo leeft, het groeit, het ontwikkeld zich razendsnel, heeft al vrij snel een "bewustzijn"............
Waar die grens van "bewustzijn" ligt weet niemand, ik weet dat ik toen ik 2 weken zwanger was wist dat ik zwanger was, ik voelde een aanwezigheid, dat was toch echt al in de tijd dat abortus nog kan......
Niemand geloofde me toen gelijk, iedereen zei he doompje blijf nuchter meid je kan het nu nog niet weten...
Maar ik had wel gelijk
quote:Wat hier beschreven staat vind ik geen reden tot abortus, voor mij dan he.........
en hoe zouden jullie reageren als je van te voren al weet dat je kindje een bepaalde ziekte heeft. bij mij en ook bij mijn vriendin in de famillie zijn er gevallen van ADHD en Autisme, en aan haar kant ook MF (een huidziekte met mogelijk rotbijwerkingen)
mijn vriendin zou in zo'n geval abortus overwegen, maar ik ben er echt op tegen. omdat een kindje toevallig wat hyper actief (ADHD) meer moeite met sociale kontacten (autisme) of een paar plekjes op zijn/haar huid heeft geeft je dat niet het recht om maar te beslissen dat dat kind geen goed leven kan lijden, en daarom maar verwijderd moet worden
Maar hierin trek ik wel een grens....
Ik zal een vb noemen...
Een tijd geleden zag ik op tv een familie waarin een echt heel zwaar gehandicapt kind geboren was, dit wisten ze al in de tijd dat ze nog een keuze hadden, deze mensen hebben voor het leven van het kind gekozen(respect, dat is erg zwaar!!!!).
Het kind had het verstand van een baby van een paar maanden oud, was totaal misvormd, had elke dag dus pijn....
Hij kon niet lopen, hij kon niet zitten, hij kon alleen maar liggen in een speciaal matras dat naar zijn lichaam was aangepast...
Hij kon niet comminuceren, was zich de helft van de tijd niet bewust van de wereld om zich heen.
Als ik dit zou weten dan zou ik een abortus overwegen, dit is het enige waarin ik een uitzondering zou maken....
Ik weet niet of ik het aan zou kunnen zo'n kind te verzorgen, vooral om het lijden wat je dan elke dag weer van zo dichtbij meemaakt.
Ik weet niet of ik dat een kind zou willen aandoen, dan zou ik waarschijnlijk liever het leven beeindigen voordat het goed en wel begonnen is.
Wat ik dus wil zeggen is: zijn de mensen die voor prenatale abortus zijn ook voor postnatale abortus? Ik bedoel een gehandicapt kind is toch eigenlijk ook alleen maar een sta-in-de-weg?
[Dit bericht is gewijzigd door cordia op 04-06-2003 10:09]
quote:Nou niet met het argument van hulpbehoevendheid. Als ik aan de beademing lig door een ongeval, wil ik ook niet dat ze de stekker eruit trekken. Het punt wat mensen onderscheid van de dieren en moorden moreel onjuist maakt is dat van een bewustzijn. Als door onderzoek blijkt (wat ook zo is), dat kinderen pas rond hun tweede levensjaar een bewustzijn ontwikkelen, zou inderdaad het doden van kinderen daarvoor niet veel verwerpelijker moeten zijn dan het doden van een dier.
Op woensdag 4 juni 2003 10:03 schreef cordia het volgende:
Wat ik dus wil zeggen is: zijn de mensen die voor prenatale abortus zijn ook voor postnatale abortus? Ik bedoel een gehandicapt kind is toch eigenlijk ook alleen maar een sta-in-de-weg?
Maar het is een grijs gebied, ten eerste zijn er natuurlijk kinderen eerder in de ontwikkeling, ten tweede raken na de geboorte allerlei mensen gehecht aan het kind wat het wel weer moreel onjuist maakt.
quote:Ik denk dat ik in zo'n situatie toch wel voor een abortus zou kiezen... Maar ik vrees dat ik dan wel jaren achtervolgd word door een schuldgevoel.
Op woensdag 4 juni 2003 09:44 schreef erodome het volgende:Maar hierin trek ik wel een grens....
Ik zal een vb noemen...
Een tijd geleden zag ik op tv een familie waarin een echt heel zwaar gehandicapt kind geboren was, dit wisten ze al in de tijd dat ze nog een keuze hadden, deze mensen hebben voor het leven van het kind gekozen (respect, dat is erg zwaar!!!!).Het kind had het verstand van een baby van een paar maanden oud, was totaal misvormd, had elke dag dus pijn....
Hij kon niet lopen, hij kon niet zitten, hij kon alleen maar liggen in een speciaal matras dat naar zijn lichaam was aangepast...
Hij kon niet comminuceren, was zich de helft van de tijd niet bewust van de wereld om zich heen.Als ik dit zou weten dan zou ik een abortus overwegen, dit is het enige waarin ik een uitzondering zou maken....
Ik weet niet of ik het aan zou kunnen zo'n kind te verzorgen, vooral om het lijden wat je dan elke dag weer van zo dichtbij meemaakt.
Ik weet niet of ik dat een kind zou willen aandoen, dan zou ik waarschijnlijk liever het leven beeindigen voordat het goed en wel begonnen is.
Als je verkracht wordt kun je inderdaad de morning after pil halen, maar ik vraag me af of je daar wel echt op tijd aan denkt. kan me voorstellen dat je pas na een week, of misschien zelfs pas als je merkt dat ze zwanger bent aan zoiets denkt.
Verder bestaat er zoiets als voorbehoedsmiddelen, condooms, de pil, etc. Maar die zijn niet 100% veilig!!! De kans is misschien klein dat je ondanks condoom- en/of pilgebruik zwanger wordt, maar de kans is er wel.
Overigens ben ik van mening dat als jij vindt dat je oud genoeg bent, verantwoordelijk genoeg bent, klaar genoeg bent voor het hebben van sex, dat je dan ook de verantwoording moet nemen als je dus zwanger wordt, ookal was je aan de pil, etc.
Ik zou zelf niet snel abortus laten plegen. Ookal ben ik er nu nog niet helemaal klaar voor, wonen m'n vriend en ik in andere stad, ben ik nog lang niet klaar met school, hebben we eigenlijk niet zoveel geld. Ik zou geen abortus laten plegen als ik nu (van hem) zwanger zou worden.
Alleen in extreme gevallen als verkrachting ofzow. Of inderdaad als je in een vroeg stadium al weet dat je kindje zwaar gehandicapt zal zijn, want wat voor leven heeft een kindje dat niks kan?
quote:Ik ben het zowaar met je eens!
Op woensdag 4 juni 2003 13:30 schreef F-ron het volgende:[..]
Ik denk dat ik in zo'n situatie toch wel voor een abortus zou kiezen... Maar ik vrees dat ik dan wel jaren achtervolgd word door een schuldgevoel.
De schuldgevoelens van de reden tot abortus spelen hier ook wel een rol, maar ik denk toch dat abortus hier de meer humane oplossing is...
quote:Je hebt het verkeerd, het was in een Zuid Amerikaans land, Chile of Peru. Zo'n land waar de kerk nog veel te veel invloed heeft (denk aan Afrika en de kerk die condooms verbied, resultaat dat over een eeuw heel Afrika Aids heeft). Ik ben bijzonder blij de religie in Nederland weinig meer heeft te zeggen.
Op dinsdag 3 juni 2003 22:15 schreef jagermaster het volgende:
[..]
Heb zo'n vermoede dat jij doelt op de discussie die heeft plaats gevonden over een jong meisje in een islamistisch land watalleen een abortus mocht laten plegen als het gevaar zou opleveren voor het kind vq moeder? als ik het verkeerd heb mag je het zegge hoor
quote:En ik ben het nu met jou eens! Want je omschrijft nu precies de redenen waarom ik in dit geval, ondanks mijn gevoelens daar tegen, toch voor abortus zou kiezen.
Op woensdag 4 juni 2003 15:09 schreef _Kuch_ het volgende:[..]
Ik ben het zowaar met je eens!
![]()
Vanuit het kind gezien is de 'kwaliteit' van dit leven vrijwel nihil, zelfs meer als een levende hel te kenmerken (ook al realiseert hij dit zelf niet) en niet te vergeten een enorme belasting voor de hele omgeving.De schuldgevoelens van de reden tot abortus spelen hier ook wel een rol, maar ik denk toch dat abortus hier de meer humane oplossing is...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |