FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Kosten vervangen distributieriem
Jeffersonzaterdag 31 mei 2003 @ 00:04
Mijn auto (405 diesel uit 96) moet binnenkort voor een grote beurt naar de Peugeot dealer. De distrubutieriem moet volgens mij ook weer vervangen worden.

Eigenlijk heb ik 2 vragen:

Na hoeveel km is vervanging van die d-riem noodzakelijk?
wat kost dat geintje ongeveer?

Thank you so much

Furbyzaterdag 31 mei 2003 @ 00:05
60.000 km

weet ik niet.

Jeffersonzaterdag 31 mei 2003 @ 00:06
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 00:05 schreef Furby het volgende:
60.000 km

weet ik niet.


Oow, zo weinig km. Dan had ie al vervangen moeten zijn. Heb er al 87.000 mee geereden
Achielzaterdag 31 mei 2003 @ 00:09
dacht 70.000km

prijs geen idee.

Shivozaterdag 31 mei 2003 @ 00:11
100.000 is standaard voor nieuwere autos. Waar een Peugot 406 ook onder valt lijkt me. Die van mij is met 85.000 voor de grote beurt geweest en toen is er niets van gezegd. Kosten zijn zo'n 100 euro, exclusief riem dacht ik, en de riem is iets van een 10 of 20 euro.
LadyFCDBzaterdag 31 mei 2003 @ 00:11
Heb laatst de distributieriem van mijn Renault megane vervangen en die kosten 300 euro dus zal het voor jouw waarschijnlijk ook wel in die buurt liggen! Succes
Patrick281zaterdag 31 mei 2003 @ 00:17
Ik heb 2 dagen geleden een proefrit gemaakt in een oud dieseltje.

Gelijk aan de garagehouder gevraagd wat de distributieriem vervangen zou kosten.. geen onderhoudshistorie bekend namelijk..

Hij meldde dat het bij diesels (alle weet ik niet zeker ?) zelfs 2 riemen zijn .. kosten ongeveer 150 Euro.

Dat geld is minder belangerijk dan ZEKER met pech langs de weg komen, en nog duurdere reparaties moeten betalen..

Maar een dealer rekent er zeker meer voor !!
Zie de Megane..
(deze zaak was in een achteraf straatje haha)

hollander172zaterdag 31 mei 2003 @ 11:46
Heb het zelf pas gehad en dat viel mee.
Riem zelf was 40 euro en de manuren ongeveer 60 euro.
Moet wel zeggen dat dit door een vriend is gedaan omdat ik zelf niet de mogelijkheid had door mijn hand die in het verband zat.

Mijn schoonouders betalen er 400 euro voor bij de officiele dealer.

Ik: Peugeot 106
Schoonouders: Toyota Corolla

Jeffersonzaterdag 31 mei 2003 @ 16:23
Ik heb zojuist de peugeot delaer gebeld en die vertelde me dat bij mijn auto de d-riem pas om de 120.000 km vervangen hoeft te worden. Wat een top-kar heb ik toch

Niet voor niets dan ze een Peugeot de Franse Mercedes noemen. Die diesels knallen zo richting de 4 ton.

Mr_Tzaterdag 31 mei 2003 @ 19:41
Mijn waterpomp moest een keer vervangen worden, en voor de zekerheid ook maar de distributieriem (40 euro). Bij elkaar duurde de reparatie 4 uur, omdat ze er moeilijk bij kunnen en meerdere onderdelen eruit moeten halen alvorens de riem te kunnen vervangen. Maar hoeveel tijd de riem op zich kostte t.o.v. de reparatie van de waterpomp weet ik niet precies.

Het ligt vooral aan de garage waar je het laat doen wat het kost, want die riem is maar 40 euro, wat al gauw 1 uur arbeidsloon kost (bij een goedkope garage).

Metro2005maandag 2 juni 2003 @ 10:32
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 16:23 schreef Jefferson het volgende:
Ik heb zojuist de peugeot delaer gebeld en die vertelde me dat bij mijn auto de d-riem pas om de 120.000 km vervangen hoeft te worden. Wat een top-kar heb ik toch

Niet voor niets dan ze een Peugeot de Franse Mercedes noemen. Die diesels knallen zo richting de 4 ton.


ik hoef mijn riem nooit te vervangen
auto is een Nissan primera. Die heeft een onderhoudsvrije distributie Ketting
Profesormaandag 2 juni 2003 @ 10:34
quote:
Op maandag 2 juni 2003 10:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

ik hoef mijn riem nooit te vervangen
auto is een Nissan primera. Die heeft een onderhoudsvrije distributie Ketting


idem Renault 5!! super moderne auto!
Patrick281dinsdag 3 juni 2003 @ 14:02
quote:
Op maandag 2 juni 2003 10:34 schreef Profesor het volgende:

[.ik hoef mijn riem nooit te vervangen
auto is een Nissan primera. Die heeft een onderhoudsvrije distributie Ketting .]

idem Renault 5!! super moderne auto!


Er zijn ook motorfietsen met een tandwieloverbrenging ipv een ketting.
(geloof de VFR750/800)
Bij welke auto's hoeft dit nooit te gebeuren dan ?
En nog vanaf een specifiek bouwjaar ??
Marco_B_GBBdinsdag 3 juni 2003 @ 16:20
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 00:04 schreef Jefferson het volgende:
Mijn auto (405 diesel uit 96) moet binnenkort voor een grote beurt naar de Peugeot dealer. De distrubutieriem moet volgens mij ook weer vervangen worden.

Eigenlijk heb ik 2 vragen:

Na hoeveel km is vervanging van die d-riem noodzakelijk?
wat kost dat geintje ongeveer?

Thank you so much


Is verschillend per auto. Sommige om 80000, sommige bij 100000. Dit verschil komt ook door het type riem. Bij sommige is dit een ketting, bij een andere auto gewoon een riem.

Kosten zijn afhankelijk van de plaats waar de d-riem zit. Is ie goed bereikbaar of niet. Bij het laatste geval moeten ze de halve motor slopen en wordt het dus een duur geintje.

Je kunt het beste ff langs je dealer gaan en vragen wat de kosten zijn.

SiNzdinsdag 3 juni 2003 @ 17:25
Gemiddeld moet je um vervangen na 70.000 kilometer OF 4 jaar.
Zo'n riem droogt namelijk ook uit.

Ik weet niet precies wat de prijs is voor een Peugeot, maar voor mijn BMW kost het 135 euro ex BTW en ex arbeidsloon.

dampizondag 3 augustus 2003 @ 20:37
[Het gaat om een Nissan Primera 2.0 estate met gas (G3). Bouwj.1999, KM stand 142.000.

Bij welke KM stand moet de distributieriem of ketting vervangen worden?

Bij navraag (monteur nissan) kreeg ik als antwoord dat het niet hoef, omdat er een G3 installatie zit.(??)
En wanneer er een G3 in zit dan zit er een ketting in en deze hoef je pas rond de 400.000 KM vervangen te worden.

Is dit allemaal waar wat hij zegt??
Omdat naar mijn mening de G3 installatie niets te maken heeft met het vervangen van de riem of ketting.
Ik dacht dat je ten allen tijde een riem of ketting moet vervangen bij een bepaalde KM stand.


met vr.gr.
d.kloet@hccnet.nl

D_Jzondag 3 augustus 2003 @ 21:37
Bij een G3 geen distributieriem vervangen??? Ik zeg maar één ding, ik zou daar niet m'n auto in onderhoud doen...

Distributieriemen moeten tussen de 60.000 en 120.000 kilometers. Opel's bijvoorbeeld vaak per 60.000, mijn megane diesel per 75.000, maar een vriendje heeft een megane benzine, en die hoeft maar per 120.000.

Als je hem niet op tijd vervangt, en hij knapt, geeft dat erg leuke effecten onder de motorkap. Zeg maar, dat alles aan stukjes ligt...Mocht het gebeuren, neem een foto en laat ons allen meegenieten... >-)

Overigens heb ik ooit 3 weken een corsa uit '86 gehad, die had 270.000 kilometer gelopen op 1 distributieriem... maar de draden hingen er dan ook bij.

Distributieriem varieert tussen ¤150 en ¤400. Varieert sterk per type auto. Tip:Beun de Haas kan het een stuk goedkoper en net zo goed (dit i.t.t. motormanagement en dat soort onzin)

Makkinenzondag 3 augustus 2003 @ 21:43
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 00:04 schreef Jefferson het volgende:
Mijn auto (405 diesel uit 96) moet binnenkort voor een grote beurt naar de Peugeot dealer. De distrubutieriem moet volgens mij ook weer vervangen worden.

Eigenlijk heb ik 2 vragen:

Na hoeveel km is vervanging van die d-riem noodzakelijk?


Dat verschilt per auto
quote:
wat kost dat geintje ongeveer?
100 EUR ofzo.
Inc_Jzondag 3 augustus 2003 @ 22:41
Verschilt idd bij auto's en merken, Toyota bijv 100000km of binnen 6 jaar, Mitsubishi 110000 enz.

Ik zou het wel door een gekwalificeerd bedrijf laten doen, Beun de Haas kan misschien wel zo'n riempje erom leggen, maar de halve motorruimte moet vaak "gesloopt" worden (vandaar de vele manuren) en ook weer vakkundig in elkaar gezet worden...

Maar ik zou het hoe dan ook laten doen, want als ie springt ben je niet blij, dan is je halve motor zo goed als aan gort en mocht je dan midden op de snelweg rijden, moet je maar hopen dat je zonder aandrijving en met minimale remkracht (remdruk, dan wel rembekrachtiging valt ook weg) op de vlugstrook terecht kan komen..

overhypedwoensdag 6 augustus 2003 @ 17:05
Een van de laatste keren dat ik met mijn ouders op vakantie geweest ben is de distriutieriem geknapt, nokkenas, en cylinderkop dus mooi naar de klote! in andere woorden: motor kaduk!

dus: gewoon advies dealer opvolgen!

PvDwoensdag 6 augustus 2003 @ 21:47
Als je het zelf wil doen, moet je de distributieriem niet via de dealer kopen, maar via een auto-onderdelen winkel. Zo kost een riem voor een opel corsa nog geen 16 euro

Maar dan is het wel handig dat je weet hoe het moet...

modestuswoensdag 6 augustus 2003 @ 21:49
bel gewoon je dealer op... dan weet je het meteen!

ford escort diesel 105000 km of 5 jaar

Babbelzzwoensdag 6 augustus 2003 @ 21:50
Wat zijn de kosten voor een saxotje?
Ik heb nl 96.000 km gereden (in 4 jr )
modestuswoensdag 6 augustus 2003 @ 21:52
quote:
Op maandag 2 juni 2003 10:32 schreef Metro2005 het volgende:
ik hoef mijn riem nooit te vervangen
auto is een Nissan primera. Die heeft een onderhoudsvrije distributie Ketting
hetzelfde geldt voor een nissan micra (althans die van ons dan)
Blapietwoensdag 6 augustus 2003 @ 22:04
Nissan is oké
goosterzaterdag 13 september 2003 @ 23:53
Ik wil een peugeot 205 diesel 1.8 uit 1993, 139000 km E1200,-, maar ik weet niet wanneer de distributie riem voor het laatst vervangen is. Hoeveel kost dit en waar kan ik dit het beste laten doen?
Rietvaerderzondag 14 september 2003 @ 10:49
Zelf doen
Patrick281zondag 14 september 2003 @ 11:28
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 23:53 schreef gooster het volgende:
Ik wil een peugeot 205 diesel 1.8 uit 1993, 139000 km E1200,-, maar ik weet niet wanneer de distributie riem voor het laatst vervangen is. Hoeveel kost dit en waar kan ik dit het beste laten doen?
Bij een garage waar je woont ..
Niet bij de dealer in ieder geval..

Vraag eens bij een automaterialenzaak of ze nog tips hebben.
Hier bij mij in de buurt zit er 1 die ook aan kleine garages levert..

goosterzondag 14 september 2003 @ 11:34
Ik heb helemaal geen verstand van auto's dus...
Extreminizondag 14 september 2003 @ 12:23
quote:
Op zondag 14 september 2003 11:34 schreef gooster het volgende:
Ik heb helemaal geen verstand van auto's dus...
Jaja, en waarom reageer je toch!?
TweakedSIzondag 14 september 2003 @ 14:42
Voor mijn Honda Prelude was het 600 Euro, de riem was 52 Euro, het werk (de manuren) 270, de waterpomp 101, nog wat klein spul erbij en dan de BTW, was het totaal 598. Er moet bij gezegd dat in deze auto's je er nauwelijks bij kan en de AC compressor ook nog verwijderd moest worden, inclusief aftappen/bijvullen van de koelvloeistof. Ik heb het bij een Honda dealer laten doen, ivm garantie en betrouwbaarheid, normaal doe ik alle reparaties zelf, maar dit heb ik uitbesteed aan de dealer, ik heb namelijk weinig zin om beunhazen behalve mijzelf aan mijn Lude te laten prutsen.
Om op de vraag van de TS terug te komen, voor je Peugeot 205 zal het om en nabij de 200 Euro uitkomen vermoed ik.
KonnieKipkezondag 14 september 2003 @ 20:31
dure grappen zoals ik dat allemaal lees; bij mn opel vectra 2.0 kostte het 45 euro om m te vervangen. Is ook simpel klusje eigenlijk. Riem kost niets.
the_contract_killerzondag 14 september 2003 @ 20:36
quote:
Op maandag 2 juni 2003 10:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

ik hoef mijn riem nooit te vervangen
auto is een Nissan primera. Die heeft een onderhoudsvrije distributie Ketting


heb dezelfde auto en ik zal het nog sterker vertellen,hij heeft 2 onderhoudsvrije distributie kettingen.
maar dat zal wel wat met de 2 bovenliggende nokken-assen te maken hebben.
BalderXzondag 14 september 2003 @ 22:48
ik rij al 120 duizend km met dezelfde distributieriem, waarvan ik er zelf 11 duizend gereden heb..

kosten bij de dealer zijn 350 euro.. bij een zwartwerkende monteur is het 150
(allebei inclusief materiaal)

Eigenlijk had 'ie allang vervangen moeten zijn, maar de D-riem ziet er zo mooi uit dat ik stiekum hoop dat 'ie er eigenlijk pas 47 duizend km op zit (er staat een 2e getalletje op het kapje, maar ik weet niet of het een datum is of een km-stand)

Metro2005maandag 15 september 2003 @ 07:49
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 20:37 schreef dampi het volgende:
[Het gaat om een Nissan Primera 2.0 estate met gas (G3). Bouwj.1999, KM stand 142.000.

Bij welke KM stand moet de distributieriem of ketting vervangen worden?

Bij navraag (monteur nissan) kreeg ik als antwoord dat het niet hoef, omdat er een G3 installatie zit.(??)
En wanneer er een G3 in zit dan zit er een ketting in en deze hoef je pas rond de 400.000 KM vervangen te worden.

Is dit allemaal waar wat hij zegt??
Omdat naar mijn mening de G3 installatie niets te maken heeft met het vervangen van de riem of ketting.
Ik dacht dat je ten allen tijde een riem of ketting moet vervangen bij een bepaalde KM stand.


met vr.gr.
d.kloet@hccnet.nl


zoals je al hebt kunnen lezen, nissan heeft over het algemeen een ketting die je eigenlijk nooit hoeft te vervangen.
heeft iig niks met je g3 installatie te maken.
en die 4 ton is meer dat je bij die kmstand een koprevisie nodig hebt
(pas ook nagevraagd voor mijn nissan op lpg vandaar dat het getal me zo bekend voorkomt)
die ketting moet je gewoon laten zitten en nooit meer naar kijken.

ik dacht dat audi ook een ketting gebruikte.