Kheb ze allemaal geweten, maar biologie is alweer een tijdje terug ![]()
Een virus schijnt iig niet beschouwd te mogen worden als leven, omdat zij zich niet zelfstandig voortplanten, en geen zelfstandig metabolisme hebben...
Groei daarentegen hebben ze weer wel (gen-mutatie/kopie, of evolutie, zo je wilt)...
quote:Ik lees dit, en kan er over nadenken. Ik vertoon bepaald gedrag, maar ben verder niet geheel voorspelbaar. => Ik leef.
Op vrijdag 30 mei 2003 19:44 schreef Sitethief het volgende:
wat is nu de definitie van 'Leven', wat is het verschil tussen leven en levenloos.
Beweging ? nee
Voortplanting ?Is er een theoreticus die me kan uitleggen hoe dit zit ?
quote:Dus als je niet kunt lezen leef je niet? En dat je niet geheel voorspelbaar bent is niet te onderbouwen.
Op zaterdag 21 juni 2003 01:51 schreef Mariel het volgende:
Ik lees dit, en kan er over nadenken. Ik vertoon bepaald gedrag, maar ben verder niet geheel voorspelbaar. => Ik leef.
Leven is een stofwisseling hebben. En groeien, geloof ik.
quote:jawel, want hij is ontstaan door voortplanting. dat het bij hem ophoudt, dat doet er niet toe.
Op vrijdag 30 mei 2003 19:48 schreef Schorpioen het volgende:
Dus iemand die ovruchtbaar is leeft niet?
quote:Bacteriën wel, dat zijn gewoon organismen. Virii zijn een randgeval want ze leven alleen als ze het DNA van een ander organisme vast kunnen grijpen, daarvoor zijn ze niet levend.
Op zaterdag 21 juni 2003 12:04 schreef gnomaat het volgende:
How about bacteriën en virussen, leven die?
En computervirussen?
quote:Nee. Maar wel de mogelijkheid om input naar output te verwerken, volgens een denkproces.
Op zaterdag 21 juni 2003 01:55 schreef speknek het volgende:[..]
Dus als je niet kunt lezen leef je niet?
quote:Mee eens.
En dat je niet geheel voorspelbaar bent is niet te onderbouwen.
quote:Ik denk vooral het eerste... "dingen" als bergen kunnen immers ook groeien..
Leven is een stofwisseling hebben. En groeien, geloof ik.
Zoutkristallen zijn ook zelfreproducerend, net als bijvoorbeeld elementaire deeltjes zoals mesonen, maar toch behoren ze vooralsnog niet tot het domein van de levende systemen. Aan de andere kant is een kankercel-vitrocultuur vaak nog wel levend, terwijl de patient soms al (jaren) is overleden.
quote:
"He La" cells - from the cervix of Henrietta Lane, a woman who lived in Washington, D.C. - continue to be grown in laboratories around the world, despite Lane's death from cancer of that same cervix in the 1950's.--Lynn Margulis and Dorion Sagan, "What is Life?"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |