abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 mei 2003 @ 03:14:00 #26
9535 brammus
Carpe Diem
pi_10785077
-Groei
-Eigen voortplanting
-Eigen stof/gaswisseling
-Eigen metabolisme
-Reageren op externe impulsen
-?
-?

Kheb ze allemaal geweten, maar biologie is alweer een tijdje terug

Een virus schijnt iig niet beschouwd te mogen worden als leven, omdat zij zich niet zelfstandig voortplanten, en geen zelfstandig metabolisme hebben...
Groei daarentegen hebben ze weer wel (gen-mutatie/kopie, of evolutie, zo je wilt)...

"If flesh could crawl, my skin would roll off from my bones and run away from here, as far from God as heaven is wide, as far from God as angels can fly"
pi_11261692
quote:
Op vrijdag 30 mei 2003 19:44 schreef Sitethief het volgende:
wat is nu de definitie van 'Leven', wat is het verschil tussen leven en levenloos.
Beweging ? nee
Voortplanting ?

Is er een theoreticus die me kan uitleggen hoe dit zit ?

Ik lees dit, en kan er over nadenken. Ik vertoon bepaald gedrag, maar ben verder niet geheel voorspelbaar. => Ik leef.
  zaterdag 21 juni 2003 @ 01:55:44 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_11261734
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 01:51 schreef Mariel het volgende:
Ik lees dit, en kan er over nadenken. Ik vertoon bepaald gedrag, maar ben verder niet geheel voorspelbaar. => Ik leef.
Dus als je niet kunt lezen leef je niet? En dat je niet geheel voorspelbaar bent is niet te onderbouwen.

Leven is een stofwisseling hebben. En groeien, geloof ik.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11264153
Ik heb ooit eens in de 2e met biologie een stuk of 7 kenmerken geleerd van ' leven' , maar ik zou ze nu niet meer zo 1,2,3 kunnen opdreunen
Senatus Populus Que Romanus
  zaterdag 21 juni 2003 @ 11:48:23 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_11265308
Ja ik ook, maar verder dan metabolisme, groeien en voortplanten kom ik nu niet.
En bewegen, als het een dier betreft. Maar dat doen planten niet bijvoorbeeld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11265529
How about bacteriën en virussen, leven die?
En computervirussen?
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_11265548
quote:
Op vrijdag 30 mei 2003 19:48 schreef Schorpioen het volgende:
Dus iemand die ovruchtbaar is leeft niet?
jawel, want hij is ontstaan door voortplanting. dat het bij hem ophoudt, dat doet er niet toe.
  zaterdag 21 juni 2003 @ 12:08:25 #33
8369 speknek
Another day another slay
pi_11265591
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 12:04 schreef gnomaat het volgende:
How about bacteriën en virussen, leven die?
En computervirussen?
Bacteriën wel, dat zijn gewoon organismen. Virii zijn een randgeval want ze leven alleen als ze het DNA van een ander organisme vast kunnen grijpen, daarvoor zijn ze niet levend.
Een computervirus heeft dan ook niets organisch om aan vast te grijpen.
pi_11271873
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 01:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Dus als je niet kunt lezen leef je niet?

Nee. Maar wel de mogelijkheid om input naar output te verwerken, volgens een denkproces.
quote:
En dat je niet geheel voorspelbaar bent is niet te onderbouwen.
Mee eens.
quote:
Leven is een stofwisseling hebben. En groeien, geloof ik.
Ik denk vooral het eerste... "dingen" als bergen kunnen immers ook groeien..
  zaterdag 21 juni 2003 @ 18:20:16 #35
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_11273391
Om te bepalen wat leven is moet je naar de grensvlakken zoeken tussen het domein van het levende en het niet-levende systeem. De mogelijkheid tot zelfproductie is daarbij niet willekeurig aan de niet-levende of de levende kant van het grensvlak te plaatsen.

Zoutkristallen zijn ook zelfreproducerend, net als bijvoorbeeld elementaire deeltjes zoals mesonen, maar toch behoren ze vooralsnog niet tot het domein van de levende systemen. Aan de andere kant is een kankercel-vitrocultuur vaak nog wel levend, terwijl de patient soms al (jaren) is overleden.

quote:
"He La" cells - from the cervix of Henrietta Lane, a woman who lived in Washington, D.C. - continue to be grown in laboratories around the world, despite Lane's death from cancer of that same cervix in the 1950's.

--Lynn Margulis and Dorion Sagan, "What is Life?"

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')