quote:Bron: dvd.nl
Uit meerdere bronnen hebben wij vernomen dat er zeer binnenkort belasting geheven zal gaan worden op lege DVD media. Bij DVD-R media zou het gaan om een heffing van 1 Euro per schijfje, bij DVD+R media bedraagt de heffing 0.50 Euro per schijfje. Dit heeft de stichting thuiskopie laten weten aan de verschillende distributeurs van DVD-Media. Deze overheidsmaatregel wordt naar verluid morgen in de Staatscourant bekendgemaakt, wanneer de heffing precies in zal gaan is nog niet helemaal duidelijk. De reden waarom DVD-R meer belast wordt dan DVD+R is niet geheel duidelijk, al schijnt het zo te zijn dat Philips (DVD+R) in de commissie van aanbeveling heeft gezeten.
Iemand enig idee waar dat verschil vandaan komt (behalve dat Philips 'vermoeden')?
quote:Waar koop jij DVD-R schijfjes voor 1 euro? Ik zie ze overal voor rond de 2 a 2.50 euro.
Op donderdag 29 mei 2003 16:08 schreef B03S het volgende:
Ik geloof niet dat de + minder belast gaat worden als de -, eigenlijk geloof ik helemaal niet dat het dan om 1 of 0.50 euro per dvd gaat..
Dat zou in het geval van de -R's om bijna 100% gaan. Dat is toch niet normaal..
quote:Vandaag op de beurs 100st. voor 99 euro (spindle)
Op donderdag 29 mei 2003 16:29 schreef MSXUser het volgende:[..]
Waar koop jij DVD-R schijfjes voor 1 euro? Ik zie ze overal voor rond de 2 a 2.50 euro.
Zelfde is een aantal jaren geleden met CD-R discs gedaan (die gingen ook 25 cent in prijs omhoog).
quote:Da's dan wel erg goedkoop!
Op donderdag 29 mei 2003 17:21 schreef B03S het volgende:
Vandaag op de beurs 100st. voor 99 euro (spindle)
Ja idd, maar die 25 (gulden) cent is nog te doen, maar 1 euro is wel erg veel.
quote:Het is waar
Blanco dvds worden duurder dankzij extra heffingDvd+rw minder belast
Vanaf 1 juli 2003 moeten bezitters van dvd-branders een extra heffing betalen over blanco dvds. Middels een mededeling in de Staatscourant is het besluit nu definitief geworden. Een dvd-rw wordt over enkele weken 1 euro duurder, een dvd+rw 50 eurocent.
De Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoedingen (SONT) heeft de extra vergoeding, die bedoeld is voor auteurs en andere rechthebbenden van multimedia producten, vastgesteld. Tegelijkertijd is besloten om de heffing waarmee VHS-banden, minidiscs en blanco cd-roms zijn belast, niet te verhogen. De besloten heffing is geldig tot eind 2004, daarna zal bekeken worden of de tarieven aangepast moeten worden.Volgens op de opstellers van de heffingen wordt een dvd+rw-drager minder belast omdat het met een +rw-brander moeilijker is om beveiligde dvds te kopiėren.
Dvds met een capaciteit van meer dan 4,7 Gb worden proportioneel zwaarder belast.
De heffingen op dvds:
blanco dvd-r/rw : 1,00 euro per 4,7 gigabyte; blanco dvd+r/rw : 0,50 euro per 4,7 gigabyte; blanco dvd-ram : vrijgesteld.
De heffingen op andere media:
audio analoge blanco band : 0,23 euro per uur; video analoge blanco band : 0,33 euro per uur; digitale blanco minidisk : 0,32 euro per uur; digitale blanco audio cd-r/rw : 0,42 euro per uur; digitale blanco data cd-r/rw : 0,14 euro per schijfje.
De opsteller van de heffingen, de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding, is door de overheid aangewezen om over de hoogte van de vergoeding voor het thuiskopiėren van beeld en geluid te beslissen. De SONT is in 1991 opgericht door vertegenwoordigers van de tape-industrie (Stichting Overlegorgaan Blanco Informatiedragers) en de Stichting de Thuiskopie die de rechthebbenden vertegenwoordigt.
De muziekbranche & de farmaceutische industrie
Op nix gebaseerde prijsstijgingen en prijsafspraken, enorme winsten over de rug van de consument, maffiapraktijken.
Kijk het gerust ff na als je wilt, topics genoeg hierover.
KROM
good job
quote:Nee maar misschien wel de filmmaatschappijen
Op woensdag 4 juni 2003 22:14 schreef Mr.Spock het volgende:
En dan nog iets anders:
Als ik thuis een back-up wil maken van mijn eigen shit, krijgen Jim & Jamai daar een deel van mijn centen voor?KROM
quote:Ik vraag me af waarom er verschil tussen zit.... en zo fors is het nou ook weer niet toch?
Bij DVD-R media zou het gaan om een heffing van 1 Euro per schijfje, bij DVD+R media bedraagt de heffing 0.50 Euro per schijfje
http://www.tweakers.net/nieuws/27307
En absoluut gezien is 1 euro of 0,50 euro niet heel veel maar relatief aan de prijs die de recordable dvd's nu hebben is het zeker wel veel.
quote:Kent iemand Duitse webshops die dvd's verkopen??
Op donderdag 29 mei 2003 16:24 schreef Kaalhei het volgende:
gewoon naar duitsland gaan......
quote:Die zijn er vast wel.
Op dinsdag 1 juli 2003 08:03 schreef uilebal het volgende:[..]
Kent iemand Duitse webshops die dvd's verkopen??
Echter hebben ze wel verschillende prijsverhogingen weten af te dingen...
Dit gerucht komt vanuit alle kanten...en komt vrijwel zeker door...
Waar maken wij ons om druk?
Misschien dat iemand het ooit zo ver zal doorvoeren als hij gepakt wordt, dat er een rechtszaak van komt, en door de kopieerder gewonnen wordt, dan hebben ze zichzelf flink in de vingers gesneden, dan is het ineens legaal
quote:In feite maar goed ook...Het is voornamelijk om grootgebruikers tegen te werken. Je voelt het ook niet echt in portomonnee als je af en toe een kopietje of backup maakt.
Op dinsdag 1 juli 2003 09:35 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Oh jee, hebben 2 mensen teveel een doosje gekocht en gaan we gauw de belasting omhooggooien? Eikels!
Tot op het moment dat je zelf een stuk software of tekst uitbrengt waar je zelf heb aan zitten zwoegen...dan zal men pas beseffen dat IP toch wel wat waard is.
quote:Idd daar effe 100 meenemen... niet moeilijk doen
Op donderdag 29 mei 2003 16:24 schreef Kaalhei het volgende:
gewoon naar duitsland gaan......
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |