abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10733164
Ik heb zojuist uit de verscheurende kaken van mijn twee katten een jonge spreeuw gered. De hele middag al hoorde ik pa en moe spreeuw een misbaar maken van jewelste. Ik was al een keer wezen kijken in de tuin van mn buurman maar had niets kunnen ontdekken. Ja, wel vreemd dat mn katten ogenblikkelijk wegvlogen alsof ze iets uitgevreten hadden en zodra ik weg was, direct weer terug kwamen, maar goed... het is een te gekke tuin om in te darren voor ze.
Even later ben ik nog maar eens wezen kijken en ja hoor, een jonge spreeuw. Hij is niet piepjong meer, is bezig met de laatste fase (voor zover ik kan overzien en ik heb er niet op gestudeerd ) van zn echte verenpak, maar hij kan nog net niet vliegen, fladdert wel al flink.
Ik kan hem niet terug in het nest zetten (en heb mijn twijfels of dat wel het juiste effect zal hebben, volgens mij dus niet) dus heb hem maar onder mn hoede genomen.
Wat geef je zo'n beestje te eten?? Ik heb erg grof volkoren brood liggen met allerlei zaadjes en nootjes, dat heb ik te weken gelegd en er wat zaadjes uitgeplukt met heel miniscuul beetje brood er nog aan en heb dat achterin zn keel geduwd.
Hij keek me wel vreselijk pissig aan maar bleef rustig zitten en liet zich voeren... een goed teken??
Wie geeft me tips en advies??
Alles, alles wil ik weten!!
pi_10733178
Jonge vogels vreten toch vooral wormen?
pi_10733194
Dan zet je dit in Flora & Fauna, en kijk je even bij: Wat eten spreeuwenjongen eigenlijk?

En bij de briljante link: http://starlingtalk.com/babycare.htm

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_10733208
Cute, kheb helaas geen ervaring
pi_10733223
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:21 schreef Isabeau het volgende:
Dan zet je dit in Flora & Fauna, en kijk je even bij: Wat eten spreeuwenjongen eigenlijk?

En bij de briljante link: http://starlingtalk.com/babycare.htm

THNX!! Ja sorry ik heb niet verder gekeken dan mn neus lang is... zag bij lifestyle tuin staan en dacht dat moet ik hebben...
pi_10733232
nestje in de oven maken..
pi_10733264
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:22 schreef nieuwsgierig_aagje het volgende:

THNX!! Ja sorry ik heb niet verder gekeken dan mn neus lang is... zag bij lifestyle tuin staan en dacht dat moet ik hebben...

Daar zijn modjes voor

Die ene link die ik je gaf, die Engelse, is echt heel erg goed. Daar lees je ook dat je spreeuwen bijvoorbeeld hondenvoer kunt geven Je hoeft dus niet in de tuin op zoek naar wormpjes en spinnetjes.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_10733562
Je moet een aantal wormen (of een compleet trosje) in je eigen mond stoppen, en vervolgens er een aantal keren op kauwen. Hierna stop je met je tong de wormen in de snavel van de vogel...

Ga nou niet zeggen dat dit onzin is, want zo doen vogels dat ook!!

pi_10733579
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:24 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Daar zijn modjes voor

Die ene link die ik je gaf, die Engelse, is echt heel erg goed. Daar lees je ook dat je spreeuwen bijvoorbeeld hondenvoer kunt geven Je hoeft dus niet in de tuin op zoek naar wormpjes en spinnetjes.

Inderdaad, heb het net gelezen... jammer dat ik geen honden heb, dus zal ff moeten shoppen, maar ik zag mezelf niet echt met een vlindernetje door de tuin rennen achter de mugjes aan!!
Ik zit me alleen af te vragen hoe oud het beestje zal zijn, ivm het voerschema, maar ik denk dat ie zometeen zelf wel aan gaat geven dat ie honger heeft
Ik ben benieuwd hoe het dit keer gaat, heb twee keer eerder een jong vogeltje in huis gehad, maar da5t waren vogeltjes die nog vreselijk jong waren en die hebben het helaas niet overleefd. Dit jochie is errug pittig, zit me vreselijk bijdehand aan te kijken de hele tijd
Spannend!!
pi_10733611
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:37 schreef Maichel het volgende:
Je moet een aantal wormen (of een compleet trosje) in je eigen mond stoppen, en vervolgens er een aantal keren op kauwen. Hierna stop je met je tong de wormen in de snavel van de vogel...

Ga nou niet zeggen dat dit onzin is, want zo doen vogels dat ook!!

Sorry, maar is pure onzin!! Lees net dat dat heel slecht is voor die vogeltjes omdat er in wormen allerlei enge parasieten zitten enzo waar ze erg ziek van kunnen worden. Ik ga voor het hondenvoer (hoewel het me ietwat bizar voorkomt, maar goed).
  woensdag 28 mei 2003 @ 14:40:23 #11
3980 trekdrop
Trekt drop
pi_10733616
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:24 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Daar zijn modjes voor

Nee???

Jammer, das nou net het leukste werk, wormen zoeken....

pi_10733652
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:40 schreef nieuwsgierig_aagje het volgende:

[..]

Sorry, maar is pure onzin!! Lees net dat dat heel slecht is voor die vogeltjes omdat er in wormen allerlei enge parasieten zitten enzo waar ze erg ziek van kunnen worden. Ik ga voor het hondenvoer (hoewel het me ietwat bizar voorkomt, maar goed).

Hahahahaha....Tuurlijk was dat onzin

Succes met voeren, en tof dat je dat doet.

[Dit bericht is gewijzigd door Maichel op 28-05-2003 14:45]

woensdag 28 mei 2003 @ 14:41:47 #13
3980 trekdrop
Trekt drop
pi_10733658
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:38 schreef nieuwsgierig_aagje het volgende:

[..]

Inderdaad, heb het net gelezen... jammer dat ik geen honden heb, dus zal ff moeten shoppen, maar ik zag mezelf niet echt met een vlindernetje door de tuin rennen achter de mugjes aan!!
Ik zit me alleen af te vragen hoe oud het beestje zal zijn, ivm het voerschema, maar ik denk dat ie zometeen zelf wel aan gaat geven dat ie honger heeft
Ik ben benieuwd hoe het dit keer gaat, heb twee keer eerder een jong vogeltje in huis gehad, maar da5t waren vogeltjes die nog vreselijk jong waren en die hebben het helaas niet overleefd. Dit jochie is errug pittig, zit me vreselijk bijdehand aan te kijken de hele tijd
Spannend!!

Leuk! Noueh veel suc6 met je spreeuwtje hoor!
pi_10733689
Ach... wat lief

Succes met het spreeuwtje. Ik heb eigenlijk geen idee wat een spreeuw moet eten.

Mijn ouders hebben al een aantal keer een duif gered en hebben een duivenmelker gebeld om even te komen, maar dat heb je niet voor spreeuwen.

;)
pi_10733692
Misschien een idee om je vogel wel buiten te bewaren....die tempratuur is vast natuurlijker

[Dit bericht is gewijzigd door Maichel op 28-05-2003 14:47]

pi_10733715
Of je brengt dat beestje naar een vogelopvang
pi_10734024
Nou, ik denk dat als ik naar de vogelopvang bel ze me vierkant uitlachen. Voor een jonge spreeuw zullen ze zich toch niet zo druk maken?? Ik denk dat er per jaar honderden van dat soort meldingen binnen zullen komen!!
Ik kijk het gewoon even aan, ik heb zojuist zelfs insecten voor hem gevangen!! Hahahaha op de slaapkamer (waar anders) een paar muggen gevangen en die hem gevoerd. Hij is nu vreselijk in de weer, hij zit in zo'n plastic mandje waar een werkje inzit zeg maar, beetje opengewerkt aan de zijkanten. Daar bovenop heb ik een rooster uit de oven gelegd en hij probeert nu driftig of hij daar doorheen kan. Niet dus, maar wie niet waagt wie niet wint zal zn uitgangspunt zijn
pi_10734579
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 14:43 schreef Maichel het volgende:
Misschien een idee om je vogel wel buiten te bewaren....die tempratuur is vast natuurlijker
Ja, met allemaal broertjes & zusjes en een moeder die ze warm houdt.
Dus vooral niet buiten laten zitten!

Ook werd op die site aangeraden een paar tissues of wcpapier in een prop op de bodem van het bakje te leggen: hiermee voorkom je dat de pootjes vergroeien.

En dat hondenvoer leek mij ook zo vreemd, maar heb de hele uitleg gelezen en toen kwam het me wel plausibel voor

pi_10855179
Het gaat enorm goed met kleine Phoenix
Ik ben helaas de afgelopen dagen offline geweest (met dank aan UPC uiteraard ) maar anders had ik zeker eerder laten weten hoe het met hem gaat!! Hij eet me arm, fladdert de hele kamer door en heeft ons helemaal geaccepteerd als verzorgers. Het liefst zit hij in het holletje tussen mn schouder en mn nek, lekker warm, aan mn oorbellen te pikken.
Ik heb hem nu bijna een week dus ik denk dat hij het wel gaat redden.
Iedereen bedankt voor de tips en truuks en de belangstelling!!
pi_10855895
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 16:50 schreef nieuwsgierig_aagje het volgende:
Het gaat enorm goed met kleine Phoenix
Ik ben helaas de afgelopen dagen offline geweest (met dank aan UPC uiteraard ) maar anders had ik zeker eerder laten weten hoe het met hem gaat!! Hij eet me arm, fladdert de hele kamer door en heeft ons helemaal geaccepteerd als verzorgers. Het liefst zit hij in het holletje tussen mn schouder en mn nek, lekker warm, aan mn oorbellen te pikken.
Ik heb hem nu bijna een week dus ik denk dat hij het wel gaat redden.
Iedereen bedankt voor de tips en truuks en de belangstelling!!
En hoest met de katten?
pi_10856738
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 17:16 schreef Aneurism het volgende:

[..]

En hoest met de katten?

LOL heel goed, ietwat in de war omdat we dat aantrekkelijke hapje maar niet voeren, maar verder heel goed!!
Nee, ze zitten wel elke keer met zn tweetjes rond de kooi, en als we niet opletten springen ze er bovenop, dus we moeten echt allert blijven!!
Gisteren geprobeerd hoe het gaat met een van de katten, Merlijn, in de kamer (op schoot, klemvast) en Phoenix uit de kooi. Wat doet Phoenix?? Vliegt recht op Merlijn af!! Allesbehalve bang, loopt gewoon op zn kop heen en weer. Niet leuk voor het baasje, want Merlijn zette al haar nageltjes in zn been die ze eigenlijk in Phoenix had willen zetten
Denk niet dat het ons gaat lukken ze liefjes naast elkaar te laten liggen, gelijk lam en leeuw toch??
pi_10857165
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 17:42 schreef nieuwsgierig_aagje het volgende:

[..]

LOL heel goed, ietwat in de war omdat we dat aantrekkelijke hapje maar niet voeren, maar verder heel goed!!
Nee, ze zitten wel elke keer met zn tweetjes rond de kooi, en als we niet opletten springen ze er bovenop, dus we moeten echt allert blijven!!
Gisteren geprobeerd hoe het gaat met een van de katten, Merlijn, in de kamer (op schoot, klemvast) en Phoenix uit de kooi. Wat doet Phoenix?? Vliegt recht op Merlijn af!! Allesbehalve bang, loopt gewoon op zn kop heen en weer. Niet leuk voor het baasje, want Merlijn zette al haar nageltjes in zn been die ze eigenlijk in Phoenix had willen zetten
Denk niet dat het ons gaat lukken ze liefjes naast elkaar te laten liggen, gelijk lam en leeuw toch??

Hehe, ga je de spreeuw ooit uitzetten?
pi_10857483
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 17:55 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Hehe, ga je de spreeuw ooit uitzetten?

Weet ik nog niet, ik denk van wel. Hij kan al bijna vliegen maar heeft dan nog wel verzorging nodig, dus ik kan hem niet vrijlaten zodra hij kan vliegen. Als het goed is heeft hij vrijwel alles al geleerd (imprinting, gebeurt heel vroeg) en wordt hij nu eventueel alleen maar tam, dus zou ik hem in theorie zonder gevaar los moeten kunnen laten.
Ik denk dat ik gewoon afwacht hoe het beestje zich verder ontwikkelt. Wie weet komt ie wel gewoon bij me terug als ik hem los laat vliegen, als hij nu in de kamer fladdert komt ie ook het liefst bij mij zitten.
pi_10857795
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 18:04 schreef nieuwsgierig_aagje het volgende:

[..]

Weet ik nog niet, ik denk van wel. Hij kan al bijna vliegen maar heeft dan nog wel verzorging nodig, dus ik kan hem niet vrijlaten zodra hij kan vliegen. Als het goed is heeft hij vrijwel alles al geleerd (imprinting, gebeurt heel vroeg) en wordt hij nu eventueel alleen maar tam, dus zou ik hem in theorie zonder gevaar los moeten kunnen laten.
Ik denk dat ik gewoon afwacht hoe het beestje zich verder ontwikkelt. Wie weet komt ie wel gewoon bij me terug als ik hem los laat vliegen, als hij nu in de kamer fladdert komt ie ook het liefst bij mij zitten.

Als je hem in 1x laat vliegen, dan zal hij de weg kwijtraken en nooit meer terugkomen... laat je hem wennen en weken buiten zitten, dan heb je de kans hem ooit terug te zien.
pi_10857874
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 18:14 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Als je hem in 1x laat vliegen, dan zal hij de weg kwijtraken en nooit meer terugkomen... laat je hem wennen en weken buiten zitten, dan heb je de kans hem ooit terug te zien.

Ik hang zn kooi elke dag een paar uur aan pergola, hij moet ff lekker buiten en inhet zonnetje zijn dus dat zit wel goed denk ik
Ik heb hem opgevangen zonder er verder over na te denken, het beestje had mn hulp nodig.... ik zie wel hoe het verder loopt, wat ie wil... voorlopig blijft ie nog ff lekker bij me... zal wat worden op mn werk donderdag, ik zal hem mee moeten nemen anders krijgt ie geen eten!!
pi_10901340
Vanmorgen kleine Phoenix toch maar naar de vogelopvang gebracht. Ik loop de hele ochtend al te janken, ja noem me een watje, maar ik heb dat beestje toch vanaf vorige week woensdag erg intensief verzorgd.
Waarom toch maar de vogelopvang? Nouja in eerste instantie dacht ik dus dat ze een uit het nest gevallen spreeuw niet zouden accepteren, dat ze alleen bijzondere vogels opnemen ofzo. Bleek niet zo te zijn, maar ik dacht dat ik het zelf wel af zou kunnen de verzorging. Maar sinds gisteren had ik het idee dat hij verkouden was oid en ik was toch niet geheel overtuigd dat zijn dieet goed was.
Vanochtend vroeg de knoop doorgehakt en we hebben hem om tien uur weggebracht.
Bij de vogelopvang zagen ze gelijk dat hij wurmpjes had en toch best wel mager was (ik vond het een dik hoopje, maarja wat heb ik er voor verstand van??) en ook het dieet dat ik hem voorgeschoteld had, bleek inderdaad niet echt goed te zijn voor jonge vogeltjes. En dat heb ik toch echt van een 'goede' site afgehaald dacht ik.
Nouja, ik mag bellen hoe het met Phoenix gaat en dat ga ik uiteraard ook doen. Volgende week wil ik nog even langs gaan en een kleine gift afgeven, mijn god wat waren daar veel vogels.

Ik vond het geweldig om Phoenix in huis te hebben en ben erg aan hem gehecht geraakt, en dit is beter voor hem, dat weet ik heus wel... maar ik mis hem nu al

Hier twee foto's

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')