Iemand deze film al gezien?
Ik vind dit trouwens de eerste film van Yun-Fat Chow die ik zie waarbij ik niet gigantisch geïrriteerd ben geraakt (Volgens mij is dit zijn eerste niet nep-stoer rol ooit).
Er zitten trouwens erg grappige stukken in. O.a. het gevecht in een Chinees café.
Verder ook scenes die gewoon meesterlijk gemaakt zijn (ik zal niet teveel verklappen)
En wat deze film echt goed maakt is het eind.... die is echt goed. Geen Hollywood happy ending maar erg filosofisch!
Gewoon kijken dus...Het mandarijn Chinees klinkt ook wel grappig vind ik hehe!!
Dit is wat je noemt "Cute". (of je nu op chinese meisjes valt of niet)
[Dit bericht is gewijzigd door WimP op 08-02-2001 21:12]
Erg charmante dame trouwens.
Call me crazy, maar ze heeft een beetje van die Birgit Schuurman trekjes, of ligt dat aan mij? Leuk dametje overigens.
Lijkt me niks, maar ik ben gewoon geen martial arts film fan.
het bezit enorm veel overeenkomsten met de Star Wars-saga.
Dit artikel vond ik op theforce.net en laat alle gelijkenissen zien..
SPOILER ALERT, SPOILER ALERT, SPOILER ALERT...
LEES NIET VERDER ALS JE NIKS OVER DE VERHAALLIJN VAN CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON WIL WETEN
~~~
A tremendous component of CT,HD is the Giang Hu: an order of swordsmen and fighters who roam the countryside in the service of good, much like Jedi do throughout the SW movies.
Li Mu Bai (played by Chow Yun Fat) had a master who was murdered by Jade Fox (Cheng Pei Pei). Obi-Wan Kenobi likewise lost his master, Qui-Gon Jinn, to the Sith.
After being a warrior for years, Li decides to leave the warrior’s life at the beginning of CT,HD. Obi-Wan has abandoned his service as a Jedi Knight at the beginning of ANH.
Jen (played by Zhang Ziyi) is envious of the adventerous lifestyle of the Giang Hu that Yu Shu Lien (portrayed by Michelle Yeoh) has. Similarly in SW, Anakin Skywalker is envious of the freedom and adventure that the Jedi have.
Shu Lien tells Jen that the Giang Hu life is hard. In TPM, Qui-Gon tells Anakin that if he becomes a Jedi, “it’s a hard life”.
Jade Fox masquerades as Jen’s governess in the palace, in CT,HD. Darth Sidious masquerades as Palpatine in the Republic Senate, apparently throughout the SW prequels.
Jen is secretly the apprentice of Jade Fox in CT,HD, while in TPM Darth Maul is secretly the apprentice of Darth Sidious.
Jen is also rather impatient, and wanting of quick and easy power… much as Anakin was, according to Yoda in TESB.
Lo (Chang Chen)’s love for Jen defies their traditions, much as Anakin’s love for Padme might possibly run afoul of the Jedi’s stance on marriage (speculative, since at the time of the prequels there are no married Jedi evident).
In ANH, Obi-Wan slices an assailant’s arm off in the cantina. In CT,HD, Jen slices off the sleeve of a challenger’s shirt in the restaurant.
Jen and Shu Lien’s close friendship comes to an end as the two warriors meet in a deadly clash in CT,HD. The friendship between Obi-Wan and Anakin will eventually end as the two warriors engage in a terrible lightsaber battle sometime in Episode 3.
Presumably, Darth Sidious will rescue his pupil, Anakin Skywalker, from a fiery death after falling into a lava pit at the end of his duel with Obi-Wan in Episode 3. In CT,HD, Jade Fox rescues Jen from drowning in the rapids after her fight with Shu Lien.
In CT,HD Jen, as the apprentice to Jade Fox, becomes even stronger than her master. Darth Vader had become the only one strong enough to destroy his master, the Emperor, in ROTJ.
In ROTJ, Darth Vader destroys the Emperor, but at the cost of his own life. Likewise in CT,HD, Li kills Jade Fox, but Li dies from her poison soon after.
The center of the Jedi life is the Jedi Temple, a tall building on Coruscant. In CT,HD, the Giang Hu have their training grounds on Wudan Mountain, another high edifice, where the most skilled warriors prepare.
~~~
[Dit bericht is gewijzigd door SkyMaster op 11-02-2001 16:37]
quote:niet zo gek, want de scenes zijn door dezelfde personen gemaakt als ik het goed heb.
Op 11 februari 2001 21:24 schreef SunChaser het volgende:
Het grappige is dat ie wordt vergeleken met Matrix (qua vechten) maar Matrix is juist afgekeken van dergelijke martial art fllms
1. Verwacht geen standaard vechtfilm.
2. Ga naar een 'rustige' bioscoop of filmhuis om 'em te zien. In elk geval niet naar een plek waar je veel vechtfilm-publiek kunt verwachten.
Het is, net als 'Dancer in the Dark', een echte filmhuis-film. Leuk als grote bioscopen zo'n film ook draaien, maar 'Crouching Tiger' trekt dus ook vechtfilm-publiek. Niet allemaal mensen met veel geduld, fatsoen en denkvermogen, die stil en leidzaam toe blijven kijken als de film waarvoor zij 17 gulden nogwat hebben betaald niet aan hun (hoge) simpele verwachtingen voldoet. Ik hoop dat ik niemand hier beledig..
Ik heb deze film gistermiddag in Pathe Scheveningen gezien, een normale grote bioscoop, en believe me, it was not a pretty sight. Hardop praten, boeren, joelen, scheten laten, de telefoon opnemen en te woord staan , veel mensen die naar het toilet gaan tijdens de film.
De dingen waar mijn mede-publiek zich vooral aan stoorden:
- De film begint traag en is in het Chinees, zodat je dus konstant de ondertitels moet lezen.
- Achtervolgingsscenes ogen nogal fake en amateuristisch: acteurs zweven als aan een touw (goh) van gebouw tot gebouw, door de lucht, tegen muren op en over water.
N.B.: Ik vond het zelf, ondanks een lichte hoofdpijn, een bijzondere en mooie film, de moeite waard als je weer eens wat anders wilt zien dan de gangbare kost.
quote:Inderdaad een leuk moment in de film.
Op 08 februari 2001 20:49 schreef WimP het volgende:
Er zitten trouwens erg grappige stukken in. O.a. het gevecht in een Chinees café.
quote:Het einde vond ik juist een zwak moment,
En wat deze film echt goed maakt is het eind.... die is echt goed. Geen Hollywood happy ending maar erg filosofisch!
<SPOILER>
...
Door al dat rond-gezweef over die daken etc. tijdens de film oogt die 'zelfmoord'-sprong aan het einde totaal niet spectaculair. Ik had het idee dat ze gewoon weer op de grond zou kunnen landen, of tegen de rotswand aan.
Verder was de link tussen 'die verre berg' waarover die woestijnrover had verteld, en de rotswand waar ze op het laatst staan, niet echt voor de hand liggend.
[Dit bericht is gewijzigd door Ettepet op 12-02-2001 14:35]
quote:Ja, als je het zo bekijkt is het inderdaad niet helemaal perfect uigevoerd, ben ik met je eens...Het gaat meer om het idee dat erachter zit...Op het moment dat je het ziet samen met de dramatsiche muziek, hou je je (ik in iedergeval) meer bezig met het "waarom" dan over de uitvoering ervan.
Op 12 februari 2001 14:32 schreef Ettepet het volgende:
Het einde vond ik juist een zwak moment,
<SPOILER>...
Door al dat rond-gezweef over die daken etc. tijdens de film oogt die 'zelfmoord'-sprong aan het einde totaal niet spectaculair. Ik had het idee dat ze gewoon weer op de grond zou kunnen landen, of tegen de rotswand aan.
Verder was de link tussen 'die verre berg' waarover die woestijnrover had verteld, en de rotswand waar ze op het laatst staan, niet echt voor de hand liggend.
Het lijkt me idd niks om hem in een bios te zien waar iedereen steeds der door heen gilt.
De vechtscenes vond ik heel erg goed. Echt een aanrader dus!
quote:Eeeeeehhh...Ja...Maar dit zegt meer:
Op 13 februari 2001 11:43 schreef blipje het volgende:
dat zegt dus wel iets, of niet?
www.oscars.com/nominees/nominees_home.html
Ff tellen...ja hoor....10 oscar nominaties in da pocket, en dat voor een buitenlandse film met een budget van 15 miljoen dollar.
Gewoon dus even naartoe gaan...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |