FOK!forum / Sport Algemeen / Rij een rondje mee met Senna.
Z.v.Cdinsdag 27 mei 2003 @ 16:22
Ik wil jullie dit geweldig filmpje niet onhouden: Onboard beelden van Senna tijdens de kwalificatie in Suzaka 1988
Dit is pas wagenbeheersing! Niks geen tranctioncontrol, stuurbekrachtiging of een semi-automatisch schakelen. Gewoon ouderwets schakelen met het pookje.
Peeweedinsdag 27 mei 2003 @ 16:27
Mooi!
THEDUTCHJOKERdinsdag 27 mei 2003 @ 16:27
Senna the wizard of speed!!!

hij is en blijft de beste!!

WiZaRdsdinsdag 27 mei 2003 @ 16:29
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
THEDUTCHJOKERdinsdag 27 mei 2003 @ 16:30
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:29 schreef WiZaRds het volgende:
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
Helaas wel

trouwens er staan nog meer filmpjes van senna
http://bagpuss.swan.ac.uk/dunk300zx/F1_&_Indy/

Da_Sandmandinsdag 27 mei 2003 @ 16:31
Mooi filmpje
jp_f1dinsdag 27 mei 2003 @ 16:32
+ + +

Wat een geluid trouwens met terugschakelen

Atreidezdinsdag 27 mei 2003 @ 16:55
Ik wil meer! Wat een beheersing zeg.. De regels zouden terug naar die tijd moeten om het weer een echte sport te maken
fisicodinsdag 27 mei 2003 @ 23:11
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:55 schreef Atreidez het volgende:
Ik wil meer! Wat een beheersing zeg.. De regels zouden terug naar die tijd moeten om het weer een echte sport te maken
Een heel goed idee, maar het zou niet veilig zijn en een deel van de helden zou er niet mee kunnen omgaan.

Vergeet niet dat F1 toen wel meer vakmanschap was, maar zeker niet spannender. McLaren won 1 jaar 15 van de 16 GP's in Ferrari-stijl. Het grote verschil was dat Prost en Senna wel met elkaar konden en mochten vechten, iets wat bij Ferrari door de onkunde van Rubens en de teamorders niet mogelijk is.

F1 in de jaren 80 bestaat nog en het heet CART / IRL

ArmaniManiadinsdag 27 mei 2003 @ 23:12
Geniaal Senna
qwerty_xdinsdag 27 mei 2003 @ 23:12
Senna, tot voor een jaar m`n buurman !
Dr.Daggladinsdag 27 mei 2003 @ 23:14
Best driver ever.. .
Maar helaas...
The right foot of God will never race again.. .
. Ayrton Senna da Silva .
Heerlijk filmpje trouwens. .
ArmaniManiadinsdag 27 mei 2003 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:12 schreef qwerty_x het volgende:
Senna, tot voor een jaar m`n buurman !
Als poster
qwerty_xdinsdag 27 mei 2003 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:15 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Als poster


nee, had de eer naast het kerkhof te wonen.
Skulldinsdag 27 mei 2003 @ 23:25
Whehe dan gaat ik het hier nog maar eens zeggen.

Het is zeker mooi om naar te kijken. Maar de reden waarom het zo spectaculair eruit ziet is omdat de wagen in kwalificatie trim staat en daardoor enorm trilt. Wat er niet mankeert aan de wagen is de hoeveelheid grip en downforce de wagen heeft. Als je een huidige F1 wagen zo de bochten invliegt dan is het heel erg knap als ie zonder extra te corrigeren zijn lijn kan houden.

Kijk nog eens naar het filmpje en kijk eens hoe vaak ie moet corrigeren. Heel weinig. Hij sjeest zelfs een chicane met net ff het tweede handje aan het stuur. Hoeft Jos Verstappen niet te proberen in zijn Minardi.

Niks ten nadele van Senna maar het ziet er gewoon heel spectaculair uit.

Z.v.Cwoensdag 28 mei 2003 @ 00:20
Wat mij opvalt is het verschil in tijd van de kwalificatie in Suzuka in 1988 en 2002. Senna had in het filmpje de pole position te pakken in een tijd van 1:41,853. Terwijl Schumacher vorig jaar de pole pakte in een tijd van 1:31,317. Volgens mij is in al die tijd het circuit niet veranderd. Zou het verschil van maar liefst 10 seconden te maken hebben met alle technische hulpmiddelen die de wagens tegenwoordig hebben?
golferwoensdag 28 mei 2003 @ 00:23
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:15 schreef qwerty_x het volgende:

nee, had de eer naast het kerkhof te wonen.


Maar niet al te veel romantiseren: in die tijd en ook daarvoor was de kick van het naar F1 kijken wie er zich nu weer te pletter zou rijden en dankzij de huidige regels komt dat gelukkig tegenwoordig zelden meer voor.

Rivochewoensdag 28 mei 2003 @ 00:25
ik denk dat ze gewoon beter getuned zijn waardoor ze harder kunnen...
en zouden ze niet harder rijden dan toen??
Z.v.Cwoensdag 28 mei 2003 @ 00:50
Nu ik er nog eens over nadenk is het verschil van 10 seconden volgens mij voornamelijk te danken aan de grip die de formule 1 wagens tegenwoordig hebben. Ze kunnen tegenwoordig veel harder door de bochten dan vroeger.
Skullwoensdag 28 mei 2003 @ 02:10
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 00:50 schreef Z.v.C het volgende:
Nu ik er nog eens over nadenk is het verschil van 10 seconden volgens mij voornamelijk te danken aan de grip die de formule 1 wagens tegenwoordig hebben. Ze kunnen tegenwoordig veel harder door de bochten dan vroeger.


Kijk eens naar dit filmpje en zeg me welke auto de meeste grip heeft.

http://www.farzadsf1gallery.com/f1_movies/2001/msqml.wmv

Vergeleken met het filmpje van Senna is dit glibberen.

Nuongirlwoensdag 28 mei 2003 @ 11:21
Thanx a lot
Sennaistopwoensdag 28 mei 2003 @ 11:33
Senna is en blijft top !
Sennaistopwoensdag 28 mei 2003 @ 11:38
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 02:10 schreef Skull het volgende:

[..]



Kijk eens naar dit filmpje en zeg me welke auto de meeste grip heeft.

http://www.farzadsf1gallery.com/f1_movies/2001/msqml.wmv

Vergeleken met het filmpje van Senna is dit glibberen.


En glibberen kost dus tijd, en hij houdt zijn handen continu op het stuur !
Z.v.Cwoensdag 28 mei 2003 @ 13:40
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 02:10 schreef Skull het volgende:

[..]



Kijk eens naar dit filmpje en zeg me welke auto de meeste grip heeft.

http://www.farzadsf1gallery.com/f1_movies/2001/msqml.wmv

Vergeleken met het filmpje van Senna is dit glibberen.


Je zal mij niet horen zeggen dat Schumacher een watje is vergeleken met Senna, maar ik raak toch meer onder de indruk van het filmpje van Senna dan dat van Schumacher. En hoe verklaar je dan het verschil van 10 seconden? Kwa motorvermogen zal het volgens mij niet veel uitmaken. Ze reden dacht ik in 1988 zelfs nog met turbo's.
Shibberwoensdag 28 mei 2003 @ 15:22
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 13:40 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Je zal mij niet horen zeggen dat Schumacher een watje is vergeleken met Senna, maar ik raak toch meer onder de indruk van het filmpje van Senna dan dat van Schumacher. En hoe verklaar je dan het verschil van 10 seconden? Kwa motorvermogen zal het volgens mij niet veel uitmaken. Ze reden dacht ik in 1988 zelfs nog met turbo's.


eehm, het grootste verschil is denk ik de aerodynamica, ze hebben veel meer neerwaartse druk en dat zie je flink terug in de ronde tijden. aan de hulpmiddelen kan het niet liggen want ieder jaar worden de ronde tijden (nu er inmiddels al een paar jaar hulpmiddelen legaal zijn) toch zeker wel een halve seconde sneller, dat is gewoon motorkracht + aerodynamica.

maar hoe kom je aan die ronde tijd toen van 1:41? het filmpje duurt wel 1:41 maar je ziet niet precies een rondje.

golferwoensdag 28 mei 2003 @ 15:39
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 15:22 schreef Shibber het volgende:


maar hoe kom je aan die ronde tijd toen van 1:41? het filmpje duurt wel 1:41 maar je ziet niet precies een rondje.


Even in de database opgezocht:


1988 Grand Prix of Japan
30 October - Suzuka: 298.809km (5.859km x 51 laps)


Pole Position: Ayrton Senna, McLaren-Honda MP4/4, 1:41.853

Dr_Flashwoensdag 28 mei 2003 @ 15:43
Hee hij loopt bij mij op 46 % vast
Shibberwoensdag 28 mei 2003 @ 15:48
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 15:39 schreef golfer het volgende:

[..]

Even in de database opgezocht:


1988 Grand Prix of Japan
30 October - Suzuka: 298.809km (5.859km x 51 laps)


Pole Position: Ayrton Senna, McLaren-Honda MP4/4, 1:41.853


oh ok wel raar alleen dat het filmpje dan ook 1:41 duurt en hij begint voordat hij over de start streep is, maar ik denk dan dat het filmpje iets sneller gaat dan normaal (fast forward )
Sennaistopwoensdag 28 mei 2003 @ 15:53
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 13:40 schreef Z.v.C het volgende:

[..]

Je zal mij niet horen zeggen dat Schumacher een watje is vergeleken met Senna, maar ik raak toch meer onder de indruk van het filmpje van Senna dan dat van Schumacher. En hoe verklaar je dan het verschil van 10 seconden? Kwa motorvermogen zal het volgens mij niet veel uitmaken. Ze reden dacht ik in 1988 zelfs nog met turbo's.


Ik denk niet dat het te vergelijken is, temp en wind en vochtigheid zijn ook belangrijk, bijna alles is wel een beetje anders, motorvermogen en aerodynamica zijn veel veranderd, maar vergeet de banden niet, ze zijn dan wel smaller en met groeven maar volgens mij hebben ze inmiddels meer grip.
Tevens de maakt de semi-automversnellingbak ook veel uit, ze schakelen nu op een hoog toerental in honderdste van een sec. Senna moet nog nog gewoon schakelen. Zo zijn er nog wel meer details en alles tesamen vormt denk ik wel die 10 sec.
Zet schummie in die oude auto met dezelfde banden en laat het hem dan eens zo'n rondje nadoen, dan weet je het echt. Ik denk dat het verschil binnen enkele tienden zal liggen als de natuurlijke elementen ongeveer dezelfde zijn. Maar ja zal denkelijk nooit gebeuren.

op die site staan trouwens nog meer leuke filmpjes !!

Skullwoensdag 28 mei 2003 @ 16:19
De hoeveelheid negative drag zal bij een moderne wagen veel minder zijn. Daarnaast zit ie op veel grotere stukken optimaal in de versnelling zitten zodat het motorvermogen veel beter tot zijn recht komt. De motor draait ook een veel groter toerental en er gaan minder pks verloren door het snellere schakelen. De gewichtsverdeling is beter. Het materiaal waarvan de auto gemaakt is optimaler.

Hoe de gegroefde banden nu tegenover die van Senna staan is moeilijk te zeggen denk ik. Die banden van toen waren geloof ik ook nog wel stukkie breder dan tegenwoordig, plus dat ze geen groeven hebben.

Maar wat er dus niet aan die auto van Senna mankeert is de hoeveelheid grip en downforce die zijn wagen heeft. Die wagen staat zo laag in een kwalificatietrim dat de vonken ervan af vliegen. Daarnaast zijn de vleugels ook veel groter en is de wagen breder. En daarom kan ie zo smijten met een wagen zonder eigenlijk ook maar een keer van de lijn af te wijken.

Mijn punt is niets ten nadele van Senna, ik wil alleen zeggen dat het ook wel een reden heeft waarom het zo spectaculair eruit ziet. Ik vind het een beetje onterecht om dan meteen hoesenna ( ) te gaan roepen en de huidige coureurs tot amateurs te kwalificeren omdat ze wat rustiger in de wagen zitten en niet de mogelijkheid hebben om zo te smijten met de wagen (dat alles door de regels dus).

Z.v.Cwoensdag 28 mei 2003 @ 17:22
Aerodynamica zal inderdaad waarschijnlijk een grote rol spelen. De neerwaartse druk neemt dan toe, waardoor ze harder door de bochten kunnen en verder zullen alle kleine beetjes die al genoemd zijn wel bij elkaar die 10 seconden kunnen verklaren.
rondetijd Senna 1988
rondetijd Schumacher 2002
Fultonzondag 8 juni 2003 @ 19:25
Ongelooflijk stoer
Lt_BaseLinezondag 8 juni 2003 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:29 schreef WiZaRds het volgende:
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
Zeiden ze ook van Senna toen hij op z'n best was.
Ach, als Schumacher zich dood rijdt, dan is iedereen het er ook unaniem over eens dat hij een hele goede coureur was. Over de doden niks dan goeds nietwaar?
fisicozondag 8 juni 2003 @ 22:51
quote:
Op zondag 8 juni 2003 19:28 schreef Lt_BaseLine het volgende:

Zeiden ze ook van Senna toen hij op z'n best was.
Ach, als Schumacher zich dood rijdt, dan is iedereen het er ook unaniem over eens dat hij een hele goede coureur was. Over de doden niks dan goeds nietwaar?


Senna had een tegenstander van klasse en dat nog in zijn team ook. Schumi heeft een tweede klasse rijder in zijn team en de wagen (was) is beter dan die van de concurrentie. Wel een groot verschil met Senna imho.

Ik was voor zijn dood al voor Senna. Na het vertrek van mijn held was de weg vrij

ScHuMiCaMpIoNemaandag 9 juni 2003 @ 11:53
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:29 schreef WiZaRds het volgende:
Echt gaaf dit... Helaas zitten we nu met Schümacher opgescheept...
Gelukkig wel bedoel je.
De beste rijder ooit!
Distortionmaandag 9 juni 2003 @ 17:06
Denk niet dat de kampioenschappen van 97, 98, 99 en 2000 er spannender op geworden zouden zijn zonder Schumacher. Integendeel hij was in die jaren de enige die tegen de bakken van Adrian Newey op kon.

Dat de huidige coureurs maar mietjes zijn is ook bull natuurlijk, kbedoel wat er in de F1 rondloopt zijn gewoon de beste coureurs ter wereld. En die moesten in de lagere klassen ook vaak nog gewoon met een pookje schakelen.

montoya01maandag 9 juni 2003 @ 23:27
quote:
Op maandag 9 juni 2003 11:53 schreef ScHuMiCaMpIoNe het volgende:

[..]

Gelukkig wel bedoel je.
De beste rijder ooit!


senna was de beste rijder ooit, hoe Senna omging met mensen kan schumel nog een puntje aan zuigen
OProgdinsdag 10 juni 2003 @ 12:55
quote:
Op maandag 9 juni 2003 23:27 schreef montoya01 het volgende:

[..]

senna was de beste rijder ooit, hoe Senna omging met mensen kan schumel nog een puntje aan zuigen


Zelfde gaat ook op voor Montoya
paulpeterwoensdag 11 juni 2003 @ 18:00
wat een verschil joh....senna heeft het ff iets druk

Heb hem alleen in 93 en 94 gezien...maar ook zijn eerste ronde op donington was indrukwekkend....man apart:'(

fisicodonderdag 12 juni 2003 @ 22:47
quote:
Op maandag 9 juni 2003 17:06 schreef Distortion het volgende:

Dat de huidige coureurs maar mietjes zijn is ook bull natuurlijk, kbedoel wat er in de F1 rondloopt zijn gewoon de beste coureurs ter wereld. En die moesten in de lagere klassen ook vaak nog gewoon met een pookje schakelen.


Voor een groot deel wel. Al zitten er in CART / IRL ook wel toppers op het gebied van formuleracen. Vergelijken met NASCAR, LeMans etc doe ik niet, want dat is een andere klasse.

Maar een de Ferran, Castoneves etc zouden niet mistaan in de F1.

DiegoArmandoMaradonavrijdag 29 oktober 2004 @ 00:43
quote:
Zeiden ze ook van Senna toen hij op z'n best was.
Ach, als Schumacher zich dood rijdt, dan is iedereen het er ook unaniem over eens dat hij een hele goede coureur was. Over de doden niks dan goeds nietwaar?
Ga eerst maar Raikonen, Coulthard, Hill, Villeneuve, Hakkinen vergelijken met Prost, Mansell en Piquet. Dan weet je wie de echte king was
Calellavrijdag 29 oktober 2004 @ 05:09
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2004 00:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ga eerst maar Raikonen, Coulthard, Hill, Villeneuve, Hakkinen vergelijken met Prost, Mansell en Piquet. Dan weet je wie de echte king was
Je reageert op een post van zondag 8 juni 2003
zjroentjevrijdag 29 oktober 2004 @ 11:04
En weer een kick.