abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_725816
In dit topic kun je de suikervrije receptjes kwijt. Het gaat er hier dus bij name om alle lekkernijen voor bij de koffie of thee en de toetjes en tussendoortjes en wel zodanig dat het voor de huisgenoten van alle candida en hypoglykemie patienten ook nog te eten is. (Dus dat de candida patient niet ergens toch nog een pak vulkoeken onder de bank vind!)
Ook voor de lijners is dit topic erg geschikt.

Suikervrij houdt bij deze in dat alle geraffineerde suikers en kunstmatige zoetmiddelen verboden zijn. De betreffende zoetmiddelen zijn nl. erg belastend voor je nieren en daarom niet aan te raden.

Er bestaat wel een natuurlijk zoetmiddel, genaamd Stevia, maar wees er voorzichtig mee, het is verschrikkelijk zoet! Te verkrijgen in de reformzaak.

In het eerste recept dat ik hier plaats, gebruik ik diksap als zoetmiddel. Het is ingedikt sap van fruit en is in alle smaken verkrijgbaar. Dit is gewoon in de supermarkt te krijgen. In de reformzaak heb je wat meer keus, qua prijs maakt het niet zoveel uit. Daarnaast is het beter om zo min mogelijk geraffineerde produkten te gebruiken, dit wordt nl. omgezet in suikers.

Met dank aan het 'Heden Ik'-kookboek, wat speciaal bestemd is voor ME, candida en hypoglykemie-patiënten.

Appelcrisp
benodigdheden:
- margarine of boter
- 1/2 eetlepel kaneel
- 1 eetlepel appeldiksap
vulling
- 4 grote zoete appels
- 60 gr. margarine of boter
- 60 gr. havermout
- 50 gr. volkorenmeel
- 25 gr. tarwebloem
- snuf zout
- 3 eetlepels appeldiksap
springvorm 20 cm.

Oven voorverwarmen op 200 C. Bodem springvorm goed invetten. Kaneel mengen met appeldiksap en bodem hiermee besmeren. Appels schillen, klokhuizen verwijderen en in stukjes snijden. Appelstukjes in de vorm leggen en aandrukken. In een kom margarine, havermout, volkorenmeel, tarwebloem, zout en appeldiksap een kruimelig deeg maken. Het deeg verdelen over de appelstukjes en aandrukken. Taart 30 min. in de oven bakken.

Als nagerecht of bij koffie en thee.
_________

Heel makkelijk te maken dus en kost niet zoveel tijd. Heb je een grotere springvorm, hoeveelheden even aanpassen.
Eventueel bezoek zal niets merken van het feit dat hier geen gram suiker in zit. (spreek uit ervaring!)

[Dit bericht is gewijzigd door fokje op 07-02-2001 03:31]

pi_726339
Sjoe roel!!!

Je wordt trouwens gek van alle suikers zeg! Als je er op gaat letten: overal zit suiker in ...

DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_727198
Heden ik ook kookboek is van A.Reuzelaar gloof ik hee?
DANYEL EN THIJS
pi_727337
quote:
Op 07 februari 2001 15:47 schreef Catootje het volgende:
Heden ik ook kookboek is van A.Reuzelaar gloof ik hee?
yep. De recepten daarin zijn btw wel héél streng. Ik heb het kookboek ook regelmatig gebruikt (en nog wel), maar ik neem niet alles over. Bijv. lactose-vrije margarine is bij mij gewoon boter. Je moet er zelf even op letten wat je wel kan hebben en wat niet. Natuurarts zei destijds tegen mijn vriend dat bijv. honing best wel kan, met mate. Volgens dat boek is dat uit den boze. En zo zijn er wel meer dingen. Jouw natuurarts is ook niet zo strikt, heb ik gemerkt. Belangrijkste idd is suiker zoveel mogelijk laten staan en verder goed en gevarieerd eten. Maar je moet toch wel zoveel mogelijk de koekjes bij de koffie e.d. laten staan. En dat is verrekte moeilijk als je huisgenoten wel gevulde koeken e.d. zitten te kanen. Daarom heb ik mij zo aangepast en ik vind het ook niet erg. En het is ook goed voor de lijn!
pi_727367
Gelukkig is mijn vriend niet zo'n snoeperd, maar ik gil inwendig al dagen om chocolade ....sucht! Maar idd, hoef ik godzijdank niet suikervrij te eten. Ik eet bijv, ook best wel es jam of zo. Heeel dun laagje (gniffel), maar ik merk best en soort afkickverschijnselen. Ik doe vlees op mijn brood, maar denk: chocoladepasta, en dan me kopje soep terwijl ik eik alleen maar sjippies wil...hmmm!

Het schijnt trouwens dat chroomsupplementen een hongergevoel tegengaan! Da's misschien wel een goeie algemene dieettip: chroom dus...

DANYEL EN THIJS
pi_727501
Ik zou niet allemaal middelen slikken buiten medeweten van de natuurarts om, is misschien dubbelop. Maar ik geloof dat chroom idd het hongergevoel tegen gaat.

Btw; je hebt ook fruitbeleg, is jam gezoet met diksap. Is heel goed te eten, gebruik het zelf ook. Is te krijgen in de reformzaak, maar ook in de supermarkt. Kijk bij biologische jam. Staat er wel op waarmee het gezoet is. Chocolade-pasta is te krijgen in de reformzaak, gezoet met maismoutstroop of honing. Is even anders dan bijv. Nutella, maar ook heel goed te eten. En als je niet goed reageert op cacao is er altijd nog Carobella, pasta gemaakt van Carobe.

Er zijn heel veel alternatieven hoor, je hoeft niet zo gek veel te missen.

pi_727883
het enigste waar mn schoonmoeder goed in is(lees r en p)
= suikervrije appeltaarten maken.
gewoon een recept pakken van een appeltaart,maar dan geen suiker erin.
als de appeltaart klaar is smeert ze een laagje abrikozenjam erover,
dat moet je dus als de suikervervanger zien.
en als slagroom, heb je ook cholesterol vrije
slagroom,en is best wel lekker
pi_729542
niet leuk als niemand verder post
pi_729633
Nee Berney, je hebt een vloek over je: ze posten niet meer na jou... Maar gelukkig kan een appeltaart dus wel zonder suiker, en dan toch nog te eten jum! Weet je of kaneel wel mag? Ik maak ook altijd graag zelf appelcompote..met een beetje kaneel! Soooo lekkel!
DANYEL EN THIJS
pi_729643
misschien schrikt de titel van de topic af. Ook tips zijn dus welkom! Idd Berney, als je een appel- of anderssoortig fruittaart maakt, is suiker niet echt nodig. En uiteraard goed voor de lijn!

Dus lijners en ook diegene die onverklaarbaar vermoeid zijn, ook goed voor jullie!

pi_729651
Als kaneel in het 'heden ik kookboek' mag, mag jij het ook Catootje. Ik ken nl. geen strenger dieet als wat daarin wordt beschreven.
pi_742391
Ik ben vandaag dapper langs het snoepgoed gelopen...kaaanonne!! Je hebt trouwens wel suikervrij en glutenvrije drop van "de Bron"...maar ook dat heb ik manmoedig laten staan. Alles begint trouwens veel sterker te smaken. Ik eet wel een dun laagje jam op een beschuitje bijvoorbeeld, anders hou ik het niet, geen suikers (echt overal, in de gekste dingen, op onverwachte spullen: suiker!! Zoooo raar als je er op let).
DANYEL EN THIJS
pi_776004
Ik heb suikervrije stroopwafels uit de supermarkt gehaald, best lekkûh!
Niet tussen het dieetspul ofzo, gewoon tussen de andere koeken. Btw., bij de C1000.

Deze:

pi_776209
*stuurt vriendje!! C1000...* Ik heb van de week suikervrije vanille-ijs op: ook erg lekker! (je mist de suiker niet) Tegenwoordig kun je in vel restaurants of eetcafé's suikervrije toetjes krijgen!
DANYEL EN THIJS
pi_15715842
Ik snap dit niet maar ik heb ook een candida dieet.
Maareh ik mag geen tarwebloem, appel en nog een paar dingen die jullie in dat recept hebben.
en met koolhydraten moet je ook uitkijken
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')