Suikervrij houdt bij deze in dat alle geraffineerde suikers en kunstmatige zoetmiddelen verboden zijn. De betreffende zoetmiddelen zijn nl. erg belastend voor je nieren en daarom niet aan te raden.
Er bestaat wel een natuurlijk zoetmiddel, genaamd Stevia, maar wees er voorzichtig mee, het is verschrikkelijk zoet! Te verkrijgen in de reformzaak.
In het eerste recept dat ik hier plaats, gebruik ik diksap als zoetmiddel. Het is ingedikt sap van fruit en is in alle smaken verkrijgbaar. Dit is gewoon in de supermarkt te krijgen. In de reformzaak heb je wat meer keus, qua prijs maakt het niet zoveel uit. Daarnaast is het beter om zo min mogelijk geraffineerde produkten te gebruiken, dit wordt nl. omgezet in suikers.
Met dank aan het 'Heden Ik'-kookboek, wat speciaal bestemd is voor ME, candida en hypoglykemie-patiënten.
Appelcrisp
benodigdheden:
- margarine of boter
- 1/2 eetlepel kaneel
- 1 eetlepel appeldiksap
vulling
- 4 grote zoete appels
- 60 gr. margarine of boter
- 60 gr. havermout
- 50 gr. volkorenmeel
- 25 gr. tarwebloem
- snuf zout
- 3 eetlepels appeldiksap
springvorm 20 cm.
Oven voorverwarmen op 200 C. Bodem springvorm goed invetten. Kaneel mengen met appeldiksap en bodem hiermee besmeren. Appels schillen, klokhuizen verwijderen en in stukjes snijden. Appelstukjes in de vorm leggen en aandrukken. In een kom margarine, havermout, volkorenmeel, tarwebloem, zout en appeldiksap een kruimelig deeg maken. Het deeg verdelen over de appelstukjes en aandrukken. Taart 30 min. in de oven bakken.
Als nagerecht of bij koffie en thee.
_________
Heel makkelijk te maken dus en kost niet zoveel tijd. Heb je een grotere springvorm, hoeveelheden even aanpassen.
Eventueel bezoek zal niets merken van het feit dat hier geen gram suiker in zit. (spreek uit ervaring!)
[Dit bericht is gewijzigd door fokje op 07-02-2001 03:31]
Je wordt trouwens gek van alle suikers zeg! Als je er op gaat letten: overal zit suiker in ...
quote:yep. De recepten daarin zijn btw wel héél streng. Ik heb het kookboek ook regelmatig gebruikt (en nog wel), maar ik neem niet alles over. Bijv. lactose-vrije margarine is bij mij gewoon boter. Je moet er zelf even op letten wat je wel kan hebben en wat niet. Natuurarts zei destijds tegen mijn vriend dat bijv. honing best wel kan, met mate. Volgens dat boek is dat uit den boze. En zo zijn er wel meer dingen. Jouw natuurarts is ook niet zo strikt, heb ik gemerkt. Belangrijkste idd is suiker zoveel mogelijk laten staan en verder goed en gevarieerd eten. Maar je moet toch wel zoveel mogelijk de koekjes bij de koffie e.d. laten staan. En dat is verrekte moeilijk als je huisgenoten wel gevulde koeken e.d. zitten te kanen. Daarom heb ik mij zo aangepast en ik vind het ook niet erg. En het is ook goed voor de lijn!
Op 07 februari 2001 15:47 schreef Catootje het volgende:
Heden ik ook kookboek is van A.Reuzelaar gloof ik hee?
Het schijnt trouwens dat chroomsupplementen een hongergevoel tegengaan! Da's misschien wel een goeie algemene dieettip: chroom dus...
Btw; je hebt ook fruitbeleg, is jam gezoet met diksap. Is heel goed te eten, gebruik het zelf ook. Is te krijgen in de reformzaak, maar ook in de supermarkt. Kijk bij biologische jam. Staat er wel op waarmee het gezoet is. Chocolade-pasta is te krijgen in de reformzaak, gezoet met maismoutstroop of honing. Is even anders dan bijv. Nutella, maar ook heel goed te eten. En als je niet goed reageert op cacao is er altijd nog Carobella, pasta gemaakt van Carobe.
Er zijn heel veel alternatieven hoor, je hoeft niet zo gek veel te missen.
Dus lijners en ook diegene die onverklaarbaar vermoeid zijn, ook goed voor jullie!
Deze:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |