Mijn top 5:
1. Westmalle Dubbel
2. Duvel Moortgat
3. Westmalle Trippel
4. Hoegaarden
5. Jupiler
Zijn hier nog meer liefhebbers van Belgisch bier en zo ja, wat is jullie favoriet?
(overigens is de helft van de bieren die je noemt eigendom van Oranjeboon, en dat is weer een Nederlandse brouwer ).
quote:Check. Met 'Belgisch' bedoel ik dus niet de geografische locatie van de brouwerij, maar het type bier. Overigens ben ik volledig gevolmachtig om Belgisch bier met pilsener te vergelijken
Op maandag 26 mei 2003 01:09 schreef Pjederdy het volgende:
Niet bepaald een vergelijking die opgaat, Pilsener vergelijken met speciale bieren..\
(overigens is de helft van de bieren die je noemt eigendom van Oranjeboon, en dat is weer een Nederlandse brouwer
).
quote:Dominator
Op maandag 26 mei 2003 01:13 schreef wicked.one het volgende:
Delerium Tremens
quote:Nee!
Op maandag 26 mei 2003 01:20 schreef seriewoordenaar het volgende:
Rodenbach.
Sorry
quote:Grand Cru al geprobeerd?
Op maandag 26 mei 2003 01:20 schreef teknomist het volgende:[..]
Nee!
Sorry
quote:Van Hoegaarden ja
Op maandag 26 mei 2003 01:25 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
Grand Cru al geprobeerd?
quote:Ik bedoelde van Rodenbach. Je hebt namelijk meerdere soorten ervan. Er is de gewone en de Grand Cru. Bij gelegenheid (om de X aantal jaar) brengen ze ook de Rodenbach Alexander op de markt.
Op maandag 26 mei 2003 01:26 schreef teknomist het volgende:[..]
Van Hoegaarden ja
quote:Bij Rodenbach denk ik gelijk aan kriek... maar goed, ik zal het eens proberen
Op maandag 26 mei 2003 01:30 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
Ik bedoelde van Rodenbach. Je hebt namelijk meerdere soorten ervan. Er is de gewone en de Grand Cru. Bij gelegenheid (om de X aantal jaar) brengen ze ook de Rodenbach Alexander op de markt.
Iemand ervaring met bokbier? Daar ben ik nog niet zo bekend mee...
quote:Kriek en Rodenbach met elkaar vergelijken is ongeveer hetzelfde als Bruce Springsteen vergelijken met de dikke lullenband. Je mag zelf invullen wie wie is
Op maandag 26 mei 2003 01:32 schreef teknomist het volgende:[..]
Bij Rodenbach denk ik gelijk aan kriek... maar goed, ik zal het eens proberen
Iemand ervaring met bokbier? Daar ben ik nog niet zo bekend mee...
veel verder dan de albert heijn in jouw woonplaats kom je geloof ik niet, of wel?
quote:Klopt. Ik kom alleen bij de AH en de slijter verkoopt ook niet veel meer
Op maandag 26 mei 2003 01:37 schreef _o_ het volgende:
gezien het lijstje dat je hier post, ben je sowieso niet zo heel bekend met belgisch bierveel verder dan de albert heijn in jouw woonplaats kom je geloof ik niet, of wel?
(Overigens verkoopt AH geen Jupiler)
Wel heb je in mijn woonplaats twee bierlokalen - Cambrinus en Locus Publicus - waar het dan vaak goed toeven is...
quote:Is dat niet vlakbij het martelkasteel?
Op maandag 26 mei 2003 01:45 schreef seriewoordenaar het volgende:
Aah, als je wel es in Gent komt, dan MOET je het streekbierencafe 'de dulle griet' op de vrijdagsmarkt bezoeken!! Daar hebben ze (als ik me niet vergis) het grootste aantal streekbieren van Belgie (en een beetje uit de omstreken ook).
quote:Dat zegt me niets.Bedoel je het gravensteen?
Op maandag 26 mei 2003 01:50 schreef teknomist het volgende:[..]
Is dat niet vlakbij het martelkasteel?
Als ik uit de dulle griet kom dan onthoud ik meestal niet zoveel.
quote:
Op maandag 26 mei 2003 01:56 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
Dat zegt me niets.Bedoel je het gravensteen?
Als ik uit de dulle griet kom dan onthoud ik meestal niet zoveel.
quote:Lekker
Op maandag 26 mei 2003 02:04 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Ik ga morgenavond een fles Duvel samen met een vriend soldaat maken. Drie kwart liter puur genot
quote:'t Is er niet zo ver vanaf.
Op maandag 26 mei 2003 02:02 schreef teknomist het volgende:[..]
quote:Alleen maar dat?
Op maandag 26 mei 2003 02:04 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Ik ga morgenavond een fles Duvel samen met een vriend soldaat maken. Drie kwart liter puur genot
Ik begin meestal een avond met zo'n 4 westmallekes voor mezelf, dan 2 a 3 chimay blue's en eindigend met 3 rocheforts 10's alvorens de stad in te duiken. Meestal echter niet zoveel tijd om mijn bierspeciaalzaak te plunderen. Dus het worden meestal veel Duvels en westmalles (beide bij appie heijn te krijgen )
Lekkersten:
1. Rochefort 10
2. Westmalle tripel
3. Barbar
4. La Chouffe
5. Orval
Er is niks beter dan een menukaart vol met Belgische bieren
quote:En een hotelletje op kruipafstand.
Op maandag 26 mei 2003 02:14 schreef teknomist het volgende:
Dan bedoelen we waarschijnlijk dezelfde... met de tram die er langs komt en op een metro lijktEr is niks beter dan een menukaart vol met Belgische bieren
quote:Jezus! Belgisch bier drink ik altijd mate, anders kan ik er niet meer van genieten. Chimay is trouwens ook lekker en heb van de week een vriend van me helemaal loos zien gaan op een 1,5 liter fles La Chouffe
Op maandag 26 mei 2003 02:12 schreef kamagurka het volgende:[..]
Alleen maar dat?
Ik begin meestal een avond met zo'n 4 westmallekes voor mezelf, dan 2 a 3 chimay blue's en eindigend met 3 rocheforts 10's alvorens de stad in te duiken. Meestal echter niet zoveel tijd om mijn bierspeciaalzaak te plunderen. Dus het worden meestal veel Duvels en westmalles (beide bij appie heijn te krijgen
)
Lekkersten:
1. Rochefort 10
2. Westmalle tripel
3. Barbar
4. La Chouffe
5. Orval
quote:Daar weet ik niks meer van
Op maandag 26 mei 2003 02:16 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
En een hotelletje op kruipafstand.
quote:Jaaaa!!!! Die had ik laatst ook! Daarbij had ikzelf nog een sixpack leffe triples meegebracht
Op maandag 26 mei 2003 02:17 schreef teknomist het volgende:[..]
Jezus! Belgisch bier drink ik altijd mate, anders kan ik er niet meer van genieten. Chimay is trouwens ook lekker en heb van de week een vriend van me helemaal loos zien gaan op een 1,5 liter fles La Chouffe
quote:Idd, als je gewend bent Belgisch bier te drinken dat is gewone pilsener als water
Op maandag 26 mei 2003 02:23 schreef kamagurka het volgende:[..]
Jaaaa!!!! Die had ik laatst ook! Daarbij had ikzelf nog een sixpack leffe triples meegebracht
Het is gewenning, tegenwoordig notuleer ik gewonen pils niet meer als alcohol en moet het minstens 6 of 7% zijn, en dan drink ik het vaak als melk
Sommig bier heeft echter een aroma en sjeu dat het minder hard wegdrinkt (goed bier!!) zoals dus rochefort of orval..
quote:hehe nou nou... Ik heb 21 jaar niets anders gedronken dan Belgisch bier (woonde er) en ik heb toch wel enkele keren serieus veel koppijn van gekregen...
Op maandag 26 mei 2003 02:27 schreef teknomist het volgende:[..]
Idd, als je gewend bent Belgisch bier te drinken dat is gewone pilsener als water
Overigens krijg ik van Belgisch bier geen kater en hoofdpijn ofzo... kwaliteitsbier.
quote:oh ja... van Oranjeboom krijg ik op de avond zelf al - na 2 a 3 flesjes - al koppijn
Op maandag 26 mei 2003 02:31 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
hehe nou nou... Ik heb 21 jaar niets anders gedronken dan Belgisch bier (woonde er) en ik heb toch wel enkele keren serieus veel koppijn van gekregen...
quote:Ik krijg ook enorme koppijn van gewoon pils idd! Van de gewone NL pils is alleen grolsch nog redelijk te noemen.
Op maandag 26 mei 2003 02:34 schreef teknomist het volgende:[..]
oh ja... van Oranjeboom krijg ik op de avond zelf al - na 2 a 3 flesjes - al koppijn
Dus er is wel verschil
Van belgisch (ECHT) bier wordt je ook veel lekkerder zat, je hebt een warme prettige roes ipv. klotsend na 18 liter evenementenpils ergens in elkaar storten
quote:Hehehe...ik heb jaren in Roeselare gewoond en ben dan ook meerdere malen in de brouwerij geweest
Op maandag 26 mei 2003 01:30 schreef seriewoordenaar het volgende:[..]
Ik bedoelde van Rodenbach. Je hebt namelijk meerdere soorten ervan. Er is de gewone en de Grand Cru. Bij gelegenheid (om de X aantal jaar) brengen ze ook de Rodenbach Alexander op de markt.
Rodenbach daarentegen weer wat...mwah..minder.
quote:Je hebt helemaal gelijk. Ik krijg enorme dorst; als is het nu nog wat vroeg. Vanavond duik ik het speciaal bier-café in om weer wat biertjes te proberen...
Op maandag 26 mei 2003 08:11 schreef kamagurka het volgende:[..]
Ik krijg ook enorme koppijn van gewoon pils idd! Van de gewone NL pils is alleen grolsch nog redelijk te noemen.
Van belgisch (ECHT) bier wordt je ook veel lekkerder zat, je hebt een warme prettige roes ipv. klotsend na 18 liter evenementenpils ergens in elkaar storten
1. Hoegaarden ( mmmmmmmmmmmmmm helaas in NL xtreem duur )
2. Jupiler
3. Le/La Chouffe
4. Duvel Moortgat
Overigens was er 2 weken geleden ofzo nog een aanbieding van de Dekamarkt van 2 sixpacks Hoegaarden Wit of Das voor de prijs van 1.
Oftewel 4,99 per 12, ik had toen toch nog meer moeten halen
quote:Tijdje terug was er een AH-bonusaanbieding... 6-pack Hoegaarden voor de halve prijs.... dat was smullen die week
Op maandag 26 mei 2003 15:35 schreef ralphk het volgende:
Heb nog geen De Koninck gezien, daar wordt ik altijd wel lekker loom van.Overigens was er 2 weken geleden ofzo nog een aanbieding van de Dekamarkt van 2 sixpacks Hoegaarden Wit of Das voor de prijs van 1.
Oftewel 4,99 per 12, ik had toen toch nog meer moeten halen
quote:Dat gore festivalbier dat ze schenken op Dance Valley???
Op maandag 26 mei 2003 20:05 schreef ASSpirine het volgende:
1 zin voor julliemakkers, maten, MAES !!!
quote:volgens mij verwar je maes met Primus, hoop toch dat je niet goed hebt gelezen
Op maandag 26 mei 2003 20:12 schreef teknomist het volgende:[..]
Dat gore festivalbier dat ze schenken op Dance Valley???
Maes is het beste Belgische bier (volgens mezelf dan )
Als je naar Gent gaat kun je ook langs Het Waterhuis aan de bierkant. Dat zit aan de groentenmarkt vlakbij Het Druppelkot.
quote:Daar ben ik geweest! Erg lekkuhr daar...
Op maandag 26 mei 2003 20:30 schreef Achiel het volgende:
La chouffe
Corsendonck Pater (met kurk)Als je naar Gent gaat kun je ook langs Het Waterhuis aan de bierkant. Dat zit aan de groentenmarkt vlakbij Het Druppelkot.
http://www.waterhuisaandebierkant.be/
quote:De Koninck is heerlijk! Heb 2 jaar vlak bij de brouwerij in Antwerpen gewoond!
Op maandag 26 mei 2003 15:35 schreef ralphk het volgende:
Heb nog geen De Koninck gezien, daar wordt ik altijd wel lekker loom van.
quote:Bij ons wel
Op maandag 26 mei 2003 01:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Overigens verkoopt AH geen Jupiler)
Waarom? Daarom!
ne gelukkigen dinsdag!
quote:Vroeger vond ik Palm erg lekker. Ik ben er nu eigenlijk een beetje op uitgekeken. Ik drink het alleen als mijn ouders het in huis hebben gehaald.
Op dinsdag 27 mei 2003 10:05 schreef realist_ik het volgende:
verbijsterend om te zien dat PALM slechts 2x genoemd wordt ...
dus bij deze nog een keer:
[afbeelding]Waarom? Daarom!
ne gelukkigen dinsdag!
Van de speciale bieren staat de Hoegaarden Grand Cru op 1
dan Leffe Blond
leffe bruin
..
en in rectie op die "palm" stemmen.. duik eens wat dieper de bierkaart in en drink niet alleen wat je kent....
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 11:36 schreef ds_polleke het volgende:en in rectie op die "palm" stemmen.. duik eens wat dieper de bierkaart in en drink niet alleen wat je kent....
quote:Da's nou precies wat de meeste bierdrinkers wel doen, waarom denk je dat zoiets smerigs als heineken ooit zo ver heeft kunnen komen? Of amstel
Op dinsdag 27 mei 2003 11:36 schreef ds_polleke het volgende:
Waar blijft het lekkerste belgische pilsje Stella Artois? (jupiler is voor dombo's) het komt wel uit dezelfde ketel. ik heb in de brouwerij gewerkt.. in Leuven. daar hebbenze zelfs even Grolsch gebrouwen.. terwijl dat een "concurent" is..Van de speciale bieren staat de Hoegaarden Grand Cru op 1
dan Leffe Blond
leffe bruin
..en in rectie op die "palm" stemmen.. duik eens wat dieper de bierkaart in en drink niet alleen wat je kent....
Maar ik vind die hoegaardens of leffes die je opnoemt nou ook niet echt bijzonder hoor (hoegaarden en leffe kun je ook op bijna elke bierkaart vinden)
Erg lekker is ook McChouffe (de bruine equivalent), Chouffe is met name zo lekker omdat ze koriander hebben toegevoegd.
Daarnaast vind ik Brigand best lekker, Lucifer, Beelzebub, Delerium Tremens.. en ook "onze" amsterdamse bieren, Columbus Natte en Zatte zijn goed te drinken.
Waar ik benieuwd naar ben is Westvleteren, is altijd erg duur of helemaal niet te krijgen..
quote:EXCUSEER???
Op maandag 26 mei 2003 01:09 schreef Pjederdy het volgende:
Niet bepaald een vergelijking die opgaat, Pilsener vergelijken met speciale bieren..\
(overigens is de helft van de bieren die je noemt eigendom van Oranjeboon, en dat is weer een Nederlandse brouwer
).
Correctie: Deze bieren zijn géén eigendom van de Nederlandse brouwer Oranjeboom!
Oranjeboom is zèlf eigendom van de Belgische biergigant INTERBREW.
Net zoals Oranjeboom, zijn ook Dommelsch, Hertog Jan, Bass, Beck's, Labatt,... allemaal eigedom van Interbrew.
Alle info: www.interbrew.com
Hmz... straks maar een emmertje bestellen op het terras...
Overigens wil ik Grimbergen nog aan mijn lijstje toevoegen
Het bier:
Mijn thuis is waar mijn Stella staat.
www.stella-artois.be
www.stella-artois.com
www.stellaartois.co.uk
www.beer.com/brands/ca/stellaartois
Een overzicht:
Australia
Epoque
427-429 Millers Street
Cammeray-Sydney
Blue Stone
557, St. Kilda Road
Melbourne
Oostende
27-29 Ebenezer Place, East End Adelaide
South Australia
Belgium
Spork
Gildenstraat 1
Zolder
De Bourgondiër
Dorp 12
Lommel
Belgian Beer Café®
Zaventem Airport
Brussels
Croatia
Bulldog Pub
Bogoviceva 6
Zagreb
Czech Rep.
Les Moules
Parízska 19 Praha 1 Staré mesto, 110 00 TSJECHIE
France
Le Coq en Pâte
10 Allée Dusquesne
Nantes
Estaminet La Bécasse
Place Olivier de Serres Boulevard Sully
La Roche sur Yon
Au dessus "des Arts"
13, Place du Concert
Lille
Le Café du Port
18, Qu. Jules Sandeau
Le Pouliguen
Estaminet
Estaminet La Bécasse 5, Rue de Nantes
Pont-Château
La Brasserie
CAP CINEMA Zac des Onze Arpents
Blois
L' Estaminet
8, rue Sainte-Claire
Annecy
Le Coq Hardi
12, Place du Châtelet
Orléans
Le Grillon
31, rue Prairie St. Gilles
Caen
Hungary
Café du Boucher
Görgey Artr u.42
Miskolc
Mosselen Belgian Beer Café
Pann-nia u. 14
Budapest
Egurzegh Belgian Beer Café
Kossuth u. 5
Zalaegerszeg
Kapuári Ház
Veszprém
Giselle
Szabadsàg tér 1
Veszprém
Bohém
4025 Debrecen Piac utca 29
East HUNGARY
Luxembourg
La Gëlle Fra
17a, blvd Roosevelt
Luxembourg
Netherlands
t Geweten
Lavendelstraat 4-6
Amersfoort
De Vlaamsche Reus
Poelestraat 11
Groningen
Café Bruxelles
Havermarkt 5-7
Breda
New Zealand
The Occidental
Vulcan Lane 8
Auckland
Leuven
135, 137 Featherston Street
Wellington
Auckland
De Fontein
77-79 Tamaki Drive, Mission Bay
Auckland
Romania
La Belle Époque
Avenue Radu Beller 6 sect. 1
Bucharest
Slovakia
De Zwaan
Záhradncka 51
Bratislava
Spain
Cafeeke
Cuchilleros 3
Madrid
Amberes
D. Alfonso Primero 27
Zaragoza
UK
Carousel
The Beer Café Ship
Carousel Sun Cruises
Ukraine
Belle Vue
Saksaganskogo Str. 7
Kiev
U.S.A
Markt
401 W14th Street
New York, NY
In Londen heb je dan ook nog de Belgische restaurants "Belgo Noord" en "Belgo Centraal".
www.belgo-restaurants.com
...Zo kom je nergens ter wereld zonder Belgisch bier te zitten!
quote:Bavaria : 8.6 en Koningshoeven (echte trappist overigens) Heineken heeft ook wat speciaal bieren en dan hebben we nog Christoffel, Alfa en Grolsch (het kanon bv).
Op maandag 26 mei 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:die Nederlandse troep (Bavaria, Heineken, Amstel etc.)
Maar Belgisch: Brouwerij Huygens (o.a. Delerium Tremens), Aerts 1900 Orval en Kwak allemaal goed te drinken.
quote:en dronken worden kan je er niet: ut spul kost kapitalen in den verre
Op donderdag 29 mei 2003 16:00 schreef Frederic het volgende:
(..)
...Zo kom je nergens ter wereld zonder Belgisch bier te zitten!
quote:Geef mij dan maar gewoon België! In het andere buitenland drink ik wel iets anders....
Op donderdag 29 mei 2003 16:10 schreef qwerty_x het volgende:[..]
en dronken worden kan je er niet: ut spul kost kapitalen in den verre
(flesje Duvel een eurootje of 8)
Ben je helemaal gek? Onze bieren in handen van een Nederlandse brouwer? Niet dus!quote:Op maandag 26 mei 2003 01:09 schreef Pjederdy het volgende:
(overigens is de helft van de bieren die je noemt eigendom van Oranjeboon, en dat is weer een Nederlandse brouwer ).
Je moet speciaalbieren niet gaan vergelijken met een standaard Pilsener. Ook in Nederland zijn er vele kleine brouwerijtjes die een prima speciaal biertje brouwen die vaak beter zijn dan de 'grote' Belgische (speciaal) Bieren die in iedere supermarkt staan.quote:Op maandag 26 mei 2003 01:09 schreef Pjederdy het volgende:
Echte Kriek is niet zoet hoorquote:Op woensdag 8 maart 2006 14:23 schreef rupicola het volgende:
[afbeelding]
Niks zo lekker als lambic bieren (en dan niet die mierzoete kriek-toestanden, maar het lekkere zurige spul). Helaas bijzonder moeilijk te krijgen in Nederland - was ik maar in Brussel blijven wonen![]()
Heb gelukkig nog een supergrote fles Cantillon liggen (die nog wel ettelijke jaren op fles moet gisten, want voorlopig smaakt het nergens naar).
zo'n beetje overalquote:Op zondag 12 maart 2006 16:12 schreef WarPuppy het volgende:
Stella Artois!
(weet toevallig iemand waar je die in nederland kan krijgen?)
probeer de zure bieren zoals de echte gueuze en de Vlaams Bruin en Rood (Liefmans, Rodebach etc.) eens!quote:Op donderdag 9 november 2006 14:24 schreef navigator het volgende:
Leffe, Westmalle, Duvel, De Koninck, Palm, Gouden Carolus, Grimbergen, La Chouffe, Pauwel Kwak, Urthel, Rochefort
noem maar op, ik lust ze allemaal![]()
Belgische Bieren![]()
![]()
![]()
Correctie:quote:Op donderdag 29 mei 2003 12:16 schreef Frederic het volgende:
jij werkt daar? gezien je avatarquote:Op donderdag 9 november 2006 14:51 schreef -Nielz- het volgende:
[..]
Correctie:
Interbrew is nu Inbev.
Helaas niet, ben gewoon liefhebberquote:Op donderdag 9 november 2006 14:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
jij werkt daar? gezien je avatar
quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:51 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben vandaag in Antwerpen geweest en heb daar een ontzettend lekker biertje gedronken: Duchesse de Bourgogne. Zoet, weinig bitter met een wijn-achtige smaak. Nu heb ik op deze zoekterm gegoogled, maar kom er niet echt achter waar ik dit bier in Nederland (omgeving Den Bosch bij voorkeur) kan kopen.
Kun je dit soort speciale bieren bij bijv. Gall en Gall bestellen?
Help..
Bij Gall en Gall weet ik niet, maar bij sommige 'kleine' slijters is het wel leverbaar. In Nijmegen hebben ze het bijvoorbeeld bij 'De Bierbuik'quote:
Duchesse de Bourgogne is inderdaad erg lekker, en redelijk goed verkrijgbaar in Nederland. Hangt een beetje van de slijter af, gewoon even rondkijken in de buurt. Kans dat je zo ook nog eens een slijter tegenkomt met een goed bierassortimentquote:
Lindemans Kriek al eens gehad?quote:Op zaterdag 11 november 2006 09:52 schreef UncleFunk het volgende:
Ik vind Liefmans Kriek erg lekker, heb nog twee flessen staan. Maar ook een Palmpje gaat er goed in
Hmm.. ik ben echt (nog) niet zo thuis in de speciale bier-wereld.. Ik weet zelfs pas twee biertjes (waaronder Duchesse) die ik echt lekker vind, waarvan ik bij een bier de naam niet eens meer weet.quote:Op zondag 12 november 2006 10:37 schreef Againzender het volgende:
[..]
Duchesse de Bourgogne is inderdaad erg lekker, en redelijk goed verkrijgbaar in Nederland. Hangt een beetje van de slijter af, gewoon even rondkijken in de buurt. Kans dat je zo ook nog eens een slijter tegenkomt met een goed bierassortiment
Lindemans is kriek op lambik basis, Liefmans is de Vlaams bruin variant. Verschillende stijlen dus, goed om te vergelijkenquote:
Hier mooet ik toch echt even om lachen... Belgisch bier een type noemen... (en dan vervolgens ook nog zeggen dat je gevolmachtigt bent om het met pilsner te vergelijken)quote:Op maandag 26 mei 2003 01:11 schreef teknomist het volgende:
Check. Met 'Belgisch' bedoel ik dus niet de geografische locatie van de brouwerij, maar het type bier. Overigens ben ik volledig gevolmachtig om Belgisch bier met pilsener te vergelijken
Absolute topper inderdaad de Rochefort 10quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:16 schreef Frisk het volgende:
Rochefort 10...
Die eerste slok... zaaaalig, elke keer opnieuw!
Wel niet goedkoop, zelfs niet hier in België.
Mijn goedkoopste vindplaats tot nu toe vraagt 3,5 euro.
Op de meeste plaatsen vragen ze zelfs tot 6 euro!
Sinds Westvleteren 12 praktisch niet meer te vinden is, is nu Rochefort 10 zwaar in voorraad aan het slinken.
Enjoy it while you still have the chance :p
nou noem je met Verboden Vrucht, Tongerlo en Grimbergen toch echt bieren die boven de rivieren goed bekend zijnquote:Op donderdag 21 juni 2007 17:17 schreef David het volgende:
In Turnhout (vlakbij de grens nabij Tilburg) heb je het café de 'Spytighen Duvel' met 'minstens 299' bieren (in de praktijk dus nog veel meer). Elke keer als ik er kom (gemiddeld 1x wekelijks) probeer ik een nieuw soort bier. Ik heb er nog niets gedronken dat niet enorm lekker is.
Flierefluiter, Verboden Vrucht, Pilaarbijter,...
allemaal van die praktisch onbekende biertjes die echt niet moeten onderdoen voor Duvel oid. Chimay Rouge is ook héél lekker, Tongerlo, Grimbergen, ga maar door...
Een tip: met mate drinken... zowel voor het genot als de gezondheid.
als je in Tilburg woont hoef je de grens bijna niet over: [ www.biercafe-kandinsky.nl ]quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:17 schreef David het volgende:
In Turnhout (vlakbij de grens nabij Tilburg) heb je het café de 'Spytighen Duvel' met 'minstens 299' bieren (in de praktijk dus nog veel meer). Elke keer als ik er kom (gemiddeld 1x wekelijks) probeer ik een nieuw soort bier. Ik heb er nog niets gedronken dat niet enorm lekker is.
allemaal van die praktisch onbekende biertjes die echt niet moeten onderdoen voor Duvel oid. Chimay Rouge is ook héél lekker, Tongerlo, Grimbergen, ga maar door...
Een tip: met mate drinken... zowel voor het genot als de gezondheid.
ja inderdaad, ik bedoel die bieren die ik vermeld niet noodzakelijk als de' 'kleine' bieren die ik bedoel. Die vermeld ik er niet bij, omdat ik hun naam zelf vergeten ben...quote:Op donderdag 21 juni 2007 23:04 schreef Againzender het volgende:
[..]
nou noem je met Verboden Vrucht, Tongerlo en Grimbergen toch echt bieren die boven de rivieren goed bekend zijn
Maar een cafe met zo'n aanbod, jum
Het is, denk ik, de bedoeling dat je zo'n fles verdeelt onder vier à vijf mensen... wat neer komt op ongeveer 1/3l per man.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:58 schreef Parkinson_XTC het volgende:
gisteren nog een bierproefavondje gehouden met 2 andere liefhebbers;
we hebben gekozen voor Ne Flierefluiter, Delerium Tremens (de roze olifantjes) en een 1,5liter-fles Gulden Draak ( http://www.vansteenberge.com/htm/1nl/11300nl.htm )
drie redelijk zware tripels, waarvan ik persoonlijk de flierefluiter de beste vind en de Gulden Draak de minste.
dit laatste omdat deze zooo'n rijke smaak heeft dat het te veel van het goede is als je daar een 1,5l van moet drinken
tegenover Gollem? Blijkt wel dat ik daar dus al heel lang niet meer geweest benquote:Op vrijdag 22 juni 2007 17:39 schreef Plastic_Power het volgende:
Voor de Amsterdamse bierliefhebbers:
http://www.crackedkettle.com/
Echt een heel goede toko
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 22:01 schreef Againzender het volgende:
[..]
tegenover Gollem? Blijkt wel dat ik daar dus al heel lang niet meer geweest benDank voor de tip
verboden vrucht onbekendquote:Op donderdag 21 juni 2007 17:17 schreef David het volgende:
Heb ik dan soms gezegd dat het onbekend is???quote:Op zaterdag 23 juni 2007 12:18 schreef B_TRAVEN het volgende:
[..]
verboden vrucht onbekendverkrijgbaar in zowat iedere supermarkt, maar goed
Ja dat heb je gezegd, ja. Het staat zelfs nog op deze pagina, dus ga het nou niet ontkennen.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 12:30 schreef David het volgende:
[..]
Heb ik dan soms gezegd dat het onbekend is???
mensenlief![]()
ik niet.... klinkt interessant in ieder gevalquote:Op zaterdag 23 juni 2007 18:23 schreef Mini_rulez het volgende:
Heeft iemand hier al eens Grimbergen Optimo Bruno gedronken? Dat hadden wij afgelopen weekend. Ik heb er geen verstand van, vond het inderdaad lekker, maar volgens de kenners was het echt een aanrader.
Ja, da's echt mijn biertje. Als je uit bent vaak best duur, maar ach dat heb ik wel over voor die kwaliteit. Genieten gewoon.quote:
Je mag maar 1 bak west-vleteren per auto mee naar huis nemen dus het zal zeker niet regelmatig zijn dat ze dat biertje daar verkopen. Zelfs hier (= in belgië) kun je West-Vleteren zo goed als niet krijgen op cafe.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 22:04 schreef Plastic_Power het volgende:
[..]
Ze hebben er regelmatig Westvleteren, naar het schijnt
![]()
Van de website:quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:58 schreef Keios het volgende:
[..]
Je mag maar 1 bak west-vleteren per auto mee naar huis nemen dus het zal zeker niet regelmatig zijn dat ze dat biertje daar verkopen. Zelfs hier (= in belgië) kun je West-Vleteren zo goed als niet krijgen op cafe.
West-Vleteren is trouwens ERG lekker
quote:All 3 Westvleteren beers are also in stock.
Faro is dan ook niet bedoeld als doordrinkbierquote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:49 schreef bloempjuh het volgende:
Weer een lekker zoet biertje ontdekt: Lindemans Faro. Smaakt een beetje als Duchesse, maar dan iets lichter. Probleem: je kunt het niet doordrinken, na 2 word je misselijk..
Gisteren 2 bakken Westvleteren 8 gaan halen, en 2 sixpacks 12...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:58 schreef Keios het volgende:
[..]
Je mag maar 1 bak west-vleteren per auto mee naar huis nemen dus het zal zeker niet regelmatig zijn dat ze dat biertje daar verkopen. Zelfs hier (= in belgië) kun je West-Vleteren zo goed als niet krijgen op cafe.
West-Vleteren is trouwens ERG lekker
Westvleteren 10? :pquote:Op zondag 22 juli 2007 18:22 schreef Plaas het volgende:
Op de moment heb ik Maredsous 10 op kot. Van de fles is dat al een lekker bier, maar laatst heb ik het in Amsterdam (cafe De Wildeman, moet iedere bierliefhebber eens bezocht hebben) van het vat gedronken, en dat was echt goddelijk.
Westvleteren is ook lekker, maar om 't nu perse het beste bier van de wereld te noemen... juist de variatie, de grote smaakverschillen, maken bier zo;n geweldige drank, er kan er niet 1 de beste zijn.
Toch een paa r toopers:
Westmalle Tripel (mijn vaste bier, drink het altijd in mn stamcafe)
Westmalle Dubbel
Rochefort 10
Maredsous 10
Westvleteren 10
La Chouffe (k vin Mc Chouffe veel minder)
Girardin Gueuze
Rodenbach Grand Cru
De Rijck
En dan vergeet ik er nog wat.
Overigens: het Nederlandse bier mag er ook zeker wezen!
Flierefluiter! Jeugdsentimentquote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:58 schreef Parkinson_XTC het volgende:
gisteren nog een bierproefavondje gehouden met 2 andere liefhebbers;
we hebben gekozen voor Ne Flierefluiter, Delerium Tremens (de roze olifantjes) en een 1,5liter-fles Gulden Draak ( http://www.vansteenberge.com/htm/1nl/11300nl.htm )
drie redelijk zware tripels, waarvan ik persoonlijk de flierefluiter de beste vind en de Gulden Draak de minste.
dit laatste omdat deze zooo'n rijke smaak heeft dat het te veel van het goede is als je daar een 1,5l van moet drinken
Gulden Draak vind ik persoonlijk veel te zoet... Rochefort 10 en Westvleteren zijn wel fantastisch.quote:Op maandag 23 juli 2007 16:49 schreef Nembrionic het volgende:
...
Rochefort 10, Westvleteren en Gulden Draak dronk ik veel maar dat doe ik tegenwoordig alleen nog maar aan het einde van de avond.
Kijk, dát zijn de ideeen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 05:39 schreef OFfSprngr het volgende:
Overigens zou er nog een keer een Belgische speciale biermeet gehouden moeten worden.
Afgelopen weekend in Brussel een fles cantillon kriek gedronken... Dat spul was zuur, niet lekker meer. Echt alsof iemand rode kleurstof aan citroensap had toegevoegd en dat goedje gebotteld had... Of had deze dan nog moeten liggen?quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:23 schreef rupicola het volgende:
Heb gelukkig nog een supergrote fles Cantillon liggen (die nog wel ettelijke jaren op fles moet gisten, want voorlopig smaakt het nergens naar).
Cantillon is wel zo'n beetje de zuurste van alle lambikbrouwers volgens mij. Over het algemeen wordt de smaak wat minder zuur als de fles langer blijft liggen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:26 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Afgelopen weekend in Brussel een fles cantillon kriek gedronken... Dat spul was zuur, niet lekker meer. Echt alsof iemand rode kleurstof aan citroensap had toegevoegd en dat goedje gebotteld had... Of had deze dan nog moeten liggen?
Ow enne, mijn top 5 (maar ik ben zeker geen kenner):
1) Westvleteren 12
2) Rochefort 10
3) Orval (of St. Bernardus 12, ik twijfelde)
4) Karmeliiet Tripel
5) Kwak
quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:49 schreef boemboem het volgende:
ik ben best wel gek op Jupiler... drink het graag, zeker als het niet wekelijks is...
Haha, wat jij hier zegt over Cantillion Kriek, overtuigt mij er juist alleen nog maar meer van dat ik dat eens moet gaan drinkenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:26 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Afgelopen weekend in Brussel een fles cantillon kriek gedronken... Dat spul was zuur, niet lekker meer. Echt alsof iemand rode kleurstof aan citroensap had toegevoegd en dat goedje gebotteld had... Of had deze dan nog moeten liggen?
Ow enne, mijn top 5 (maar ik ben zeker geen kenner):
1) Westvleteren 12
2) Rochefort 10
3) Orval (of St. Bernardus 12, ik twijfelde)
4) Karmeliiet Tripel
5) Kwak
Ik ben voor! Als het ff kan, zouden we die biermeet zelfs in Belgie kunnen houden, maar een goede biercaferijke stad in Nederland kan natuurlijk ook!quote:Op dinsdag 24 juli 2007 05:39 schreef OFfSprngr het volgende:
Overigens zou er nog een keer een Belgische speciale biermeet gehouden moeten worden.
eh ja iddquote:Op maandag 23 juli 2007 16:39 schreef Frisk het volgende:
[..]
Westvleteren 10? :p
Je zal wel 12 bedoelen zeker?
Een traditionele Gueuze wordt gemaakt op basis van Lambiek.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 18:21 schreef Thracier het volgende:
Ik heb hier een flesje Mort Subite en daar staat op: "Gueuze Lambiek." Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent en wat het verschil is? De smaak lijkt op die van Duchesse de Bourgogne, ook hier aanwezig, maar op dat flesje staat het niet. Beide zijn erg goed te drinken in ieder geval.
Mooie uiteenzetting! Volgens mij zitten wij wel op dezelfde lijnquote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:10 schreef Plaas het volgende:
[..]
Een traditionele Gueuze wordt gemaakt op basis van Lambiek.
Lambiek is bier gemaakt van een speciaal soort graan dat groeit in de Brusselse Zennevallei. Dit graan heeft de kwaliteit dat het spontaan gist. Het ongegiste bier wordt in de openlucht (nuja, dak erop voor de zure regen, zo zuur moet immers ook nietZure regen is PH4...) tot gisting "gebracht", dat gaat dus bij dit bier vanzelf.
Daarna ontstaat Lambik, een wat wrang bier, dat op zich te drinken is, maar niet enorm rijk van smaak is. Nu kun je deze Lambiek ook laten rijpen op (liefst eikenhouten) vaten, dan krijg je de Oude Lambiek.
Oude Lambiek is zachter, minder wrang, maar mist dan weer de frisheid, het sprankelende van de Jonge Lambiek.
Wat hebben de Belgen nu gedaan... ze hebben Jonge en Oude Lambiek gecombineerd, samen nog iets laten rijpen, en het goddelijke nat wat hieruit is voorgekomen noemt met Gueuze of Geuze (Frans resp. Nederlands, tja, t is hier Belgie he).
Geuze heet wel "de champagne onder de bieren", het is het meest verfijnde bier, en hoort met respect gedronken te worden, uit grote (champagne-)flessen, in kleine, rechte glazen, natuurlijk bij voorkeur ergens op een Brussels terras, maar Leuven mag ook
Nu is er in de 20e eeuw een tweedeling in de geuzewereld ontstaan. Naast de traditionele, zo verheven geuze is er ook commerciele geuze op de markt gebracht.
Echte geuze moet je leren drinken, dat is voor een beginner gewoon vies. Commerciele geuze is dat niet. Ze is gezoet, of met andere bieren dan Lambiek gemengd.
De slechtste commerciele geuze is BelleVue. Mijd dit wanproduct! Het is echte "boecht", in schoon Vlaams ("bocht")...
Mort Subite is eigenlijk ook een meer commerciele geuze, hoewel er ook nog een traditionele MS bestaat, waar moeilijk aan te geraken is.
Ik drink zelf graag traditionele Geuzes van Cantillion, Boon en Girardin, en beschouw me wel als een kenner.
Toch kan ik respect op brengen voor Mort Subite Gueuze, dat is een prima bier voor wie begint met Geuzes te drinken. Het doet wel geen recht aan de bijzondere verfijndheid van bv. Girardin (mijn persoonlijke favoriet), maar als ge wilt beginnen met iets van Geuze te begrijpen, is dit bier ideaal.
Ge hebt u dus echt geen slechte aankoop gedaan, Thracier
Proost!
Ja, ik heb over die Geuze wel horen spreken. Die is echt erg zeldzaam. Deze geuze is degene die BelleVue brouwde voor ze zich aan de commerxie annex InBev (wat een naam xD) overgaven. Het is dus een relict uit vroeger tijden. Of het nog gemaakt wordt, weet ik niet...quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:14 schreef Againzender het volgende:
[..]
Mooie uiteenzetting! Volgens mij zitten wij wel op dezelfde lijn
Overigens heb ik wel eens een echte geuze van BelleVue gedronken. Dat was werkelijk een topper! Zo jammer dat Interbrew daar verder niets mee doet, weet niet eens of het nog te krijgen is of dat het destijds een eenmalige actie was.
Kijk, dat is nog eens een puike uitleg, hier heb ik wat aan! Bedankt! En ik kijk uit naar Cantillion, Boon en Girardin; die zijn hier niet zo makkelijk te vinden ben ik bang.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:10 schreef Plaas het volgende:
[..]
Een traditionele Gueuze [...] Ge hebt u dus echt geen slechte aankoop gedaan, Thracier
Proost!
Yep, en een mooi cafe ook nog eens (maar wel vanaf 16 00 pas open of zo, let daar op).quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:07 schreef Nembrionic het volgende:
Je kunt ook naar Gollem in de Raamstraat in Amsterdam.
Dat is een speciaalbierenwinkel + eigen cafe, recht tegenover elkaar.
Dat weet ik ook niet. Volgens de site hebben ze Mort Subite en Liefmans. Maar de site is volgens mij niet compleet. Kwestie van een belletjequote:Op woensdag 25 juli 2007 21:10 schreef Plaas het volgende:
[..]
Yep, en een mooi cafe ook nog eens (maar wel vanaf 16 00 pas open of zo, let daar op).
Ik weet alleen dus niet of ze er Girardin enzo verkopen. In die speciaalzaak er tegenover ben ik maar een keer geweest, maar ik kan mij niet herinneren daar toen geuzes getroffen te hebben. Kan aan mij liggen hoor, ik kwam toen rechtstreeks uit de Jordaan, maar niet in een rechte lijn, zogezegd
Beste vriend, al die bieren zijn puur Belgisch en niet van Oranjeboom.quote:Op maandag 26 mei 2003 01:09 schreef Pjederdy het volgende:
Niet bepaald een vergelijking die opgaat, Pilsener vergelijken met speciale bieren. .\
Dan zie ik jou de 11equote:Op maandag 2 februari 2009 23:51 schreef Waterweg het volgende:
Ik vind dit overigens een bijzonder boeiend topic, toevallig ben ik niet zo lang geleden gevraagd om toe te treden tot H.O.B. (Het Oporto Biergilde). Bestaande uit 13 leden, die iedere 2 maanden bijeenkomen en dan gezamelijk een bier kiezen wat de twee maanden erna geschonken zal gaan worden.
(Biercafe in Maassluis http://www.oporto.nl, (aspirant-)lid van http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/ )
Wellicht dat ik in dit topic nog mooie ideeën op kan doen voor de Proefavonden.
Gelukkig was de reactie waar je op reageert uit 2003, misschien is de user ondertussen wat slimmer gewordenquote:Op maandag 2 februari 2009 23:09 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Beste vriend, al die bieren zijn puur Belgisch en niet van Oranjeboom.
(ps: Oranjeboom is in Belgische handen (InterBrew))
Dat Nederland ook lekkere biertjes te bieden heeft ben ik zeker met je eens!quote:Op donderdag 5 februari 2009 13:52 schreef Mini_rulez het volgende:
Waterweg: er zijn toch ook best lekkere Nederlandse biertjes? Nu spreekt de Limbo in mij, maar goed: Brand, Wieckse Witte,Alfa
. Voor speciale biertjes moet je zeker de Belgische hebben maar qua pils en witbier vind ik dat wij het niet zo slecht doen.
Hm, als ik dit topic zo lees moet ik toch maar weer eens naar Kafé België...
quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:34 schreef Waterweg het volgende:
Brand is voor mij een trauma...de plaatselijke discotheek schonk het van de tap, met water..en dat is vooral de reden dat ik bij Brand al bevooroordeeld ben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |